کد خبر: 18735
A

محمدجواد ظریف: وزارت خارجه آماده همکاری با فعالان اقتصادی است

وزیر امور خارجه امروز در «نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه» در تهران حضور یافت و سخنرانی کرد.

محمدجواد ظریف: وزارت خارجه آماده همکاری با فعالان اقتصادی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدجواد ظریف در سخنرانی خود با اشاره به اهمیت برگزاری این نمایشگاه گفت: مقارن شدن این نمایشگاه با ماه‌های پایانی دولت یازدهم و از سوی دیگر نام‌گذاری این سال از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» همچنین گذشت بیش از یک سال از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای موسوم به ۱+۵ فرصت مغتنمی به وجود آورده است تا در این نمایشگاه به موضوع سیاست خارجی پسابرجام و گشایش‌های اقتصادی ناشی از برجام پرداخته شود.

با برجام، پیشرفت‌ها و گشایش‌های زیادی در فضای کسب و کار به وجود آمده است

او افزود: برجام در شرایطی حاصل شد که ریسک سیاسی کشور بسیار افزایش یافته و «مبادی درآمدهای اقتصادی» و «منابع تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی» بسیار محدود شده بود. با این حال تدابیر اقتصادی و سیاست‌های اصولی دولت، در کنار مذاکرات سیاسی با شش قدرت جهانی، دست به دست هم دادند تا این روند نابسامان و بی‌سابقه معکوس گردد. اکنون با گذشت تنها کمی بیش از یک سال از اجرایی شدن توافق تاریخی هسته‌ای، پیشرفت‌های بسیار و گشایش‌های زیادی در فضای کسب و کار کشور به وجود آمده است.

وزارت خارجه آماده همکاری با فعالان اقتصادی است

وزیر امور خارجه با تاکید بر ضرورت مشارکت و تلاش تمامی فعالین اقتصادی برای کمک به بهره‌مندی از فرصت‌های ایجاد شده پس از دست یافتن به توافق هسته‌ای و آمادگی وزارت امور خارجه برای همکاری و مساعدت در این مسیر اظهار داشت: این وظیفه نه فقط برعهده دولت، که بر دوش همه فعالان اقتصادی است تا با همت و توان مضاعف عقب‌ماندگی‌ها و کمبودهای گذشته را جبران نمایند. در این مسیر دشوار اما امید بخش، وزارت امور خارجه آماده هرگونه مساعدت و همکاری است.

اولویت‌های اصلی وزارت امور خارجه

ظریف ادامه داد: در حوزه اقتصادی، ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های برجام برای تقویت رشد اقتصادی کشور و در حوزه سیاسی و امنیتی اجرای برجام با نگاه به اقتصاد مقاومتی از یکسو و تقویت امنیت در منطقه از سوی دیگر، اولویت اصلی وزارت امور خارجه است.

وزارت خارجه خود را در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مسئول می‌داند

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وزارت امور خارجه با نگاه وظیفه‌محور، تمامی ظرفیت‌های خود را در جهت تحقق دیدگاه‌ها و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و دستورات ریاست محترم جمهوری، برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، ارتقای تولید ملی و ایجاد فرصت‌های شغلیِ بیشتر برای جوانان این سرزمین بکار گرفته و خود را بیش از پیش موظف و مسئول می‌داند.

تحریم‌ها و رویکردهای دولت قبل شفافیت در اقتصاد را از بین برد

ظریف با اشاره به آثار تحریم‌ها و رویکردهایی که در گذشته برای مقابله با این تحریم‌ها اتخاذ می‌شد، تصریح کرد: البته تحریم‌ها و رویکردهایی که در دولت قبل برای مقابله با آنها اتخاذ شد، یک آسیب جدی دیگر هم داشت که کمتر به آن پرداخته شده است و آن از بین رفتن نظم مالی و یا به بیان بهتر، شفافیت در اقتصاد ایران بود که هنوز هم متاسفانه دولت درگیر عواقب ناشی از آن است. گم شدن دکل نفتی و یا بر باد رفتن میلیاردها دلار توسط دلالان فرصت‌طلب و معلوم‌الحال نمونه های کوچکی از این آسیب هستند.

شاهد حضور ایران به‌عنوان یک قدرت بالنده اقتصادی در منطقه و جهان هستیم

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح گوشه‌هایی از دستاوردهای کشور پس از برجام در سه حوزه نفت و گاز، حمل و نقل و بانکی و مالی خاطرنشان کرد: تردید ندارم که با تلاش همه‌جانبه دولت تدبیر و امید، تحت رهبری داهیانه رهبر فرزانه انقلاب و مدیریت هوشمندانه و شجاعانه رئیس‌جمهور محترم و با همیاری و همکاری قاطبه ملت ایران و به ویژه فعالان اقتصادی در بخش خصوصی، شاهد حضور جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قدرت بالنده اقتصادی در منطقه و جهان طی سال های آتی خواهیم بود. 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر