کد خبر: 18973
A

رفتارهای تبلیغاتی روی آنتن صداوسیما به نفع کاندیدای خاصی‌است؟

ابراهیم رییسی که هوادارانش او را شبیه‌ترین فرد به شهید بهشتی می‌دانند، دست به قلم شده و در ایامی که شورای نگهبان مشغول بررسی صلاحیت هستند دو نامه نوشته است؛ گله‌مندانه و کوتاه؛ یکی به رییس صدا و سیما و دیگری به سرسخت‌ترین رقیبش حسن روحانی.

رفتارهای تبلیغاتی روی آنتن صداوسیما به نفع کاندیدای خاصی‌است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه اعتماد نوشت: از صدا و سیما به خاطر عدم رعایت «عدالت تبلیغاتی» و از رقیب سرسختش حسن روحانی که به زعم او آن‌طور که باید جانب اخلاق را رعایت نمی‌کند گله مند است. اما اعتراض رییسی به صدا و سیما برای چیست و منظورش از «عدالت تبلیغاتی» چیست؟ آیا حسن روحانی جانب اخلاق را فرو گذاشته و رفتارهایش شائبه تبلیغاتی دارد؟رییسی در نامه‌اش به علی عسگری، نوشته است: «انتظار این است به منظور برگزاری انتخاباتی «سالم، پرشور و رقابتی»، رسانه ملی خود را به رعایت عدالت تبلیغاتی ملزم بداند. متاسفانه برخلاف روال معمول، اکنون برنامه‌های جاری رییس‌جمهور محترم که یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، به طور پی‌درپی و پرحجم در صدا و سیما پوشش زنده و خبری پیدا می‌کند. از آنجا که بسیاری از برنامه‌های مزبور، جزو شوون انحصاری رییس دولت نبوده و انجام آنها متوقف به حضور ایشان نیست، از صداوسیما انتظار می‌رود با عنایت به اهداف و ماموریت‌های قانونی خود از هرگونه اقدامی که با ایجاد شائبه تبلیغ جانبدارانه به نفع یک فرد یا جریان خاص، فرآیند داوری درست و آگاهانه مردم شریف را مخدوش سازد، جدا پرهیز نماید.»  

البته در این ١١٧ کلمه‌ای که حجت الاسلام رییسی خطاب به علی عسگری نوشته به درستی روشن نیست صدا و سیما در پخش کدام برنامه رییس‌جمهور بی‌عدالتی کرده است. آیا پخش سخنرانی رییس‌جمهور در مراسم روز ارتش که همه ساله به صورت زنده پخش می‌شود مصداق بی‌عدالتی تبلیغاتی است یا پخش زنده مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور رییس‌جمهور یا پخش مستقیم افتتاح فازهای ١٧ تا ٢١ پارس جنوبی که بعد از نزدیک به یک دهه بالاخره ایران را در بهره‌برداری از میدان نفتی مشترک با قطر برابر کرد؟

رسانه ملی حامی کیست؟
اعتراض رییسی به عملکرد صدا و سیما در حالی است که از قضا رسانه ملی این روزها بیشتر از هر زمان دیگری در مظان حمایت از خود او به عنوان یکی از کاندیداهای اصولگراست. او در حالی به صدا و سیما برای پخش بخشی از برنامه‌های عادی رییس‌جمهور خرده گرفته است که صدا و سیما دوم اسفندماه زمانی که نام رییسی به عنوان کاندیدای جناح اصولگرا جدی شده بود افتتاح فاز اول خط دوم متروی مشهد و سخنرانی رییسی در آن برنامه را پوشش داد. 

حجت‌الاسلام رییسی با داغ‌تر شدن فضای انتخاباتی و جدی‌تر شدن احتمال کاندیداتوری‌اش ٢٢ اسفند ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حاضر شد تا به صورت زنده به ارایه کارنامه یک‌ساله عملکردش در تولیت استان قدس بپردازد. جایی که در آن وعده داد تا پایان سال آینده امکان اسکان و اقامت ٢٤ هزار زایر نیازمند در زایرشهر امام رضا را فراهم خواهد کرد. رییسی در حالی صدا و سیما را به دلیل پوشش برنامه‌های رییس‌جمهور متهم به بی‌عدالتی تبلیغاتی می‌کند که صدا و سیما چهارشنبه ١٦ فروردین ماه درست در همان روزهایی که اخبار انتخاباتی از جمنا حاکی از انتخاب رییسی به عنوان کاندیدای اصلی بود در «شبکه تهران»، بعد از اذان مغرب و عشا، نماز او را پخش کرد. آن هم در شرایطی که سه روز بعد رسانه ملی سخنرانی رییس‌جمهور در همایش «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» را به صورت زنده نشان نداد. همان همایشی که روحانی با لحنی کنایی به صدا و سیما گفته بود «هر روستا و روستایی یک رسانه برای دولت مظلوم یازدهم است.» اینها تازه به جز برنامه‌های مختلفی است که صدا و سیما در نقد برنامه‌ها و اقدامات دولت آن هم بدون حضور کارشناسی از دولت پخش می‌کند. حمایت صدا و سیما از رییسی آنچنان واکنش‌برانگیز شد که موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگویی به «اعتماد» گفت: این روش جانبدارانه صدا و سیما از یک کاندیدای خاص راه به جایی نخواهد برد. او با نقل به مضمون از ناطق‌نوری گفت: ایشان به من گفتند شکست من در سال ٧٦ به خاطر صدا و سیما بود. آنقدر از من حمایت کردند که مردم به رقیب من رای دادند.

اما متن نامه دیگر ابراهیم رییسی به رییس‌جمهور هم جالب است. او خطاب به رییس‌جمهور نوشته: «بنده و جنابعالی پیش از آنکه حقوقدان باشیم، هر دو مفتخر به کسوت روحانیت هستیم و این انتساب، ما را به رعایت امور اخلاقی بیش از دیگران ملزم و موظف می‌نماید. اگر در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت برای خدمت به مردم است و همین مایه مباهات ماست، حیف است که به شائبه نمایش‌های تبلیغاتی که داوری دیگران را درباره ما مخدوش می‌کند، آلوده شود.» حسن روحانی رییس‌جمهور در این نامه در حالی مورد اتهام «نمایش تبلیغاتی» قرار گرفته است که او در نشست خبری اخیرش برای پرهیز از استفاده از امکانات دولتی و تبلیغات پیش از هنگام از پاسخ به سوالات انتخاباتی خبرنگاران پرهیز کرد. او حتی در همان سفر به عسلویه و افتتاح فازهای پارس جنوبی که حالا رسانه‌های اصولگرا آن را نمایش تبلیغاتی می‌دانند هم حاضر به افتتاح دو طرح بزرگ پتروشیمی پردیس ٣ و متانول کاوه به عنوان بزرگ‌ترین واحد متانول دنیا نشد چرا که این دو طرح صددرصد به بهره‌برداری نرسیده بودند و تنها دو هفته دیگر به بهره‌برداری کامل آنها باقی مانده بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر