کد خبر: 18889
A

آیا قالیباف معنای شعارهای انتخاباتی که می‌دهد را می‌داند؟

قالیباف در پوستری که اخیرا در اینستاگرام خود منتشر کرده وعده انقلاب اقتصادی با ٤ محور، ایجاد ٥ میلیون شغل، تغییر نظام مالیاتی به نفع ٩٦ درصد مردم، افزایش دو و نیم برابری درآمد کشور و برنامه مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم درآمد داده است.

آیا قالیباف معنای شعارهای انتخاباتی که می‌دهد را می‌داند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، اعتماد نوشت: هرچهار وعده از نگاه اقتصاددانان پوپولیستی است. چه آنکه همه می‌دانند ظرف اقتصاد ایران با درآمدهای نفتی که محدود است و قیمت‌هایی جهانی که نوسان دارد، قابل اجرا نیست.
جزییات برنامه مدون و دقیق او برای حل فوری مشکل اقشار کم درآمد مشخص نیست. باید منتظر ماند تا در روزهای بعد این برنامه‌ها را رونمایی کند. تردیدی نیست که ایجاد پنج میلیون شغل در کشور یعنی رساندن نرخ بیکاری به کمترین میزان در طی یک قرن گذشته و در صورتی‌که قالیباف چنین راهکاری داشته باشد، نیازی نیست حتی به ریاست‌جمهوری برسد، در همان شهرداری می‌توانست نمونه آنها را به مردم نشان دهد.
اقتصاد دانان می‌گویند، ایجاد شغل در کشور به این راحتی نیست، بلکه نیازمند سرمایه‌گذاری جدی در بخش‌های مولد دارد و قالیباف هیچ صحبتی در رابطه با چگونگی آن نکرده است.
وعده دیگر او یعنی افزایش دو نیم برابری درآمد کشور در همان دسته‌بندی جای می‌گیرد، صورت مساله روشن است: با کدام منابع؟ تغییر نظام مالیاتی به نفع ٩٦ درصد مردم، وعده مبهمی است که مشخص نیست برچه مبنایی مطرح شده، چه آنکه اگر هدف از استقرار دموکراسی اداره کشور با درآمد مردم باشد، اتفاقا درآمدهای مالیاتی باید تشویق شوند. مالیات رکنی از اقتصاد است و تمام اقتصادهای پیشرفته بر مالیات حساب ویژه باز کرده‌اند. اگر منظور محمدباقر قالیباف کاهش مالیات‌هاست، کشور را می‌خواهد با چه درآمدی اداره کند؟ اگر احیای درآمدهای مالیاتی است که باز هم مبنای آن روشن نیست. اقتصادی که گرفتار رکود عمیق باقیمانده از گذشته است، نیازمند جذب سرمایه خارجی و دمیدن نیروی تازه است تا چرخی از صنعت بچرخد و شغلی ایجاد شود تا به دنبال آن مالیات‌های تازه به اقتصاد جانی دوباره ببخشد.
تغییر نظام مالیاتی به سود ٩٦درصد مردم هم سوال برانگیز است، اولا عدد ٩٦درصد نشانگر چیست؟ یعنی در ایران ٤درصد جمعیت ثروتمندان بزرگ هستند و مابقی اقشار پایینی؟ اگر چنین است، رقم فوق از چه راهی و بر چه اساسی به دست آمده است؟ همچنین منظور از تغییر نظام مالیاتی به سود ٩٦ درصد مردم به معنای آن است که از ثروتمندان یارانه بیشتری دریافت می‌شود و از فقرا کمتر، با این همه نظام آماری و بانک اطلاعاتی کشور به اندازه‌ای دچار مشکل است که شناسایی این افراد همیشه با مشکل مواجه بوده است. اگر قالیباف قصد دارد از بخش‌های نامولد و سرمایه‌داران مولد مالیات بیشتری بگیرد، چنین کاری را به اتکا به کدام اطلاعات انجام خواهد داد؟ او باید بداند که بسیاری، به ویژه دولت فعلی بارها در این رابطه تلاش کرد و موفق نشد و این وعده را شعاری کرده است.
 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر