کد خبر: 18863
A
نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد:

کرد‌ها و علوی‌های ترکیه برای اردوغان دردسرساز خواهند شد

علی خرم در پاسخ به این سئوال که آیا سرنوشت سوریه در انتظار ترکیه است، اظهار داشت: ترکیه با سوریه خیلی تفاوت دارد و به این شکل پیش نخواهد رفت. ترکیه یک دوره بیست ساله و پرتنش را با کرد‌ها پشت سر گذشته است و به همین خاطر دائما" طی این مدت شهر‌های ترکیه نا امن بوده و رفتارهای اخیر اردوغان هم در حال دامن زدن به این وضعیت است.

کرد‌ها و علوی‌های ترکیه برای اردوغان دردسرساز خواهند شد

دیده بان ایران_محمود اکبری کیا: پاسخ مثبت مردم ترکیه به اصلاحات قانون اساسی این کشور باعث افزایش اختیارات گسترده رئیس‌جمهور شده و تأثیرات قابل ملاحظه‌ای بر آینده کشور در تمامی سطوح و عرصه‌ها خواهد داشت و پایه های قدرت اردوغان را تقویت می‌کند.

علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در گفتگو با دیده‌بان ایران با اشاره به همه پرسی قانون اساسی ترکیه اظهار داشت: کرد‌ها و علوی‌های برای اردغان یک خطر بالقوه محسوب می‌شود به نوعی که اردوغان از یک طرف با اینکه با کرد‌ها موافقت نامه صلح امضاء کرده بود وارد درگیری شد و از طرفی هم به سرکوب علوی‌ها در سوریه پرداخت و به طبع آن سعی کرد که  مقابل علوی‌های ترکیه بایستد.

وی ادامه داد: حاصل این دو در مجموع باعث شده است که کرد‌ها و علویان ترکیه احساس نا امنی کنند و متقابلأ آنها هم یک خطر برای اردوغان و ترک ها بوجود آورند.

خرم افزود: کرد‌ها و علوی‌هایی  بر این باورند که اردوغان برای گسترش دیکتاتوری خود  تلاش می کند و نه برای بهبود وضعیت ترکیه و مردم کشور؛ به این خاطر به این وضعیت حساس هستند و رایی هم که دادند متناسب به همین موضوع است.

علی خرم در پاسخ به این سئوال که آیا سرنوشت سوریه در انتظار ترکیه است، اظهار داشت: ترکیه با سوریه خیلی تفاوت دارد و به این شکل پیش نخواهد رفت. ترکیه یک دوره بیست ساله و پرتنش را با کرد‌ها پشت سر گذشته است  و  به همین خاطر دائما"  طی این مدت شهر‌های ترکیه نا امن بوده و رفتارهای اخیر اردوغان هم در حال دامن زدن به این وضعیت است.  زیرا نیاز نبود که اردوغان راهی که با صلح با کرد‌ها به آن رسیده را به این شکل خراب کند و آنها را در معرض تهاجم خود قرار دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ترکیه به سرنوشت سوریه در منطقه دچار نخواهد شد زیرا این کشور با توجه به تحولات اخیرش از نظر داخلی دچار  بحران خواهد شد.

خرم در پایان خاطر نشان کرد: از سوی دیگر ترکیه عضو ناتو است و به همین دلیل کشور های اروپایی و آمریکا به دلیل نیاز به نیروی نظامی در این کشور و برقراری ثبات در ترکیه کمک خوهند کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر