کد خبر: 18516
A
دبیر ستاد انتخابات کشور:

صلاحیت ۹۰ نفر برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس تایید شد

نشست خبری استانداران ظهر امروز دوشنبه ۲۱ فروردین در وزارت کشور برگزار شد.


صلاحیت ۹۰ نفر برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس تایید شد

دیده بان ایران - نشست خبری استانداران ظهر امروز دوشنبه ۲۱ فروردین در وزارت کشور برگزار شد.

پورعلی مطلق با بیان اینکه سه انتخابات را پیش رو داریم، گفت: در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی ۲۸۷ نفر ثبت نام کرده‌اند که نسبت به دوره گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته‌ایم. تا آخر وقت روز ۱۹ فروردین احراز صلاحیت‌ها توسط هیات نظارت استان و مرکز صورت گرفته و در حوزه‌های انتخابیه اعلام شده است.

 او افزود: ۹۰ نفر تایید صلاحیت شده‌اند، ۹۸ نفر رد صلاحیت شدند، ۵۱ نفر عدم احراز هویت و ۴۸ نفر انصراف دادند. در این مقطع دو مرحله دیگر برای بررسی تاییدشدگان و رسیدگی به شکایت رد شدگان در شورای نگهبان بررسی می‌شود و ظرف ۲۰ روز آینده شورای نگهبان به این موارد رسیدگی می‌کند.

دبیر ستاد انتخابات کشور ادامه داد: ما جلسه‌ای با شورای نگهبان داشتیم و بحث‌هایی که درباره رد صلاحیت‌ها مطرح شده، رصد می‌شود استانداران نیز موارد مورد نظر خود را به اطلاع ما برساند و در بررسی‌ها این موارد نیز اعمال شود.

پورعلی مطلق در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: مردم در این دوره نسبت به دوره چهارم، سوم و دوم حماسه آفریدند و ما بیشترین داوطلبان را چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی در این دوره داشتیم.

او ادامه داد: در دوره پنجم با عنایت به اینکه همزمان با تعطیلات نوروز بود، همچنین تعدادی از استان‌ها درگیر حوادث غیر مترقبه‌ای مانند سیل بودند و از سوی دیگر  با اصلاح قانون عدم سوءپیشینه در این دوره الزام‌آور شد، همه کارها به خوبی پیش رفت و ما بیشترین حضور را در این دوره داشتیم .

پورعلی مطلق افزود: الزام‌آور شدن عدم سوء پیشینه در موقع ثبت نام کار را با کمی مشکل روبرو کرد چرا که بعضی از استان‌ها در بعضی از شهرها اداره پلیس ۱۰+ ندارند و باید در مراکز استان سوءپیشینه بررسی می‌شد .

او با اشاره به آمار ثبت‌نام کنندگان در دوره چهارم ادامه داد: در دوره چهارم ۲۵۶ هزار نفر ثبت نام کردند و در این دوره ۳۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند که افتخار ما این است که در این دوره از شوراهای اسلامی شهر و روستا هیچ شهری نداریم که به حد نصاب نرسیده باشد. در گذشته و در دوره چهارم سه هزار روستا به حد نصاب نرسیده بود. اما در این دوره اسفندماه به ما ابلاغ شد که هر روستایی که یک خانوار جمعیت دارد باید در انتخابات شرکت کند تعداد ۵ هزار روستا نیز به لیست ما اضافه شد و حدود ۴۰ هزار و ۲۸۶ روستا در انتخابات شوراها شرکت می‌کنند و خوشبختانه ۸۰۵ روستا به حدنصاب نرسید که نسبت به دوره گذشته آمار بسیار مطلوبی است.

پورعلی‌مطلق با اشاره به استان‌هایی که روستاهای آنها در انتخابات شوراها به حد نصاب نرسیده‌اند، گفت: در استان تهران بیش از ۲۱ درصد افزایش ثبت نام نسبت به دوره چهارم داشتیم و بیش از ۳ هزار نفر در این دوره شرکت کردند. همچنین از نظر کیفی با ۵۵ درصد افزایش ثبت کیفیت مدارک تحصیلی ثبت نام شوندگان روبرو بودیم ۵۳ درصد ثبت‌نام ایثارگران افزایش داشته همچنین بانوان در این دوره حضور پررنگی داشتند.

 

 

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر