کد خبر: 19216
A
تاجرنیا در گفتگو با دیده بان ایران :

پروسه به صحنه آمدن رئیسی خیلی شبیه به آمدن احمدی نژاد بود/ بین قالیباف و رئیسی، اختلاف نظر وجود دارد

هرچقدرکه در مجموعه اصلاح طلبان و اعتدالگرایان به نوعی اشتراک نظر و دیدگاهی هماهنگ مبنی بر حمایت از آقای روحانی وجود دارد شاهد تشتت در طرف مقابل هستیم. گروه هایی که تشکیل شده نشست هایی که برگزار شد و افرادی که در جناح اصولگرایی ثبت نام کردند نشان دهنده این است که نوعی تشدد در این جناح است. از بین کاندیداهای موجود هنوز ما اختلاف نظرها را از طرف آقایان قالیباف و رئیسی، مخصوصا از طرف طرفدارانشان می بینیم.

پروسه به صحنه آمدن رئیسی خیلی شبیه به آمدن احمدی نژاد بود/ بین قالیباف و رئیسی،  اختلاف نظر  وجود دارد

دیده بان ایران_ محمود اکبری کیا: با اعلام اسامی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و شروع رسمی تبلیغات نامزد ها شاهد فعالیت و برگزاری همایش و نشست های مختلف در استان ها هستیم که هر کدام از نامزد های با حضور در بین اقشار مختلف مردم به سخنرانی می پردازند که بعضا شاهد شعار ها و وعده های غیر منطقی و عوام گرایانه از سوی برخی نامزد های هستیم.

دیده بان ایران با علی تاجرنیا  فعال سیاسی اصلاح طلب گفت و گویی انجام داده نکات مهم آن در ذیل آمده است: 

*پروسه به صحنه آمدن رئیسی خیلی شبیه به آمدن احمدی نژاد بود

*حضور چهره‌هایی از دولت احمدی نژاد و یا جبهه پایداری در ستاد رئیسی نشان دهنده این است که رئیسی می‌خواهد مسیر احمدی نژاد را دنبال کند

*هنوز بین قالیباف و رئیسی، مخصوصا از طرف طرفدارانشان  اختلاف نظر می بینیم

* دیدگاه از میدان به در کردن رقیب برای اصولگرایان نمی تواند نتیجه بخش باشد

*اصولگرایان باید به دلیل معرفی و حمایت از احمدی نژاد عذر خواهی کنند

*در نهایت یکی از کاندیداهای اصولگرایان کناره گیری خواهد کرد

*نباید به قیمت جمع کردن آرا به روش‌ها پوپولیستی توسل کنیم

* اگر مردم اشراف و آگاهی پیدا کنندکه بخش عمده‌ای از این  روش‌های عوام فریبانه‌ در دراز مدت نه به نفع اقتصاد جامعه و نه به نفع آحاد ملت است با هوشیاری این نوع دیدگاه را پس خواهند زد

 

مشروح گفت و گو در ذیل آمده است: 

 

*دیده بان ایران: آقایان قالیباف و رئیسی در روز های اخیر استراتژی مشترک توجه ویژه به مناطق  محروم کشور را دنبال می‌کردند؛ آیا فکر می‌کنید مردم باز هم به این فعالیت ها و یا بعضأ شعار های عوام فریبانه که در دولت های نهم و دهم بیشتر شاهد آن بودیم توجه ای خواهند داشت؟

 

تاجر نیا: شخصی که در راس دستگاه اجرایی کشور قرار می‌گیرد با توجه به اینکه بعد از رهبر معظم انقلاب دومین شخص کشور است و همچنین مسئول اجرای قانون اساسی است باید حرکت در مسیر کلان جهت گیری های سیاسی فرهنگی و اقتصادی و رسیدن به مسیر صحیح و درست را در مد نظر قرار گیرد. رفتاری های پوپولیستی که در گذشته هم در دولت نهم و دهم شاهد آن بودیم و در بخش هایی از جامعه توانشته بود نفوذی را انجام دهد نهایت منجرب به این شد که کشور به لحاظ انهدام سرمایه های انسانی اقتصادی و اجتماعی دچار خسارت شود و متاسفانه شاهد هستیم کاندیداهای جدید منتقد دولت هم این را بر مبنای بحث گذشته و بر اساس این که احساس می‌کنند که بخشی از مردم در حوزه معیشتی مشکلاتی را دارند تلاش می‌کنند بر موج درخواست‌های اقتصادی و معیشتی سوار شوند و متاسفانه همان رفتار‌های گذشته را باز تولید کنند.

*دیده بان ایران: آیا به نظر شما به کار گرفتن شعار های پوپولیستی پس از سپری کردن دو دولت شعار محور نهم و دهم باز هم پاسخ گوی نیاز مردم خواهد بود؟

تاجرنیا: چند نکته قابل توجه است که در گذشته عملکردی که دولت نهم و دهم در توزیع یارانه و در شکل برخورد عوامانه نسبت به مسائل پیچیده اقتصادی ما شاهد بودیم که این مسائل و سیاست های غلط گریبان کشور را گرفته و در حال حاضر مثل گذشته نیست که مردم این رفتار ها را بپذیرند چون عواقب آن را مشاهده کردند. از طرفی حتی اگر این نوع نگاه‌ها، شعار‌ها و رفتار ها در بخشی هایی از جامعه پاسخ دهد و مردم کشورمان به دلیل نیازی که دارند این نوع رویکرد را مورد قبول قرار دهد، داوطلب ریاست جمهوری اگر مسئولیت پذیری داشته باشیم، نباید به قیمت جمع کردن آرا به این روش ها توسل کنیم. بعضی داوطلبان که ادعا کردند که منابع و درآمد کشور را چند برابر می‌کنند باید نگاهی به عملکرد آن داشته باشیم که زمانی  در شهرداری تهران با بودجه ای تقریبا حدود یک چهارم بودجه کلان کشور ما شاهد این هستیم که تعهدات و مطالبات حدود 60هزار میلیاردی دارد که این ها به نوعی منابع فروشی شده و طبیعتأ شهردار و مجموعه بعدی همان گونه که دولت روحانی بعد از دولت نهم و دهم با مشکلات مواجه شد به شدت دچار مشکل می شوند و در واقع شورای شهر بعدی و شهردار بعدی در تهران و بسیاری از کلان شهر‌هایی که متاسفانه این تفکر در آن‌ها جای داشته است دچار مشکل خواهند شد.

*دیده بان ایران: به نظر شما آقای روحانی در این شرایط چه استراتژی باید داشته باشد؟

 

تاجرنیا: آقای روحانی اقدامی انجام می‌دهد و دنبال می‌کند که از نظر کارشناسان به نفع و سود اقتصاد کشور است و در دراز مدت به نفع معیشت مردم می باشد. روحانی به عنوان پدر مسئولیت پذیر خانواده است و به جای اینکه در مدت کوتاه خانواده را خوشحال کند به فکر آن است که در دراز مدت این خانواده به چه نیاز‌هایی  احتیاج دارد. روحانی مسیری که ادامه می‌دهد مسیر درستی است و باید به صورت شفاف با مردم در میان گذاشته شود که در مناظر‌های انتخاباتی این حرف‌ها بهتر گفته می‌شود و ما مسئولیت داریم مردم را نسبت به این موضوعات آگاه کنیم که مطمئن هستم اگر مردم ایران اشراف و آگاهی پیدا کنندکه بخش عمده‌ای از این روش‌ها، روش‌های عوام فریبانه‌ای است که در دراز مدت نه به نفع اقتصاد جامعه و نه به نفع آحاد ملت است و اتفاقأ از بستر همین نوع طرح‌های عوامانه بسیاری از فساده‌ها مانند آنچه که در دولت نهم و دهم دیدیم؛ با هوشیاری این نوع دیدگاه را پس خواهند زد.

*دیده بان ایران: با توجه به بررسی صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان و اعلام اسامی نامزد های تایید صلاحیت شده شرایط اصولگرایان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا در روز های منتهی به پایان انتخابات شاهد انصراف آقای قالیباف یا رئیسی به نفع دیگری هستیم یا اصولگرایان با دو کاندیدا به رقابت با روحانی تن خواهند داد؟

تاجر نیا: هرچقدرکه در مجموعه اصلاح طلبان و اعتدالگرایان به نوعی اشتراک نظر و دیدگاهی هماهنگ مبنی بر حمایت از آقای روحانی وجود دارد شاهد تشتت در طرف مقابل هستیم. گروه هایی که تشکیل شده نشست هایی که برگزار شد و افرادی که در جناح اصولگرایی ثبت نام کردند نشان دهنده این است که نوعی تشدد در این جناح است. از بین کاندیداهای موجود هنوز ما اختلاف نظرها را از طرف آقایان قالیباف و رئیسی، مخصوصا از طرف طرفدارانشان می بینیم. با توجه به این که نوع نگاهی که در جبهه اصولگرایی وجود دارد کماکان دیدگاه از میدان به در کردن رقیب بر پایه مسائل سلبی است و نمی تواند برای آنها نتیجه بخش باشد.

اصولگرایان هنوز نتوانستند با گذشته خود و عمل کردی که داشتند به صورت شفاف رو به رو شوند، اصولگرایان باید به دلیل معرفی و حمایت از احمدی نژاد که خودشان بعد از 4 سال به این نتیجه رسیدند که صلاحیت ریاست جمهوری ندارد؛ عذر خواهی کنند و سعی کنند روش‌های خود را تصحیح کنند.

 وقتی که می‌بینیم افرادی کم تجربه و با شعار ها پوپولیستی نهایتأ از درون جبهه اصولگرایی ظاهر می‌شود نشان می‌دهد که یک باز نگری جدی در اهداف، افکار و روش‌های آنها صورت نگرفته است و تنها دو علت باعث می‌شود که یکی از کاندیداهای مطرح به نفع دیگری انصراف دهند این است که تا نزدیک انتخابات عملأ فضا دو قطبی شود و یکی از این کاندیدا مورد اقبال طرفداران اصولگرایی قرار گیرد و یا این که از طرف مجموعه‌های بیرون به نوعی مجبور به کناره گیری شود که من شکل اول را جدی‌تر می‌بینم و فکر می‌کنم که در نهایت یکی از آنها کنار خواهد کشید.

*دیده‌بان ایران: با توجه حضور برخی از وزراء و معاونین آقای احمدی نژاد در ستاد انتخاباتی آقای رئیسی به نظر شما کابینه احتمالی آقای رئیسی را می‌ توان همان دولت آقای احمدی نژاد نامید یا خیر؟

تاجرنیا: واقعیت این است که متاسفانه بخش سنتی و در واقع معقول جناح اصولگرا در سالیان گذشته به دلیل نگاه سلبی به بحث انتخابات ضعیف شده و استراتژی خود را معطوف به این موضوع کردند که اصلاح طلبان به هر طریقی در قدرت نباشند؛ به همین دلیل به افرادی چون احمدی نژاد تن دادند؛ در دور جدید هم بافت کلی ترکیب جمنا عمدتأ به سمت جریانات تند رو تر تعریف شده بود و به همین لحاظ است که ما می‌بینیم که تعداد کسانی که رتبه‌های بالاتری را کسب کردند متعلق به جریان تندرو‌تر جریان اصولگرایی و جریان جدید آنها هستند. پروسه به صحنه آمدن آقای رئیسی خیلی شبیه به آمدن آقای احمدی نژاد بود آقای رئیسی کسی نبود که در سطوح اجرایی کشور حضور داشته باشد یا چهره سیاسی مطرحی باشد بنابراین باید از این روش و مسیرها در واقع به نوعی پیروی کند و حضور چهره‌هایی از دولت آقای احمدی نژاد و یا جبهه پایداری نشان دهنده این است که در واقعأ مسیری که آقای رئیسی می‌خواهد دنبال کند مسیر آقای احمدی نژاد است و مشی همان مشی آقای  احمدی نژاد است اما طبیعتأ بدون این که تابلو خود آقای احمدی نژاد مطرح باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • مسعود

    همه از دولت تدبي و اميد خسته شده اند فقط نسخه استراحت براي دولت

ارسال نظر