کد خبر: 18211
A

جهانگیری: انقلابی کسی است که از منابع دولت و کشور دفاع می‌کند

معاون اول رییس‌جمهور گفت: نباید کاری کنیم که دیگران منابع ایران را ببرند و بعد افتخار کنیم که ما انقلابی هستیم، بلکه انقلابی کسی است که از منابع دولت و کشور دفاع می‌کند.

جهانگیری: انقلابی کسی است که از منابع دولت و کشور دفاع می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، جهانگیری در شورای اداری استان خوزستان که با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار شد،  با بیان اینکه در سال 96 در خصوص برداشت از میادین پارس جنوبی قطعا از قطری‌ها پیشی خواهیم گرفت، گفت: در این زمینه توانستیم امسال حدود 280 هزار بشکه نفت از غرب کارون برداشت کنیم.

اسحاق جهانگیری اظهار کرد: استان خوزستان برای همه دولت‌ها و ملت ایران استانی بسیار مهم است. از جهات مختلف استان خوزستان جایی است که هر کسی بخواهد به ایرانی بودن خود افتخار کند، باید به استان خوزستان و پیشینیه تاریخی آن افتخار کند. در دوران‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی، مردم خوزستان به‌خصوص در جنگ تحمیلی رشادت‌ها و پایداری‌هایی را از خود نشان داده‌اند و به مردم کشور خدمت کردند.

وی افزود: خوزستان کانون اصلی توسعه ایران است و این تعارف نیست که به هر بخش توسعه‌ای که بخواهیم در کشور نگاه کنیم نقطه کلیدی آن در خوزستان است. کشاورزی، صنعت، پتروشیمی، مرزها، بنادر و بسیاری از این منابع که در استان خوزستان هستند نقطه توسعه‌ای این استان و کشور هستند. استان خوزستان با همه این ویژگی‌هایی که دارد، باید مسائل آن هم کارکرد ملی داشته باشند و در سطح ملی به مشکلات و مسائل خوزستان توجه و رسیدگی شود.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در سال جاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را پیش رو داریم که بسیار مهم هستند، گفت: این یک انتخابات پراهمیت برای ما است و حضور مردم در این انتخابات بسیار تعیین‌کننده است.

جهانگیری توضیح داد: دنیا دچار تغییرات ویژه‌ای شده، از جمله اینکه اتفاقاتی در آمریکا رخ داده و گروهی بر سر کار آمده است و حرف و حدیث‌هایی در سطح جهان می‌زند که نشان دهنده توطئه‌هایی در منطقه است؛ همچنین مسایل عراق، سوریه و کشورهای حاشیه خلیج فارس حساسیت را در منطقه به‌وجود آورده است و به ما هشدار می‌دهد که باید از نظام و کشور با تدبیر و عقلانیت حراست کنیم و آن را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: بدون تردید اتفاقاتی که در گروه‌های تکفیری در حاشیه ایران رخ داده، با هدف ایجاد ناامنی در ایران است که امنیت با تلاش نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور تحقق پیدا کرده و اکنون ایران کانون امنیت منطقه است. این حرف ساده‌ای نیست که کشورهای اطراف ایران در حال جنگ هستند یا اتفاقات تروریستی در آن‌ها رخ می‌دهد اما کانون اصلی منطقه که ایران است این چنین امن و آرام است. شکرگزاری این نعمت و مقابله با توطئه‌های گسترده که امروز درون منطقه در حال رخ دادن است با پاسخ مردم که به وسیله حضور در صحنه‌های مختلف بدست می‌آید محقق خواهد شد. 

معاون اول رییس‌جمهور گفت: انتخابات آینده از نظر حساسیت‌های بین‌المللی انتخاباتی بسیار سرنوشت‌ساز است؛ زیرا نگاه‌ها به سمت ایران خیلی حساس است و در این زمینه باید تمامی جریان‌های سیاسی و نخبگان همه تلاش خود را برای حضور پرشور مردم فراهم کنند و همچنین باید زمینه برای حضور تمام جناح‌ها و گروه‌ها در این انتخابات فراهم شود.

جهانگیری افزود: این یک تکلیف مضاعف است که مردم را نسبت به نظام و آینده کشور بدبین نکنیم. برخی‌ها چون خود کوچک هستند می‌خواهند ایران را کوچک ببینند، اما ایران کشوری است که فرصت‌های فراوان، اقتدار و شرایطی این چنین امن دارد و دارای نیروهای انسانی جوان و تحصیلکرده‌ای است که بی نظیر هستند. منابع طبیعی مانند نفت، گاز و سایر منابع نیز در این کشور باعث توسعه ایران شده و در این زمینه درایت و مدیریت کشور نیز یکی دیگر از نقاط قوت ایران است.

وی با اذعان بر اینکه در زمینه مسائل اقتصادی در کشور مشکلاتی وجود دارد اما کدام کشور است که مشکلات نداشته باشد، گفت: حتی آمریکا نیز که اقتصاد دوم یا اول جهان است با مشکلات اقتصادی روبه‌رو است و رییس‌جمهور آن اعلام کرده که تمام مردم آمریکا کالای ساخت آمریکا مصرف کنند و تمام درگاه‌های ورودی کالاهای غیر ملی بسته شود.

معاون اول رییس‌جمهور اظهار کرد: در سال اقتصاد مقاومتی که سال 95 بود اعلام شد تا 6 هزار واحد صنعتی کوچک احیا و راه‌اندازی شود و در این زمینه با تلاشی که انجام گرفت حدود 23 هزار واحد صنعتی از فرصتی که برای آن‌ها ایجاد شد استفاده کردند و به چرخه تولید بازگشته و شروع به فعالیت کردند.

جهانگیری با بیان اینکه در این زمینه نظام بانکی نیز با همه مشکلاتی که وجود داشت پای کار آمد و به تحقق این امر کمک کرد، گفت: یکی از هدفگذاری‌های سال 95 ، 20 درصد افزایش صادرات غیرنفتی بود که در این زمینه توانستیم 33.8 درصد افزایش صادرات را از نظر کمی رقم بزنیم؛ همچنین در بحث طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد، 5400 طرح مدنظر بود که تمام این طرح‌ها را تکمیل کردیم. در کشاورزی نیز ده‌ها طرح مهم که هدفگذاری شده بود تکمیل کردیم و به بهره‌برداری رساندیم.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: در برخی از استان‌ها در سال‌های گذشته ذخیره گندم کشور به سه روز رسید، اما ظرف سه سال با همتی که شد و دستوری که از سوی رهبری داده شد، در سال 95 به جای دو میلیون و 400 هزار تن گندمی که در سال 91 از کشاورزان خریداری شد، حدود 11 و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم و اکنون به فکر آن هستیم که سه میلیون تن مازاد این گندم را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

وی عنوان کرد: برخی‌ها فکر می‌کنند که کمک کردن به مردم آن است که در خانه آن‌ها برویم و به مردم فقط پول را مستقیم پرداخت کنیم، اما باید این کار محترمانه و با حفظ عزت مردم انجام گیرد. اینکه ما گندم را از کشاورز در گذشته کیلویی 420 تومان می‌خریدیم اما امسال هر کیلوگرم گندم را از کشاورزان 1270 تومان خریداری کردیم و 14 هزار و 500 میلیارد تومان پول به روستاییان و کشاورزان دادیم، یکی از روش‌های شرافتمندانه کمک به مردم است.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه نباید کاری کنیم که دیگران منابع ایران را ببرند و بعد افتخار کنیم که ما انقلابی هستیم، گفت: بلکه انقلابی کسی است که از منابع دولت و کشور دفاع می‌کند. در این زمینه توانستیم امسال حدود 280 هزار بشکه نفت از غرب کارون برداشت کنیم.

وی تصریح کرد: در گازرسانی به روستاها اتفاقات عجیبی در دولت رخ داده و بدون اینکه ریالی به شرکت گاز پرداخت شود، خود مدیران از محل صرفه‌جویی مصرف، چندین هزار روستا را گازرسانی کردند و این از ابتکارات مدیران و با استفاده از صرفه‌جویی از منابع رخ داده است.

جهانگیری گفت: سال 95 یک سال درخشان برای اقتصاد کشور بود اما مشکل ما مدیران آن است که نمی‌توانیم برای مردم توضیح دهیم که چه کارهایی در کشور انجام می‌گیرد و باید در این زمینه نخبگان و صاحب‌نظران کشور با دولت همکاری کرده و اقدامات خوب دولت را نیز به مردم اطلاع‌رسانی کنند. 

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: سال 96 سال بسیار مهمی برای ما است و ما با چالش‌های بزرگی مواجه هستیم. کشور در مقطع فعلی با ابر چالش‌هایی مواجه است و برای عبور از این چالش‌ها نیازمند انسجام، هماهنگی و برنامه‌ریزی هستیم.

جهانگیری گفت: بیکاری به این دلیل به یک چالش اساسی برای کشور تبدیل شده که در سال 84 تعداد شاغلین 22 میلیون و 600 هزار نفر بود و این عدد در سال 92 نیز همین میزان بود و خالص شغل ایجاد شده در این مدت صفر بود. در دو سال گذشته متوسط کسانی که جویای کار بودند به‌طور میانگین یک میلیون و 200 هزار نفر بود که ما باید برای آن‌ها شغل ایجاد کنیم. تحصیلکرده‌ها شغل خاص خود را طلب می‌کنند و باید برای آن‌ها شغل متناسب با تلاش و زحمتی که می‌کشند فراهم کنیم و به این دلیل است که اکنون بیکاری یک ابرچالش برای کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تولید می‌تواند به نحوی باشد که رشد اقتصادی کشور را افزایش دهد ولی شغل کمی ایجاد کند که اگر بتوانیم تولیدی ایجاد کنیم که با خود اشتغال‌زایی بالایی به همراه داشته باشد می‌توانیم وجه غالب امسال را به این مساله معطوف کنیم. برای تحقق این هدف باید همه پای کار بیایند و این تنها کار دولت نیست بلکه باید قوه قضاییه، مجلس، دانشگاه و ... پای کار بیایند و هر کسی باید نقش خود را در اقتصاد مقاومتی بشناسد و کاری انجام دهد.

معاون اول رییس‌جمهور عنوان کرد: استان‌هایی مانند استان خوزستان باید نقشی ملی ایفا کنند و تولید ملی داشته باشند. باید برای حل مساله بیکاری همه بسیج شوند و باید برای آنکه همه بسیج شوند الزاماتی را که مقام معظم رهبری در بیانات خود فرموده است قبول و رعایت کنند که یکی از این الزامات انتصاب مدیران کارآمد و بهره‌ور است. 

جهانگیری تصریح کرد: در سال 96 اگر می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم باید به بخش خصوصی احترام جدی گذاشته شود و بخش خصوصی باید امنیت سرمایه داشته باشد؛ زیرا تامین امنیت سرمایه‌گذاری یکی از اصول مهم اقتصادی در هر کشور است.

وی با بیان اینکه خوزستان کانون مهم توسعه ایران است و همه فرصت‌های توسعه به‌صورت یک جا در خوزستان وجود دارد، گفت: مدیران استانی و ملی باید این توسعه را مدیریت کنند تا تبعات توسعه استان خوزستان را اذیت نکند؛ زیرا توسعه همواره با خود پیامدهای منفی به دنبال دارد که باید توسعه در خوزستان نیز مدیریت شود.

جهانگیری عنوان کرد: مردم خوزستان در سال گذشته از پدیده ریزگردها اذیت شدند و باید در این زمینه از عمق جان از مردم عذرخواهی و دلجویی کرد؛ برای مردم صبور خوزستان باید هر چه همت داریم بگذاریم تا مشکلات آن‌ها حل شود. مردم خوزستان اذیت شدند، به‌خصوص زمانی که پدیده ریزگردها منجر به قطع آب و برق شد. باید با تلاشی که انجام می‌گیرد مسائل استان را به جایی برسانیم تا مردم خوزستان دیگر دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی اظهار کرد: در مصوبه اخیر هیات دولت 95 هزار میلیارد ریال برای بحث آب و فاضلاب استان و یک هزار و 500 میلیارد تومان برای بحث برق خوزستان در نظر گرفته شده است؛ در این زمینه در مجموع 11 هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته تا بتواند مسائل آب و برق و فاضلاب استان را ظرف سه سال حل کند.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه برای آبرسانی به روستاها نیز در بند 5 این مصوبه وزارت نیرو را مکلف کردیم تا  150 میلیارد تومان از ردیف خود را به خوزستان اختصاص دهد، افزود: بند 6 این مصوبه در ارتباط با بحث کارون است تا کارون از وضعیت کنونی خارج شود زیرا ایران تنها یک کارون دارد و باید آن را به‌خوبی حفظ کرد.

وی یکی از طرح‌های مهم در برنامه ششم توسعه را ساماندهی کارون عنوان و تصریح کرد: در این زمینه نباید فاضلاب کارخانه‌ها وارد کارون شود و سازمان محیط زیست دستش باز است تا با کارخانه‌ای که فاضلاب‌ها و پساب‌های آن وارد کارون می‌شود برخورد کند.

جهانگیری گفت: در خصوص بحث ریزگردها اولویت با حق‌آبه طرح‌های زیست محیطی است تا بتوانیم حق‌آبه‌ها را تامین کنیم. درباره طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری که در سال 74 آغاز شد تا سال 92 تنها 60 هزار هکتار از این طرح دراستان اجرایی شده بود که اکنون به 250 هزار هکتار رسیده است و باید کل 550 هزار هکتار آن اجرایی شود.

وی عنوان کرد: در ارتباط با بحث ریزگردها نیز تصمیماتی گرفته‌ایم و یک مجموعه اقدامات باید در استان انجام گیرد تا ریزگردها وقتی می‌آیند مشکلات به درون خانه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها کشیده نشود. در این زمینه تسهیلاتی مورد نظر است تا پرداخت شود که از کارگروه استانی و ملی ریزگردها می‌خواهیم تا مصوبات مورد نظر را پیگیری کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر