کد خبر: 19428
A

تلاش پشت‌پرده جلیلی برای شکست قالیباف

سعید جلیلی نقدهای بسیاری به قالیباف دارد، حتی در انتخابات گذشته هم که هنوز مباحثی مانند املاک نجومی بروز و ظهور پیدا نکرده بود، جلیلی تا اندازه‌ای به قالیباف انتقاداتی در مدیریت شهری داشت. اما این بار در انتخابات سال 96 جلیلی کاندیدا نشده و در پشت صحنه در حمایت از سیدابراهیم رئیسی به نقد کاندیداهای دیگر می‌پردازد. از ماه‌های گذشته هر چه به انتخابات نزدیک‌تر شدیم انتقادات تند جلیلی دامنگیر بسیاری از اشخاص شد،. اما با وقوع املاک نجومی او نیز مانند برخی حامیانش در رسانه‌های دیگر به ماجرای واگذاری املاک شهرداری تهران البته به صورت کاملا غیرمستقیم خرده گرفت و این جملاتش را چند بار تکرار کرد: «فساد جناح چپ و راست نمی‌شناسد. هر جناحی اول باید آلوده دامن‌ها را از اطراف خود پاکسازی کند. برخورد مقطعی و جناحی با فساد خودش یک فساد خسارت‌بار است

تلاش پشت‌پرده جلیلی برای شکست قالیباف

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ شاید اگر از هرکسی در چند ماه گذشته پرسیده می‌شد کاندیداهای ریاست‌جمهوری سال 96 چه اشخاصی هستند، قطعا یکی از گزینه‌ها را سعید جلیلی می‌دانستند. تا آخرین روزهای ثبت‌نام نیز همه منتظر حضور و ثبت‌نام او در انتخابات بودند. جلیلی نیامد و علت عدم حضور خود را وحدت نیروهای انقلاب عنوان کرد، اما آنهایی که از پشت پرده خبر داشتند، زودتر از سایرین به اصل قضیه پی بردند. از روزهای ابتدایی حضور آقای رئیسی در صحنه انتخابات سعید جلیلی به‌طور محسوسی از وی حمایت کرده است. پررنگ شدن این موضوع زمانی بود که آیت‌ا... مصباح‌یزدی پدر معنوی جبهه پایداری به اعضا و بخصوص جلیلی پیغام داده بود که بروید از رئیسی حمایت کنید. از این رو فعالیت جلیلی در حمایت از رئیسی دوچندان شد. اکنون جلیلی کمپینی عجیب برای رئیسی به راه انداخته و با اینکه میان این دو نفر دو بازدید صورت گرفته، همان کافی بوده تا جلیلی بخواهد در راه تولیت آستان قدس هرکاری انجام دهد. پرسش اینجاست که آیا جلیلی تمامی این تلاش‌ها را برای یک دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری حسن روحانی انجام می‌دهد یا افکار دیگری نیز در سر دارد؟ مطمئنا جلیلی رئیسی را یکه تاز عرصه رقابت می‌داند و هیچ‌کس را در برابر وی نخواهد پذیرفت. از این رو در یک کنش درون گفتمانی کنایه‌های خود را به طرف قالیباف نشانه گرفته است. جلیلی دل خوشی نیز از قالیباف ندارد از این رو می‌توان حدس زد که وی از یک سو می‌خواهد روحانی را از صحنه رقابت کنار بزند و از سوی دیگر با هر عملی قالیباف را از رسیدن به پاستور باز دارد، باید دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی در سپهر سیاست ایران رخ خواهد داد.

نقد آقای دیپلمات به شهردار

سعید جلیلی نقدهای بسیاری به قالیباف دارد، حتی در انتخابات گذشته هم که هنوز مباحثی مانند املاک نجومی بروز و ظهور پیدا نکرده بود، جلیلی تا اندازه‌ای به قالیباف انتقاداتی در مدیریت شهری داشت. اما این بار در انتخابات سال 96 جلیلی کاندیدا نشده و در پشت صحنه در حمایت از سیدابراهیم رئیسی به نقد کاندیداهای دیگر می‌پردازد. از ماه‌های گذشته هر چه به انتخابات نزدیک‌تر شدیم انتقادات تند جلیلی دامنگیر بسیاری از اشخاص شد،. اما با وقوع املاک نجومی او نیز مانند برخی حامیانش در رسانه‌های دیگر به ماجرای واگذاری املاک شهرداری تهران البته به صورت کاملا غیرمستقیم خرده گرفت و این جملاتش را چند بار تکرار کرد: «فساد جناح چپ و راست نمی‌شناسد. هر جناحی اول باید آلوده دامن‌ها را از اطراف خود پاکسازی کند. برخورد مقطعی و جناحی با فساد خودش یک فساد خسارت‌بار است. حتی زمانی که مساله گورخواب‌ها پیش آمد و قالیباف اظهارات خود را رسانه‌ای کرد، جلیلی نیز در جمع نمازگزاران مسجد علی بن الحسین(ع) بدون اینکه نامی از محمدباقر قالیباف ببرد، تحت تاثیر ماجرای گورخواب‌ها که فضای رسانه‌ای را تسخیر کرده بود، گفت: «نگرانی  نسبت به کارتن‌خواب‌ها زمانی می‌تواند درست باشد که از حقوق‌های نجومی و اموال نجومی و املاک نجومی هم شرمسار باشید».

جلیلی چه در سر می‌پروراند؟

جلیلی به تکاپو افتاده تا جدای از روحانی، قالیباف را در رسیدن به پاستور از مسیر بهشت متوقف کند. این معنا را می‌توان از این مطلب کانال تلگرامی سیدابراهیم رئیسی دریافت: به حمدا... دکتر جلیلی برنامه ۴‌ساله خود را تمام و کمال در اختیار رئیسی قرار داده و از این بابت نیز مشکلی وجود ندارد. به حول و قوه الهی تمام پیش زمینه‌های تک دوره‌ای شدن روحانی فراهم شده است، مگر آنکه ولایتی‌های دیگری در لحظات آخر ظهور کنند و یا افرادی سعی کنند آقای خلبان را به عنوان کاندید اصلی معرفی نمایند.» قدر مسلم اکنون تمام امکانات اصولگرایان برای حمایت از رئیسی بسیج شده‌اند. حال که جلیلی کاندیدای نیست، آنچه برای خود انجام نداده را برای رئیسی انجام می‌دهد. حال اینکه چنین تلاش بی‌وقفه‌ای برای رئیسی از چه بابی است، جای تأمل دارد. گرچه برخی طی دیدارهای اخیر رئیسی و جلیلی آقای دیپلمات را وزیر خارجه دولت رئیسی خوانده‌اند. مناظرات تلویزیونی نشان خواهد داد با اینکه سعید جلیلی در انتخابات ثبت‌نام نکرده، آیا در هیات ابراهیم رئیسی ظاهر خواهد شد و در مقابل روحانی و قالیباف قرار خواهد گرفت؟ باید منتظر ماند و دید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر