کد خبر: 16835
A

یک نماینده مجلس از افزایش فشار مسئولان شهرداری به نمایندگان برای مختومه کردن پرونده تفحص خبر داد

علیرضا رحیمی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با اشاره به آغاز فشارهایی برای جلوگیری از تصویب طرح تفحص از شهرداری تهران در صحن علنی مجلس گفت: لابی‌گری‌های وسیعی که درحال انجام است، از یکسو و فشار سنگینی که برای مخالفت با این تفحص به جریان افتاده، این شائبه را ایجاد می‌کند که اگر واقعاً روحیه پاسخگویی نزد شهرداری تهران وجود دارد، چرا از این تفحص نگران هستند.

یک نماینده مجلس از  افزایش فشار مسئولان شهرداری به نمایندگان برای مختومه کردن پرونده تفحص خبر داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ علیرضا رحیمی  با اشاره به بررسی دلایل رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در یکی از جلسات علنی هفته جاری اعلام کرد: با وجود این‌که برای بررسی موضوع تفحص از شهرداری تهران، چند جلسه استماع با حضور نمایندگان متقاضی تفحص و شهردار و دیگر مسئولان شهرداری در محل کمیسیون عمران برگزار شد، باتوجه به گستردگی محورهای تفحص فرصت کافی به برخی از محورها نرسید.

بررسی ناقص موضوع واگذاری املاک تفحص شهرداری تهران در کمیسیون عمران

او گفت: بر این اساس، مسائل مربوط به واگذاری املاک عمومی پایتخت به‌عنوان یکی از محورهای سه‌گانه تفحص از شهرداری تهران آن‌چنان مورد بررسی قرار نگرفت و باتوجه به این‌که این بررسی ابعاد این موضوع در آخرین مرحله در دستور کار کمیسیون قرار گرفت، این محور به‌صورت ناقص مطرح شد.

تغییر دستور ناگهانی کمیسیون عمران در جریان بررسی تفحص شهرداری تهران

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه برگزاری آخرین جلسه بررسی محورهای تفحص شهرداری در کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه کاری کمیسیون عمران که چهارشنبه دو هفته قبل به این منظور برگزار شد، دعوتنامه‌هایی برای نمایندگان متقاضی و همچنین مسئولان شهرداری ارسال شد اما بدون اطلاع قبلی، این نشست به جلسه رای‌گیری تبدیل شد.

عجله غیرمعمول کمیسیون عمران برای پایان دادن به تفحص شهرداری

رحیمی تصریح کرد: درحالی که نمایندگان متقاضی تفحص منتظر حضور آقای قالیباف جهت ارائه ادامه توضیحات بودند و بنابر اعلام قبلی قرار بود جلسه استماع برگزار شود، اعضای کمیسیون عمران در این جلسه رای‌گیری نهایی را انجام دادند و بر این اساس، فرآیند تشکیل جلسه کمیسیون عمران به‌منظور پایان دادن به روند بررسی تفحص در این کمیسیون با عجله‌ای غیرمعمول انجام شد که برای نمایندگان متقاضی تفحص نیز جای تعجب داشت.

آغاز لابی‌گری‌های غیرمعمول شهرداری تهران برای جلوگیری از تصویب تفحص در صحن

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به روند بررسی طرح‌های تحقیق و تفحص در مجلس، یادآور شد: براساس آیین‌نامه مجلس، یک هفته بعد از این‌که نظر کمیسیون به‌صورت رسمی به هیات رییسه مجلس اعلام می‌شود، گزارش تفحص باید در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد و این درحالی است که همزمان با اعلام نظر نهایی کمیسیون عمران، از روز چهارشنبه دو هفته قبل، لابی‌ها و رایزنی‌های غیرمعمول و گسترده‌ای برای جلوگیری از تصویب این طرح تفحص در صحن به جریان افتاده است.

تلاش شهرداری تهران برای تحت‌تاثیر قرار دادن نمایندگان مجلس

او گفت: به نظر می‌رسد مسئولان شهرداری تهران با تمام توان برای شکست تفحص در صحن تلاش می‌کنند تا نمایندگان را تحت تاثیر فضاسازی‌های خارج مجلس قرار دهند و اقداماتی از این دست و تماس‌هایی که با نمایندگان گرفته می‌شود، این سوال را ایجاد می‌کند که اگر واقعاً روحیه پاسخگویی وجود دارد، چرا باید از یک تفحص رسمی نگران باشند.

لابی‌گری‌ها این شائبه را ایجاد کرده که شهرداری تهران نگران تفحص مجلس است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تصریح کرد: آقای قالیباف در جلسه رسمی کمیسیون مکرراً اعلام کرده که پاسخگو خواهد بود و از شفاف‌سازی در رابطه با محورهای مختلف تفحص موردنظر مجلس استقبال می‌کند اما لابی‌گری‌هایی که در حال انجام است، این شائبه را پیش آورده که در شهرداری تهران نگرانی بسیار شدیدی نسبت به انجام این تفحص وجود دارد.

تفحص از شهرداری تهران درپی مطالبه گسترده افکار عمومی آغاز شد

او در واکنش به این ادعای مخالفان تفحص شهرداری تهران که باتوجه به ورود مراجع قضایی به برخی محورهای تفحص، نیاز به ورود مجلس نیست، گفت: قطعاً اگر مراجع نظارتی پیش از مجلس به حوزه املاک یا تغییر کاربری‌ها ورود می‌کردند، مجلس ناچار به ورود به این حوزه‌ها نمی‌شد و اقدام مجلس در راستای پیگیری و به جریان انداختن تفحص از شهرداری تهران، درپی مطالبه گسترده افکار عمومی صورت گرفته است.

فشار سنگین شهرداری برای جلوگیری از تصویب تفحص

رحیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بنابر ادعای نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی در جریان قرائت گزارش پلاسکو در صحن، برخی از نمایندگان عضو کمیسیون عمران از شهرداری تهران حکم مشاوره دارند، اعلام کرد: لابی‌گری‌های وسیعی که درحال انجام است و فشار سنگینی که برای مخالفت با این تفحص به جریان افتاده، این شائبه را ایجاد می‌کند که اگر واقعاً روحیه پاسخگویی نزد شهرداری تهران وجود دارد، چرا از این تفحص نگران هستند.

اگر واقعاً در شهرداری تهران پاک‌دستی وجود دارد، باید از تفحص استقبال کنند

او ادامه داد: باتوجه به این‌که هدف اصلی تفحص روشنگری در رابطه با محورهای سه‌گانه است، اگر واقعاً پاک‌دستی وجود دارد و سلامت فرآیندها بر مدیریت شهرداری حاکم است، شهرداری باید از تحقیق و تفحص استقبال کند، نه این‌که به شیوه‌های مختلف برای مسکوت ماندن تفحص در صحن تلاش کنند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: ممکن است لابی‌گری در شرایط عادی، اتفاقی طبیعی در مجلس باشد اما در شرایطی که سوالات متعددی در زمینه املاک، تغییر کاربری‌ها و دیگر مسائل از جمله تخلفات مربوط به استخدام‌های مترو نزد افکار عمومی وجود دارد، لازم است مسئولان شهرداری علاوه بر پاسخگویی، نسبت به شفاف‌سازی استقبال کنند و این درحالی است که برعکس، باتمام توان سعی در توقف و شکست این تفحص داشته و قصد دارند مسیر آن‌را منحرف کنند.

متقاضیان تفحص شهرداری اسناد لازم را جمع‌آوری کرده‌اند

او در پاسخ به سوال دیگری که آیا تا این مرحله اسنادی مبنی بر بروز تخلف در شهرداری به‌دست آمده، یادآور شد: متقاضیان اسناد و مدارک لازم را جمع‌آوری کرده‌اند. به‌طور کلی از همان زمانی که این طرح تفحص کلید خورد، مستندات کافی وجود داشت و در جریان تفحص نیز مستندات دیگری نیز ازسوی کارشناسان و حتی مردم به دست هیات تحقیق و تفحص رسید که انگیزه متقاضیان را برای انجام این تفحص دوچندان کرد.

دلایل کمیسیون عمران در رد ضرورت تفحص شهرداری قانع‌کننده نیست

عضو فراکسیون امید مجلس دهم در پاسخ به سوال دیگری درباره دلایل کمیسیون عمران برای رد ضرورت تفحص شهرداری تهران گفت: یکی از دلایلی که کمیسیون عمران برای رد تحقیق و تفحص مطرح کرده، هزینه‌های انجام این طرح است؛ حال آن‌که باتوجه به سوالات متعددی که نزد افکار عمومی ایجاد شده، این دلیل قانع کننده نخواهد بود.

ورود مراجع قضایی به تخلفات شهرداری، مانع از تفحص مجلس نیست

او گفت: کمیسیون عمران همچنین ورود مرجع قضایی به این پرونده را دلیلی بر کفایت رسیدگی به موضوع عنوان کرده و این درحالی است که بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، حتی درصورتی که مرجع قضایی به موضوعی ورود کند، مانع از ورود نمایندگان برای کشف حقیقت و روشنگری برای مردم نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا متقاضیان تفحص بنا دارند، بخشی از اسناد به‌دست آمده در تخلفات شهرداری را در جریان قرائت گزارش مربوط به این تفحص در صحن ارائه کنند، گفت: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان متقاضی تفحص، ۱۰ دقیقه فرصت دارند که مطالب مدنظرشان را مطرح کنند در این فرصت، حداکثر استفاده را خواهیم کرد.

رحیمی در پایان تصریح کرد: به طور کلی بیانات نمایندگان متقاضی تفحص در این فرصت ۱۰ دقیقه‌ای منافاتی با استفاده از مستندات و مدارکی به‌دست آمده، ندارد.- ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر