کد خبر: 19252
A

تازه ترین های انتخابات ۹۶

تصمیم کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی مبنی بر پخش مناظره زنده تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری، ضامن افزایش ضریب اعتماد عمومی و مشارکت مردمی در انتخابات است.

تازه ترین های انتخابات ۹۶

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از ایرنا ، همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، فضای عمومی کشور بیش از پیش رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است. این روزها که انتخابات به مهمترین محور خبری- تحلیلی رسانه های کشور قرار گرفته است، مردم خود را آماده می کنند تا در بزرگترین عرصه فراهم برای کنشگری سیاسی خود نقش آفرینی کنند. تدارک انتخابات در سطوح و بخش های مختلف نظام، این پیام را به جامعه منتقل می کند که تا انتخابات زمان چندانی باقی نمانده و رای دهندگان باید هرچه زودتر نامزدهای مورد نظر خود برای اداره کشور و شهر خود را برگزینند. 
چند روز پس از اعلام نام نامزدهای نهایی ریاست جمهوری، روز گذشته فهرست نامزدهای شورای شهر و روستا هم اعلام شد تا انتخابات 29 اردیبهشت ماه یک گام دیگر به عملیاتی شدن نزدیک شود. تدارک ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و تصمیم گیری در مورد نحوه و چگونگی برگزاری مناظرات در تلویزیون از دیگر خبرهای مهم انتخاباتی در روزهای گذشته بوده است.
گزارش پیش رو مهمترین خبرهای انتخاباتی در روزهای گذشته را بررسی کرده است.

** تعیین تکلیف مناظره های تلویزیونی
سرانجام پس از چند روز بحث و نظر در مورد پخش زنده یا ضبط شده مناظرات انتخاباتی، فشار افکار عمومی، انتقاد شدید رسانه ها و درخواست نامزدها کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی را بر آن داشت تا مصوبه چند روز پیش خود در مورد زنده پخش نشدن مناظرات انتخاباتی را مورد بازبینی قرار دهد.
دو روز پیش هنگامی که کمیسیون تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد ناظرات به صورت ضبط شده روی آنتن خواهد رفت، نگاه بسیاری از ناظران به سوی اعضای این کمیسیون رفت که وزیر کشور و نمایندگانی از دولت هم در آن حضور دارند. از این رو انتقادهایی جدی به دولت مطرح شد. سخنان رییس جمهوری در شیراز اما موضع شفاف و رسمی رییس جمهوری در این خصوص را مشخص کرد. همچنین سخنان «عبدالرضا رحمانی فضلی» در خصوص دو بار تماس تلفنی رییس جمهوری با او و اعتراض به لغو پخش زنده مناظرات، اثبات کرد که دولت خواهان پخش زنده مناظرات است.
همچنین دفاع دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چون سید مصطفی میرسلیم، محمد باقر قالیباف، سید ابراهیم رئیسی، کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی را به سمت بازبینی مصوبه خود سوق داد. بر اساس مصوبه تازه، قرار بر این شد مناظرات به رسم دوره های گذشته به صورت زنده از تلویزیون پخش شود. 

** نامزدهای تایید صلاحیت شده شورای شهر و روستا
روز گذشته نیز فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده شورای شهر و روستا از سوی هیات نظارت بر انتخابات اعلام شد. اعلام اسامی نامزدهای نهایی بحث و نظر و تحلیل هایی را در مورد سازوکارهای انتخابی و چینش نهایی نامزدهای نهایی در شهرها و استان ها برانگیخته است. در این میان توجه ناظران و رسانه ها به انتخابات شورای شهر تهران محسوس است. 
در میان نامزدهای تایید صلاحیت شده برای انتخابات شورای شهر تهران نام برخی اعضای کنونی شورای شهر که اغلب اصولگرا هستند به چشم نمی خورد. همچنین صلاحیت تعداد قابل توجهی از چهره های اصلاح طلب مورد تایید هیات های نظارت قرار گرفته است. این مساله حمایت ها و انتقادهای زیادی را در روزهای گذشته به همراه داشته است. 
«مهدی چمران» رییس شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی مدعی شد عملکرد هیات های نظارت در بررسی صلاحیت ها سیاسی و جناحی و ناهمخوان با قواعد دموکراسی و آزادی است. 
این در حالی است که بسیاری از ناظران عملکرد هیات نظارت بر انتخابات شوراها را قانونی و اصولی می دانند. به نوشته یکی از روزنامه های اصلاح طلب، یک بار دیگر درخت تنومند و ریشه دوانده اعتماد مردم به اصلاح‌طلبان به ثمر نشست و مردم ایران توانستند میوه تَکرار اسامی لیست امید را که در هفتم اسفندماه 94 در برگه‌های رای خود نگاشته بودند، در دوم اردیبهشت ماه 96 برداشت کنند. 
نمود حضور پایتخت نشینان بر پای صندوق‌های رای، آنجایی بود که نمایندگان برآمده از لیست امید تهران در راس هیئت‌های نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران قرار گرفتند و توانستند کاندیداهای اصلاح‌طلب را با ترازوی علم، شایستگی و قانون مداری بسنجند نه با غربال سیاسی‌کاری و بازی‌های جناحی.
نکته قابل توجه در اعلام نام نامزدهای انتخابات شوراها این بود که صلاحیت نامزدهای پیروان ادیان الهی در انتخابات شوراها تایید شده و آنها در کنار سایر نامزدها برای عضویت در شوراهای شهر در معرض رای مردم قرار می‌گیرند. پیش از این آیت الله «احمد جنتی» دبیر شورای نگهبان در ابلاغیه ای خواستار رد صلاحیت نامزد اقلیت های دینی در انتخابات شوراها شده بود؛ ابلاغیه ای که واکنش رییس و نمایندگان مجلس را برانگیخت . «علی لاریجانی» به دنبال انتشار این ابلاغیه از هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا خواسته بود که طبق قانون عمل کنند. 

** دیدارهای انتخاباتی رئیسی؟
تولیت آستان قدس رضوی این روزها سخت مشغول تدارک انتخابات است. در این میان دیدار رئیسی با نماینده ویژه «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه شایبه انتخاباتی بودن دارد. روز 31 فروردین٬ «رستم مینیخانوف» رییس‌جمهوری تاتارستان و نماینده ویژه پوتین در امور ادیان مذهبی با رئیسی دیدار کرد؛ دیداری که از دید برخی تحلیلگران یادآور دیدار «محمد جواد اردشیر لاریجانی» با «نیک براون» از مدیران ارشد وزارت خارجه بریتانیا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 1376 بوده است. 
بر این مبنا این دیدار مورد انتقاد و سوال بسیاری ناظران قرار گرفت. «علیرضا رحیمی» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‎وگو با یکی از رسانه های داخلی درباره مبنای دیدار رئیسی با نماینده پوتین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه دیدار مقامات خارجی با مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید بر اساس تشریفات خاصی صورت گیرد و لازم است تا در چهارچوب پروتکل تشریفاتی این کار انجام شود، وزارت امور خارجه باید دراین‌باره توضیح دهد و مطرح کند که برای انجام این دیدار چه چیزی را در نظر گرفته است.
وی در ادامه اضافه کرد: درصورتی‌ که دیدار مورد اشاره بر اساس تبلیغات انتخاباتی صورت گرفته و خارج از پروتکل محقق شده باشد که به نظر می‌رسد در چهارچوب برنامه‌های انتخاباتی می‌گنجد، باید وزارت خارجه درباره آن توضیح دهند که آقای رئیسی چه مبنایی را برای آن مدنظر داشته است... دیدار اخیر موردبحث شائبه دخالت در امر انتخابات را به وجود می‌آورد که امر پسندیده‌ای نیست.
دیدار روز گذشته رئیسی با «سعید جلیل» عضو جبهه پایداری هم مورد توجه رسانه های اصلاح طلب قرار گرفت. 
به نوشته یکی از روزنامه های اصلاح طلب، سعید جلیلی و رییسی هر دو مورد حمایت ایدئولوژیک‌ترین گروه سیاسی جناح راست یعنی جبهه پایداری‌اند. هر دو با عینک انقلابی‌گری به تحلیل مسائل سیاسی و مدیریتی کشور می‌نگرند. طبقه حامیان سیاسی و حلقه مشاوران آنان قرابت فکری-عملیاتی زیادی با هم دارد. هرچند افق نگاه جلیلی در سیاست ورزی به جهت سوابقش در شورای عالی امنیت ملی شفاف‌تر است اما با نیم نگاهی به سخنان انتخاباتی رییس تولیت آستان قدس رضوی کاملا عیان است که کلام هر دو منبعث شده از یک جغرافیای ایدئولوژیک است و رنگ و بوی مشابهی می‌دهد. حتی طرفداران آنها یکی‌اند. آنان که سال 92 از جلیلی حمایت کرده‌اند حالا در فضای مجازی و فضای واقعی از رییسی دم می‌زنند. بر این اساس چرا رییسی و جلیلی نباید با یکدیگر دیدار و توافق کنند. 
در ادامه می خوانیم: رفاقت‌های دیروز و نسبت‌های فامیلی به انضمام تجانس‌های فکری و عقیدتی دو کاندیدای مورد حمایت جبهه پایداری و آیت‌الله مصباح‌یزدی در انتخابات 92 و انتخابات پیش‌رو با هم به تفاهم برسند. البته با توجه به اینکه مشخص نیست در این دیدار چه گذشته اما شاید یکی از محورهای صحبت طرفین، راهبردهای جلیلی برای مناظره با حسن روحانی به ویژه در حوزه سیاست خارجی و پرونده برجام بوده باشد. از دیگر سو همین تک دیدار و هشتک «حمایت از اصلح» جلیلی پای عکسش با رییسی در اینستاگرام کافی باشد تا 4 میلیون رایی که او برای خود از انتخابات 92 مفروض است را به سبد رای رییسی واریز کند.
دیدار رئیسی با جلیلی از دید برخی تحلیلگران به معنای کمرنگ شدن اثرگذاری وزنه قالیباف در انتخابات خواهد بود.
به نوشته یکی از رسانه های اصلاح طلب، درخبرها به‌ نقل از برخی از رسانه‌های نزدیک به رئیسی آمده است که احتمالا قالیباف با پذیرش پست معاون اولی از سوی رئیسی از صحنه انتخابات کناره‌گیری خواهد کرد؛ خبری که البته با واکنش یکی از نزدیکان به شهردار تهران روبه‌رو شد و اعلام شد که قالیباف نیامده که کناره‌گیری کند. واقعیت هم همین است قالیباف حدود 12 سال است که از ساختمان بهشت به ساختمان پاستور می‌نگرد اما او دو بار در این مسیر با شکست سختی مواجه شد و یک‌بار هم از شرکت در انتخابات انصراف داد. این بار اگر قرار باشد که از شرکت در انتخابات انصراف دهد، صحنه انتخابات را به سخره گرفته و در مراحل بعدی هیچ اطمینانی از سوی اصولگرایان به وی وجود ندارد.
در ادامه می خوانیم: البته قالیباف این امید را دارد که با توجه به هفت میلیون رای قبلی خود در سال 92 و برخی از نظرسنجی‌ها که او را بعد از روحانی پیروز میدان می‌داند، رئیسی را مجاب به کناره‌گیری به نفع خود کند امری که بعید به نظر می‌رسد زیرا هم اینک پیشنهاد معاون اولی از سوی رسانه‌های همسو با رئیسی به قالیباف داده شده است. جالب اینکه بادامچیان نیز مدعی است احتمال کناره‌گیری رئیسی به نفع میرسلیم دور از ذهن نیست.

**جابجایی های پی در پی در ستاد انتخاباتی رئیسی
ستاد انتخاباتی رئیسی این روزها به جای تدارک بهینه فعالیت های انتخاباتی، جابه جایی های پی در پی در کرسی ریاست را تجربه می کند. مدتی پیش «مسعود میرکاظمی» یکی از وزیران دولت پیشین به ریاست ستاد رئیسی گماشته شد. مدت زیادی از این انتصاب نگذشت که «علیرضا زاکانی» یکی از نزدیکان جبهه پایداری به صورت شبانه جای میرکاظمی را گرفت. پست ریاست او بر ستاد انتخابات رئیسی هم یک روز بیشتر دوام نداشت و او به جای خود را به «علی نیکزاد» سپرد. این جابه جایی ها از نگاه تیزبین ناظران پنهان نمانده است. در روزهای گذشته تحلیل های بسیاری از این مساله صورت گرفته است. 
یکی از کانال های تلگرامی اصلاح طلب در این خصوص نوشت: انتخاب نیکزاد می‌تواند به معنای ایجاد حس رضایت نسبی برای طرفین حاضر در ستاد فرماندهی انتخاباتی رئیسی باشد؛ از یک سو احمدی‌نژادی‌های بریده از احمدی‌نژاد هستند که شاید در سازماندهی هواداران و اعضای ستادهای احمدی‌نژاد در سال‌های 84 و 88 بکار آیند و از سوی دیگر جریان سعید جلیلی و جبهه پایداری که روی نیکزاد ان‌قلتی ندارند. همچنین اگرچه نیکزاد با جریان قالیباف همراه نبوده اما مخالفتش هم با آنان به چشم نیامده است. ولی این انتخاب نمی‌تواند شکاف جمنا و جلیلی و پایداری را پر کند و رئیسی مجبور خواهد بود در نهایت به سوی یک طرف بچرخد و با جریان دیگر فاصله بگیرد.
به نظر می‌رسد او امروز به دلیل نیاز به نیرو انسانی و ستادهای پرشور انتخاباتی به سوی احمدی‌نژادی‌های سابق، جلیلی و پایداری آمده است تا فردا، به هنگام رایزنی با قالیباف جهت انصراف به نفع او، جمنا را در آغوش گیرد. این روش هم آنچنان کارساز نیست و انسجام ستادی را بر هم می‌زند؛ اگرچه فعلا بر اساس 'بازی با همه'، بهترین تاکتیک انتخاباتی است.
همچنین به نوشته یکی از روزنامه های اصلاح طلب، تعویض‌های پی‌ درپی که خاستگاه فکری و سیاسی رئیسی را برای افکار عمومی مبهم‌تر می‌کند. این تعویض‌های پی‌درپی یک بار دیگر به این شائبه دامن می‌زند که رئیسی که تاکنون سابقه و تجربه هیچ کار اجرایی نداشته است و امروز حتی نمی‌تواند با قاطعیت رئیس ستاد انتخاباتی خود را مشخص کند، درصورتی‌که رئیس‌جمهور شود، آیا می‌تواند از پس اداره و مدیریت کشور برآید؛ تغییراتی به شیوه احمدی‌نژاد که در یک روز چند وزیر خود را عزل کرد و زمانی که متوجه شد با این برکناری‌ها کل کابینه باید با رای گیری گذاشته شود، صفار هرندی را مجددا به کابینه باز گرداند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر