کد خبر: 19138
A

آشنایی با روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

دور نخست انتخابات بیست و پنجمین رئیس جمهوری فرانسه در تاریخ 23 آوریل (3 اردیبهشت) برگزار می شود.

آشنایی با روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، رئیس جمهور فرانسه برای پنج سال با رای مستقیم مردم در یک سیستم دو مرحله ای انتخاب می شود که در آن فرد پیروز باید اکثریت مطلق آراء را در یک یا دو دور به دست آورد.

***شرایط نامزدی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

در نظام ریاستی فرانسه نخستین شرط نامزدهای ریاست جمهوری داشتن حداقل 23 سال سن و نیز تابعیت فرانسوی است؛ هرچند نوع تابعیت نامزد از حیث اکتسابی یا تبعی بودن تفاوتی ندارد.

نامزد ریاست جمهوری فرانسه همچنین باید معرفی نامه ای خاص برای شرکت در انتخابات داشته باشد که توسط حداقل 500 شهروند فرانسوی که واجد شرایط «نمایندگی منتخب» (Mandatelectif) باشند امضا شود.

این بدان معنی است که اشخاص معرفی‌کننده باید پیشاپیش، خود در یک انتخابات رسمی شامل انتخابات پارلمانی (مجمع ملی یا سنا)، شهرداری‌ها، مناطق و شورای اجتماعی اقتصادی در چارچوب ضوابط قانونی انتخاب شده باشند و در زمان معرفی نامزد مورد نظر، در وضعیت نمایندگی باشند.

این 500 تن باید دست‌کم از 30 حوزه انتخابیه متفاوت در فرانسه یا دیگر سرزمین های تحت حاکمیت پاریس باشند تا نامزد معرفی شده صلاحیت لازم را احراز کند.

چهره های دارای شرایط ریاست جمهوری در فرانسه باید با واریز مبلغی به عنوان احتیاط به حساب خزانه‌داری کل، اعلام نامزدی کنند. همچنین این چهره ها، اعلامیه نامزدی خود را به شورای قانون اساسی ارسال می ‌کنند و این شورا با بررسی جمیع شرایط قانونی تایید لازم را صادر می کند.

در شرایطی که رکورد انتخابات 2002 با حضور 16 نامزد کلید خورد و در انتخابات 2012 ریاست جمهوری فرانسه 10 نامزد حضور داشتند، انتخابات امسال شاهد رقابت 11 نامزد از احزاب و گروه های مختلف سیاسی است.

***ساعت رای گیری و تعداد شبعه های اخذ رای

برای انتخابات پیش روی فرانسه 66 هزار و 546 شعبه رای گیری در سرزمین اصلی پیش بینی شده است.

شعبه های یاد شده روز یکشنبه سوم اردیبهشت از ساعت 8 صبح به وقت پاریس (10:30 به وقت تهران) کار رای گیری را آغاز می کنند.

در شرایطی که در انتخابات پیشین ریاست جمهوری فرانسه، شعبه های اخذ رای تا ساعت 18 فعالیت می کردند، در انتخابات امسال این روند تا ساعت 19 به وقت محلی (21:30 به وقت تهران) در شهرهای کوچک و تا ساعت 20 به وقت پاریس (22:30 به وقت ایران) در کلانشهرها ادامه می یابد.

در مناطق خارجی همچون گوادلوپ، گویان، مارتینیک، سن بارسلمی، سن مارتین، سن پیر، میکلون و پولینزی که زیر حاکمیت فرانسه اداره می شود نیز کار رای گیری روز شنبه 22 آوریل (2 اردیبهشت) برگزار می شود.

دولت فرانسه همچنین راهکارهای متعددی برای شرکت در انتخابات الکترونیکی ریاست جمهوری فرانسه در نظر گرفته اند که رای دهندگان می توانند از این امکان نیز بهره ببرند.

***شرایط و تعداد رای دهندگان

بر اساس گزارش ها، 45 میلیون و 670 هزار فرانسوی در این کشور و مناطق تحت حاکمیت فرانسه، ثبت نام کرده اند.

داشتن ملیت فرانسوی، داشتن حق مدنی و سیاسی، ثبت نام در لیست های انتخاباتی و داشتن 18 سال سن ضروری است.

***اعلام نتایج انتخابات

هیچ نتیجه ای جزئی یا نهایی به جز در مورد رای ممتنع، نباید پیش از بسته شدن آخرین ایستگاه رای گیری در ساعت 20 افشا شود. تخلف از این قانون مجازات جریمه 75 هزار یورویی را به دنبال دارد.

***امنیت انتخابات

وزیر کشور فرانسه در این زمینه گفته است: افزون بر 50 هزار نیروی پلیس و ژاندارم برای تامین امنیت افزون بر 67 هزار محل اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که در تاریخ 23 آوریل (سوم اردیبهشت) و هفت می (17 اردیبهشت) برگزار می شود، بسیج شده اند.

به گفته وی، علاوه بر تهدیدهای تروریستی، نیروهای امنیتی فرانسه از ورود افراط گرایان از طریق مرزهای این کشور نیز جلوگیری می کنند.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر