کد خبر: 16971
A

احمدی‌نژاد مشکوک است؟ /تیم احمدی‌نژاد رودروی اصولگرایان قرار گرفت

«دوقطبی در کشور مضر است به حال کشور. من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید. بله، این چیز خیلی مهمی که نیست. این یک چیز خیلی طبیعی است، خیلی ساده است. بله، ما این توصیه را به یکی از آقایان، به یکی از برادران کردیم».

احمدی‌نژاد مشکوک است؟ /تیم احمدی‌نژاد رودروی اصولگرایان قرار گرفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ شرق نوشت: بعد از انتشار سخنان مقام معظم رهبری در کلاس درس خارج فقه، مهرماه گذشته، تصور بر این بود که دوران دوقطبی‌سازی‌هایی که یک سر آن احمدی‌نژاد است، به پایان رسیده اما این معادله درست از چند هفته پیش به‌شدت به هم خورده است. درحالی‌که اسفندیار رحیم‌مشایی تهدید کرده است در صورت رد صلاحیت حمید بقایی، جامعه گرفتار دوقطبی خواهد شد اما تحلیلگران سیاسی معتقدند از قضا‌ آمدن دوباره جریان احمدی‌نژاد است که بر این فضای دوقطبی دامن خواهد زد. اگرچه فضای انتخابات ایران در بیست‌واندی سال اخیر هیچ وقت از دوقطبی‌سازی گریزی نداشته اما این دوقطبی در سال‌های ٨٤ و٨٨ به اوج خود رسید. درست در دو مقطعی که یک طرف مناقشه فردی به نام محمود احمدی‌نژاد قرار داشت. مهم‌ترین گزینه مقابل محمود احمدی‌نژاد برای این دو‌قطبی‌سازی در این سال‌ها همواره مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی بود. او سال ٨٨ هم با پیونددادن رقبا به هاشمی‌رفسنجانی به طور مستقیم و غیرمستقیم، سعی در بازتولید این دوقطبی کرد. محمود احمدی‌نژاد که بعد از معرفی غیرمستقیم حمید بقایی به عنوان نامزد جریان منسوب به خود حضورش در عرصه عمومی را شدت داده و بیانیه‌هایی به بهانه دفاع از خود و با هدف حمله به دولت منتشر کرده است، شاید بتواند دوباره فضای ٨٤ و ٨٨ را تکرار کند. شیوه‌ای که البته مختص به جریان احمدی‌نژاد نیست و سایر اصولگرایان هم از آن بهره می‌برند. سخنرانی‌های مشایی و بقایی و بیانیه‌های احمدی‌نژاد دست‌کمی از حملات مهرداد بذرپاش و سعید جلیلی به دولت ندارد. با وجود این شباهت‌ها با این حال بخشی از اصولگرایان اصولا تمایلی به دیدن بخش دیگر خود ندارند. آنها که زمانی خود عامل برآمدن این جریان بودند، حالا خود را به ندیدن می‌زنند. محمدرضا باهنر، عباسعلی کدخدایی و حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم تاکنون به طور مشخص اعلام کرده‌اند که درباره بقایی و احمدی‌نژاد اظهارنظر نمی‌کنند.

بیشترین آسیب را به اصولگراها می‌زند
ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه «من با این نظر که آمدن آقای بقایی نوعی پروژه دوقطبی‌سازی است، کاملا موافقم»، به «شرق» می‌‌گوید: «تردیدی نیست که بقایی از طرف احمدی‌نژاد آمده است تا جایی که مشایی هم صراحتا از او حمایت کرده است اما درباره اینکه حملات آقای احمدی‌نژاد به دولت در راستای تکرار همان دوقطبی‌سازی‌هاست، باید بگویم که در وهله نخست او حق دارد به عنوان رئیس دولت سابق، از عملکرد خودش دفاع کند، فارغ از درستی یا نادرستی آن. اما آنچه جای سؤال دارد این است که چرا یک سال یا دو سال قبل شروع به دفاع نکرد؟ چرا در آستانه انتخابات شروع به دفاع کرده است؟ همین ماجرا را مشکوک می‌کند. به نظر من این مسیری که ایشان می‌رود، کاملا در ادامه روند گذشته است». او با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد جایگزین‌های زیادی برای دوقطبی‌سازی دارد، می‌گوید: «او نه‌تنها با روحانی و دولتش بلکه با اصولگراها هم می‌تواند دوقطبی‌سازی کند. ایشان به هر حال می‌خواهد با مطرح‌کردن بقایی، در داخل اصولگراها هم رأی‌شکنی کند. به اعتقاد من آسیبی که او با قطبی‌کردن فضا به جامعه وارد می‌کند، برخلاف آنچه برخی فکر می‌کنند، صرفا به دولت و اصلاح‌طلبان و روحانی مربوط نیست بلکه بیشترین آسیب را به اصولگراها خواهد زد، چون پایگاه رأی بقایی از پایگاه رأی‌ اصلاح‌طلبان نیست. دلیل دیگری که برای این گفته‌‌ام دارم این است که احمدی‌نژاد فقط به هاشمی حمله نمی‌کرد بلکه او کل تاریخچه انقلاب را زیر سؤال می‌برد. سال ٨٨ او به ناطق هم حمله کرد، عملکرد بنیاد شهید زمان مهدی کروبی و حتی عملکرد سپاه دوران رضایی را هم زیر سؤال برد». این تحلیلگر سیاسی در ادامه می‌گوید: «نباید از این نکته غافل شد که احمدی‌نژاد بین یک‌سری از اقشار پایگاه دارد. عده‌ای در زمان ایشان حمایت مالی شدند درحالی‌که الان خیلی بهره‌ای از آن حمایت‌ها نمی‌برند. احمدی‌نژاد می‌داند با مدیریت یک فضای دوقطبی چه بهره‌ای از آن خواهد برد».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر