کد خبر: 17746
A

ضرورت احیای مرکز فوریت‌های دیپلماتیک شبانه روزی در وزارت خارجه

یک کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی پیشنهاد این موضوع برای ارتقای حقوق شهروندی و گردشگری در وزارت امورخارجه را ضروری خواند.

ضرورت احیای مرکز فوریت‌های دیپلماتیک شبانه روزی در وزارت خارجه

دیده بان ایران - علیرضا رجایی بیان کرد: تاسیس اداره کل فوریت‌های دیپلماتیک در راستای حمایت و خدمت رسانی به شهروندان و گردشگران می‌تواند موثر و مفید واقع شود.

وی افزود: اداره کل مذکور  زیر نظر مستقیم  وزیر امورخارجه و با شماره تماس سه عددی جهت دسترس بودن و حمایت همه جانبه در چارچوب قانون ملی و بین المللی بصورت شبانه روزی تاسیس گردد.

رجایی با بیان اینکه یک گردشگر از اخذ روادید تا برگشت به کشورش باید تحت حمایت دیپلماتیک قرار بگیرد، گفت: حمایت شبانه روزی از اتباع ایرانی در خارج از کشور  یکی از وظایف محوله به وزارت امورخارجه است؛ لذا برای حفظ حقوق شهروندان ایرانی و رسیدگی به موضوعات مرتبط با این وزارت خانه  تاسیس چنین اداره کلی ضروری به نظر می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه  این مرکز قابلیت اجرایی بالا و به صورت شبانه روز پیگیر مسائل مربوط به شهروندان ایرانی در خارج از کشور و گردشگران و اتباع خارجی در جمهوری اسلامی ایران باشد، بیان داشت: نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در استانهای کشور فعال می باشند و این اداره کل با ارتباط مستمر با استانداریها، قوه قصائیه و نیروی انتظامی می تواند بصورت شبانه روزی پاسخگوی مراجعین باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه فعالیت سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های خارج از کشور برای پیگیری حقوق شهروندی اتباع ایرانی نباید مختص به ساعات اداری باشند خاطرنشان کرد: با فعال شدن اداره کل فوریت‌های دیپلماتیک تمامی نمایندگی‌ها با ایجاد شیفت شبانه روزی پاسخگوی فوریتهای دیپلماتیک باشند. 

وی تاکید کرد: تاسیس اداره کل فوریتهای دیپلماتیک نوید بخش سه شیفت شدن فعالیت تمامی ادارات وزارت امور خارجه باشد.

رجایی با بیان اینکه تعطیلات آخر هفته در ایران پنجشنبه و جمعه و در سایر کشورها شنبه و یکشنبه است گفت: اختلاف ساعت بین کشورمان با سایر کشورها و نبود زبان واحد بین المللی  از جمله عواملی است که می تواند باعث شکل گیری چنین اداره کلی گردد.

وی ادامه داد: در زمان گذشته نیازی به تاسیس اینچنین اداره کلی محسوس نبود، اما در حال حاضر  وسایل ارتباطی و رشد هر روز الکترونیک شرایط و بستر را برای دسترسی آسان به محل تصمیم گیری و رئیس دستگاه دیپلماسی کشور فراهم کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطر نشان کرد: این طرح برای دیپلماتهای مستقر در تهران و دیپلماتهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بسیار مفید است.

 

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر