کد خبر: 18204
A

مروری بر روزنامه های پنج شنبه هفدهم فرودین

روزنامه های امروز سراسر انتخاباتی است. در این میان کنفرانس خبری احمدی نژاد و یارانش پس از پهارسال و بازار داغ گمانه زنی ها درباره انصراف ها و اعلام حضورها از دیگر موضوعات داغ سیاسی بوده است. با این حال گزارش ملی حادثه پلاسکو از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های پنج شنبه هفدهم فرودین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بازار داغ انصراف و اعلام حضور رونق دارد.

اعلام مقصرین حادثه پلاسکو/ مشایی در کنفرانس خبری احمدی نژاد زیر لب چه می گفت؟!

روزنامه کیهان در گزارش اصلی خود با عنوان«43 روز تا انتخابات،رئیس دولت دوازدهم کیست؟!» نگاهی گذرا به تمامی نامزدهای احتمالی انتخابات کرده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم:« 43 روز مانده به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، نامزدها یکی پس از دیگری از راه می‌رسند، برخی افراد به صراحت اعلام حضور کرده‌اند و در اطراف برخی شخصیت‌ها نیز گمانه‌زنی‌هایی مطرح است، در میان اصولگرایان در روزهای آینده نامزد نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی معرفی خواهد شد و در اردوگاه اصلاح طلبان نیز با وجود حمایت از روحانی سخن از نامزدهای پوششی و ضربه گیر در رسانه‌ها مطرح است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی فروردین ماه اخبار مربوط به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، بخش عظیمی از فعالیت رسانه‌های مجازی و همچنین مطبوعات را به خود اختصاص داده است، از سویی با انتشار خبرهایی مبنی بر استعفای حجت‌الاسلام رئیسی از هیئت نظارت بر انتخابات، احتمال حضور وی در این رقابت تقویت شده و از سوی دیگر نیز رسانه‌ها گزارش‌هایی از اعلام حضور برخی افراد در انتخابات به صورت قطعی مطرح کرده‌اند. محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد« همانطور که طی نامه‌ای اعلام کردم هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم ولی تمام تلاشم را در جهت کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری به کار خواهم گرفت.»

در هفته‌ها و ماه‌های گذشته خبرهای متناقضی از اردوگاه اصلاح طلبان به گوش می‌رسید، از سویی برخی بر ضرورت حمایت قاطع از روحانی در انتخابات پای می‌فشردند و از سوی دیگر برخی اصلاح طلبان نیز با اشاره به اینکه نمی‌توان همه تخم مرغ‌ها را در سبد روحانی گذاشت، از معرفی نامزدهای جایگزین و یا پوششی و ضربه‌گیر نیز سخن می‌گفتند.

خاصیت نامزدهای پوششی و ضربه‌گیر از منظر اصلاح طلبان آن است که در رقابت‌های انتخاباتی حضور یافته و در مناظره‌ها در مقابل انتقادات فراوان و بی‌شمار از عملکرد دولت در حوزه‌های گوناگون از روحانی حمایت و دست آخر نیز با پایان این رقابت‌ها به نفع رئیس‌جمهور یازدهم کنار بکشند.

اعلام مقصرین حادثه پلاسکو/ مشایی در کنفرانس خبری احمدی نژاد زیر لب چه می گفت؟!

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان«رو به دوربین پشت به واقعیت» با اشاره به این موضوع که احمدی‌نژاد پس از ٤ سال در برابر خبرنگاران حضور یافت نوشت:« نشست خبری دیروز بیشتر شبیه دادگاه خبری احمدی‌نژاد بود. خبرنگاران بعد از چهار سال به احمدی‌نژاد رسیده بودند تا درباره همه آن هشت سال از او بپرسند. نوع و نحوه سؤالات از او هرچه فضای نشست جلوتر می‌رفت، تندتر، صریح‌تر و گزنده‌تر می‌شد. او چهار سال قبل، زمانی که برای نخستین‌بار به دادگاه احضار شد، از رفتن استنکاف کرد. اما بالاخره گذارش به دادگاهی دیگر خورد. بعد از چهار سال دوری از اهل رسانه (نکته‌ای که خودش هم با ذوق و شوق به آن اشاره کرد)، در آستانه انتخابات، جریان احمدی‌نژاد در پارکینگی با فضای محدود و سقفی کوتاه، نشستی خبری برگزار کردند تا اهالی رسانه همه سؤال‌های خود را از رئیس سابق دولت بپرسند. نحوه برگزاری نشست خبری احمدی‌نژاد هم بی‌شباهت با نحوه مدیریتش بر کشور نبود. مشخص بود که یکباره تصمیم به برگزاری نشست خبری گرفته‌اند؛ از تجمع و بی‌نظمی جلوی در برای گرفتن کارت ورود به جلسه تا اینکه مثلا مردها را بازرسی بدنی می‌کردند اما درباره خانم‌ها به گشتن کیف آنها قناعت می‌کردند. برخی از خبرنگاران زن از اینکه کیف‌هایشان را باید یک مرد بازرسی کند شاکی بودند. پارکینگی که قرار بود محل نشست خبری باشد گنجایش آن همه خبرنگار را نداشت. دیروز به جز احمدی‌نژاد و بقایی که دستش را گرفت و کنار خودش پشت میز نشاند. مشایی، عبدالرضا داوری، جوانفکر، شریف‌زاده و برخی دیگر از اعضا حلقه اول نزدیکان احمدی‌نژاد هم آمده بودند و دو ردیف اول صندلی‌ها را آنها اشغال کرده بودند.همین‌طور عده زیادی از جوانان حامی جریان احمدی‌نژاد، تاجایی‌که گاه‌به‌گاه در بین سخنان احمدی‌نژاد شروع به کف‌زدن می‌کردند. تعداد آنها اگر از تعداد خبرنگاران بیشتر نبود، قطعا کمتر هم نبود. نکته‌ای که خبرنگاری هم به آن اشاره کرد و گفت شما به‌جز خبرنگار، جماعتی کف‌زن هم دعوت کرده‌اید، درحالی که کف‌زدن در نشست‌های خبری مرسوم نیست. فیلم‌های منتشرشده از نشست خبری دیروز، حاشیه‌های جالبی داشت؛ برای مثال خبرنگاری از مشایی سؤال می‌کرد: زیر لب چه با خودت زمزمه می‌کردی؟ مشایی پاسخ داد: این سؤال است؟ زشت است خبرنگار چنین سؤالی می‌کند. می‌گفتم زنده باد بهار، زنده باد ایران!»

 

عباس عبدی در گفت و گو با روزنامه ایران با عنوان«برد انتخاباتی رییس‌جمهور» بیان داشت:« سراغ گرفتن اصولگرایان از رییسی به منزله اعلام شکست این جریان سیاسی است. گزینه‌ای که تا به حال ارتباط تشکیلاتی و سازمان‌یافته‌ای با اصولگرایان نداشته است. او همچنین معتقد است که حضور رییسی در انتخابات آتی و اجماع اصولگرایان بر محورش، انتخابات را دو قطبی می‌کند. این فعال سیاسی بیان می‌کند که دو قطبی شدن انتخابات به نفع شور انتخاباتی و در نهایت به نفع سبد رای حسن روحانی است.»

اعلام مقصرین حادثه پلاسکو/ مشایی در کنفرانس خبری احمدی نژاد زیر لب چه می گفت؟!

روزنامه افتاب یزد نیز در گزارشی با عنوان«رئیسی نامزد اصلح مصباح» به تحلیل درباره نامزدی آقای رئیس پرداخته است. در این گزارش می خوانیم:« حالا به ضرس قاطع می توان گفت او آمدنی است، از شائبه استعفایش از هیئت نظارت برانتخابات گرفته تا سایت‌ها و شبکه‌های مجازی وابسته به طرفداران او که نوشته‌اند:

" خبر آمد خبری در راه است!"

از قرار معلوم حجت الاسلام رئیسی آستین‌های عبایش را بالا زده؛ تا اینبار با ورود به سیاست به جای آستان قدس رضوی، رهسپار رقابت با حسن روحانی شود و تکیه بر مسند قوه مجریه زند. می‌گویند همین یکی دو روز آینده است که طی بیانیه‌ای رسمی؛ از احساس تکلیفی بگوید که بر دوشش سنگینی می‌کرده و با قبول زحمت برای رقابت با رئیس دولت یازدهم، منت بر سر مردم گذاشته و ادای دین خدمت به ملت را در ردای قوه مجریه به جای آورد.

رئیسی را باید کاندیدای نهایی اصولگرایان و جدی‌ترین رقیب حسن روحانی بدانیم اما آیا واقعا او همان گزینه‌ای است که "جمنا" (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) آرزویش را داشت؟! و آیا رئیسی برآمده از قاطبه اصولگرایان است؟»

گزارش حادثه پلاسکو

اعلام مقصرین حادثه پلاسکو/ مشایی در کنفرانس خبری احمدی نژاد زیر لب چه می گفت؟!

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان«ارائه گزارش ملی حادثه پلاسکو» نوشت:« رئیس جمهوری در جلسه «هیأت ویژه گزارش ملی

بررسی حادثه ساختمان پلاسکو»:

برای نخستین بار بررسی حادثه‌ای ملی توسط هیأتی مستقل و علمی صورت گرفت

این گزارش و گزارش نهایی این هیأت، باید به طور شفاف به اطلاع مردم برسد

همه باید در حوادث ملی از مسائل سیاسی فاصله بگیریم

 

 

یافته‌های گزارش

 

تکلیف نگهداری عمده از ساختمان پلاسکو

بر عهده مالک یعنی بنیاد مستضعفان بوده

ولی با وجود اخطارها مبنی بر ناایمن بودن ‏ساختمان، مالک اقدام مؤثری انجام نداده است

شهرداری درباره ‏اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان برای تعیین روش نگهداری و بهره برداری ایمن و مطمئن بناهای موجود، علیرغم ابهامات آن

حساس نبوده است

اجرای وظایف قانونی مالک و شهرداری

در جهت ایمن سازی ساختمان ، مستلزم تعطیل کردن ساختمان یا ‏ممانعت از تداوم کسب و کار

در ساختمان پلاسکو نبوده و ایمن سازی

امکانپذیر بوده است

بازرسی حفاظت فنی از کارگاه های واقع

در ساختمان پلاسکو ، تکلیف قانونی وزارت تعاون بوده که در این مورد کوتاهی کرده است»

طرح از روزنامه شهروند
اعلام مقصرین حادثه پلاسکو/ مشایی در کنفرانس خبری احمدی نژاد زیر لب چه می گفت؟!
 
 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر