کد خبر: 18019
A

مروری بر روزنامه های سه شنبه پانزدهم فروردین

روزنامه ها از امروز سراسر انتخاباتی شده اند و هر یک بنا بر جناح و گروه وابسته، سعی بر آن داشته اند که فضای انتخاباتی را تحلیل و پیش بینی خود را از آینده بیان کنند. با این حال، حادثه تروریستی در روسیه نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های سه شنبه پانزدهم فروردین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، جدال های انتخاباتی آغاز شده است.

شاهد رقابت روحانی و رئیسی خواهیم بود؟/قطار ترور در ایستگاه روسیه
 

روزنامه اعتماد در گزارش اصلی خود با عنوان «آیا این‌ دو با هم رقابت ‌خواهند کرد» نوشت: «آشفته بازار اصولگرایی اگر تا چند ماه پیش هیچ کاندیدایی نداشت حالا با انبوهی از بازیگران سیاسی روبه‌رو شده است. اسم پشت اسم است که می‌آید تا شاید بتوان یکی از آنها را کاندیدای نهایی اصولگرایان برای رقابت مقابل حسن روحانی نشاند. در میان اسامی تکراری که در ماه‌های اخیر مطرح می‌شد اما یکی دو ماهی است که یک اسم بیشتر مطرح است؛ ابراهیم رییسی که یک سالی است مسوولیت آستان قدس رضوی را برعهده گرفته است. اگر تا دیروز تاکید داشت که خدمت به زائران امام رضا را اولویت کاری خود می‌داند حالا برای اعلام کاندیداتوری‌اش قدم‌هایی برداشته است. زمزمه‌ها در مورد آمدن یا نیامدن سید ابراهیم رییسی آنقدر تایید و تکذیب شده است که شاید این روزها کمتر اصولگرایی بداند که رییسی کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شود یا خیر. تکلیف اصلاح‌طلبان معلوم است. کسی به گزینه‌ای جز «حسن روحانی» فکر نمی‌کند. حتی اسم آوردن از گزینه «کاندیدای پوششی» هم به نوعی تبدیل به یک حاشیه جزیی شده است. تکلیف معلوم اصلاح‌طلبان این ترس را در میان اصولگرایان به وجود آورده است که خرداد ٩٢ و اسفند ٩٤ یک‌بار دیگر تکرار شود.»

صادق زیبا کلام نیز در گفت و گو با روزنامه اعتماد با عنوان «تردید رییسی جدی است» در این باره بیان داشته است که من فکر می‌کنم آقای رئیسی همچنان نگران است که اگر بیاید و از آقای روحانی شکست بخورد، از نظر پرستیژ اجتماعی برایش خوب نباشد. به نظر من فشارها روی ایشان ظرف یک هفته آینده افزایش پیدا خواهد کرد تا ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم ثبت نام کند. فکر می‌کنم ترجیح می‌دهد که وارد رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری نشود.

 شاهد رقابت روحانی و رئیسی خواهیم بود؟/قطار ترور در ایستگاه روسیه
 

مصطفی معین نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 84 نیز در گفت و گو با روزنامه آفتاب یزد با عنوان «مهمترین رقیب روحانی کارنامه اوست» می گوید: «مهم‌ترین رقیب آقای روحانی عملکرد خودش و نوع نگاهش به انتخابات و دولت بعدی‌اش است و مردم نقش تعیین‌کننده خواهند داشت. البته این سخنان به این معنی نیست که رقیب ایشان بالا بیاید ولی حداقل این است که آراء تقسیم شود و در یک شرایط ضعیفی یا خود ایشان یا یک نفر دیگر انتخاب شود.»

 شاهد رقابت روحانی و رئیسی خواهیم بود؟/قطار ترور در ایستگاه روسیه
 

روزنامه آرمان سراغ یک احمدی نژادی رفته است. جوانفکر در گفت و گو با این روزنامه با عنوان «کاشت نهال با پیت حلبی خاک را غنی‌تر می‌کند!» می گوید: «کاندیداتوری دکتر احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری یک مطالبه ملی است و ایشان به‌شدت از سوی مردم برای این منظور تحت فشار قرار دارند، اما با توجه به توصیه رهبری، دکتر احمدی‌نژاد تبعیت خود را از خواست ایشان اعلام کرده‌اند.»

آیدین سیار سریع نیز در ستون طنز بی قانونی در روزنامه قانون نوشت: «با تبریک فرارسیدن سال نو خدمت همه شما همراهان بی‌قانون امروز هم با تفسیری دیگر از حضرت حافظ مقبره آن مرحوم را به لرزه درخواهیم آورد. با ما باشید.

رسید مژده که آمد بهار و سبزه دمید/ وظیفه گر برسد مصرفش گل است و نبید

تفسیر: حافظ در مصرع اول آمدن بهار را تبریک می‌گوید و در مصرع دوم از انگیزه‌های انتخاباتی این غزل رونمایی می‌کند. حافظ با بیان «وظیفه گر برسد مصرفش گل است و نبید» تلویحا می‌گوید این حجم احساس وظیفه در ایام منتهی به انتخابات نتیجه مصرف گل و استعمال‌های نادرست است.

صفیر مرغ برآمد بط شراب کجاست/ فغان فتاد به بلبل نقاب گل که کشید

تفسیر: سعی شده تا جنجال‌ها و سر و صداهای انتخاباتی در این بیت به نمایش درآید. مرغ فریاد می‌کشد که ظرف آب پرتقال کجاست، نقاب گل از سرش می‌افتد و فریاد بلبل از وضعیت نابهنجار فرهنگی در دولت یازدهم به هوا می‌رود و اتومبیل گلِ ناهنجار را به پارکینگ منتقل می‌کند.

 

من این مُرَقع رنگین چو گل بخواهم سوخت/ که پیر باده فروشش به جرعه‌ای نخرید

تفسیر: می‌فرماید ما رفتیم آب پرتقال بخریم برای بچه‌ها ویتامین رسانی کنیم، دیدیم گران است. مرقع‌مان (لباس کهنه) را درآوردیم که مبادله کالا به کالا کنیم گفتند ارزان است، یه چیزی باید سر بدهید. همانجا خودسوزی کردیم، به جرم سیاه نمایی زنده ماندیم.

ز روی ساقی مهوش گلی بچین امروز/ که گرد عارض بستان خط بنفشه دمید

تفسیر: می‌فرماید امروز که بنفش‌ها و بنفشه‌ها سر کارند گلت را بچین و استفاده کن که فردا معلوم نیست چه پیش خواهد آمد.

 

چنان کرشمه ساقی دلم از دست ببرد/ که با کسی دگرم نیست برگ گفت و شنید

 

تفسیر: می‌فرماید: یک روز روزنامه فخیمه کیهان را ابتیاع نموده، ستون گفت و شنود را مطالعه کردم و کرشمه ساقی دلم را برد و هنوز هم دلم خوب نشده است.»

حادثه تروریستی در روسیه

شاهد رقابت روحانی و رئیسی خواهیم بود؟/قطار ترور در ایستگاه روسیه
 

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «قطار ترور در ایستگاه روسیه» نوشت: «ساعت 14:40 دیروز دوشنبه به وقت محلی انفجار در ایستگاه مترو سن پترزبورگ روسیه به کشته شدن دست کم 12 نفر و زخمی شدن بیش از 50 تن دیگر انجامید که در میان کشته‌ها و زخمی‌ها زن و کودک هم به چشم می‌خورد. برخی منابع تعداد انفجارها را دو مورد اعلام کردند و برخی دیگر تنها از وقوع یک انفجار خبر دادند.

تصاویر دودآلود سالن‌های مترو، پیکرهای زخمی و خونین و واگن‌های قطار تخریب شده که با دوربین‌های غیرحرفه‌ای گوشی‌های تلفن همراه گرفته شده و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده بود، نخستین اخباری بود که از این حادثه مخابره می‌شد و پس از آن شبکه‌های خبری و رسانه‌ای روسیه به پوشش لحظه به لحظه و زنده حادثه پرداختند. فرماندار سن پترزبورگ نیز در ساعات اولیه مخابره اخبار حادثه مترو این شهر، آمار قربانیان این حادثه را دست کم 50 نفر اعلام کرد اما نگفت که چه تعداد از قربانیان کشته و چه تعداد زخمی شده‌اند. با توجه به وخامت حال برخی از زخمی‌ها احتمال افزایش تعداد کشته‌های این حادثه وجود دارد. بنا بر گزارش رسانه‌های روسی از جمله راشا تودی و تاس، این انفجارها در حالی رخ داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری برای دیداری رسمی با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری»

بهرام امیر احمدیان نیز در یادداشتی در روزنامه شرق با تیتر «سن‌پترزبورگ؛ شوکِ روسیه» در این باره نوشت: «مدت‌ها بود که از حوادث تروریستی در روسیه خبری نبود. پس از اشغال کریمه در سال ٢٠١٤ شاید بمب‌گذاری در متروی سن‌‌پترزبورگ را بتوان ضربه محکمی به امنیت روسیه قلمداد کرد. سن‌پترزبورگ پایتخت فرهنگی روسیه است و هر نوع حادثه شوک‌آور می‌تواند موجب بهت و حیرت سن‌پترزبورگی‌ها شود که شهر ولادیمیر پوتین و دیمیتری مدودف و حلقه سیاسیون حکومت‌مدار سن‌پترزبورگی‌های روسیه است.

برخی خرابکاری‌ها و عملیات بمب‌گذاری را به جریان تروریستی داعش هم نسبت داد که اگرچه ممکن است از سوی فعالان تروریستی حاضر در سوریه نباشد ولی مانند عملیات داعش و هوادارانشان در اروپا می‌تواند از سوی داعشی‌های بومی در روسیه تحت‌تأثیر جریان‌های حاکم بر سوریه و عراق به طور مستقل از داخل روسیه هم صورت گرفته باشد که تروریست‌های آن از آسیای مرکزی هم می‌تواند تغذیه شده باشد. می‌توان حدس زد که این آغاز عملیات تروریستی است که پس از شکست مفتضحانه داعش در موصل و حلب اکنون تروریست‌های فراری توانایی آن را دارند که دست به انتقام از روسیه بزنند.

ناآرامی‌های داخل روسیه اگرچه تحت کنترل شدید حکومت قرار دارد ولی تبعات بحران اوکراین و شبه‌جزیره کریمه و نارضایتی‌های حاصل از آن بر بحران اقتصادی روسیه و ناآرامی‌های فرقه‌ای هم می‌تواند مسبب این وقایع باشد. تا به‌دست‌آمدن اطلاعات جدید باید صبر کرد. روسیه ممکن است در یک فرایند ناآرامی گرفتار شود که آرام‌کردن رویدادها، وابسته به مدیریت بحران از سوی پوتین و یاران اوست که کنترل شدید امنیت جامعه و رسانه و اقتصاد و سیاست روسیه را در دست دارند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر