کد خبر: 17783
A

آغاز نشست سران اتحادیه عرب

فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در این اجلاس گفت : حمایت از منطقه ما، مستلزم همکاری بین اروپا و جهان عرب است. حل بحران ها در منطقه مستلزم همکاری گسترده تری بین ما در اروپا و کشورهای عربی است. حل مشکلات به ترسیم دیدگاه مشترک بین اروپا و منطقه عربی نیاز دارد.

آغاز نشست سران اتحادیه عرب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در بحر المیت اردن با سخنرانی محمد ولید عبدالعزیز رئیس جمهور موریتانی آغاز شد.

موگرینی: اتحادیه اروپا به حمایت از جنگ عراق ضدداعش ادامه می دهد

فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در این اجلاس گفت : حمایت از منطقه ما، مستلزم همکاری بین اروپا و جهان عرب است. حل بحران ها در منطقه مستلزم همکاری گسترده تری بین ما در اروپا و کشورهای عربی است. حل مشکلات به ترسیم دیدگاه مشترک بین اروپا و منطقه عربی نیاز دارد.
 

موگرینی افزود: تحقق صلح بین فلسطینی ها و اسرائیل اولویت اتحادیه اروپاست. برای متحد شدن موضع جامعه جهانی به منظور حل مسئله فلسطین تلاش می کنیم. به بازسازی سرویه پس از عملی شدن توافق سیاسی در این کشور پایبند هستیم.

 

 

وی خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا به حمایت از جنگ عراق ضدداعش ادامه می دهد. نبردها در عراق ثابت می کند که عقب راندن داعش امکان پذیر است. می توانیم با همکاری یکدیگر، کمک بیشتری به حل مسئله لیبی داشته باشیم. حداکثر تلاش خود را برای دستیابی به راه حلی در مورد بحران لیبی به کار خواهیم گرفت. به کمک های انسانی به عراق و یمن پایبند هستیم.

بعضی طرف‌های منطقه‌ای به دنبال ترویج طایفه‌گرایی هستند
 

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی خود در بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو این اتحادیه در اردن گفت: توافق نظر عربی درباره لزوم حمایت از اتحادیه عرب وجود دارد. اتحادیه عرب می تواند نقش زیادی در همه زمینه های عربی ایفا کند. اتحادیه عرب می تواند پلی بین همه عرب ها باشد.

 

 
به گفته وی بعضی طرف های منطقه ای از طایفه گرایی برای برهم زدن وحدت عربی ما استفاده می کنند. کسانی هستند که به طایفه گرایی و مذهب گرایی برای تحقق اهدافی که با منافع عربی تناقض دارد، متوسل می شوند.

 

 

وی خاطر نشان کرد: پرونده های مهم سیاسی در منطقه در دست کشورهای عربی نیست. اسرائیل به اشغال سرزمین فلسطین بدون هیچ عامل بازدارنده ای ادامه می دهد. تفرقه بین فلسطینی ها تاثیر منفی بر مسئله فلسطین داشته است.

دبیرکل سازمان ملل: بستن مرزها به روی آوارگان تاسف آور است
 

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب اردن گفت: بعضی از سران عوامفریب در کشورهای جهان تلاش می کنند تروریسم را به اسلام مرتبط کنند. از اینکه می بینم بعضی از کشورهای پیشرفته، مرزهای خود را بر روی آوارگان می بندند، ناراحت می شوم. 

 


گوترش افزود: سازمان ملل برای همکاری با جهان عرب به منظور برقراری صلح پایدار آمادگی دارد. زمان آن فرا رسیده است که به اوضاع فعلی در سوریه پایان دهیم و امیدوارم مذاکرات ژنو به دستیابی به راه حل های ملموس منجر شود. برای دستیابی به حل سیاسی در سوریه باید درگیریها در این کشور متوقف شود.

وی خاطر نشان کرد: راه حل تشکیل دو کشور، تنها مسیری برای تحقق امنیت و صلح برای هر دو طرف است. باید هر تلاش دیگری را که در برابر این گزینه قرار دارد، متوقف کنیم. شهرک سازی اسرائیل بر اساس همه قوانین بین الملل غیرقانونی است.

توافقنامه سیاسی درسوریه باید برای پایان خونریزی امضا شود

محمد ولد عبدالعزیز رئیس جمهور موریتانی در سخنرانی خود در نشست افتتاحیه بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در بحر المیت اردن گفت: موریتانی در مدت ریاست خود بر اجلاس سران این اتحادیه برای کمک به حل همه مسایل عربی تلاش کرد. سوریها را به پایان درگیریهای داخلی و امضای توافقنامه سیاسی به منظور پایان دادن به خونریزی در این کشور دعوت می کنم. آتش بس در سوریه باید تثبیت شود.

محمد ولد عبدالعزیز رئیس جمهور موریتانی در سخنرانی خود در نشست افتتاحیه بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در بحر المیت اردن گفت: بحران لیبی خطری است که امنیت منطقه را تهدید می کند. از کشورهای عربی و اسلامی دعوت می کنم تا تلاشهای خود برای حفظ تمامیت ارضی لیبی را تقویت کنند.

ولد عبدالعزیز افزود: باید از طرح شورای همکاری خلیج (فارس) برای حل بحران یمن در چارچوب مذاکره حمایت کرد. تسلط داعش بر بخش هایی از عراق محدود شده است. از گشایش سیاسی در لبنان استقبال و از تلاش ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سومالی حمایت می کنیم. 

کشورهای عربی با چالش‌های سرنوشت‌سازی روبرو هستند
 

عبدالله دوم شاه اردن در سخنرانی خود در بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب گفت: با چالش های سرنوشت سازی روبرو هستیم که در راس آنها تروریسم قرار دارد. خطر تروریسم امنیت ما را تهدید می کند و تلاشی برای مخدوش کردن دین حنیف اسلام است. تروریسم ما عرب ها و مسلمانان را بیشتر از دیگران تهدید می کند.

 

 

عبدالله دوم افزود: اسرائیل به سیاست شهرک سازی ادامه می دهد و مانعی برای صلح است. به نقش خود در مقابله با هر تلاشی برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی ادامه خواهیم داد. صلح بدون حل عادل و فراگیر برای مسئله فلسطین در چارچوب راهکار تشکیل دو کشور، برقرار نخواهد شد.

وی گفت: امیدواریم مذاکرات ژنو زمینه رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه را به گونه ای فراهم کند که وحدت این کشور حفظ و زمینه بازگشت آوارگان فراهم شود.
 

عبدالله دوم افزود: بر حمایت از تلاش های دولت عراق برای مبارزه با تروریسم به عنوان مقدمه فرآیند سیاسی با مشارکت همه طیف های مردم این کشور تاکید می کنیم. از تلاش ها برای بازگرداندن ثبات به یمن و لیبی حمایت می کنیم. برای جلوگیری از دخالت های خارجی باید ابتکار عمل را در دست بگیریم. چالش های مشترک به رویارویی مشترک نیاز دارد.

 

پادشاه اردن گفت بدون تشکیل یک کشور فلسطینی در چارچوب راه حل دو کشور، صلح در خاورمیانه دست یافتنی نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر