کد خبر: 17888
A
نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری عید خود را چگونه سپری کردند؟!

از خرید کانال های تلگرام تا سفرهای انتخاباتی به شهرستان ها!

کاندیداها و متقاضیان تصاحب پاستور به‌جای آن‌که همچون دیگر ایرانیان عید را به گشت و گذار و استراحت و وقت‌گذرانی با خانواده سپری کنند، هر روز به بهانه‌ای نطقی کنند و حداقل در فضای مجازی پرجنب‌وجوش‌تر از هر‌ سال باشند. آنها البته در این فراغت سفرهایی نیز داشتند اما سفرهایی کاری، جدی و لزوما همراه با سخنرانی و میتینگ‌ها و جلسات انتخاباتی. با این همه، با وجود این‌که عید امسال نسبت به سال‌های پیش، سیاسی‌تر و جدی‌تر بود اما قطعا اگر این واقعیت را درنظر بگیریم که از امروز کمتر از ٥٠ روز به برگزاری انتخابات باقی مانده، باید اعتراف کنیم که فضای سیاسی کشور تا آنچه به آن فضای پرشور انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند، فاصله بسیار دارد

از  خرید کانال های تلگرام تا سفرهای انتخاباتی به شهرستان ها!

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران- شهروند نوشت: از قدیم گفته‌اند سالی که نکوست از بهارش پیداست. امسال اما با این وضع تعطیلات نوروزی و انتخابات ریاست‌جمهوری توأمان، اگر نکو هم نباشد، قطعا حسابی سیاسی و پرحادثه خواهد بود، البته اگر قرار بر این باشد که هر آنچه از قدیم گفته‌اند، صحیح نیز باشد. به هر حال، نوروز امسال بی‌شک سیاسی‌ترین نوروزها در یکی، دو دهه اخیر بود. نوروزی که در پنج، شش روز اولیه‌اش یکی از پرکارترین هفته‌های ‌سال برای سیاسیون و البته اهالی رسانه را رقم زد. تا آن‌جا که تقریبا تمامی مسئولان سیاسی و امنیتی دولت به‌ویژه در وزارت کشور و همچنین اصحاب رسانه‌ها ازجمله خبرنگاران سیاسی و اجتماعی، تمام‌وقت در خدمت داوطلبان پرشمار انتخابات شورای شهر بودند. نامزدهایی که این‌بار پس از حواشی یک‌سال اخیر شورای شهر تهران اعم از ماجرای پرحاشیه املاک عمومی پایتخت و در ادامه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو بیش از ادوار چهارگانه قبلی این انتخابات، به‌طورکلی نهاد شورای شهر و پارلمان‌های محلی را جدی گرفتند و در عمل نیز رکورد نام‌نویسی در این انتخابات را جابه‌جا کردند.


اما این پایان کار این نوروز سیاسی نبود، در شرایطی که بنابه دلایلی بارها گفته شده، در ‌سال ٩٦ خبری از «خرداد پرحادثه» نیست و بنابر برنامه‌ریزی ویژه وزارت کشور، قرار است اردیبهشت‌ماه جور تمام حوادث سیاسی خردادماه را به دوش بکشد. به هر تفسیر همین جلوافتادن یک‌ماهه انتخابات موجب شد، کاندیداها و متقاضیان تصاحب پاستور به‌جای آن‌که همچون دیگر ایرانیان عید را به گشت و گذار و استراحت و وقت‌گذرانی با خانواده سپری کنند، هر روز به بهانه‌ای نطقی کنند و حداقل در فضای مجازی پرجنب‌وجوش‌تر از هر‌ سال باشند. آنها البته در این فراغت سفرهایی نیز داشتند اما سفرهایی کاری، جدی و لزوما همراه با سخنرانی و میتینگ‌ها و جلسات انتخاباتی. با این همه، با وجود این‌که عید امسال نسبت به سال‌های پیش، سیاسی‌تر و جدی‌تر بود اما قطعا اگر این واقعیت را درنظر بگیریم که از امروز کمتر از ٥٠ روز به برگزاری انتخابات باقی مانده، باید اعتراف کنیم که فضای سیاسی کشور تا آنچه به آن فضای پرشور انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند، فاصله بسیار دارد. این تحلیل درباره غیرانتخاباتی بودن فضای سیاسی کشور آن‌گاه تکمیل می‌شود که بار دیگر به این مهم توجه کنیم که اصولگرایان به‌عنوان یکی از دو جریان اصلی حاضر در انتخابات هنوز گزینه قطعی خود برای رقابت با روحانی را معرفی نکرده‌اند. بماند که تا این لحظه حجت‌الاسلام رئیسی و محمدباقر قالیباف بیش از سایر گزینه‌های پرشمار «جمنا» که خود را محور فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان تعریف کرده، از اقبال برخوردارند.


البته   این روزها فعالیت‌های انتخاباتی چهره‌های درجه دو و سه جریان اصولگرایی همچون مهرداد بذرپاش و به ویژه عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما که طوری به تلگرام و شبکه‌های اجتماعی پناه برده و حتی یک کانال طنز سیاسی - اجتماعی دست و پا کرده که انگار نه انگار همین حالا هم استفاده از کلمه «تلگرام» جزو ممیزی‌های سفت و سخت سازمان است، پررنگ و البته کم حاشیه بوده است. این درحالی است که بذرپاش جوان هم که تا همین دو، سه ماه پیش به‌عنوان گزینه مورد علاقه آیت‌الله مصباح و جبهه پایداری مطرح بود، آهسته‌آهسته با روی آمدن گزینه‌های اصلی‌تر به حاشیه رانده شد؛ چراکه خبرهایی در همین فضای مجازی و در روزهایی که رسانه‌های رسمی در وضع نیمه‌تعطیل به‌سر می‌بردند از احتمال حمایت مصباح از رئیسی حکایت داشت و حال آن‌که سعید جلیلی که گویا همچون دوره قبل که تا آخرین لحظات به هوای جلب حمایت پایداری، برای اصولگرایان شرط و شروط می‌گذاشت، این‌بار نیز از «جمنا» مانده و از «پایداری» رانده شده است.


با این وجود، شاید بتوان مدعی شد که بمب انتخاباتی این عید را محمود احمدی‌نژاد منفجر کرد. کسی که شاید تنها سیاستمداری باشد که رسما از فعالیت انتخاباتی و کاندیداتوری منع شده و با این حال، در عید نوروز به سفرهایی کاملا انتخاباتی رفت و نطق‌هایی تماما انتخاباتی ایراد کرد که اوج آن مربوط به بخشی از صحبت‌های او درباره یارانه‎ها و نیز در نقد عملکرد دولت یازدهم و حسن روحانی در بحث اقتصاد بود اما به خاطر نوع و نحوه بیان آن از سوی رئیس دولت‌های نهم و دهم که از قضا رکورددار بدترین وضع اقتصادی کشور نیز هست، بحث‌هایی دامنه‌دار به ‌همراه داشت. این برداشت‌های متفاوت حتی تا آن‌جا پیش رفت که حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری که ازجمله سیاستمداران فعال در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی است، در یک نظرسنجی از مردم سوال کرد که منظور احمدی‌نژاد از انتقادهایی که مطرح کرده رئیس‌جمهوری است یا رهبری! و جالب آن‌که بیش از ٥٠‌درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اینترنتی، گزینه دوم را برگزیدند. این درحالی بود که حمید ابوطالبی، معاون سیاسی رئیس‌جمهوری نیز به گفته‌های احمدی‌نژاد واکنش نشان داد.
همزمان محسن رضایی نیز به صحبت‌های احمدی‌نژاد واکنش نشان داد تا فارغ از لحن و محتوای گفته‌های اخیر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بسیاری به این فکر بیفتند که گویا او همچنان سودای پاستور را در سر می‌پروراند. به بیان دیگر با نگاهی به واکنش رضایی می‌توان این‌طور برداشت کرد که این صحبت‌ها نه لزوما از جانب یک سیاستمدار بی‌طرف که از سوی یک رقیب مطرح شده‌ است. فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی که سابقه دو دوره شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و یک دوره نیز انصراف پیش از آغاز این رقابت‌ها را در کارنامه دارد و این روزها زمزمه‌هایی مجدد درباره احتمال معرفی او به‌عنوان یکی از گزینه‌های «جمنا» به گوش می‌رسد، در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد گفت: شنیده‌ام که فردی به خوزستان، مشهد شهدای ایران آمده و یک حرف‌هایی زده است که امیدوارم هرچه زودتر حرف‌هایش را تکذیب کند.
این درحالی است که حمید بقایی که به‌ظاهر گزینه مدنظر احمدی‌نژاد در این انتخابات است نیز فعالیت خود در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی را آغاز کرده و بیش از هرچیز با حمله به روحانی و برچسب‌زنی‌های امنیتی سعی در تخریب چهره رقیب دارد. این درحالی است که هرچه زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شود، احتمال حضور رئیسی نیز جدی‌تر شده و در آخرین تحولی که از قضا در ایام تعطیلات به وقوع پیوست، تصاویری از جوانان و زنان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که اعلامیه‌ای در دست داشتند و روی آن با درج هشتگ کنار نام «رئیسی» از او برای حضور در این رقابت دعوت به عمل آمده بود. در این میان حسن روحانی در این روزها همچنان مشغول پیشبرد مسائل کشور بود و درحالی خود را برای این ٥٠ روز سخت و انتخاباتی آماده می‌کند که به تازگی مسکو را به مقصد تهران ترک کرده و دیداری مهم با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری مقتدر روسیه را پشت سر گذشته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر