کد خبر: 18620
A
دیده بان ایران حضور احمدی نژاد و یارانش را در انتخابات بررسی می کند؛

بازی پر ریسک احمدی نژاد

اما هدف احمدی نژاد در این دوره بلاشک تنها بازگشت به دولت بهار سابق نیست یا حتی اصلاح امور. هدف احمدی نژاد و تیمش ایجاد یک سونامی است. این سونامی کارکردهای متفاوت دارد و تبعات آن در جامعه سیاسی ایران و البته در بین حوزه های مذهبی و مراجع ، نهادهای امنیتی و نظامی و حلقه اصلی قدرت قابل مشاهده خواهد بود. احمدی نژاد اینبار نیامده که به سادگی شکست خورده بیرون برود. اینبار نیامده که فقط ” بگم ، بگم “ راه بیاندازد. احمدی نژاد اینبار میز مهندسی شده جمنا و اصولگرایان را خراب کرد.

بازی پر ریسک احمدی نژاد

دیده بان ایران- سعید ایزدی: پدیده انتخابات رئیسی نیست. این پدیده همان ” معجزة هزاره “ است. احمدی نژاد با چینشی هوشمندانه وارد میدان شد. ابتدا همگان را از عزم ورود به صحنه خبردار کرد. سپس ”نهی“ خود را آشکار ساخت. در گام بعدی نشان داد که وارد بازی نمی شود. مهره ای را جلو فرستاد تا حرکت حریف را بسنجد. حریف هم پای پرونده قضایی مهره اش را به میان کشید و او البته کوتاه نیامد. مشایی را به میدان فرستاد تا لب به سخن بگشاید و نامه نگاری به رهبر اصلاحات را آغاز کند. با اینحال خود نیز در پشت صحنه پنهان نماند و با درختکاری و ورود به شبکه اجتماعی توئیتر خودی نشان داد. سخنانش در اهواز هم که توسط برخی ها جدی نگرفته نشد ، با اینحال نشان داد که حرف برای گفتن دارد. بعد تشر زد که از رد صلاحیت بقایی به سادگی نخواهد گذشت.

 حال با حضور تمام قدش عرصه رقابت را پرهیجان کرد. براستی احمدی نژاد با چه محاسبه ای برای نامزدی در انتخابات ثبت نام کرد؟ احمدی نژاد در 96 چه چیزی می خواهد؟ آیا ردای ریاست جمهوری هدف است؟ یا ...

همگی اتفاق نظر دارند که این پدیده ، با درآمدهای کلان نفتی 8 ساله ریاست جمهوری در سالهای 84 تا 92 ، جیب خیلی ها را پر کرد. ” برادران قاچاقچی“ هم که از آنها نام برد سودهای بالایی بردند. ناگفته نماند که سیاست داخلی وی پوپولیستی بود که با رگه هایی از ملی گرایی و باستان گرایی به لطف حضور مشایی اختلاط پیدا کرد و اینگونه بود که احمدی نژاد و تیمش مارک ” جریان انحرافی“ را به جان خرید.

اما هدف احمدی نژاد در این دوره بلاشک تنها بازگشت به دولت بهار سابق نیست یا حتی اصلاح امور. هدف احمدی نژاد و تیمش ایجاد یک سونامی است. این سونامی کارکردهای متفاوت دارد و تبعات آن در جامعه سیاسی ایران و البته در بین حوزه های مذهبی و مراجع ، نهادهای امنیتی و نظامی و حلقه اصلی قدرت قابل مشاهده خواهد بود. احمدی نژاد اینبار نیامده که به سادگی شکست خورده بیرون برود. اینبار نیامده که فقط    ” بگم ، بگم “ راه بیاندازد. احمدی نژاد اینبار میز مهندسی شده جمنا و اصولگرایان را خراب کرد. این تخریب البته یک لایه از حضورش را نشان می دهد. عمق حضورش معنایی فراتر دارد. بنابراین باید منتظر ماند و چشم به تیغ شورای نگهبان دوخت. 

شک نباید کرد که احمدی نژاد و تیمش برای آن مرحله هم برنامه دارند و این بازی قطعا به سادگی به سرانجام پایان نخواهد رسید. گفتمان اصولگرایی حال رقیبی سرسخت و پرهیاهو پیدا کرده که نمی تواند آنرا نادیده بگیرد. اصولگرایان و جمنائیان حال باید دوباره میز جدیدی را بچینند. ساحت ، ساحت سخت و سهمگینی است. احمدی نژاد پدیده ای است که محصول همین بزرگان بود که نتوانستند مهارش کنند و حال او به همراه تیمش با این سونامی خواهد آمد تا ” دولت بهار “ آستان قدس رضوی را به چالش بکشد. 

انکارها دیگر کافی نیست و اصولگرایان تاب تحمل یار دیرین و رفیق شفیق گذشته را ندارند. احمدی نژاد بر خلاف انتظار همه آمد و حتی به ” نهی “ رهبری هم توجه نکرد. این پیام اوست. این را باید جدی گرفت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • رضا قائمي

    با سلام و خدا قوت
    تشكر اززحماتي كه ميكشيد براي تداوم خط اصلاحات و بخصوص ازمطلب روشنگرانه اي كه پيرامون بازي پرريسك احمدي نژاد درج كرديد

  • احمد شادكام

    جناب ايزدى
    نوشتيد كه ”احمدی نژاد و تیمش برای آن مرحله هم برنامه دارند” منظورتان رد صلاحيت است؟
    من كه با مقاله تان تصوير روشنى گرفتم و اميدوارم فرصت كرديد، ديدگاهتان نسبت به مراحل بعدى در انتخابات را نيز درج نماييد...
    با تشكر

ارسال نظر