کد خبر: 18690
A

سلیمی‌نمین: کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد انتحارِ سیاسی بود

سلیمی‌نمین می‌گوید: احمدی‌نژاد توهم دارد چون فکر می‌کند با ردصلاحیت او یک موج اجتماعی به وجود می آید در صورتی که خیر این طور نخواهد شد و موجی در اجتماع شکل نخواهد گرفت.

سلیمی‌نمین: کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد انتحارِ سیاسی بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ خبرآنلاین نوشت: محمود احمدی نژاد با کاندیداتوری اش برای رقابت سیاسی 29 اردیبهشت تحرکات انتخاباتی اصولگرایان را به حاشیه راند و خود را به سوژه نخست رسانه ها بدل ساخت.

عباس سلیمی نمین کاندیداتوری احمدی نژاد را در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک انتحار سیاسی توصیف می کند و می گوید: احمدی نژاد با این کار خودش را به طور کامل نابود کرد. کسی که از هیچ اصلی تبعیت نمی کند بعید است برای جایگاه مهم ریاست جمهوری تأیید صلاحیت شود.

او تاکید دارد این توهم است که فکر کنند ردصلاحیت رییس جمهور سابق مثل ردصلاحیت آیت الله هاشمی موج اجتماعی ایجاد می‌کند. مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

آقای احمدی نژاد در دومین روز ثبت نام نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همراه آقای بقایی به ستاد انتخابات کشور رفت و برای رقابت 29 اردیبهشت ثبت نام کرد، برخی تحلیلگران می گویند آقای احمدی نژاد در حوزه سیاسی دارد انتحاری پیش می رود به طوری مرز نادانی و شجاعت را در هم شکسته و بدون آنکه به عواقبش فکرد کند پیش می رود، این اقدام او را چه طور ارزیابی می کنید؟

معتقدم این اقدام آقای احمدی نژاد از سر استیصال است. یعنی آقای احمدی نژاد احساس می کند، اگر اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوند و 8 سال امور اداری کشور را به دست بگیرند، دیگر شانسی برای بازگشت به قدرت نخواهد داشت. این برداشت و تحلیل او موجب شد  تلاش جدی کند تا یکی از اطرافیان خودش را به صحنه بیاورد اما از آنجا که هیچ کدام از افراد دارای جایگاه نزد افکارعمومی با او همراه نشدند یک نوع درهم ریختگی را برای آقای احمدی نژاد را رقم زد تا آنجاکه به این جمع بندی رسید، خودش به ستاد انتخابات کشور برود و برای رقابت سیاسی 29 اردیبهشت ثبت نام کند.

کاندیداتوری احمدی نژاد در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک انتحار سیاسی تلقی می شود چون از این به بعد هیچ کسی به او اعتماد نخواهد کرد. آقای احمدی نژاد به صورت مکتوب خطاب به رهبری نوشت که "از توصیه شما تبعیت می کنم و در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهم شد" اما روز چهارشنبه 23 فروردین وقتی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد، در واقع حرف مکتوب خودش را نقض کرد و این با نقض یک حرف شفاهی فرق می کند.

به نظر من اگر آدم هایی هم بودند که از روی سادگی سیاسی احساس می کردند می توانند با آقای احمدی نژاد کار کنند، از امروز به بعد دیگر همان افراد به آقای احمدی نژاد اعتماد نخواهند کرد. خدا نکند یک نفر با دست خودش موقعیتی که دارد را از بین ببرد. آقای احمدی نژاد مصداق چنین کسی است که به خاطر غرور و ارتباطاتی که در حلقه اطرافیان خود به وجود آورد، با دست خودش عامل از بین بردن سرمایه ای شد که ملت در اختیارش قرار داده بودند. شاید اگر آن زمانی که رهبر معظم انقلاب در ابتدای دولت دهم به او نوشتند «برخی اطرافیانت موجب خواهند شد به شما ضربه بخورد» آقای احمدی نژاد به آن توصیه دلسوزانه گوش می داد امروز نه تنها هویتی را که ملت به او داده بودند از بین نمی برد بلکه می توانست یک نیروی موثر و فعال سیاسی در صحنه باقی بماند اما به نظر من آقای احمدی نژاد خودش را به طور کامل نابود کرد.

احتمال دارد که تأیید صلاحیت شود؟

خیر، احتمالش صفر است. یعنی آقای احمدی نژاد نشان داد که از هیچ اصلی تبعیت ندارد، نه اصل اخلاقی، نه اصل اعتقادی و نه اصول رایج برای او معنا و مفهوم ندارد بنابراین بعید است چنین آدمی برای جایگاه مهم ریاست جمهوری تأیید صلاحیت شود.

فکر می کنید اصولگرایان به این رفتار آقای احمدی نژاد چه واکنشی باید نشان دهند؟

هیچ. به نظر من هیچ واکنشی نیاز نیست.

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند ردصلاحیت آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 یک موج اجتماعی به وجود آورد به نظر شما ردصلاحیت آقای احمدی نژاد نیز چنین موجی را به وجود خواهد آورد؟

خیر، هیچ موج اجتماعی ایجاد نمی شود. آقای احمدی نژاد یک توهمی دارد چون فکر می کند با ردصلاحیت او یک موج اجتماعی به وجود می آید در صورتی که خیر این طور نخواهد شد و موجی در اجتماع شکل نخواهد گرفت که او بتواند از آن به نفع خود بهره برداری کند.

در کل حضور آقای احمدی نژاد در صحنه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یا ردصلاحیتش به نفع چه جریان سیاسی خواهد شد؟ اصلاح طلبان سود می برند یا اصولگراها؟

به نظر من در این قضیه نفع کسی در میان نخواهد بود. پتانسیل احمدی نژاد به عنوان یک پدیده مستقل از اصولگرایان و اصلاح طلبان به صفر می رسد و هیچ کسی در این زمینه نفعی نمی برد چون در ماه های اخیر تعداد عناصر سیاسی که آقای احمدی نژاد را همراهی می کردند خیلی تنزل پیدا کرده است. البته بخشی از توده های مردم هنوز طرفدار آقای احمدی نژاد بودند اما سیاسیون و عناصر فعال تأثیرگذار دیگر با آقای احمدی نژاد همراهی نداشتند و خود این مسئله موجب خواهد شد که تغییری در شرایط حاصل نشود. فقط و فقط می توانیم بگوییم برخی نیروهای که در مقام انتخاب ممکن بود به آقای احمدی نژاد رأی دهند طبیعتا اینها به اصولگرایان رأی خواهند داد چون آقای احمدی نژاد خیلی وقت که هویت خودش را تخریب کرده است و با این کارش که روز دوم ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری انجام داد، اندک آدم هایی که خوشبینی نسبت به او داشتند آنها نیز طبیعتا از او دور خواهند شد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 شاهد بودیم که وقتی آقای هاشمی ردصلاحیت شد آقای روحانی برای ورود به عرصه رقابت از شورای نگهبان مجوز گرفت و حمایت آقای هاشمی به یکی از ظرفیت های رأی آوری او بدل شد. شما می گویید احمدی نژاد ردصلاحیت می شود، به نظر شما مدل هاشمی-روحانی در سال 92 برای مدل احمدی نژاد-بقایی در سال 96 قابل تکرار است؟

آقای بقایی هم شانس حضور در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

آقای احمدی نژاد نمی تواند با کاندیداتوری و ثبت نامی که انجام داد و گفت این اقدامش در حمایت از کاندیداتوری آقای بقایی در انتخابات ریاست جمهوری بود شورای نگهبان را تحت فشار قرار دهد تا بقایی تأیید صلاحیت شود؟

خیر، بقایی در دادگاه پرونده دارد اصلا ممکن نیست تأیید صلاحیت شود معتقدم از این نظر شانس او صفر است.

اینکه گفته می شود و شما هم اشاره کردید آقای احمدی نژاد به صحنه آمد تا بازی اصولگرایان را در انتخابات ریاست جمهوری به هم بزند، پس چنین اتفاقی نمی افتد و اصولگرایان از این اتفاق متأثر نمی شوند؟

خیر این قضیه هیچ تأثیری در وضعیت و معادلات انتخابات ریاست جمهوری ندارد. آقای احمدی نژاد فقط به خودش ضربه زد، هیچ اتفاق دیگری هم نیفتاد و انتخابات ریاست جمهوری هم برگزار می شود بدون آن از این مسئله متأثر شود

امید کرمانی‌ها

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر