کد خبر: 17317
A
دیده بان ایران گزارش می دهد؛

اگر برجام نبود چه می‌شد؟/ نگاهی به دستاوردهای برجامی دولت یازدهم در سال ۹۵

شاید ذکر مجدد دستاوردهای برجام برای حضرات اصولگرا خالی از لطف نباشد؛ آنها باید بدانند سرشاخ شدن با 6 قدرت جهانی در نهایت عزتمندی و بازستانی حقوق 80 میلیونی ایرانی از دهان گرگ‌های بین‌المللی، کاری بس دشوار و سترگ است که با یک میتینگ سیاسی و سخنرانی الکن نمی توانند به تخطئه آن بپردازند.

اگر برجام نبود چه می‌شد؟/ نگاهی به دستاوردهای برجامی دولت یازدهم در سال ۹۵

دیده بان ایران – نیما صداقت: این روزها با نزدیک شدن به موسم انتخابات 96، لعن و نفرین برجام به ذکر بام تا شام اصولگرایان تبدیل شده است و این حضرات ابن‌الوقت برای دلبری نزدِ «جمنا» در برجام ستیزی از هم سبقت می‌گیرند! آنها فراموش کرده‌اند که تا دیروز برجام را می‌ستودند و از مزایای این قرارداد شگرف سخن می‌گفتند!

اما شاید ذکر مجدد دستاوردهای برجام برای حضرات اصولگرا خالی از لطف نباشد؛ آنها باید بدانند سرشاخ شدن با 6 قدرت جهانی در نهایت عزتمندی و بازستانی حقوق 80 میلیونی ایرانی از دهان گرگ‌های بین‌المللی، کاری بس دشوار و سترگ است که با یک میتینگ سیاسی و سخنرانی الکن نمی توانند به تخطئه آن بپردازند.

*خروج از ذیل فصل هفت و مجازات‌هایش با معجزه برجام

نخستین دستاورد برجام، خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد بود؛ فصلی که ناظر بر سلسله اقدامات تنبیهی برای یک کشور خاطی است؛ کشوری که به زعم قدرت‌های متنفذ جهانی( بخوانید گرگ‌های بین‌المللی) امنیت بین‌المللی را به مخاطره انداخته است؛ اگر چه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح آمیز بود و با عنایت به فتوای مقام معظم رهبری (که برای همگان مطاع است) مبنی بر حرمت تولید تسلیحات هسته‌ای، ایران اسلامی تحرکی دال بر تولید جنگ‌افزار هسته‌ای نداشت؛ اما قدرت‌های جهانی که با اصل انقلاب ما مشکل دارند طبیعتا هر موضوعی را به بهانه‌ای برای حمله و هجمه به ایران تبدیل می‌کنند.   

حال با برجام هم حقوق هسته‌ای خود را تثبیت کرده‌ایم و هم از زیر فشار فصل هفت و قطعنامه‌های ویرانگر خلاص شده‌ایم؛ باید از برجام ستیزانِ بی انصاف که رویای قدرت کورشان کرده است، پرسید آیا این دستاورد کمی است؟ در تاریخ بشریت سابقه ندارد که طی یک روز 6 قطعنامه فصل هفتی علیه یک کشور ملغی شود؛ این امر برای ایران محقق شد و این معجزه برجام بود.

*توفیقات هسته‌ای با برجام / افزایش 69 درصدی ذخایر اورانیوم در پسابرجام

افراد به اصطلاح متخصصی که چند سال پرونده هسته‌ای زیرنظرشان بود و در مذاکرات با طرف غربی بجای مباحث علمی و متقنِ سیاسی و هسته‌ای از تاریخ سخن می‌گفتند! و با اعمال و اقوال نابخردانه شان موجبات ایجاد شدیدترین تحریم ها را برای ملت فراهم آوردند؛ حال این روزها خود را در مظان کاندیداتوری قرار داده‌اند و شهر به شهر و روستا به روستا با سر هم کردن یک  سری اصطلاحات قلمبه سلمبه(که  برای عوام قابل فهم نیست) دولت را در قضیه برجام تلویحا خائن تلقی می‌کنند! آنها صرفا می‌گویند قلب راکتور اراک تخلیه شد! و تعمدا این را نمی‌گویند که اگر برجام نبود اساسا استمرار فعالیت هسته‌ای و چرخیدن سانتریفیوژها به سبب روبه اتمام بودن کیک زرد ممکن نبود. همچنین آنها عمدا فراموش می کنند که بگویند برجام، ذخایر اورانیوم  کشور را 69 درصد افزایش داد.

*نفت و برجام

در ماجرای نفت، درخشش برجام بسیار چشمگیر است؛ درست یا غلط باید بپذیریم که شاهرگ اقتصاد ما و معیشت مردم ما، وابسته به نفت است؛ آقایانی که امروز برجام را می‌کوبند فراموش کرده‌اند بواسطه تحریم‌ها، نفت ما یا به فروش نمی‌رفت و یا با واسطه دزدان سرگردنه‌ای همچون بابک زنجانی به فروش می‌رفت؛ امروز به برکت برجام روزانه دو میلیون و 800 هزار بشکه نفت فرآورده با قیمت بالای 50 دلار می‌فروشیم؛ آیا برجام ستیزانِ لَا یُبْصِرُونَ، از فهم این امر عاجزند؟ آیا آنها نمی‌دانند که اگر برجام نبود فروش نفت ایران تا آنجا تنزل می‌یافت که حتی پرداخت حقوق کارمندان و تامین یارانه‌های نقدی هم ممکن نبود.

دولت پس از حصول برجام با دیپلماسی نفتی، سهم ایران را در بازار نفت بازستاند؛ در دهم آذرماه 95 در جریان صد و هفتاد و یکمین نشست اوپک در وین اعضای این مجمع نفتی توافق کردند که به منظور بازگرداندن تعادل به بازار، روزانه تا یک میلیون و 200 هزار بشکه از تولید نفت خود بکاهند و نکته در خور توجه آنکه ایران از این کاهش تولید معاف شد و حتی مقرر شد که روزانه 90 هزار بشکه نیز به تولید نفت کشورمان افزوده شود؛ این دستاورد در نتیجه جهد و تلاش دولتمردان و تاکید آنها بر ضرورت بازپس گیری سهم ایران از بازار نفت و بازگشت به دوران پیش از تحریم ها در عصر پسابرجام بود.

در هفته جاری نیز کشتیرانی اعلام کرد  واردات نفت هند از ایران در ماه فوریه 2017(بهمن و اسفند 95) نسبت به ماه پیش از آن حدود ۱۷ درصد رشد داشته و ایران جای عراق را به عنوان دومین تامین کننده بزرگ نفت دهلی گرفته است.

*تناقض گویی مضحک برجام ستیزانِ دلواپس‌نما

برجام ستیزانِ و دلواپسان دروغین این روزها به مدد تریبون‌های فراوانشان مدام می‌گویند که برجام در بازگرداندن پول‌های بلوکه شده و پول‌های حاصل از فروش نفت، عاجز است؛ آنها سپس در تناقضی آشکار مدعی می‌شوند که رشد اقتصادی محیرالعقول 7.4 درصدی یا تحقق نیافته یا اگر تحقق یافته حاصل فروش نفت است! خب باید از آنها پرسید اگر معتقدید برجام نتوانسته سازوکار بازگرداندن درآمدهای نفتی را میسر کند پس چطور رشد 7.4 درصدی را به نفت گره می‌زنید؟ ملاحظه می شود که  آقایان برجام ستیز و دلواپس پای استدلالشان به شدت می‌لنگد.

در صنعت توریسم نیز بواسطه برجام درآمد فوق‌العاده‌ای نصیب کشورمان شده است؛ آنطور که موسسات حوزه توریسم در سطح بین المللی گزارش داده‌اند، ایران در سال ۲۰۱۶، موفق به کسب ۲۰۰ درصد افزایش جذب مخاطب خارجی در تهران شده و رزرو هتل‌های درجه یک تهران تا پایان سال ۲۰۱۸ تکمیل شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر