کد خبر: 17015
A

رئیس مجلس تاکید کرد: ایجاد سازوکارهای شفاف برای مقابله با فساد در برنامه ششم توسعه

رئیس مجلس شورای اسلامی با تشریح اهم مصوبات قانون برنامه ششم گفت: ساز و کارهای شفاف برای مقابله با فساد در نظر گرفته شده است.

رئیس مجلس تاکید کرد: ایجاد سازوکارهای شفاف برای مقابله با فساد در برنامه ششم توسعه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی لاریجانی در آغاز نشست خبری خود با اشاره به روند بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس اظهار کرد: تلقی مجلس این است که در برنامه اهداف کمی، کیفی و کلان کشور در نظر گرفته شود تا پایه ارزیابی قرار گیرد و نحوه نظارت هم خارج از روش های سلیقه ای مشخص شود.

وی تصریح کرد: این روشی که در مجلس و کمیسیون های مختلف، مرکز پژوهش ها و کمیسیون تلفیق انجام دادند، اهداف کمی و کیفی را در نظر گرفتند که در طول اجرای پنج سال برنامه تلاش های لازم در این زمینه صورت گیرد.

رئیس قوه مقننه افزود: یکی از مسائل کشور بهره وری کم است و با توجه به پیش بینی رشد 8 درصد، 2.8 درصد آن از طریق بهره وری خواهد بود و برای اینکه به نرخ رشد 8 درصد برسیم باید سرمایه گذاری‌های سالم از طریق فاینانس انجام شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه باید تولید ملی کشور از فضای بهتری برخوردار شود، گفت: یکی از مسائلی که در کشور مطرح است، این است که طرح آمایش سرزمینی کلان در کشور نداریم. مدیرانی که کار می کنند ریزه کاری های استان ها را به خوبی استانداران نمی شناسند، لذا سهم بودجه عمرانی استان ها کاهش یافته بود که در برنامه ششم آن را 30 درصد تعیین کردیم تا از طریق شورای برنامه ریزی استان ها اختصاص پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به اختصاص 3 درصد از درآمد حاصل از نفت و گاز به مناطق نفت خیز کمتر توسعه یافته گفت: همچینن در قانون برنامه پیش بینی شده که 30 درصد از منابع نفت و گاز ورودی به صندوق توسعه ملی را با مشارکت سازمان های توسعه ای به سمت نقاط کمتر توسعه یافته اختصاص دهیم تا این مناطق مورد حمایت قرار گیرند.

وی همچین با اشاره به مساله بدهی های دولت گفت: سقف بدهی دولت یکی از مسائلی است که مطرح شده و در بودجه 96 نیز پیش بینی کردیم تا از طریق اوراق مشارکت این مساله سامان یابد، این یک لایحه ای است که باید به آن پرداخته شود، البته در قانون برنامه نیز برای بدهی دولت سقف گذاشته ایم.

لاریجانی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مطرح در قانون برنامه ایجاد ساز و کار های شفاف برای مقابله با فساد است برای نمونه یکی از معضلاتی که موسسات اعتباری مثل میزان و .... ایجاد کرده اند اختیاراتی را در دو ماده به بانک مرکزی دادیم که با متخلفین برخوردهای لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به حل مساله حاشیه نشینی اظهارکرد: مهاجرت ها یکی از معضلات اجتماعی است و نگاه مجلس حل ریشه‌ای این مسائل می باشد. از همین رو در راستای سرمایه گذاری و به گردش درآوردن چرخه اقتصادی روستا متمرکز شدیم تا برنامه توسعه و اشتغال زایی انجام شده و ساماندهی صورت گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه 10 درصد صندوق توسعه ملی را به بخش کشاورزی داده ایم، گفت: وامهای دریافتی کشاورزان باید به گونه ای باشد که بتواند جبران خسارت آنها را کند.

رئیس مجلس مساله آب را بحرانی برای کشور عنوان کرد و گفت: این موضوعی است که در برنامه به آن توجه کرده‌ایم البته هنوز جای کار دارد زیرا 90 درصد آب کشور به مصرف کشاورزی می رسد، روش هایی مانند توسعه آبیاری نوین، تغییر الگوی کشت و شیرین کردن آب دریا برای استان هایی که هم مرز هستند پیش بینی شده است و در مورد شیرین کردن آب دریا نیز اقداماتی انجام شده و در قانون هم آمده که 30 درصد آب مورد نیاز استان های ساحلی از طریق دریا انجام شود.

لاریجانی با تاکید بر مساله محیط زیست در قانون برنامه ششم گفت: احیای تالاب ها و احیای جنگل ها از مهمترین بخش هایی است که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

ادامه دارد...

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر