کد خبر: 17375
A
در اولین گزارش خود به شورای امنیت؛

گوترش خلع سلاح حزب‌الله را خواستار شد

دبیرکل سازمان ملل در اولین گزارش خود به شورای امنیت با اشاره به "لزوم خلع سلاح حزب‌الله لبنان"، از این حزب و تمامی گروه‌های لبنانی خواست هرگونه مشارکت در درگیری‌های سوریه را متوقف کنند.


گوترش خلع سلاح حزب‌الله را خواستار شد

دیده بان ایران - آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در اولین گزارش خود از اجرای قطعنامه شماره 1701 (مربوط به پایان عملیات نظامی میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان در تابستان 2006) برای شورای امنیت که بازه زمانی پنجم نوامبر 2016 تا 28 فوریه 2017 را شامل می‌شود، عبور نیروهای حزب‌الله لبنان از مرزهای مشترک لبنان – سوریه جهت مشارکت در نبردها در این کشور در کنار نیروهای ارتش سوریه را محکوم کرده و آن را نقض قطعنامه 1701 شورای امنیت دانسته است.

گوترش در ادامه از دبیرکل حزب‌الله لبنان و تمامی گروه‌های لبنانی خواسته به هرگونه مشارکت خود در درگیری‌ها در سوریه پایان دهند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه رهبران لبنان را به از سرگیری گفت‌وگوی ملی با هدف دستیابی به یک استراتژی دفاعی و ملی جهت مقابله با مساله وجود سلاح در کشور خارج از نظارت دولت، خلع سلاح حزب‌الله و دیگر گروه‌های غیرلبنانی و خلع سلاح پایگاه‌های نظامی جبهه مردمی آزادسازی فلسطین دعوت کرد.

این مسئول سازمان ملل در گزارش خود نسبت به استمرار وجود سلاح در اختیار نیروهای حزب‌الله هشدار داد و آن را برخلاف حاکمیت دولت لبنان و تعهدات این کشور در قطعنامه‌های 1559 سال 2004 و 1701 سال 2006 دانست.

وی در ادامه نسبت به تجاوزات تقریبا هر روزه جنگنده‌های اسرائیلی علیه حریم هوایی لبنان، نقش آشکار حق حاکمیت ملی لبنان و قطعنامه 1701 شورای امنیت و نیز ادامه اشغال شمال روستای الغجر و منطقه اطراف آن توسط اسرائیلی‌ها به شدت ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش ارائه شده به شورای امنیت از تل آویو خواسته شد به شکلی جدی با نیروهای یونیفل جهت عقب نشینی نیروهایش از شمال روستای الغجر و توقف نقض حریم هوایی لبنان همکاری کند.

همچنین از دولت لبنان نیز خواسته شد تمامی اقدامات لازم جهت تضمین عدم حضور نیروهای مسلح و یا تجهیزات و اسلحه‌های غیرمجاز در منطقه عملیات نیروهای موقت سازمان ملل (یونیفل) را انجام دهند.

 

 

منبع:  سایت العربی الجدید

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر