کد خبر: 18395
A

دست برتر روحانی در انتخابات

«دست برتر روحانی در انتخابات»، «آمدن رئیسی به نفع روحانی است» و «با نامزدهای جبهه مردمی اختلاف اعتقادی ندارم» از جمله محورهای اصلی تحولات انتخاباتی در روزنامه ها یکشنبه 20 فروردین محسوب می شود.

دست برتر روحانی در انتخابات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز کشور با توجه به شدت گرفتن برخی گمانه زنی ها درباره حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات پیش رو و همچنین رقابتش با حسن روحانی نوشتند:

 دست برتر روحانی در انتخابات
روزنامه «آرمان» در سرمقاله ای با عنوان «دست برتر روحانی درانتخابات» که به قلم غلامعباس‌ توسلی فعال سیاسی اصلاح‌ طلب نگاشته شد، آورد: اصولگرایان به‌خوبی می‌دانند که بسیاری از کاندیداهایی که تا به امروز از آنها نام برده شده، در دوره‌های قبل شانس خود را امتحان کرده و هیچ‌یک از آنها از اقبال و محبوبیت لازم در جامعه برخوردار نبودند. علاوه بر آن، در این دوره از انتخابات جریان‌های اصولگرا نیک می‌دانند که برای رویارویی با روحانی نیاز به وزنه سنگین‌تری دارند و از سویی آنها به هیچ قیمتی نمی‌خواهند شانس رویارویی و پیروزی را در انتخابات اردیبهشت از دست بدهند و در نهایت برای ۴ سال دیگر نیز به حاشیه رانده شوند. رییسی گزینه‌ای قابل توجه برای رویارویی با روحانی به عنوان نامزد قطعی اصلاح‌طلبان است که البته به نظر می‌رسد روحانی دست برتری نسبت به ابراهیم رئیسی نامزد تقریبا قطعی اصولگرایان در انتخابات ۲۸ اردیبهشت سال جاری داشته باشد.

** آمدن رئیسی به نفع روحانی است
روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «آمدن رئیسی به نفع روحانی است» به گفت وگو با حسین مرعشی پرداخت و آورد: به نظر می‌رسد آقای رئیسی جدی‌ترین رقیب روحانی است.... من فکر می‌کنم کاندیداتوری آقای رئیسی برای روحانی خیلی مثبت است. آقای روحانی از کاندیداتوری آقای رئیسی ضرر نمی‌کند. نمی‌توانیم چنین مطلبی را بگوییم؛ ولی من فکر می‌کنم آقای رئیسی رقیب خوبی برای آقای روحانی است؛ از این لحاظ که آقای روحانی را در مجموع تقویت می‌کند.

** با نامزدهای جبهه مردمی اختلاف اعتقادی ندارم 
روزنامه «قانون» در مطلبی با عنوان «با نامزدهای جبهه مردمی اختلاف اعتقادی ندارم» به گفت وگو با مصطفی میرسلیم یکی از نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: من با نامزدهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اختلاف اعتقادی ندارم و هیچ گاه نیز در مناظره های انتخاباتی مقابل یکدیگر نخواهیم ایستاد. سخنان من همان است که در شبکه رسمی اطلاع رسانی اینجانب منتشر می‌شود بنابراین انتشار سایر نقل قول‌ها از من در فضای مجازی تایید نمی شود. تصمیم حضور اینجانب را شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گرفته است و فعالیت های انتخاباتی من با عنوان نامزد این حزب انجام می‌شود و جنبه شخصی ندارد. 

** «جمنا؛ جمع بی‌حاصل»
روزنامه «همدلی» در سرمقاله ای با عنوان ««جمنا؛ جمع بی‌حاصل» که به قلم ولی الله شجاع پوریان نگاشته شد، آورد:‌ جمنا ادامه همان جمعی از اصول‌گرایان است که سال‌های گذشته با اسامی مختلفی چون آبادگران یا جمعیت موتلفه و… دهه‌ها بر مسند امور اجرایی بوده‌اند و در چند دوره متوالی اکثریت مجلس را نیز در اختیار داشته‌اند ‌و ضعف مدیریتی و ناتوانی آنها در اداره امور کشور بارها اثبات شده است. دومین نشست انتخاباتی جمنا حکایت از وجود اختلافات جدی در بدنه این جمع سیاسی نیز داشت. اصول‌گرایان که امیدوار بودند با ژستی مدنی و مردم‌سالارانه وارد انتخابات شوند، برخی از نیروهای اصلی اصول‌گرا را در کنار خود نمی‌بینند. از جمله احمدی‌نژاد که روزگاری نقطه ثقل اصول‌گرایی بود، هیچ اهمیتی به جمنا نداده است. اساسا اصول‌گرایان با موضوعی به نام دمکراسی رابطه‌ای ندارند که بخواهند شیوه‌های دموکراتیک را تجربه کنند. شیوه و مشی معمول آنها اغلب خارج از قواعد دموکراتیک بوده و این گروه بیشتر از حذف و رد رقیب بهره می‌گر‌فتند تا اتکا به آرای جمعی. اتفاقا همین شیوه‌ یکی از عوامل تفرقه و تشتت در بین آنهاست. 

** «جمنا» در انتخاب رئیسی دچار اختلاف شده است
روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان ««جمنا» در انتخاب رئیسی دچار اختلاف شده است» به نقل از محمدعلی نجفی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نوشت: هم «جمنا» در انتخاب آقای رئیسی دچار اختلاف شده است و هم خود آقای رئیسی برای حضور در انتخابات تردید پیدا کرده است. چند نفر از جمنا که قبلاً محکم می‌گفتند حتماً به توافق می‌رسیم و یک نامزد را مطرح می‌کنیم، صحبت‌هایی کرده یا در سایت‌هایشان مطالبی نوشته‌اند که حاکی از اختلافات جدی میان آنها است. به نظر می‌رسد آنها نتوانسته‌اند اتحاد و ائتلاف مورد نظر خود را حول رئیسی ایجاد کنند، از طرفی اخباری که از دفتر وی رسیده، نشان می‌دهد رئیسی به صورت 100 درصد تصمیم نگرفته و تردید دارد.

** اعلام کاندیداتوری محسن غرویان
روزنامه «آرمان» در گفت وگو با محسن غرویان درباره اعلام کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری آورد: برخی از روحانیون و اساتید حوزه علمیه قم در دیدار با بنده اعلام کردند که چرا از حوزه علمیه قم یک نفر هم کاندیدای ریاست‌جمهوری نیست؟ من در جواب آنها اعلام کردم که این درخواست درست است و بنده به‌منظور اینکه اندیشه‌های آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را ترویج دهم و ازموفقیت‌های آقای روحانی نیز درصحنه انتخابات ریاست‌جمهوری دفاع کنم، اعلام کاندیداتوری خواهم کرد. بنده‌گزینه اصلح را آقای دکتر روحانی می‌دانم. به‌ منظور اینکه آقای دکتر روحانی در انتخابات در مواجهه با سایر کاندیداها تنها نباشند، اعلام کاندیداتوری کرده‌ام.

** دوم خرداد دیگری در راه است
روزنامه «آرمان» گفت وگویی با حمیدرضا جلایی‌پور، جامعه‌شناس و فعال سیاسی اصلاح‌ طلب به بررسی وضعیت نامزدی ابراهیم رئیسی و افزایش احتمال اجماع اصولگرایان برای حمایت از او و با در نظرگرفتن فضای سیاسی و نوع عملکرد دولت در چهار سال گذشته پرداخت و نوشت:‌ پس از تشکیل‌ جمنا، اصولگرایان سعی کردند به سوی تشکیل یک جبهه واحد حرکت کنند و اکنون می‌خواهند حول محور حجت‌الاسلام رئیسی به وحدت برسند. کاندیداتوری حجت‌الاسلام رئیسی چه خطرات و فرصت‌هایی برای آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند داشته باشد؟ اگر چند روز پیش از من می‌خواستید تحلیلی در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ارائه دهم، حتما اعلام می‌کردم که کار برای روحانی و اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سخت است، اما در حال حاضر اعتقاد دارم کاندیداتوری رئیسی از سوی جمنا به نفع روحانی و اصلاح‌طلبان است. حضور آقای رئیسی کار را برای اصلاح‌طلبان آسان کرده است، زیرا در سال ۹۲ حضور مردم علت‌های دیگری داشت. در حال حاضر، چهار سال از انتخابات ۹۶ گذشته است و امروز، مردم نگرانی سال ۹۲ را ندارند. آقای روحانی مهم‌ترین عنصری بود که برجام را شکل داد و آرامش سیاسی و اقتصادی را به کشور بازگرداند. 

** طرح مسئله‌ های اصلی انتخابات 96
روزنامه «رسالت» در سرمقاله ای با عنوان «طرح مسئله‌ های اصلی انتخابات 96» که به قلم حامد حاجی ‌حیدری نگاشته شد، آورد: در آستانه انتخابات سرنوشت ‌ساز 29 اردیبهشت 96، که در آن، ضرورت انتخاب یک رئیس‌جمهور «قاطع»، «دارای استراتژی اقتصادی عمیق و راهگشا در زمینه اشتغال و تأمین اجتماعی و تولید ملی»، و نهایتاً «خواستار آرامش و تنش‌زدایی توأم با منافع ملی در روابط خارجی و داخلی»، احساس می‌شود، خوب است جوان‌ترها مروری به گذشته انتخاب‌های سیاسی ما داشته باشند. باید جوان‌ترها بدانند که غایت شماری از دستور کارهای سیاسی مهم در این کشور، شفاف شده است، و باید از این مناقشات، گامی فراتر نهاد. از دو دهه پیش تا حال، مناقشات سیاسی این کشور حول 15 محور اصلی گردیده است که اکنون، کم و بیش، انتهای امکان این مباحث معلوم شده است: «قانون‌گرایی»، «اصلاحات»، «انتلکتولیسم»، «آزادی»، «سمحه و سهله»، «آزادی تجدید فراش»، «آزادی منفی»، «حریت در راستای قانون و قاعده اخلاقی»، «عدالت»، «مساوات موجه»، «حق / تکلیف»، «توده کلانشهری»، «تهران به مثابه شهری که در آن کوه به کوه می‌رسد ولی آدم به آدم نمی‌رسد!»، «تکنولوژی‌های نظارتی» و «زندگی دیجیتال».

** جبهه مردمی در برابر نیروهای اقتدارگرا 
روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «جبهه مردمی در برابر نیروهای اقتدارگرا» آورده است: نزدیک به یک ماه تا انتخابات حساس ریاست‌جمهوری ایران وقت باقی‌مانده است. انتخاباتی که بدون شک نه تنها سرنوشت سال‌های آینده کشور را رقم خواهد زد، بلکه احتمال دارد دستاوردهایی که در این مدت توسط دولت‌یازدهم کسب شده است را نیز، با یک تصمیم، انتخاب و رویکرد به کلی از بین برود. نشست‌های نمایشی جمنا برای به رخ‌کشیدن قدرتی است که در میدان بدون رقیب، خودنمایی می‌کند و در روزگاری که جناح‌های مقابل آن‌ها یاران خود را به میدان فرابخوانند، حقیقت نمایان خواهد شد. اما از دل این نمایش‌های بی سناریو، شخصیت ‌هایی بیرون می آیند که هر کدام از آن‌ها خود به تحلیل و بررسی‌های فراوانی نیاز دارند. قسمتی از ساختار اصلی جمهوری اسلامی در این جبهه دور هم جمع شده‌اند و نام خود را جبهه مردمی گذاشته‌اند. از کمیته امداد و آستان قدس گرفته تا شهرداری تهران و سایر مراکز اقتصاد و قدرت، همه در این بین حضور دارند. آن‌ها خود را مردمی می‌خوانند ولی این‌گونه است؟ در صورتی‌که روحانی و تیم حامی وی، در این بازه زمانی بیشتر مراقب اعمال و رفتار خود باشند، مردم در 29 اردیبهشت، مشاهده خواهند کرد که اگر تمام حاکمیت نیز در برابر آن‌ها به صف شوند ولی ملت چیز دیگری بخواهد، بدون شک مهر شکست بر پیشانی طیف مقابل ملت خواهد نشست.

** رأی ایجابی به روحانی
روزنامه «شرق» در سرمقاله ای با عنوان «رأی ایجابی به روحانی» که به قلم علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌ طلب نگاشته شد، آورد: نگاهی به تاریخچه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران نشان می‌دهد آرای سلبی مردم عمدتا زمان‌هایی به صندوق‌ها ریخته شده که گذار از فضای بسته سیاسی به فضای بازتر از سوی یک نامزد ریاست‌جمهوری وعده داده شده است. اما در ادامه و در دولت دوم وی، تثبیت وضع موجود با آرای ایجابی مردم به نتیجه رسیده است. انتخابات دوم خرداد ٧٦ اگرچه رگه‌های سلبی داشت اما در سال ٨٠ شاهد انتخاباتی ایجابی هستیم که با وجود تعدد کاندیداهای رقیب رئیس‌جمهور دوران اصلاحات، مردم با چشمان باز، تداوم اصلاحات را انتخاب و به آن سمت حرکت کردند. دولت می‌تواند در فرصت باقی‌مانده به نحو صریح‌تر و شفاف‌تر شرایط کشور را تشریح کند؛ اینکه تورم در کشور به شدت کاهش یافته و در مقوله اقتصاد این‌گونه نیست که مسائل گذرا حل شود. مردم وقتی خودشان به صحنه بیایند، دستگاه تبلیغاتی گسترده مقابل دولت که تا روز انتخابات بی‌کار نخواهند نشست نیز شانس کمتری در فریب افکار عمومی خواهند داشت. 

** ایست علامه به آیت ‌ا...
روزنامه «قانون» با انتخاب گزارشی با عنوان «ایست علامه به آیت ‌ا...» نوشت: جریان های سیاسی ایران همواره در مسائل مختلف عرصه سیاست و جامعه، از بزرگان دینی و مذهبی مدد گرفته و در تعیین راهبردهای مختلف با آن‌ها هماهنگ بوده اند. برخی از این رهبران مذهبی و دینی هرکدام دیدگاه‌های مختلفی داشته و در رقابت‌های سیاسی مواضع مختص به خود را گرفته اند. این روند در دهه 70 پررنگ‌تر شد و در زمان دولت اصلاحات، جریان‌های اصولگرا بیشتر به این نوع رهبری سیاسی روی آوردند. اما نکته قابل توجه، اعلام ناگهانی ایست به دیدارهای انتخاباتی آیت‌ا... نوری همدانی است؛دستوری که بلافاصله بعد از ملاقات آیت ا... مصباح یزدی با او صورت گرفت. در اطلاعیه دفتر آیت‌ا... آمده بود: «ضمن تبریک اعیاد ماه‌های رجب و شعبان و با توجه به فرارسیدن ایام انتخابات ریاست جمهوری و احتمال درخواست برای ملاقات نامزدهای محترم انتخاباتی و یا مرتبطین با این موضوع از مرجع عالیقدر حضرت آیت ا... العظمی حسین نوری همدانی، این دفتر به اطلاع می‌رساند معظم له پیرامون اصل حضور پرشور و همگانی مردم متعهد ایران اسلامی در انتخابات و همچنین بیان شاخص‌های انتخاب اصلح، فرمایش‌هایی در گذشته داشته‌اند که در آینده نیز مورد تاکید قرار خواهند گرفت.ولی این دفتر از پذیرش کلیه شخصیت‌های محترمی که در رابطه با موضوع ملاقات مربوط به انتخابات با معظم له درخواست ملاقات داشته باشند، معذور است».

** چهار مانع بزرگ پیش‌ روی رییسی
روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «چهار مانع بزرگ پیش‌روی رییسی» به گفت وگو با امیرمحبیان، تحلیلگر اصولگرا و موسس حزب نواندیشان پرداخت و نوشت: مشکلات اصولگرایی از منظر من عمیق‌تر از آن است که با کاندیداتوری فردی یا انصراف فردی دیگر حل شود. اصولگرایی باید در حوزه‌های نظری و تشکیلاتی بازنگری جدی کند؛ حتی نگاه خود در مورد حکمرانی و رابطه با مردم را نوسازی کند اما اگر منظور مشکل انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روست، پاسخ منفی است. اصولگرایان در این انتخابات توانستند به نوعی همگرایی بخشی تحت نام و سامان جمنا برسند اما کاندیدای نهایی جمنا قبل از مواجهه با حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری باید از 4 مانع عبور کند؛ نخست، مانع احمدی‌نژاد است که نه فقط برای جمنا بلکه برای اصولگرایان و شاید کلیت نظام به صورت یک علامت سوال جدی مطرح شده است. دوم مانع جلیلی، که ظاهرا مایل نیست به راحتی مغلوب شده و فکر می‌کند رییسی قراری با قالیباف برای معاون اولی یا معاون اجرایی گذاشته و او را از صحنه حذف کرده است. او خواهد کوشید تا پافشاری کند که اگر هم کنار رفت سهم مناسبی دریافت کند. سوم، مانع موتلفه است؛ موتلفه از حذف سریع کاندیدای خود راضی نیست. سال‌ها است که موتلفه با وجود تجربه مسوولانش و نیز داشتن تشکیلات خوب از جریانات نورس رودست خورده است. مانع چهارم، پاسخ به شبهات و پرسش‌های زیادی است که در برابر او قرار خواهند داد. پرسش‌هایی که معلوم نیست رییسی به راحتی بتواند از پس آن به منظور اقناع رای‌دهندگان برآید. 

** همراهی برای روحانی
روزنامه «ابتکار» با انتخاب مطلبی با عنوان «همراهی برای روحانی» از برنامه اصلاح طلبان برای معرفی کاندیدای پوششی به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت:‌ آیا اصلاح‌طلبان در صورت معرفی کاندیدای پوششی از این طریق به دنبال معرفی و مطرح کردن کاندیدای اصلی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 خواهند بود؟ تکلیف کاندیدای پوششی اصلاح‌طلبان مشخص نیست. علی صوفی، عضو پیشین شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درخصوص وجود کاندیدای سایه اصلاح‌طلب در انتخابات 96 گفت: اگرچه بنا بود با هماهنگی حسن روحانی کاندیدای سایه مشخص شود، اما حتی نمی‌دانیم که آقای روحانی اساسا قائل به کاندیدای سایه باشد یا خیر. به گفته صوفی، حضور یا عدم حضور کاندیدای پوششی در میان اصلاح‌طلبان کماکان در ابهام است و حتی دیدار هیات رئیسه شورایعالی با رئیس‌جمهوری کشور نیز به جمع بندی موردنظر نرسید و نهایت این مهم به رئیس دولت یازدهم سپرده شد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن تشریح دیدگاه‌های موجود در این خصوص، معتقد است که به رغم حمایت صددرصدی این جریان از رئیس‌جمهوری مستقر، اما بحث کاندیدای پوششی به چالشی اساسی در میان اصلاح‌طلبان بدل شده است. برخی براین باورند که وجود کاندیدای سایه به سبد رای حسن روحانی آسیب جدی خواهد زد و در مقابل هستند سیاسیونی که برعکس وجود تعداد زیاد نامزدهای پوششی را فرصتی در انتخابات پیش رو می‌پندارند. 

** وحدت کلمه
روزنامه «وطن امروز» با انتخاب مطلبی با عنوان «وحدت کلمه» از انتشار بیانیه محسن رضایی و رستم قاسمی که جزو 10 کاندیدای منتخب نخستین مجمع ملی جبهه مردمی بودند اما رای لازم برای حضور در جمع 5 کاندیدای برتر را نیاوردند به ارایه گزارشی پرداخت و آورد:‌ ضمن تمکین به رای مجمع ملی بر لزوم وحدت نیروهای انقلاب تاکید می کنیم. اما آنچه جبهه مردمی را متمایز از سایر سازوکارهای سیاسی و جناحی می‌کند، الگوی مردمی انتخاب نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است که این شیوه بی‌بدیل حتی مورد تایید کاندیداهایی که نتوانستند از مجمع ملی رای لازم را برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی کسب کنند نیز قرار گرفته است. در همین راستا حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، یکی از 5 کاندیدای منتخب جبهه مردمی نیز در گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام رحیمیان، رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی از حسن‌ظن اعضای مجمع ملی و همچنین سیدصولت مرتضوی برای ابلاغ پیام تشکرش، تقدیر کرد. 

** دست نامزد نهایی جمنا در تعیین کابینه باز نیست 
روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «دست نامزد نهایی جمنا در تعیین کابینه باز نیست» به گفت وگو با عزت‌الله ضرغامی، حمیدرضا حاجی بابایی و سیدمحمد حسینی سه اصولگرا پرداخت و نوشت: جناب آقای سید محمد حسینی زمان معرفی این کاندیدا کی اعلام می‌شود؟ بنا است که شورای مرکزی مشخص کند از بین این پنج نفر چه تعدادی ثبت‌نام کنند و چه تعدادی در مناظره‌ها شرکت کنند و بعد در نهایت یک نفر در صحنه انتخابات بماند. عزت ‌الله ضرغامی: جبهه انقلاب به دنبال انسجام نیروهای انقلاب است. نامزدهایی که با این سازوکار آمده‌اند، به دنبال اهداف شخصی نیستند. به دنبال این هستند که جبهه انقلاب را منسجم کنند و بتوانند در صحنه اجرا و حل مشکلات مردم کارآمد باشند. بنابراین اگر شورای مرکزی جبهه به این نتیجه رسید که یک فرد خاص برتر از دیگران است و او باید در رقابت حاضر شود، بقیه با رضایت کامل کنار خواهند رفت و به آن فرد کمک می‌کنند. حمیدرضا حاجی بابایی: ممکن است از میان ده نفر نامزد جمنا هم افرادی در کابینه حضور داشته باشند. ممکن است بیرون از این ١٠ نفر هم افرادی باشند. این طور نیست که انحصاری باشد. جزو تیمی هستند که قرار است همراهی با هم داشته باشند.

** جناح‌ بازی در سیما
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان «جناح‌بازی در سیما» نگاهی به به شائبه ‌جانبداری رسانه ملی در مواجهه با جریان ‌های سیاسی در آستانه انتخابات ریاست‌ جمهوری انداخت و نوشت: به‌دنبال برنامه‌هایی که به‌طور مستمر و با حضور منتقدان دولت، در غیاب نماینده‌ای از جناح مخالف در صداوسیما پخش می‌شود، روز گذشته رسانه ملی برخلاف رویه سابق با پخش‌نکردن سخنرانی رئیس‌جمهوری در وزارت کشور، بار دیگر رویکرد جناحی و حزبی خود را به دولت مستقر نشان داد. این رویکرد که مورد انتقاد اصلاح‌طلبان و حتی بخشی از اصول‌گرایان است، اولین ‌بار نیست که اتفاق می‌افتد. صداوسیما در سال‌های گذشته و چند ماه مانده به انتخابات، سیاست ‌های تبلیغاتی خود را به نفع جناحی خاص تغییر داده و با تمام قوا برای پیروزی یک جناح تلاش می‌کند. این درحالی است که از نظر برخی از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، عملکرد صداوسیما نه ‌تنها تأثیری در موقعیت سیاسی و اجتماعی دولت ندارد بلکه این رویکرد یک‌جانبه می‌تواند به نفع دولت تمام شود.

** حرف و حدیث ‌های پس از انتخاب رئیسی 
روزنامه «همدلی» در مطلبی با عنوان «حرف و حدیث‌های پس از انتخاب رئیسی» از تصمیم جمنا و چالش های تازه ای که از طرف اصولگرایان به وجود آمده به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: هنوز ساعتی از اعلام نتایج رای‌گیری درون‌گروهی نشست جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا همان تشکل اصلی اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری نگذشته بود که اظهار نظر یکی از نزدیکان محسن رضایی از نارضایتی گروه‌های مختلف اصول‌گرا از نتایج اعلام شده حکایت می‌کرد. حسن بیادی فعال اصول‌گرا درباره ورود رئیسی به انتخابات افزود:« به نظر من شان تولیت آستان قدس رضوی به دلیل خدمت به بارگاه مقدس حضرت امام رضا(ع) از همه مقام‌های سیاسی کشور بالاتر است. این در حالی است که در شرایط کنونی آقای رئیسی با حضور در انتخابات باید پاسخگوی تمامی ناکامی‌ها و نقایص جریان اصول‌گرایی در گذشته باشد. به همین دلیل نیز آقای رئیسی نمی‌تواند در انتخابات به دستاورد مهمی دست پیدا کند. بنده معتقدم با شرایط کنونی آقای رئیسی بیش ازپنج میلیون رای نمی‌آورد و در مقابل آقای روحانی شکست خواهد خورد. اگر آقای رئیسی کاندیدای اعتدال‌گرایان می‌شد با آرای بیشتری در انتخابات مواجه می‌شد. این در حالی است که ایشان با دعوت اصول‌گرایان در انتخابات حضور پیدا کرده است و به همین دلیل شانس کمی برای موفقیت در انتخابات خواهد داشت. بدون شک آقای رئیسی با حضور در انتخابات، آینده سیاسی خود را به مخاطره انداخته است.» 

** نهضت برنامه ‌خواهی
روزنامه «فرهیختگان» در سرمقاله ای با عنوان «نهضت برنامه ‌خواهی» آورد: این روزها به‌تدریج پارامترهای اصلی و فرعی معادلات انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم در حال آشکار شدن هستند؛ پارامترهایی که تا حدود زیادی می‌توان به مدد آنها تحولات آتی جغرافیای سیاست در کشور را پیش‌بینی و تحلیل کرد. به نظر می‌رسد این انتخابات به آوردگاه مواجهه حسن روحانی به‌‌عنوان تنها نامزد ائتلاف اصلاح‌طلبان، میانه‌روها و اصولگرایان معتدل با دو یا سه نماینده اردوگاه اصولگرایان بدل شود؛ مواجهه‌ای که با رای شهروندان این مرز پرگهر در 29 اردیبهشت‌ برنده آن مشخص خواهد شد. در این روزها شعارها و وعده‌های جذابی از سوی برخی نامزدها و حامیان آنها مطرح شده‌ است که می‌تواند برای بسیاری از شهروندان ایرانی قابل تامل باشد و آنان را به شوق بیاورد. پیشنهاد می‌شود که همه ما از رسانه‌ها گرفته تا شهروندان به‌جای ذوق‌زده شدن از شعارهای عزیزان نامزدهای انتخابات، در مقابل هریک از شعارهای آنان این پرسش‌ها را مطرح کنیم که «چگونه؟ با چه امکاناتی؟ با کدام برنامه؟» امید که با راه‌اندازی نهضت‌ برنامه‌خواهی گامی برای ساختن فردایی بهتر برای ایران برداریم.

** برجام قربانی انتخاباتی می گیرد؟
 روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «برجام قربانی انتخاباتی می گیرد؟‌» نوشت: نشریه ای فارین افرز در مقاله ای با عنوان « برجام به روحانی ضرر می رساند و به نخبگان ایرانی کمک می کند.» به بررسی انتخابات ریاست جمهوری پرداخت. دولت ترامپ ترجیح می دهد تا حال برجام را وخیم تر نکرده و با به تعویق انداختن تحریم های جدید علیه ایران تاکتیک دستاوردسازی یک جریان داخلی را بلااثر نکند و تحرکات ضد ایرا نی در قالب تحریم را به بعد از نتایج انتخابات ریاست جمهوری موکول کند. به هر روی آنچه مهم می نماید این است که رقبای روحانی در آوردگاه انتخابات و همچنین منتقدان دلسوز جامعه نباید اجازه دهند تا یک جریان خاص سیاسی با ادبیاتی غلو آمیز برای برجام دستاورد تراشی کرده و آن را با وجود هزینه های سرسام آور همچنان به عنوان یک افتخار ملی به جامعه القا کنند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر