کد خبر: 19226
A
ترکان مشاور رئیس جمهور در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران:

عده ای می خواهند نوزاد برجام را بکشند؛ روحانی آمد تا نگذارد سرنوشت برجام به دست دشمنان بیفتد

عضو مؤسس حزب اعتدال و توسعه در رابطه با رشد برجام را جذب بهترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌هایی دانست که مورد نیاز کشور است و بیان کرد: کشور برای اصلاح ساختار صنعتی خود، علاوه بر آنچه که وزارت صنایع دارد با حداکثر تلاش انجام می‌دهد، نیاز دارد تا خود را به بهترین فناوری‌های روز دنیا مجهز کند

عده ای می خواهند نوزاد برجام را بکشند؛ روحانی آمد تا نگذارد سرنوشت برجام به دست دشمنان بیفتد

دیده بان ایران – سعید سیف: اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور ایران در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران گفت: همان طور که شاهد بودید آقای دکتر روحانی هنگام ثبت نام برای کاندیداتوری گفتند که قصد ندارند این نوزادی را که اسمش برجام است، رها کنند تا سرنوشت او به دست کسانی بیفتد که قصد کشتن این نوزاد را داشته‌اند. بنابراین دکتر روحانی این دوره آمده‌اند تا این نوزاد را به‌سلامتی به مرحله رشد و بلوغ برساند. این رشد و بلوغ یعنی چه؟ من با خود فکر کرده‌ام آقای روحانی چیزی که می‌خواهند از رشد و بلوغ برجام به دست بیاورند چیست.

وی در ادامه به تشریح معنای بلوغ برجام پرداخت و اظهار کرد: به نظر من رشد برجام یعنی توسعه همکاری‌های بین‌المللی، تنظیم یک رابطه همکاری همه‌جانبه، گسترده و سازنده با همسایگان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی. رشد برجام یعنی توسعه صادرات غیرنفتی که با استفاده از فضای به‌وجود آمده بین‌المللی مقدور است، همچنین صادرات خدمات مهندسی که در کشور ما ظرفیت بالایی دارد و باید به کار و تولید در خارج کشور برای مهندسان ایرانی تبدیل شود. رشد برجام یعنی جذب سرمایه خارجی و همچنین جذب منابع مالی خارجی در جایی که برای توسعه سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

عضو مؤسس حزب اعتدال و توسعه در رابطه با رشد برجام را جذب بهترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌هایی دانست که مورد نیاز کشور است و بیان کرد: کشور برای اصلاح ساختار صنعتی خود، علاوه بر آنچه که وزارت صنایع دارد با حداکثر تلاش انجام می‌دهد، نیاز دارد تا خود را به بهترین فناوری‌های روز دنیا مجهز کند. اگر فناوری ما تراز اول جهان باشد، می‌توانیم رقابت کنیم. باید فناوری‌های پیشرفته را در صنایعمان جاری کنیم و این موضوع مستلزم این است که از ظرفیت‌های برجام برای این کار به‌خوبی استفاده کنیم.

ترکان ضمن اشاره به تلاش‌های انجام شده برای به ثمر نشستن برجام، هشدار داد: باید مراقب کسانی باشیم که ما را به نقطه‌ای از شرایط بین‌المللی رساندند که خسارات سنگینی به ما وارد شد. همه کشور تلاش کردند و با هدایت رهبری و کوشش‌های دولت یازدهم موفق شدیم این بحران‌ها را پشت سر بگذاریم تا برجام که ثمره حل این بحران‌هاست، ما را به وضعیت خوب بین‌المللی برساند. باید مواظب باشیم فرد دیگری در یک گوشه برای ما مسئله جدیدی نیافریند. چون امروز شرایط جهانی به‌گونه‌ای است که بعضی از قدرت‌های جهانی در اختیار اشخاصی قرار گرفته که احتمال سر زدن ماجراجویی از آن‌ها وجود دارد.

مشاور رئیس‌جمهور ایران در رابطه با فضای بین‌المللی موجود اظهار کرد: در انتخابات سایر کشورهای دنیا ما شاهد یک جور ملی‌گرایی افراطی هستیم که ممکن است آن‌ها نیز برای ما آسیب‌های جدیدی باشد. بنابراین ما در وهله اول نیازمند تداوم یک سیاست خارجی کارآمد هستیم. تردید نکنیم بدون یک سیاست خارجی کارآمد و بدون تداوم مسیر برجام و به بلوغ رساندن این نوزادی که آقای روحانی از آن یاد کردند، نمی‌توان به مواردی که اشاره کردم دست پیدا کرد. اصلی‌ترین چیزی هم که ما از دولت دوازدهم انتظار داریم، همین موضوع است. هر کسی که رئیس دولت دوازدهم شد باید قابلیت‌های خود را به ملت نشان دهد که قادر است روابط بین‌المللی را به‌خوبی آنچه که در برجام انجام شد مدیریت کند. وگرنه بی‌اعتنایی یا کم‌اعتنایی به روابط و مسائل بین‌المللی موجب خسارت برای ملت می‌شود و هزینه‌های بسیار هنگفتی دارد.

او ضمن تبیین این نیازها بر لزوم تداوم سیاست خارجی کارآمد تأکید کرد و گفت: هزینه‌هایی که این بی‌اعتنایی می‌تواند به دنبال داشته باشد نتیجه نهایی آن بیکاری است که در جامعه تا مغز استخوان مردم اثر می‌گذارد. نتیجه‌اش پایین آمدن درآمد ملی و درآمد سرانه ما است. این چیزی است که ما از دولت دوازدهم انتظار داریم و امیدوارم که توجه همه کاندیداها به این باشد که اول بگویند یک سیاست خارجی کارآمد که می‌تواند موقعیت جهانی ایران را روز به روز بهبود ببخشد کدام است.

عضو مؤسس حزب اعتدال و توسعه در همین رابطه افزود: کاندیداهایی که می‌آیند لازم است بدانند که باید راجع به این موضوع صحبت کنند. کاندیداهای محترم باید توجه کنند انتظار ما این است که بتوانند یک سیاست خارجی کارآمد را معرفی کنند که قادر است این نوزاد را به رشد و بلوغ برساند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر