کد خبر: 18530
A
گزارش دیده بان ایران از سخنرانی رئیسی در مسجد حوری؛

مردی شبیه احمدی نژاد آمد!/ دو گانه سازی رئیسی به سبک احمدی نژاد

ابراهیم رئیسی در همین ابتدای کار نشان داد که قرار است از همان شیوه و روشی پیروی کند که پیش از او «محمود احمدی نژاد» از آن استفاده کرده بود. تکیه بر حل مشکلات اقتصادی و مبارزه با فقر و فساد و بکار گرفتن از شعار «دولت و کرامت» و همچنین شبیه سازی که طرفداران او!! با «شهید آیت الله بهشتی» صورت می دهند، از جمله نشانه هایی است که طی چند روز گذشته حکایت از آن دارد که ابراهیم رئیسی قرار است بین خودش و روحانی دوگانه ای شبیه «احمدی نژاد و آیت الله هاشمی» را به وجود آورد. دوگانه ای که با هجمه به نوع زندگی به ظاهر اشرافی گری مرحوم هاشمی به سود زندگی سطح پایین احمدی نژاد تمام شد و او توانست با نشان دادن سفره خانه قدیمی اش در پونک؛ آرای قابل قبولی را کسب کند.

مردی شبیه احمدی نژاد آمد!/ دو گانه سازی رئیسی به سبک احمدی نژاد

دیده بان ایران - یغمافشخامی: بالاخره پس از مدت ها کش و قوس های فراوان «سید ابراهیم رئیسی» دادستان سابق کل کشور و تولیت 55 ساله آستان قدس رضوی به طور رسمی و طی صدور بیانیه ایی که در آن انتقادهای فراوانی را به دولت حسن روحانی نسبت داده بود وارد کارزار انتخاباتی شد. 

او که پنجشنبه گذشته به بهانه ماندن در کنار مردم زلزله‌زده مشهد در کنگره جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حاضر نشد و به همین دلیل شهردار مشهد را به عنوان نماینده روانه شهر آفتاب کرد؛ شب گذشته در «مسجد حوری» حاضر شد و در جمع برخی از مردم جنوب شرق تهران سخنرانی کرد.

این مسجد با قدمتی بیش از یک قرن در محله مذهبی و قدیمی «عباس آباد دولاب» واقع شده و در آن بزرگانی همچون آیت الله اشکوری ، حاج آقا مرشد سلوک و... امام جماعت بوده اند. همچنین شخصیت های سیاسی شناخت شده اصولگرا همچون حسین شریعتمداری، حسین الله کرم، سردار جوانی و. . . از جمله سخنرانانی هستند که هر از چند گاهی در این مسجد جلسات و سخنرانی خود را برگزار می کنند.

و حالا ابراهیم رئیسی تنها یکروز پس از اعلام رسمی حضورش در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصیم گرفت نخستین سخنرانی انتخاباتی خودش را در شب میلاد امام اول شیعیان و روز پدر، در این مسجد قدیمی تهران برگزار کند.

به گزارش دیده بان ایران؛ این سخنرانی که در ابتدا قرار بود پس از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار شود با تاخیر دو ساعته ورود رئیسی به مسجد همراه شد. حاضران در مسجد که نیمی از آنان را همراهان ابراهیم رئیسی تشکیل می دادند با شعار «صل علی محمد یاور رهبر آمد» جمعیت حاضر در داخل و کوچه منتهی به مسجد را به بلند سر دادن شعار ترغیب می کردند. 

همچنین شعار «صل علی محمد بوی بهشتی آمد» و «صل علی محمد ناجی ملت آمد» از جمله شعارهایی بود که مجری شب گذشته برنامه با تاکید بیشتر و صدای بلند تری از پشت بلندگو آنها را سر می داد. 

پخش تراکت های سفید رنگ با عنوان «خدا رو شکر رئیسی آمد» با لگو و آدرس راه های ارتباطی در شبکه های مجازی هم از جمله پوسترهای تبلیغاتی بود که شب گذشته در مسجد حوری بیش از حضور افراد به چشم می خورد که البته برخی از بسیجیان حاضر در این مسجد اندکی پس از پخش؛ اقدام به جمع آوری آنها کردند.

نامزد جدید جبهه اصولگرایان که در بیانیه خود بر مستقل بودنش تاکید بسیاری داشت در همان ابتدای سخنانش با تبریک میلاد حضرت علی (ع) تصریح کرد: «بنده در این مجلس و این مسجد به‌ دعوت امام جماعت و برای سیزده رجب و روز ولادت مولای متقیان آمده‌ام و بحث دیگری جزء موضوع بسیار مهم امیرالمؤمنین نخواهم داشت.»شاید به این دلیل که ایراد سخنانی به غیر از آنچه که بخاطرش در این مکان حاضر شده بود را قانون شکنی و مصداق تخلف می دانست. 

رئیسی که تا همین چند روز قبل یکی از پنج عضو هئیت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بود در ادامه سخنان اولیه خودش در این مراسم خاطر نشان کرد: « مسائل دیگر را در زمان‌های دیگر هم می‌شود بیان کرد، لذا با احترامی که به همه می‌گزارم مطلب و عرض بنده حول محور شخصیت علی(ع) خواهد بود و ان‌شاء‌الله در فرصت‌های بعدی سخنانی خواهم داشت.»

آیت الله یا حجت الاسلام خطاب کردن تولیت آستان قدس هم از جمله نکات جالب توجه این مراسم بود که برخی مواقع از هر دوی آنها استفاده میشد. همچنین در این مراسم برخی از چهره‌های اصولگرا از قبیل عزت‌الله ضرغامی، حسین‌الله کرم، سید نظام موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس هم حضور داشتند تا ابراهیم رئیسی در نخستین خطابه خود تنها نباشد.

 

** تبلیغات به شیوه 10 سال قبل

 

ابراهیم رئیسی در همین ابتدای کار نشان داد که قرار است از همان شیوه و روشی پیروی کند که پیش از او «محمود احمدی نژاد» از آن استفاده کرده بود. تکیه بر حل مشکلات اقتصادی و مبارزه با فقر و فساد و بکار گرفتن از شعار «دولت و کرامت» و  همچنین شبیه سازی که طرفداران او!! با «شهید آیت الله بهشتی» صورت می دهند، از جمله نشانه هایی است که طی چند روز گذشته حکایت از آن دارد که ابراهیم رئیسی قرار است بین خودش و روحانی دوگانه ای شبیه «احمدی نژاد و آیت الله هاشمی» را به وجود آورد.

دوگانه ای که با هجمه به نوع زندگی به ظاهر اشرافی گری مرحوم هاشمی به سود زندگی سطح پایین احمدی نژاد تمام شد و او توانست با نشان دادن سفره خانه قدیمی اش در پونک؛ آرای قابل قبولی را کسب کند.

شیوه ای که گویا قرار است این بار توسط داماد امام جمعه مشهد یعنی احمد علم الهدای بکار گرفته شود. علم الهدی که در دولت قبل مردم را تشویق به خوردن نان و اشگنه می کرد در دولت روحانی به رغم بهتر شدن اوضاع اقتصادی مردم؛ اعتقاد دارد که وضعیت اقتصادی مردم تعریفی ندارد و برای بهبود وضع مملکت باید فردی رییس جمهور شود که درد کشید و دلسوز و انقلابی باشد. فردی که شاید به زعم او داماداش «هم» می تواند باشد.

 

** جمنا نام دیگر رئیسی بود

 

رئیسی روز یکشنبه اعلام کرد که فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی وارد عرصه انتخابات شده است؛ اعلام نظری که بلافاصله واکنش عزت الله ضرغامی را به دنبال داشت و از جبهه جمنا خواست با این اوصاف شخص دیگری را جایگزین او کنند. اما کمی بعد رییس سابق صدا و سیما در کانال ارتباطی خود نوشت: «با آیت الله رئیسی مستقلا دیدار داشته ام و فضا برای انتخاب شدن او فراهم شده است.»

ابراهیم رئیسی اصرار به استقلال دارد، میثاق‌نامه اعضای نیروهای موسوم به انقلابی را امضا نکرده و در هیچ یک از کنگره‌های جمنا هم حضور نیافت.اما برخی اصولگرایان بر این باورند که به واقع، ابراهیم رئیسی از همان ابتدا، گزینه نهایی اصولگرایان بوده و جمنا هم به بهانه رسمی کردن دعوت از او بر پا شده است.

رئیسی اعتقاد دارد که با سابقه بیش از دو دهه تجربه مدیریتی در سطح کلان همچنین تعامل و نظارت بر ساختارهای مختلف ملی و رویارویی مستقیم با مفاسد و نواقص موجود در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرائی، نسبت به ریشه‌های مسائل کشور و گرفتاری‌های مردم آگاهی و اشراف کامل دارد و در صورت به ریاست جمهور رسیدن می تواند مشکلات کشور را حل نماید.

همان نکته ای که پیش از این هم خبرگزاری تسنیم با تاکید بر آن نوشته بود: «رئیسی توانایی جذب بدنه ایدئولوژیک منتقد و مخالف روحانی را دارد. بکر و مصرف‌نشدگی رئیسی در فضای اجتماعی و سیاسی از دیگر مزیت‌های اوست. کاراکتر رئیسی و رویکرد مردمی و محرومیت‌نوازی او در مسئولیت کنونی‌اش در آستان قدس رضوی، اجازه جلب نظر در طبقات ضعیف و مستضعف اجتماعی را به او می‌دهد»

نکته ای قابل تامل که بسیاری از کنش گران سیاسی اعتقاد دارند که اتفاقا تولیت آستان قدس با تکیه بر همین دو دهه تجربه مدیریتی که دارد، برای جلب نطر مردم و نسل جدید کار بسیار سختی را پیش رو خواهد داشت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر