کد خبر: 18556
A

مروری بر روزنامه های چهارشنبه ۲۳ فرودین ماه

روزنامه های امروز سراسر انتخاباتی است. در این میان طیف های مختلف سیاسی به روند ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری اعتراض شدید کرده اند. همچنین در این میان کنفرانس خبری رئیس جمهور نیز با واکنش مثبت و منفی میان مخالفان و مدافعات دولت مواجه شده است.

مروری بر روزنامه های چهارشنبه ۲۳ فرودین ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز به روند بی برنامه ثبت نام انتخابات واکنش نشان داده اند.

 
 
 
 
 
 
 
 

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان«هجوم عکاسان به خنده‌بازار سوژه‌های خاص » نوشت:« درست مثل هر بار، خنده‌بازار نامزدی ریاست جمهوری در روز آغاز ثبت‌نام‌ها برپا شد. از مرد پریشان‌احوالی که خود را پیغمبر خدا می‌‌داند و رد صلاحیتش را موجب عذاب الهی تا مردی با 200 کیلو وزن که می‌گوید حاضر است به نفع کسی که از او سنگین‌تر باشد، کنار برود. از اینها خنده‌دارتر اما آن کسانی بودند که ابزار سایت‌های درجه چندم ضدانقلاب در هجمه به نظام جمهوری اسلامی هستند، اما حالا آمده‌اند رئیس‌جمهور همین نظام شوند.برخی نیز معلوم بود این تریبون را برای طرح مسائل خنده‌دارتری مناسب دیده‌اند، مثل خانمی که مدعی شد توافق هسته‌ای را او نوشته و ظریف و روحانی اسمش را حذف کرده‌اند! یا یک روحانی ناآشنا با حدود وظایف رئیس‌جمهور که گفت اگر رئیس‌جمهور شود دانشگاه آزاد و پیام نور را تعطیل می‌کند. به هر حال دیروز یک‌بار دیگر از «نقص قانون انتخابات» رونمایی شد.روز اول نه رئیس‌جمهور ثبت‌نام کرد و نه نامزدهایی که به نظر می‌رسد رقیب اصلی او باشند. شاید خنده‌دارتر از همه این باشد که بگوییم حالا که اینطور است و نامزدهای اصلی روز اول نمی‌آیند، ثبت‌نام‌ها را از روز دوم آغاز کنیم! »

 

 

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان« حضور بی خودی » نوشت:« حواشی و متنی که در روز اول ثبت‌نام انتخابات به وضوح دیدیم یک طرف، درد اینکه چرا این تعداد افراد که خود نیز می‌دانند صلاحیت لازم را ندارند ولی به عرصه می‌آیند،  در طرفی دیگر ذهن ما را به خود مشغول کرده است.تمام این افرادی که بیخود و بدون دلیل وارد ستاد انتخابات شده و با افتخار و بدون صلاحیت، خود را کاندیدای انتخابات می‌‌کنند، مگر نمی‌دانند که چه هزینه‌‌ای بر کشور وارد می‌کنند؟ حضور حداکثری باید در عرصه انتخابات باشد و نه ثبت نام آن، چرا که این‌گونه رویکرد سبب شده تا روند تایید صلاحیت‌ها با مشکلات خاص خود پیش برود و فشار بیشتری را به مسئولان و ملت وارد کند. ای کاش در روزهای آینده مردم شریف کشورمان که از تمام نقاط ایران برای ثبت نام به وزارت کشور می‌آیند، نه هزینه بی‌جهت برای خود بتراشند و نه وقت مسئولان مربوط را بگیرند و نه با این کمدی ثبت نام، جایگاه ریاست جمهوری را تنزل بخشند.»

طرح از روزنامه شهروند

جزئیات دیدارآیت‌الله هاشمی و روحانی/ هجوم عکاسان به خنده‌بازار ثبت نام انتخابات
 

عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان« گریز از پیشینه سیاسی» نوشت:« هنوز وضعیت کلی نامزدهای اصلی روشن نیست و این نیز از ویژگی‌های سیاسی جامعه کنونی ماست! ابتدا به نظر برخی می‌رسید که با شکل‌گیری «جمنا» وضعیت بخش مهمی از جریان اصولگرا روشن شود و با رأی‌گیری آنان نامزدشان برای انتخابات نهایی شود. ولی با انشعاب‌هایی که در آنها پیش آمد و سپس اعلام حضور مستقل رئیسی، همه آن مقدماتی که چیده شده بود تا وحدت و یکپارچگی را به نمایش بگذارد، به یک‌باره دچار بحران شد.

حتی یکی از نزدیکان سیاسی قالیباف نیز فرصت را مغتنم شمرده و اعلام کرده که وی در صورت حضور، مستقل از جمنا خواهد آمد. این که آقای میرسلیم در اولین روز بلافاصله اقدام به ثبت نام کرد، پیام روشنی برای این وحدت صوری دارد. از این رو و برخلاف انتظار دوباره وارد فضای عدم تعیُّن شدیم. اصولگرایان به تعداد نامزدهای بالقوه میان مجموعه‌شان، تفرق دارند. وحدت بخشی از آنان تنها و تنها بر محور ضدیت با این دولت و شخص روحانی است.

رفتار و مواضع احمدی‌نژاد و اطرافیان او همزمان مواضع تند علیه وضع موجود و ضد دولت اتخاذ خواهد کرد تا بدنه اصولگرایان را متقاعد کند که آنها تنها نیرویی هستند که می‌توانند دولت را به دست گیرند. در این صورت در جلب حمایت بدنه جناح اصولگرا و بخشی از مردم موفق خواهند بود. آنان به دنبال دوقطبی کردن انتخابات می‌روند و در این صورت و در اندازه‌های کوچک‌تر اتفاقات سال ۸۸ تکرار خواهد شد.»

کنفرانس خبری رئیس جمهور

جزئیات دیدارآیت‌الله هاشمی و روحانی/ هجوم عکاسان به خنده‌بازار ثبت نام انتخابات
 

روزنامه کیهان در گزارش اصلی خود با انتقاد شدید از اظهارات رئیس جمهور نوشت:« نشست خبری رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی صبح روز دوشنبه برگزار شد.در این نشست همچون نشست‌های گذشته آقای روحانی، کمترین زمان مورد نظر به رسانه‌های منتقد اختصاص داده شد.

با مرور اظهارات روحانی در سالهای گذشته به چند نمونه از وعده‌های حل مشکلات در 100 روز مواجه می‌شویم.

روحانی در جریان رقابتهای کاندیداهای ریاست جمهوری در سال 92 گفت:«راه‌حل‌های کوتاه‌مدت یک ماه و 100روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم».

وی همچنین در برنامه با دوربین شبکه یک سیما- هفتم خرداد 92- گفت:«در برنامه مدون من افزون بر برنامه برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و امر فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماهه و صد روزه وجود دارد».

روحانی در روز ابتدایی پس از تشکیل دولت خود و پس از تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) دوباره ماجرای تعهد 100روزه خود را یادآوری کرد و گفت:«وعده می‌دهیم که طبق سخنان قبلی، حتماً طی 100 روز اول و حتی کوتاه‌تر از‌ آن اقدامات ضروری و فوری را برای رونق‌بخشی اقتصادی و حل مشکلات انجام دهیم و ماحصل آن نیز به اطلاع مردم خواهد رسید».

اولین نشست خبری رئیس جمهور پس از تحلیف رسمی، در 15 مرداد ماه برگزار شد و روحانی در کسوت رئیس‌جمهور به سؤالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد. در این میان یکی از سؤالات، روحانی را وادار به اظهارنظر درباره وعده صدروزه‌اش کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به وعده 100روزه خود گفت:«همان‌طور که قبلاً گفته بودم، همکاران بنده در صد روز اول به مردم درباره وضعیت اقتصادی کشور گزارش خواهند داد؛ البته این به آن معنی نیست که برخی رسانه‌ها گفته بودند دولت می‌خواهد در صد روز اول تنها گزارش بدهد بلکه کارها در صد روز اول ادامه خواهد داشت و اقداماتی هم انجام خواهد شد و ارائه گزارش به مردم یکی از کارهای دولت خواهد بود».

روحانی همچنین در تاریخ 13 شهریور 92 در سخنرانی خود در چهاردهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد:«دولت در عین حال برنامه‌هایی فوری تحت عنوان برنامه‌های 100 روزه برای حل این مشکلات در دستور کار دارد».

نکته جالب توجه اینجاست که این تنها روحانی نبود که از ایجاد تحول 100روزه در زندگی مردم سخن می‌گفت، برخی از نزدیکان و معاونان روحانی نیز از ایجاد تحول در یکصدمین روز دولت و معیشت مردم خبر می‌دادند.

در روز 25 خرداد 92 محمدرضا نعمت‌زاده که رئیس ستاد انتخاباتی روحانی بود از دوربین شبکه یک سیما به مردم گفت:«روحانی در نظر دارد در 100 روز و یا 3 ماه اول کار بعضی اقدامات کوتاه‌مدت را انجام دهد، امیدواریم یکی از این مسائل مهم موضوع اقتصاد و معیشت مردم باشد تا قدم‌های اولیه محکم برداشته و شاهد شکل‌گیری حماسه اقتصادی نیز باشیم».

نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز در برنامه نگاه یک در 27 مرداد سال 92 درباره اقدامات 100روزه دولت برای بهبود شرایط معیشت مردم گفت:«در 100 روز نخست آغاز به کار دولت یازدهم، کابینه جدید قصد ایجاد تغییرات در زندگی معیشتی مردم را دارد».

گفتنی است سوال خبرنگار و پاسخ عجیب روحانی در مورد وعده صد روزه حل مشکلات اقتصادی در نشست خبری اخیر رئیس جمهور، از پایگاه رسمی ریاست جمهوری حذف شده است!»

 جزئیات دیدارآیت‌الله هاشمی و روحانی/ هجوم عکاسان به خنده‌بازار ثبت نام انتخابات
 

با این حال روزنامه اعتماد در گزارشی حمایتی با عنوان« حقایق‌آن «صد روز» » با اشاره به اینکه حسن روحانی پس از بیش از ٤٤ ماه، یکی از دروغ‌های منتسب به خود را پاسخ داد نوشت:« یکی دیگر بود  که یک‌شبه مشکل را حل می‌کرد، ما نیستیم »

جزئیات دیدار آیت الله با روحانی

جزئیات دیدارآیت‌الله هاشمی و روحانی/ هجوم عکاسان به خنده‌بازار ثبت نام انتخابات
 

روزنامه آرمان در گفت و گو با غلامعلی رجایی با عنوان« جزئیات دیدارآیت‌الله هاشمی و روحانی » به نقل از وی نوشت:«ملاقات‌های آیت‌ا...‌هاشمی با آقای روحانی به چند صورت اتفاق می‌افتاد. در بیشتر اوقات آقای روحانی به منزل آیت‌ا...‌هاشمی می‌رفتند. از سوی دیگر برخی ملاقات‌ها نیز در دفتر آیت‌ا...‌هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت می‌گرفت. البته جز آقای روحانی بقیه اعضای دولت نیز با آیت‌ا...‌هاشمی دیدار می‌کردند و تلاش می‌کردند از تجربیات ایشان در کشورداری استفاده کنند. البته در برخی موارد استثنائی نیز آیت‌ا...‌هاشمی به دفتر ریاست جمهوری می‌رفتند و با آقای روحانی دیدار می‌کردند.ایشان در مسائلی که احساس می‌کردند باید با آقای رئیس جمهور دیدار حضوری داشته باشند به دفتر ریاست جمهوری می‌رفتند. البته این نکته را باید یادآوری کنم که این اتفاق بسیار کم رخ داده است و بیشتر جلسات آقای روحانی و آیت‌ا...‌هاشمی در مجمع یا منزل آیت‌ا...‌هاشمی برگزار می‌شد. شرایط به شکلی نبود که آیت‌ا...‌هاشمی همکاران و مشاوران خود را از محتوای این جلسات آگاه کنند. با این وجود ما و همکاران ایشان از فحوای کلام ایشان در جلسات نیمه خصوصی متوجه می‌شدیم که در این جلسات چه گذشته است و چه مسائلی بین دو طرف ردوبدل شده است.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر