کد خبر: 18849
A
دیده بان ایران بررسی می کند:

غلامعلی جعفرزاده: شورای نگهبان کار کارشناسی مجلس قبل در رابطه با ثبت نام نامزدها را رد کرد/ مجلس آمادگی وضع قوانین جدید را دارد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ مشکلی برای قانون گذاری نداریم اما شورای نگهبان عنوان می‌کند که مقایر با قانون اساسی است گفت: هیچ مشکلی از بابت مجلس نیست و مجلس آمادگی وضع قوانین را دارد اما چون مقایر با اصول قانون اساسی است شورای نگهبان رد می‌کند و ما هم قدرت تغییر آن را نداریم.

غلامعلی جعفرزاده: شورای نگهبان کار کارشناسی مجلس قبل در رابطه با ثبت نام نامزدها را رد کرد/ مجلس آمادگی وضع قوانین جدید را دارد

دیده بان ایران_محمود اکبری کیا: ثبت نام دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی 26 فروردین ماه به اتمام رسید که مجموع ثبت‌نام شده ها برای حضور در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ۱۶۳۶ رسید که از این تعداد ۱۳۷ نفر خانم و ۱۴۹۹ نفر آقا هستند. جوان ترین ثبت‌نام کننده ۱۸ سال و مسن ترین ۹۲ سال دارد و 236 نفر زیر 30 سال سن دارند این در حالی که  در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری ۶۸۶ نفر داوطلب شدند.

 عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در همین رابطه با انتقاد از تعداد داوطلبان گفت: این حجم از اشتیاقی که در ثبت نام‌ها وجود دارد باید اشتیاق واقعی باشد ولی فکر نکنیم که اینجا جشنواره ثبت نام است. چون به هر حال پست ریاست جمهوری طبق قانون اساسی مقام دوم کشور به حساب می آید و به سوابق مدیریتی بالا نیاز دارد.

وی با بیان اینکه صلاحیت بسیاری از ثبت‌نام کنندگان تایید نمی‌شود، افزود: البته شورای نگهبان هنوز برای تایید صلاحیت داوطلبان جلسه‌ای برگزار نکرده و از فردا جلسات برگزار می‌شود.

کدخدایی بیان کرد: قانون اساسی قوانین انتخابات را به خوبی ترسیم کرده که افراد باید رجل سیاسی و مذهبی باشند. رجل سیاسی و مذهبی امر بسیار ارزشمندی است که باید به آن توجه کنید و نباید اینگونه باشد که فقط بیاییم و ثبت نامی انجام دهیم، البته قبول داریم قوانین ما در این زمینه خیلی خوب نیست و حداقلی است.

وی ادامه داد:  با تلاش دوستان در دولت و مجلس امیدواریم لایحه جامع انتخابات به تصویب برسد و در ادوار آینده شاهد این وضعیت نباشیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به ثبت نام تعداد زیادی از مردم عادی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: مجلس پیش از این قانونی را برای تفسیر رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن کاندیداهای این انتخابات تصویب کرده بود که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و اکنون همین آمادگی وجود دارد که شورای نگهبان مصوبه قبلی مجلس را تایید کند یا ایرادات آن را برای اصلاح به مجلس ارجاع کند.

وی  با تاکید بر اینکه این مشکل مربوط به مجلس نیست، ادامه داد: ما در این زمینه قانون تصویب کردیم که فرد چه ویژگی های باید داشته باشد که بتوان او را مدیر و مدبر دانست و یا اینکه سوابق اجرایی‌اش چه باشد یا چه افرادی او را تایید کنند که نشان دهد او مدیر و مدبر است و اگر در بخش خصوصی بود، باید چه شرایطی داشته باشد و رجل سیاسی و مذهبی مفهومش چیست. این قانون در مجلس قبل تصویب شد و به شورای نگهبان ارجاع شد، اما شورا آن را رد کرد. استدلالشان این بود که این تشخیص بر عهده شورای نگهبان است و حتی آیت الله جنتی به من گفتند همه این را قبول دارم، اما این را به صورت آئین نامه در شورای نگهبان تصویب می کنیم چون شورای نگهبان طبق قانون اساسی مسئول این کار است اما این کار را هم انجام ندادند.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: اصحاب رسانه و صاحب نظران بدانند که مجلس این موضوع را کاملا حس کرده، برایش چاره اندیشی کرده و چارچوب قرار داده و قانون تصویب کرده است، اما تشخیص شورای نگهبان رد این مصوبه بود، لذا ما نباید پاسخگو باشیم. حالا من خواهش می کنم عزیزان ما در شورای نگهبان بار دیگر به این موضوع توجه کنند. اگر متوجه این مساله هستند و ملاحظاتی در این مصوبه دارند بگویند که این مساله حل شود و در سال‌های بعد دچار این موضوع نباشیم.

در همین زمینه غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیده‌بان ایران اظهار داشت: ما در هر سه دوره گذشته مجلس مخصوصأ در مجلس نهم همه قوانین لازم را وضع کردیم و فرستادیم شورای نگهبان آن را رد کرد.

وی تصریح کرد: در مجلس نهم یک کار کارشناسی جالبی صورت گرفته بود که حداقل سن 40 سال و حداکثر سن 75 سال و مدرک تحصیلی دکترا بود که همه این موارد در آن قید شده بود که شورای نگهبان آن را رد کرد.

وی گفت: ما با شورای نگهبان به توافق رسیدیم که این شیوه ثبت نام توهین به مردم و کشور و نهاد قانون گذاری است و شما حداقل این شرایط را بنویسید که هرکسی این شرایط را نداشت رد می شود که این کار را انجام ندادند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ مشکلی برای قانون گذاری نداریم اما شورای نگهبان عنوان می‌کند که مقایر با قانون اساسی است گفت: هیچ مشکلی از بابت مجلس نیست و مجلس آمادگی وضع قوانین را دارد اما چون مقایر با اصول قانون اساسی است شورای نگهبان رد می‌کند و ما هم قدرت تغییر آن را نداریم.

جعفر زاده ایمن آبادی خاطر نشان کرد: حتی ما برای کاندیداهایی که از مقدار تعیین شده رای را کسب کنند جریمه تعیین کرده بودیم؛ ضوابطی تعیین کرده بودیم که هرکسی از خود مطمئن است پا در عرصه بگذارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر