کد خبر: 18339
A

مروری بر روزنامه های شنبه ۱۹ فروردین ماه

روزنامه های امروز دوباره انتخاباتی است. در واقع روزنامه های اصلاح طلب سعی کرده اند که سیاست اصولگرایان در انتخابات را تحلیل و ارزیابی کنند. در این میان حمله موشکی امریکا به موضع دولت سوریه و ورود علنی به جنگ از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های شنبه ۱۹ فروردین ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه ها از پشت پرده اولین شلیک ترامپ می گویند.

پشت پرده اولین شلیک ترامپ/ شوک رئیسی به انتخابات
 

جعفر بلوری در روزنامه کیهان در یادداشتی با تیتر «بازی «سایه جنگ» در شب انتخابات!» نوشت: «هدف این عملیات ایران هراسی و تاثیر گذاری روی انتخابات آینده ایران است چرا که چهل روز دیگر، انتخاباتی در کشور برگزار خواهد شد که در یک طرف آن افرادی قرار دارند که، به دادن امتیازهای مفت در مقابل گرفتن وعده‌های نسیه و توخالی عادت کرده‌اند. این عده معتقدند باید بپذیریم آمریکا ابرقدرت است و توان ایستادن در برابر آن را نداریم. همان عده‌ای که توانمندی‌های ارزشمند هسته‌ای را به ثمن بخس فروختند و وقتی نوبت به برداشتن تحریم‌ها از سوی حریف شد گفتند، این مذاکرات سایه جنگ را که از سر کشورمان برداشت!

میانه رو ها با استفاده از این واقعه بنویسند از انجایی که با دیوانه‌ای مثل ترامپ مواجهیم، فردی که غیر قابل پیش‌بینی و خطرناک است، اگر به آمریکا بیش از این باج ندهیم و به گرفتن امتیازهایی که قرار بود به ما بدهند اصرار کنیم، و از همه مهمتر، اگر به ادامه وضع موجود تن ندهیم، با چنین خطری مواجه خواهیم شد! بزک کردن چهره دولت قبلی آمریکا نیز از این پس بیش از گذشته در دستور کار این عده قرار می‌گیرد.

فرضیه مطرح دیگر این است که مخاطب این حمله کشورهایی مثل، کره شمالی، چین، روسیه و ایران هستند که مقابل هژمونی آمریکا ایستاده‌اند. ولی این حمله ممکن است با هدف، به حاشیه راندن اقدام مشکوک روسیه در به رسمیت شناختن قدس غربی به عنوان پایتخت اسراییل صورت گرفته باشد. چنین خدمت بزرگی به منافع اسراییل از سوی روسیه که چند سالی است در کنار جبهه مقاومت علیه منافع غرب و اسرائیل می‌جنگد، «بی‌سابقه» و «بسیار جدی» است و می‌تواند«تبعات جدی» را هم به دنبال داشته باشد.»

 پشت پرده اولین شلیک ترامپ/ شوک رئیسی به انتخابات
 

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با تیتر «چشمک خطرناک پوتین» نوشت: «شاید بتوان با تأمل در سیاست های پیش گرفته شده، سخنان و تصمیمات کنونیِ سران ابر قدرت‌های دنیا، چشم اندازی از کنش‌های احتمالی‌شان در آینده را پیش بینی کرد. اما در این میان، روس ها مستثنی هستند و در صفحه شطرنج جهانی، نمی توان از سیاست های ماخوذه و تصمیمات کنونی شان برآیندی گرفت و به پیش بینی حرکت بعدی‌شان پرداخت. نمی‌توان دریافت که در اتاق‌های طلایی کاخ کرملین چه می گذرد که خروجی آن از یک سو گسترش هر چه بیشتر روابط تجاری - نظامی با ایران است و از دیگر سو حکمران آن، با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر دیدارهای متعدد برگزار می‌کند!

مردان کاخ کرملین روز پنجشنبه در یک اقدام غیر منتظره جهان را در بهت و حیرت فرو گذاردند. وزارت خارجه روسیه بیانیه‌ای بر روی سایت خود منتشر ساخت که برای مدتی دوستان و دشمنان مسکو را به اتفاق متعجب کرد. اطلاعیه‌ای که در آن گفته شده است مسکو بخش شرقی قدس را به عنوان پایتخت «دولت آینده فلسطین» به رسمیت می‌شناسد و همچنین بخش غربی قدس را پایتخت رژیم غاصب اسرائیل خوانده است. این بیانیه بدان معناست که روسیه علاوه بر به رسمیت شناختن دشمن درجه اول ایران، بیت المقدس را که به مدت 70 سال محل مناقشات میان اسرائیل و فلسطین بوده است، به دو قطب تقسیم کرده و بخش غربی آن را متعلق به اسرائیل غاصب دانسته است. اقدامی بی‌سابقه که تاکنون هیچ یک از متحدان اسرائیل از جمله آمریکا دست به آن نزده‌اند.»

شوک رئیسی به انتخابات

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «رقیب روحانی از مشهد آمد» نوشت: «معادله انتخابات ریاست‌جمهوری با اعلام کاندیداتوری سید ابراهیم رییسی، تولیت آستان قدس رضوی تکمیل شد. یک سوی این معادله دو ضلعی حسن روحانی با حمایت و پشتوانه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان است و سوی دیگرش جناح راست و سید ابراهیم رییسی. جدای از این دو ضلع اصلی، بازی انتخابات با وجود اعلام انصراف اولیه محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح چند کاندیدای دیگر اصولگرا هم دارد. سعید جلیلی، سید مصطفی میرسلیم، مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی و حمید بقایی افرادی هستند که با «نه» به جمنا؛ مکانیزم جدید اصولگرایان پاشنه کفش‌هایشان را برای ورود به انتخابات بالا کشیده‌اند. هرچند ثبت نام این افراد در انتخابات محتمل است اما با توجه به موقعیت و وضعیت سیاسی- اجتماعی جناح راست، در فرآیند احراز صلاحیت‌ها رخداد هر اتفاقی هم برای این متقاضیان اصولگرای ریاست‌جمهوری هم محتمل به نظر می‌آید. بر اساس صورت وضعیت فعلی و متغیرهای موثر آشکار و پنهان در میدان سیاست ایران نیم نگاهی به اهمیت مشدد انتخابات ٩٦ برای جناح‌ها، گروه‌ها و بازیگران سیاسی ضرورت دارد.

هرچند برای رسیدن به ادراکی دقیق از چرایی این اهمیت، کالبدشکافی وضعیت و موقعیت جناح‌ها، آنالیز اهداف و مقاصد قوه عاقله جریان‌ها به همراه بازخوانی نقاط ضعف و قدرت اجتماعی-سیاسی آمران و عاملان بازی بزرگ و تحلیل داشته‌ها و نداشته‌های آنان نیاز است.»

 

 

غلامحسین کرباسچی نیز در گفت و گو با روزنامه شرق با عنوان «کشورداری با اداره آستان قدس فرق دارد» بیان داشت: «ببینید کشورداری با اداره مرکزی مثل آستان قدس که مردم با عشق و علاقه برای آنجا کار می‌کنند و نذورات خود را تقدیم آستان می‌کنند، فرق دارد؛ با دولت که در جایگاهی قرار گرفته که باید به مطالبات پاسخ دهد. یکی از دولت کار می‌خواهد، یکی از دولت بازنشستگی می‌خواهد، یکی به دنبال فضای باز سیاسی است و... یعنی اداره دولت با اداره چنین نهادی خیلی متفاوت است. از همین رو باید مشخص شود که مثلا برنامه رقیب برای حل معضل اقتصاد و اشتغال چیست. اگر دولت مدعی است سالی ٧٠٠ هزار شغل ایجاد کرده، رقیب او تا چه میزان می‌تواند اشتغال ایجاد کند و با چه منابعی می‌تواند این کار را انجام دهد. از سوی دیگر مردم هم مدیریت‌های مختلف را تجربه کرده‌اند. مردم زمانی را تجربه کرده‌اند که درآمد دولت هنگفت بوده است و حاصل نحوه توزیع آن را هم دیده‌اند. بنابراین، خودشان بهترین قضاوت‌کننده و تصمیم‌گیر دراین‌باره هستند. این‌گونه نیست که مردم نشسته باشند تا هیئت‌رئیسه جمعی... برای آنها تصمیم بگیرند و بگویند فلان فرد نامزد اصلح است یا مقبول است و اینها... . مردم با توجه به تجربه‌های این دوره‌ها برنامه‌های افراد و مجموعه‌های سیاسی را مدنظر دارند.»

 

 

حسن بیادی نیز در گفت‌وگو با «آرمان» با عنوان «پشت پرده «جمنا» از آوردن رئیسی» مطرح کرد که به نظر من در بین گزینه‌هایی که در جمنا مطرح شده است تنها آقای قالبیاف و آقای رضایی در سطح ریاست‌جمهوری و مدیریت کشور بودند و بقیه افرادی که مطرح شدند در ابتدای راه سیاسی خود قرار دارند. نکته جالب در این زمینه این است که برخی افرادی که در جمنا مطرح شده‌اند از عهده مدیریت وزارتخانه خود نیز برنیامده‌اند و هنوز سوالات زیادی درباره مدیریت آنها وجود دارد. در مرحله اول باید این نکته را متذکر شوم که این اصولگرایان نبوده‌اند که آقای رئیسی را انتخاب کرده‌اند، بلکه آقای رئیسی حاضر شده است با اصولگرایان همکاری داشته باشد. به نظر من شان تولیت آستان قدس رضوی به دلیل خدمت به بارگاه مقدس حضرت امام رضا(ع) از همه مقام‌های سیاسی کشور بالاتر است. این در حالی است که در شرایط کنونی آقای رئیسی با حضور در انتخابات باید پاسخگوی تمامی ناکامی‌ها و نقایص جریان اصولگرایی در گذشته باشد. به همین دلیل نیز آقای رئیسی نمی‌تواند در انتخابات به دستاورد مهمی دست پیدا کند. بنده معتقدم با شرایط کنونی آقای رئیسی بیش ازپنج میلیون رای نمی‌آورد و در مقابل آقای روحانی شکست خواهد خورد. اگر آقای رئیسی کاندیدای اعتدالگرایان می‌شد با آرای بیشتری در انتخابات مواجه می‌شد. این در حالی است که ایشان با دعوت اصولگرایان در انتخابات حضور پیدا کرده است و به همین دلیل شانس کمی برای موفقیت در انتخابات خواهد داشت. بدون شک آقای رئیسی با حضور در انتخابات، آینده سیاسی خود را به مخاطره انداخته است.

 

 

روزنامه قانون نیز در گزارشی با عنوان «جمنـا یا جمنـا» نوشت: «نزدیک به یک ماه تا انتخابات حساس ریاست‌جمهوری ایران وقت باقی‌مانده است. انتخاباتی که بدون شک نه تنها سرنوشت سال‌های آینده کشور را رقم خواهد زد، بلکه احتمال دارد دستاوردهایی که در این مدت توسط دولت‌یازدهم کسب شده است را نیز، با یک تصمیم، انتخاب و رویکرد به کلی از بین برود. البته مردم ایران در بازه‌های مختلف زمانی به خوبی نشان داده‌اند که می‌دانند چه تصمیمی باید بگیرند تا به آن هدفی که باید، برسند؛ حال این تصمیم برخی اوقات به نفع یک جناح بوده و زمانی دیگر به سود جناح رقیب آن‌ها، ولی ملت ایران همواره پیروز میدان بوده است. همگان شاهدیم که در این دوره انتخابات برخلاف ادوار گذشته، چندان شور وشوقی وجود ندارد و این موضوع را شاید بتوانیم به پای مشکلاتی نظیرکاندیدایابی اصولگرایان و نیز تثبیت نام حسن روحانی در سبد رای اصلاح‌طلبان نوشت. بررسی وضعیت یاران احمدی نژاد و اصلاح‌طلبان کمی واضح‌تر است ولی اصولگرایان این روزها با بحرانی مواجه شده‌اند که خودشان نیز سردرگم هستند و این آشفتگی به تبع آن، در میان افکار عمومی نیز نفوذ کرده است.»

اروپا در وحشت کامیون

پشت پرده اولین شلیک ترامپ/ شوک رئیسی به انتخابات
 

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «اروپا در وحشت کامیونیزم داعش» نوشت: «حالا دیگر چشم مردم اروپا به کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و تریلی‌ها است. هر کامیونی ممکن است ناگهان فرمانش را بچرخاند به سمت جمعیت پیاده‌رو. این کامیونیزم داعش است که آلمان، فرانسه، انگلیس و حالا سوئد آن را تجربه کرده‌اند. رهبران اروپا وقتی پول و سلاح را برای داعش تسهیل می‌کردند، فکر اینجایش را نکرده بودند که روزی شهروندان امن‌ترین نقاط جهان، از وحشت خودروهای در حال حرکت، یک لحظه خوش نداشته باشند.

 

دیروز هیچ جای استکهلم آرامش نداشت و اضطراب حمله کامیونی تروریست‌ها - احتمال قوی داعش - شهروندان سوئدی را بی‌قرار و ناآرام کرد. رسانه‌های محلی روز جمعه از برخورد کامیونی با جمعیت عابران پیاده در مرکز شهر استکهلم پایتخت سوئد خبر دادند. در این حادثه که احتمال تروریستی بودن آن به دست داعش وجود دارد پنج تن کشته و چند تن دیگر زخمی شدند. گفته می‌شود که این خیابان اصلی‌ترین محل خرید در استکهلم است. به گزارش رویترز، نخست‌وزیر سوئد، ساعتی بعد از وقوع این حمله گفت که تمامی نشانه‌ها حاکی از آن است که این حادثه تروریستی بوده است. پلیس هم گفته که این حمله با کامیونی صورت گرفته که ساعاتی پیش از حادثه به سرقت رفته بود. بنابر اعلام پلیس سوئد، این حادثه حدود ساعت 14 و 35 دقیقه روز جمعه به وقت محلی رخ داد و پلیس از جمله پلیس ضد‌تروریسم مناطق اطراف این محل را محاصره کرده است. پلیس استکهلم از مردم خواسته تا به مرکز شهر تردد نکنند، همچنین پارلمان سوئد و ایستگاه‌های مترو هم تعطیل شده‌اند. از سوی دیگر، اسکای‌نیوز به نقل از پلیس استکهلم می‌گوید در نقاط مختلف این شهر صدای تیر‌اندازی شنیده شده است. هنوز اطلاعات دقیقی از نوع تیر‌اندازی‌ها و تلفات احتمالی در دست نیست. سوئد در یک‌سال گذشته چند بار شاهد عملیات تروریستی بوده است.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر