کد خبر: 17986
A

نوشته‌های «فقط رئیسی» بایگانی می‌شود؟

دیروز سید محمد حسینی، عضو هیات رئیسه «جمنا» در گفت وگو با دیده بان ایران اظهاراتی داشت که گرهی بر گره‌های انتخاباتی اصولگرایان افزود:«جبهه مردمی با آقای رئیسی نیز همچون سایر افراد در خصوص انتخابات ریاست جمهوری صحبت کرده و برنامه وی را گرفته است.» وی با بیان اینکه این احتمال نیز وجود دارد که گزینه نهایی «جمنا» آقای رئیسی باشد

نوشته‌های «فقط رئیسی» بایگانی می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ آرمان نوشت «جمنا» هنوز به سامان نرسیده است. حتی وقتی بزرگان جریان اصولگرا به دور  از حاشیه‌سازی جوانان این طیف به دور هم جمع می‌شوند باز هم با چالش مواجه می‌شوند و در حالی که طیف اصلاح‌طلب و اعتدالیون در حمایت از روحانی برای انتخابات ۹۶ تردید ندارند، اصولگرایان به دلیل چندشاخه بودن نتوانسته‌اند به کاندیدای واحد برسند. آنها چندی است که از ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی به عنوان کاندیدای واحد خود نام می‌برند، اما این موضوع یک بخش انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایی است. یعنی به طور مشخص طیف‌هایی مانند اطرافیان احمدی‌نژاد و یا جلیلی حاضر به تبعیت از این انتخاب نمی‌شوند. اصولگرایان تجربه تلخی از ائتلاف دارند. روزی شورای هماهنگی داشتند که اخبار اختلافات آن به زودی نمایان شد، مانند سال ۹۲ و یک مناظره تلویزیونی که محسن رضایی خطاب به کاندیداهای دیگر گفت:«مگر شما سه نفر ائتلاف تشکیل ندادید. به نظر می‌رسد اختلاف نظر شما جدی است. توضیح دهید این مساله چه بوده است؟» طومار‌های امضا شده که صحت یک امضا برای هر نفر مشخص نبود و نوشته‌هایی بر روی کاغذ با متن «رئیسی بیا» آغاز ماجرای جدی اختلاف میان اصولگرایان شد.

پرهیز «جمنا» از تایید رئیسی؟

می‌گویند روز ۱۸ فروردین ابراهیم رئیسی تصمیم خود برای کاندیداتوری را اعلام می‌کند؛ اعلامی که یک روز پس از نشست «جمنا» خواهد بود. بی‌تردید اعلام کاندیداتوری رئیسی با حاشیه‌های زیادی همراه است که از چندی پیش و به‌ویژه دیروز آغاز شده است، مانند پرویز سروری عضو «جمنا» که می‌گوید:«هنوزحجت‌الاسلام رئیسی تعیین تکلیفی برای حضور در عرصه انتخابات نداشته است. معلوم نیست که در مجمع دوم، جبهه مردمی برنامه خود را اعلام کند. لذا تاکنون اظهارنظری برای حضور نداشته‌است و همچنین مشخص نیست که آیا تمایل به ورود به عرصه انتخابات دارند یا خیر.» بنابراین «جمنا» نظر قطعی خود برای پذیرش کاندیداتوری رئیسی را اعلام نکرده است که همین موضوع می‌تواند ریشه بروز اختلافات باشد و جالب اینکه اعضای «جمنا» نیم نگاهی هم به پرویز فتاح دارند که به اعتقاد آنها گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری است. نکته جالب آنجاست که سروری،عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بیان می‌کند: «با ۱۰ نامزد جبهه مردمی که مطرح هستند و حائز اکثریت آرا از سوی اعضا شدند، ارتباط برقرار شده و تلاش کردیم تا همه ۱۰ نفر برنامه خود را در مجمع عمومی دوم اعلام کنند که در نهایت درباره ۵ نفر تصمیم‌گیری شود و اعضای مجمع برنامه‌‌های نامزدها را استماع می‌کنند و مبتنی بر برنامه و رویکردهایی که نامزدهای مطرح دارند رای خود را اعلام خواهند کرد.» این اظهارات یعنی رئیسی کاندیدای حتمی آنها نیست.

حسینی می‌گوید رئیسی برنامه داده است!

دیروز سید محمد حسینی، عضو هیات رئیسه «جمنا» در گفت وگو با دیده بان ایران اظهاراتی داشت که گرهی بر گره‌های انتخاباتی اصولگرایان افزود:«جبهه مردمی با آقای رئیسی نیز همچون سایر افراد در خصوص انتخابات ریاست جمهوری صحبت کرده و برنامه وی را گرفته است.» وی با بیان اینکه این احتمال نیز وجود دارد که گزینه نهایی «جمنا» آقای رئیسی باشد، اظهار داشت: در اینکه ایشان فردی شاخص و ممتاز است، تردیدی وجود ندارد و به همین دلیل برخی‌ها احتمال می‌دهند که ایشان گزینه نهایی است، اما هنوز هیچ تصمیمی در شورای مرکزی گرفته نشده و همان ساز و کاری که اعلام شده، همان ادامه دارد تا روز پنجشنبه که ۵ نفر نهایی انتخاب شوند. حسینی با بیان اینکه ممکن است برخی‌ها علاقه‌های شخصی خودشان را به عنوان نظر نهایی اعلام کنند، افزود: در مجمع ملی دوم جبهه که روز پنجشنبه آتی برگزار خواهد شد، ۵ نفر از بین ۱۰ نفر نفر به عنوان نامزد نهایی معرفی می‌شود و در نهایت جبهه از بین این ۵ تن یک نفر را به عنوان گزینه نهایی معرفی خواهد کرد»

دوگانه رئیسی - جلیلی، عامل اختلاف

یکی از اصلی ترین افراد مطرح برای معرفی به عنوان کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ سعید جلیلی بود، اما برخی از حامیان رئیسی سعی زیادی برای کنار زدن او کردند و فعالیت آنها در صفحات مجازی عیان است، چنان‌که در یکی از این گروه‌ها نوشتند:«سعید جلیلی بدون توجه به گفتمان جبهه مردمی حضور قطعی خود در انتخابات را رسما اعلام کرده است، و از آنجا که به قوانین داخلی جبهه مردمی بی اعتناست، قطعا نمی‌تواند گزینه جبهه مردمی باشد.» بنابراین در این شرایط که حامیان جلیلی و رئیسی هر یک سعی دارند شخصیت مورد نظر خود را به عنوان کاندیدای نهایی اصولگرایان معرفی کنند، سکوت برخی بزرگان این جریان ابهام برانگیز است. آنها با توجه به تجربه قبلی پیش‌بینی اختلافات عمیق در انتخابات را دارند، بنابراین برای حفظ اعتبار خود تنها ناظر چالش‌های درونی اردوگاه اصولگرایی هستند. نباید از اظهار نظر یک عضو پایداری غافل بود. حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفت:«درجلسه‌ای که اعضای جبهه پایداری با آیت‌ا...مصباح‌یزدی داشتند، ایشان توصیه فرمودند که برای انتخابات ریاست جمهوری به سراغ آقای رئیسی بروید و اگر شرایطی فراهم شد که به صحنه رقابت انتخاباتی ورود پیدا کرد، از وی حمایت کنید.» این تضاد مواضع اعضای جبهه پایداری در مورد جلیلی موضوعی است که قابل چشمپوشی نیست.

قالیباف آهسته خارج شد

درمیان‌کاندیداهای ریاست جمهوری و درجناح اصولگرا، شانس قالیباف و پس از او، سعید جلیلی بیش از سایر کاندیداهاست، اما حادثه پلاسکو و ماجرای املاک نجومی سبب آن شد که از شانس قالیباف برای تکیه برصندلی پاستور کاسته شود. از این رو یکی از مشاورانش در روزهای پایانی سال گذشته اعلام کرد که قالیباف قصدی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. در نتیجه هر چه به انتخابات اردیبهشت ماه نزدیک‌تر می‌شویم، بیش از همیشه از شانس قالیباف کاسته می‌شود. شاید هم اعضای جمنا تمایل نداشته باشند که بر روی شخصی به اجماع برسند که دو بار شکست خورده و از صحنه انتخابات توسط مردم کنارگذاشته شده است. از این منظر قالیباف شانس کمی دارد.

۲ روز تا تعیین تکلیف

در نهایت باید منتظر ۱۸ اردیبهشت ماند تا رئیسی آنچه را علنی کند که درذهن دارد. اظهارات او از دو حالت خارج نیست: یا کاندیدای نهایی اصولگرایان است یا اعتبار خود به عنوان تولیت آستان قدس را خرج رقابت انتخاباتی نمی‌کند. دو روز بیشتر فرصت باقی نمانده که گروه‌های اصولگرا به وحدت برسند. البته جلسه روز ۱۷ فروردین«جمنا» شاید تاثیر زیادی بر اتفاقات یک روز بعد از آن داشته باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر