کد خبر: 18708
A
دکتر جهانگیری در همایش 'دیده بان اعتدال':

مرحوم آیت الله هاشمی، مهمترین سرمایه نمادین ایران

معاون اول رئیس جمهوری گفت: آیت الله مرحوم هاشمی رفسنجانی بر اثر تفکر علمی و سیاسی، سرمایه نمادین برای جمهوری اسلامی ایران شد.

مرحوم آیت الله هاشمی، مهمترین سرمایه نمادین ایران

دیده بان ایران - اسحاق جهانگیری عصر پنجشنبه در همایش 'دیده بان اعتدال' افزود: سرمایه نمادین ستون خیمه یک جامعه است که مهمترین مانع در آسیب پذیری مخاطرات داخلی و خارجی است.
وی ادامه داد:‌ آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفتمان سازندگی، در ایجاد اصلاحات و اعتدال، نقش موثر و تعیین کننده دارد. در روش هاشمی بن بست وجود نداشت.
وی در ادامه گفت: این نشست همایش دیدبان اعتدال می‌تواند به عنوان یک تجربه برای برون رفت از مشکلات تببین شود و در اختیار نسل‌های آینده قرار گیرد. 
جهانگیری با اشاره به اظهاراتی که درباره ابعاد شخصیت آیت‌الله هاشمی در این همایش شد، گفت: امیدوارم این مطالب افق‌های تازه‌ای برای نسل کنونی و آینده باز کند و آنها به فردای بهتر بیندیشند. 
معاون اول رییس‌جمهوری در ادامه گفت: در دوران آیت‌الله هاشمی شاهد اتفاقات مهمی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی بودیم. انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، فروپاشی شوروی، حمله صدام به کویت، دو جنگ خلیج فارس و اشغال افغانستان از مهمترین تحولات است که ایران در همه این تحولات تاثیر جدی گرفت و یکی از اشخاصی که فکر و راهکارهایش برای برون رفت از بحران، کارساز بود، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. 
وی ادامه داد: ارتباط جمهوری اسلامی، دفاع مقدس، توسعه و اصلاحات و اعتدال با هاشمی، ارتباطی وثیق و ناگسستنی است و اینجا کلام امام (ره) درباره هاشمی مبنی بر آنکه این نهضت زنده است چون هاشمی زنده است، تببین تاریخی فردی است که نقش ایجابی او در انقلاب و جمهوری اسلامی فراموش نشدنی است. 
جهانگیری تاکید کرد: هاشمی سیاستمداری است که از ابتدا تا امروز باقی ماند و هر کجا که موجب زنده بودن نهضت شده، نقش ایشان بارز است. او به حق یاور و مشاوری امین برای رهبر انقلابی چه امام (ره) و چه رهبر معظم انقلاب بودند. 
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه میراث آیت الله هاشمی سرمایه کم نظیری برای ملت و نظام ماست، خاطرنشان کرد: با این میراث می‌توان رویکردهای ایران را در برابر حوادث پیش‌بینی کرد و فرصت‌ها و تهدیدها را شناخت. 
وی تاکید کرد: ایشان متفکری با تجربه برای همه مسئولان و صاحب نظری دلسوز برای همه شهروندان بود. 
جهانگیری با تاکید بر اینکه هاشمی همیشه در فکر ایران و عاشق انقلاب اسلامی بود گفت: آگاهی هاشمی از زمان و مکان درک او را از اسلام پویا کرده بود. هاشمی متفکر بزرگی بود. در جهان اسلام سیاستمداری که متفکر بزرگی باشد و کتاب و تالیف داشته باشد، کم نظیر است. 
معاون اول رییس جمهوری افزود: هاشمی هم در دوران گفتمان انقلابی، در دوران سازندگی، دوران اصلاحات و اعتدال نقش موثر و تعیین کننده‌ای دارد. بن بستی برای او وجود ندارد. برای برون رفت از هر بحران و مشکلی یک راه مطرح می‌کرد. وقتی جریان‌های سیاسی با بن بست و مشکلی روبرو می‌شدند به او مراجعه می‌کردند. 
جهانگیری ادامه داد: هاشمی در هر صحنه‌ای بوده است، آن صحنه را به کانونی تاثیرگذار تبدیل می‌کند و حتی به دلیل تأثیرگذاری که دارد او می‌تواند به مسئولیت‌ها اعتبار بدهد. 
وی یادآور شد: می‌توان گفت که هاشمی موسس بود. شاید از نظر اداری، موسس بودن تعبیر دقیقی نباشد ولی در واقعیت او موسس بود. در دولت موقت به وزارت کشور می‌رود و به آنجا رونق می‌دهد. مجلس تاسیس می‌شود او رییس مجلس می‌شود و اگر امام (ره) می‌گوید مجلس در راس امور است به خاطر نقش اوست که به همین دلیل خیلی از مسائل پیچیده به مجلس واگذار می‌شود.
این خبر در حال تکمیل است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر