کد خبر: 18706
A
ولی الله شجاع پوریان:

امیدوار هستیم که مردم تهران به تغییر این فضا کمک کنند/ اگر وحدت اصلاح طلبان برقرار باشد مردم در صحنه حاضر خواهند شد/ اشکال نظام سیاسی ما عدم کادرسازی مدیریتی است

ما امیدوار هستیم که مردم تهران با همان حرارت و جدیتی که در انتخابات مجلس حاضر شدند و چه بسا بیشتر از آن چرا که طعم پیروزی را چشیدند و متوجه شدند حضور آنها در صندوق رای تا چه میزان می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ در انتخابات شورا هم مشارکت داشته باشند و به تغییر این فضا کمک کنند.

امیدوار هستیم که مردم تهران به تغییر این فضا کمک کنند/ اگر وحدت اصلاح طلبان برقرار باشد مردم در صحنه حاضر خواهند شد/ اشکال نظام سیاسی ما عدم کادرسازی مدیریتی است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی  دیده بان ایران- به سوی دولت دوازدهم نوشت -  در ادامه گفت و گو با ولی الله شجاع پوریان عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران را می خوانید:

 

تأثیر تفاوت نگاه مردم به انتخابات مجلس و شورای شهر در انتخاب لیست هر دو جریان اصولگرا یا اصلاح طلب و یا نمایندگان مستقل؟ 

 شوراها و مجلس دو نهاد با دو کارکرد متفاوت هستند. مجلس گستره بیشتری از سیاست‌های کلان و قوانینی که با سیاست، اقتصاد و معیشت مردم سر و کار دارد را در بر می‌گیرد، از این رو یک نماینده مجلس بعد از اینکه از سوی مردم حوزه انتخابیه‌ای انتخاب می‌شود، به عنوان نماینده کل مردم فعالیت می‌کند، اما منتخبان مردم در شوراها در سطح همان محل دارای مسئولیت هستند که آن هم با توجه به مشکلات و محدودیت‌های مختلف، اشکالاتی در کارکرد نظارتی نمایندگان شوراها پیش می‌‌آید؛ از سویی با توجه به پیشینه مجلس و گستره تصمیم‌گیری‌های نمایندگان مجلس، افکار عمومی قرابت ذهنی بیشتری با نهاد مجلس دارد، در حالی که نباید از اهمیت و نقش شوراها هم غافل بود. شاید اگر قانون مدیریت یکپارچه یا هماهنگ در کشور ایجاد شده بود، به مراتب مردم اهمیت بیشتری برای شوراها قائل می‌شدند ولی به هر دلیلی این ضعف در جامعه وجود داشته که مشارکت مردم به ویژه در شهرهای بزرگ در انتخابات شوراها نسبت به انتخابات مجلس کمتر بوده است. 

 در چند سال اخیر و با توجه به مشکلات و معضلاتی همچون  ترافیک، آلودگی هوا و مسائل مربوط به ایمنی ساختمان‌ها، آتش سوزی‌ها و ... که دامن شهر را گرفته، توجه افکار عمومی به کارکرد شوراها بیشتر شده است. از این رو به نظر می رسد در دوره آتی شاهد مشارکت بیشتری از سوی شهروندان باشیم. از سویی انتخابات مجلس گذشته نشان داد که در شهر تهران معیار رای‌دهندگان از رویکردهای شخصی و مستقل به سمت تحزب و انتخاب به صورت لیستی گرایش پیدا کرده است. اگر این پدیده مبارک یعنی تحزب و انتخاب نمایندگان بر اساس برنامه‌های حزبی با محدودیت‌هایی که در پیش دارد بتواند تداوم یابد، به طور حتم به نفع جامعه خواهد بود؛ چرا که احزاب هم درمی‌یابند که در قبال افرادی که معرفی می کنند، باید پاسخگو باشند و تلاش خواهند کرد افرادی را با توانمندی و تجارب مدیریتی مناسب در لیست بگذارند. 

 این اتفاق البته محدود به برخی شهرهای بزرگ و بویژه تهران است و در شهرهای کوچک رویکردهای محلی و معیارهای منطقه‌ای بر معیارهای حزبی ارجحیت دارند. تجارب انتخابات‌های گذشته شوراها در تهران نشان می‌دهد هرچه مشارکت در تهران بالاتر بوده، شانس موفقیت اصلاح طلبان نیز بیشتر شده است، لذا به نظر می رسد در این دوره حتی به مراتب بیشتر از دوره‌های قبل مردم به لیست‌های حزبی رای خواهند داد. البته معنای لیست حزبی این نیست که صرفا افراد سیاسی در لیست‌ها حضور داشته باشند، بلکه جناح‌های مختلف تلاش می‌کنند افراد توانمندی که هم دارای تخصص و توانمندی‌های لازم بوده و هم با رویکردهای کلان سیاسی آنها مشترک باشد، در لیست قرار دهند.

 

وزن لیست احتمالی اصلاح طلبان با توجه به کاندیداهای موجود در انتخابات شورای شهر تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟

 خوشبختانه اصلاح طلبان در سطح جامعه دارای چهره‌های شناخته شده و توانمندی هستند و این تعدد گزینه در بعضی اوقات، انتخاب لیست نهایی را با مشکل روبرو می‌کند. با توجه به مقبولیتی که گفتمان اصلاحات در میان قشر نخبه و تحصیل‌کرده جامعه دارد، وزن لیست اصلاح‌طلبان حتی در شرایط ردصلاحیت‌های گسترده نیز قابل قبول بوده است. 

خوشبختانه در انتخابات شوراها، محدودیت‌های نهادهای نظارتی کمتر از انتخابات مجلس است و همین موضوع به اصلاح‌طلبان اجازه می‌دهد که افراد توانمند بیشتری را وارد رقابت کنند. تلاش نهادهای تصمیم‌گیر اصلاح طلب این است که لیستی بسته شود که علاوه بر حضور چهره‌های سرشناس، افرادی نیز در لیست حضور داشته باشند که تجارب و تخصص آنها برای مدیریت شهری نیز مفید باشد. 

همچنین تلاش شده تا شاهد حضور برخی چهره‌های متخصص جوان هم در لیست باشیم، البته ما بر این موضوع واقفیم که نهاد شورا، محل آزمون و خطا نیست ولی به هرحال در میان جوانان هم چهره‌هایی وجود دارند که حضورشان در یک گروه منسجم و با سابقه می‌تواند مفید باشد، ضمن اینکه اعتقاد داریم اعتماد و میدان دادن به جوانان در عرصه‌های اجرایی شکل بگیرد. 

 یکی از اشکالاتی که در چند دهه گذشته بر نظام سیاسی ما اعم از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا وارد بوده، عدم کادرسازی در حوزه‌های مدیریتی بوده است. لذا در عین این‌ که معتقدیم از حضور جوانان در عرصه‌های مدیریت اجرایی استفاده کنیم، باید آگاه باشیم که نهادهایی همچون مجلس و شورا نیاز به چهره‌های مجرب و باسابقه نیز دارد تا اشراف بیشتری روی مسائل داشته باشند و حساسیت و ظرافت کار را درک کنند. یکی از همکاران بنده در مجلس که چند دوره سابقه نمایندگی مجلس را از ابتدای انقلاب داشت و بعد از مجلس به مدت 4 سال مدیریت اجرایی را تجربه کرد، معتقد بود اگر بعد از تجربه اجرایی خود به مجلس می‌رفت، می‌توانست بسیار مفیدتر از دوره‌های پیش عمل کند، چرا که حضور در پست‌های اجرایی و مدیریتی پیش از حضور درنهادهای نظارتی و تقنینی باعث می‌شود، افراد با محدودیت‌ها، نقاط ضعف و قدرت و خلاهای قانونی آشنا شوند. از این رو در لیست نهایی تمام این حساسیت‌ها و تجارب قبلی لحاظ می شود و امیدواریم لیست نهایی بتواند مورد اعتماد شهروندان تهرانی قرار بگیرد

 

 با توجه به تجربه لیست امید در انتخابات سال٩٤، آیا لیست احتمالی اصلاح طلبان برای شورای شهر تهران موفق‌تَر خواهد بود؟

 موفقیت لیست امید در انتخابات مجلس گذشته در تهران تجربه خوبی برای اصلاح طلبان بود. با وجود ردصلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح طلب امید به موفقیت کم رنگ شده بود ولی مردم سنگ تمام گذاشتند و پیروزی چشمگیری رقم خورد و حامل این پیام مهم بود که مردم ما همیشه نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند و اگر انسجام و وحدت در میان اصلاح طلبان برقرار باشد، مردم هم با جدیت در صحنه حاضر خواهند شد. خوشبختانه در چند سال گذشته شبکه‌های اجتماعی باعث شده‌اند اصلاح طلبان هم از ابزارهای کافی برای ارتباط و تعامل با اقشار مختلف مردم برخوردار باشند. موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات شورا هم دور از دسترس نیست. بالاخره بیش از ده سال یک تفکر ایستا و سنتی بر مدیریت شهری و شورای شهر تهران حاکم بوده و شهروندان تهرانی هم ضرورت تغییر را احساس می‌کنند. 

 ما امیدوار هستیم که مردم تهران با همان حرارت و جدیتی که در انتخابات مجلس حاضر شدند و چه بسا بیشتر از آن چرا که طعم پیروزی را چشیدند و متوجه شدند حضور آنها در صندوق رای تا چه میزان می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ در انتخابات شورا هم مشارکت داشته باشند و به تغییر این فضا کمک کنند. البته مردم هم مطالباتی دارند و انتظار دارند لیستی که رای می‌آورد، پاسخگو هم باشد، لذا مسئولیت افرادی که انتخاب می شوند، بالاست چرا که مردم آنچه در توانشان بوده را انجام داده‌اند و انتظار منطقی از منتخبان دارند که برای بهبود اوضاع تلاش کنند. اگر وحدت و انسجام اصلاح طلبان حفظ شود و با یک لیست شاخص و قوی در صحنه حاضر شویم پیروزی اصلاح طلبان نتیجه محتوم انتخابات خواهد بود.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر