کد خبر: 16896
A

طرح استفساری قانون انتخابات درباره ردصلاحیت منتخبان مجلس پس از پایان مهلت ۲۰روزه به مجمع تشخیص ارجاع شد

نمایندگان مجلس با اصرار روی مصوبه ایجاد محدودیت در نظارت استصوابی شورای نگهبان، این مصوبه را برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کردند.

طرح استفساری قانون انتخابات درباره ردصلاحیت منتخبان مجلس پس از پایان مهلت ۲۰روزه به مجمع تشخیص ارجاع شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نمایندگان در جریان نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی، طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بر این اساس، نمایندگان مجلس نظر کمیسیون شوراها مبنی بر اصرار بر مصوبه پیشین مجلس درخصوص طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس که در آن آمده پس از اعلام‌نظر قطعی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد و یا منتخب داشته باشد را با ۱۳۷ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر تایید کردند.

علی لاریجانی در این رابطه گفت که این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود تا مجمع نظر خود را در رابطه با این طرح اعلام کند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان پیش از این به مصوبه مجلس درخصوص این طرح استفساریه ایراد و ابهام گرفته بود که مجلس در نظر خود در این رابطه اصرار کرد و درصورت تصویب نهایی این طرح چنان چه پس از مهلت ۲۰ روزه شورای نگهبان مدارک جدیدی درباره صلاحیت یک نامزد یا منتخب به شورا برسد، این مدارک در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان در مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

گفتنی است در جریان انتخابات مجلس دهم در اسفندماه سال گذشته، شورای نگهبان صلاحیت مینو خالقی منتخب سوم اصفهان را پس از اعلام نتایج انتخابات رد کرد که این مسئله منجر به تهیه این طرح استفساریه ازسوی علی مطهری شد. این سومین بار است که نمایندگان مجلس بر نظر خود در رابطه با این طرح اصرار می‌کنند و این درحالی بود که هربار شورای نگهبان با نظر مجلس مخالفت کرد و درنهایت امروز پس از آن‌که مجلس برای سومین بار بر نظر خود پافشاری کرد، این طرح استفساریه برای تصمیم‌گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر