کد خبر: 18977
A

محمدهاشمی: روحانی پیروز انتخابات است/ «آقا» هرشب برای هاشمی دعا می‌کنند/توصیه رهبری به فرزندان هاشمی

آیت الله هاشمی در یک جلسه ای از 5 نفر نام بردند که این افراد به عنوان نامزد در عرصه انتخابات حضور داشته باشند . یکی از این 5 نفر، من بودم. آقای ناطق نوری، دکتر عارف، آقای جهانگیری، آقای دکتر ظریف و من. البته کاندیدای پوششی به این معنا بود که یک نفر بلکه بیشتر از یک نفر در صحنه حضور داشته باشد و اگر حوادثی اتفاق افتاد این جریان اصلاحات و اعتدال بدون نامزد نباشد. حالا اینکه یک، دو یا سه نفر در صحنه در کنار هم باشند، خیلی تاکید نداشتند بلکه می گفتند که بیشتر از یک نفر و 5 اسم را هم اعلام می کردند.

محمدهاشمی: روحانی پیروز انتخابات است/ «آقا» هرشب برای هاشمی دعا می‌کنند/توصیه رهبری به فرزندان هاشمی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سایت انتخاب نوشت: محمد هاشمی خود یک کاندیدای ریاست جمهوری است اما معتقد است حسن روحانی پیروز انتخابات خواهد بود.
منتخبی از این گفت و گوی مشروح با محمد هاشمی را در ادامه بخوانید: 

* می گویند در همین جلساتی که این اواخر تشکیل می شد، آقای هاشمی دنبال نامزد پوششی بودند . گویا با آقایان خاتمی، روحانی و عارف هم صحبت کرده بودند . تقریبا همه اصل مسئله را تائید می کنند . ممکن است اصل ماجرا را در این مورد توضیح دهید ؟

ایشان در یک جلسه ای از 5 نفر نام بردند که این افراد به عنوان نامزد در عرصه انتخابات حضور داشته باشند . یکی از این 5 نفر، من بودم. آقای ناطق نوری، دکتر عارف، آقای جهانگیری، آقای دکتر ظریف و من. البته کاندیدای پوششی به این معنا بود که یک نفر بلکه بیشتر از یک نفر در صحنه حضور داشته باشد و اگر حوادثی اتفاق افتاد این جریان اصلاحات و اعتدال بدون نامزد نباشد. حالا اینکه یک، دو یا سه نفر در صحنه در کنار هم باشند، خیلی تاکید نداشتند بلکه می گفتند که بیشتر از یک نفر و 5 اسم را هم اعلام می کردند.

*آیا با آنها هم این موضوع مطرح شده بود که کاندیدا شوند؟

من دقیقا اطلاع ندارم. فکر می کنم با برخی صحبت شده بود. تنها می دانم که این 5 نفر را نام بردند. البته مطالبی هم در یک جلسه با آقای روحانی مطرح شده که ایشان هم پذیرفته اند هرچند که آقای روحانی بعدا اظهار کردند که آیت الله مطرح کرده اند ولی ظاهرا ایشان جواب قطعی نداده اند! از این حرفها این روزها منتشر شده است ولی در اصل موضوع و تعدادی که ایشان نام برده بودند، تردیدی نیست.

* آقای روحانی در نهایت موافق بوده اند یا خیر؟

دو نقل قول در این زمینه شنیده ایم؛ قول اول این است که ایشان با اصل مساله موافق و نسبت به افرادی هم که نام برده بودند، موافق بودند اما قول دوم که بعد از ارتحال حاج آقا طی هفته های اخیر شنیدیم این بود که ایشان گفتند حاج آقا مطرح کرده بودند ولی ظاهرا از جانب ایشان قطعی نشده بود.

* حضور شما با آقای جهانگیری هماهنگ شده بود؟

من با ایشان هماهنگی نداشتم و درواقع براساس نظر حاج آقا عمل کردم، همچنان که زمان ثبت نام هم گفتم. چون دیدم که حاج آقا نظری در این مورد داشتند ، دلیلشان هم برای استمرار و صیانت از جبهه اعتدال و اصلاحات بود. درواقع نظرشان این بود که به منظور فراهم شدن شرایط مناسب برای رقابت در کنار آقای روحانی اشخاص دیگری هم باشند و این اصل نظر بود. همانطور که اشاره کردم، چند نفر را هم نام برده بودند. دو هفته آخر بود که من خودم در فضای مجازی دیدم کمپینی به عنوان «دعوت از محمد هاشمی برای شرکت در انتخابات» راه افتاده است. از یکی از دوستان و مسئولین خواستم که جویا شود چه کسی این کمپین را راه انداخته است چون من خودم اطلاعی نداشتم. این موضوع از طریق آن کمپین بیشتر سر زبانها افتاد و مطرح شد که من حضور پیدا کنم. برخی از دوستان از من سوال می کردند درحالی که من واقعا بی اطلاع بودم و اظهار بی اطلاعی می کردم . می گفتم که حالا ببینم صحنه چگونه پیش می آید؟ تا روز آخر(شنبه) هم صبر کردم و دیدم که از این افراد هیچکس ورود پیدا نکرد. به دوستان گفتم که قصد ثبت نام دارم و از وزارت کشور سوال کنید که چه مدارکی می خواهند؟ آنها هم تماس گرفتند و مدارک را جویا شدند. قصدم این بود که بعدازظهر بروم ولی توصیه دوستان وزارت کشور و عوامل اجرایی انتخابات این بود که پیش بینی می کردند وزارت کشور بعدازظهر خیلی شلوغ شود، بنابراین بهتر است که اگر قصد رفتن دارم، صبح بروم.

*فکر می کردید که آقای جهانگیری هم ثبت نام کنند؟

خیر.

*یعنی اگر ایشان زودتر می آمدند، شما کاندیدا نمی شدید؟

معلوم نیست که نمی شدم یا می شدم چون راجع به این قسمت فکر نکرده بودم. اما چون هیچکس نیامده بود، من رفتم. البته صبح پنجشنبه قبل از ثبت نام در همایش رازی که راجع به حاج آقا بود، شرکت کردم . در آنجا برخی از دوستان مطلع بودند که اظهار می کردند هنوز آقای دکتر روحانی به آقای جهانگیری اجازه نداده اند و گفته اند که هرکس از کابینه من می خواهد کاندید شود، اول استعفاء دهد و بعد کاندیدا شود.

*از این جهت که ممکن است غیرقانونی تلقی شود یا اینکه موافق نبودند؟

نه، موافق نبودند. چون تحلیلی مبتنی بر این به ایشان ارائه کرده بودند که حضور یک کاندیدای حمایتی در کنار ایشان به زیانشان است.

*از چه جهت؟

از جهت اینکه فکر کرده بودند ممکن است رد صلاحیت شوند یا موجب تضعیف ایشان شود. درواقع حرفهایی بود که دوستان و نزدیکان ایشان می زدند.

*با حوادثی که آقای هاشمی به آن اشاره کرده بودند، می توان این استنباط را کرد که آقای هاشمی نگران عدم تایید آقای روحانی بودند؟

یکی از مواردش این بود. دیگری بحث رقابتها و حمله ای بود که در جریان مناظره ها به ایشان خواهد شد. با تجربه ای که از گذشته وجود داشت که شکل مناظره ها چگونه است، ایشان پیش بینی می کرد که این باشد. بحث دیگری هم که از اول رسانه ها مطرح می کردند، احتمال عدم تائید صلاحیت ایشان بود.

*به نظرتان چقدر احتمال تایید ایشان وجود دارد؟

به نظرم باید تائید شوند. نمی دانم، خیلی در قضایا نیستم. بعضی از مسائل را همیشه نمیتوان مطرح کرد. شما سوال سختی از من می کنید مخصوصا الان که من نامزد شده ام، پاسخ به این سوال سخت است. منتها فقط می توانم اظهار امیدواری کنم که رد صلاحیت نشوند.

·  برخی از همین ماجرای تلاش آیت الله برای معرفی نامزد پوششی استنباط کرده اند که بین آقای روحانی و ایشان اختلافی پدید آمده بود . شما فردی هستید که نزدیک به حاج آقا و طرف مشورت بودید. آیا واقعا بین آقای روحانی و آقای هاشمی اختلافاتی جدی وجود داشت؟

تاکید ایشان این بود که دولت آقای روحانی باید دو دوره ای باشد و ایشان باید دوره دوم هم باشند . اظهار امیدواری و پیش بینی می کردند که در دوره دوم عملکرد ایشان بالطبع بهتر خواهد بود و بتوانند مشکلات را حل کنند. این نوع عبارات در مورد دولت دوم ایشان از قول حاج آقا نقل می شد.

*رابطه خودتان با آقای روحانی چطور است؟

من اصلا رابطه خاصی با ایشان ندارم. من در دوران 4 ساله ریاست جمهوری با ایشان هیچ رابطه ای نداشته ام.

*شما همراه خانواده آقای هاشمی در دیدار با رهبر معظم انقلاب حضور داشتید؟

بله.

*راجع به این جلسه توضیح می فرمایید.

این جلسه با آقا بسیار عاطفی و مهربانانه بود. آقا که تشریف آوردند در ابتدا راجع به آقای هاشمی صحبت کردند و بعد هم فرمودند که ما مدتهاست در دیدار با آقای هاشمی در ابتدای جلسات راجع به وضع شرایط زندگی و عمرمان با هم می گفتیم که بالاخره سنی از ما گذشته و آقای هاشمی می گفته که 5 سال از ایشان بزرگتر است و مثلا اینگونه هستم اما رهبری می فرمودند که نه، شما سالم هستید. آقا نصایحی هم فرمودند و تاکید کردند کسی که از دنیا می رود، دیگر دستش از دنیا کوتاه است بنابراین وراث یا بازماندگان و مردم باید برای ایشان هدیه ای بفرستند. حتی یک صلوات یا یک سوره قرآن یا نماز. بیشتر جنبه های اخلاقی و رفتاری را تاکید می فرمودند. بعد از این قسمت هم که تمام شد، از ایشان تشکر کردیم و با هر یک از اعضای خانواده که می شناختند، گفتگوهای دونفره داشتند.

*فقط آقایان بودند؟

بله، خانم ها نبودند.

*آقای مهدی هاشمی هم بودند؟

بله، آقا مهدی هم بود. حتی به آقا مهدی گفتند که من عقد شما را در همین اتاق بستم و مادربزرگتان هم حضور داشتند. یادشان بود . عقد ازدواج آقامهدی خدمت آقا بوده است.

*راجع به وضعیت آقای مهدی هاشمی در آن جلسه بحث شد؟

خیر.

*در جلسه جداگانه ای بحث شد؟

نمی دانم. آقا محسن ممکن است، ولی در آن جلسه اصلا راجع به مسائل سیاسی و کاری بحثی نشد.

*رهبر انقلاب، نصیحتی به فرزندان آقای هاشمی نکردند؟

فقط فرمودند وقتی دست حاج آقا از اینجا کوتاه است باید برای ایشان هدیه بفرستید. گفتند که من هر شب دعایشان می کنم. همیشه دعایشان می کنم. گفتند که من یادشان هستم. گفتند که وقتی خبر را شنیدند خیلی سنگین بود و اعضای دفتر نگران بودند. از این فرمایشات اینگونه داشتند.

*نتیجه انتخابات 96 را چگونه می بینید؟

به نظرم نتیجه انتخابات را بعد از مشخص شدن صحنه و عرصه انتخابات بیشتر می توان ارزیابی کرد. در نتیجه فعلی آنچه تا بحال رخ نموده، فقط بحث نظرسنجی هاست که نظرسنجی ها هم دوگونه هستند؛ اینکه چه کسی نظرسنجی می کند و چه نتیجه ای را اعلام می کند؟، مطرح است. براساس نظرسنجی هایی که بعضا دیده ام، جریان اعتدال و اصلاحات هنوز نسبت به جریان اصولگرا جلوتر است.

*یعنی آقای روحانی پیروز است؟

ایشان براساس نظرسنجی ها پیروز است. حالا پیروزی به میزان مشارکت مردم بستگی دارد، اینکه چقدر مردم شرکت کنند.

*آرایش جناح اصولگرا را در انتخابات چگونه می بینید؟ یعنی با توجه به حضور آقای قالیباف و آقای رئیسی چه نتیجه ای را متصور هستید؟

جریان اصولگرا بالاخره یک ضریب نفوذی در کشور دارد. کمااینکه اصلاح طلبان و اعتدالیون و احزاب و تشکل ها هر کدام یک ضریب نفوذی دارند. در جریان اصولگرا اتفاقی که تاکنون رخ داده، حضور آقای احمدی نژاد و طرفدارانشان در صحنه است. چون آنها هم عمدتا جزو جریان اصولگرا قلمداد می شوند. یعنی تقریبا حوزه و میزان رای شان در موارد زیادی مشترک است. بنابراین اگر آقای احمدی نژاد ادامه دهد و تا آخر حضور داشته باشد و این ترکیبی که الان هست؛ آقایان رئیسی و قالیباف هم باشند، طبعا رای جریان اصولگرا تقسیم می شود. یعنی ضریب نفوذی که دارند باعث تقسیم رای می شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر