کد خبر: 19163
A
نعمت احمدی در گفتگو با دیده بان ایران :

نامه آیت الله جنتی نسبت به قانون شوراها نشانگر اشتباه شورای نگهبان است

نعمت احمدی حقوق دان: ایرادی که آیت الله جنتی به این ماده از قانون شورای ها وارد کرده بیش از آن که بیانگر دغدغه شرعی شورای نگهبان باشد نشان دهنده این است که شورای نگهبان اشتباه خود را پذیرفته است، نامه آیت الله جنتی در مورد تبصره ماده 26 قانون شوراها اعتراف به اشتباهات شورای نگهبان است و متاسفانه این نامه جایگاه شورای نگهبان را در اذهان عمومی خصوصأ حقوقدانان آسیب پذیر می‌کند.

نامه آیت الله جنتی نسبت به قانون شوراها نشانگر اشتباه شورای نگهبان است

دیده بان ایران - محمود اکبری کیا: نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری در واکنش به نظریه اخیر فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: برابر اصل 167 قانون اساسی باید احکام موضوعات را در قوانین مدون داشته باشیم و شورای نگهبان در این موضوع به قانون اساسی و قوانین عادی توجه نکرده است.

وی گفت: اگر بخواهیم از نظر سیر تاریخی نگاه کنیم،  صحبت حضرت امام خمینی (ره) قبل از تصویب قانون اساسی در مهر 1358 مطرح و  قانون اساسی در آبان 1358تصویب شده است یعنی قانون اساسی مأخر بر کلام امام خمینی (ره) است کما اینکه امام خمینی (ره) دهه ها مطلب دیگری دارند.

احمدی افزود: در اصل 13 قانون اساسی مذاهب و ادیان شناخته شده ذکر شدند و قانونگذار از آنها حمایت کرده که و آنها می توانند نماینده در مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

وی با بر شمردن وظایف شورای نگهبان اظهار کرد: یکی از وظایف شورای نگهبان تطبیق قوانینی است که قبل از انقلاب و تشکیل شورای نگهبان تصویب شده؛ با اصل 4 قانون اساسی همچون قانون مدنی و بسیاری از قوانینی که  قبل از انقلاب تصویب است و شورای نگهبان می تواند آنها را مطابقت دهد تا خلاف شرع نباشد.

این استاد دانشگاه افزود: وظیفه دیگر شورای نگهبان تطبیق مصوبات مجلس با شرع است که وظیفه تشخصی آن هم بر عهده شورای نگهبان است. 

وی ادامه داد: قانون شورا‌ها در سال 1375 نوشته شده و به تصویب شورای نگهبان رسیده و در آن زمان هم شورای نگهبان با مصوبه قانون شورا نداشته حالا به یکباره چه اتفاقی افتاده است که آیت الله جنتی در بین این همه مسائلی که در کشور وجود دارد به یاد می آوردند که 25 سال پیش اشتباه کردند!

نعمت احمدی تصریح کرد: ایرادی که  آیت الله جنتی به این ماده از قانون شورای ها وارد کرده بیش از آن که بیانگر دغدغه شرعی شورای نگهبان باشد نشان دهنده این است که شورای نگهبان اشتباه خود را پذیرفته است، نامه آیت الله جنتی در مورد تبصره ماده 26 قانون شوراها اعتراف به اشتباهات شورای نگهبان است و متاسفانه این نامه جایگاه شورای نگهبان را در اذهان عمومی خصوصأ حقوقدانان آسیب پذیر می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر