کد خبر: 19483
A

کاندیداها به جای وعده چندبرابر کردن یارانه‌ها طرحی برای حذف آن ارایه دهند

یک اقتصاددان از کاندیداهای ریاست جمهوری خواست تا به جای طرح مباحثی همچون چند برابر کردن یارانه‌ها طرح، نظر و یا راه‌حلی برای حذف تدریجی یارانه گروه‌های غیرمستحق ارائه کند.

کاندیداها به جای وعده چندبرابر کردن یارانه‌ها طرحی برای حذف آن ارایه دهند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، یک اقتصاددان از کاندیداهای ریاست جمهوری خواست تا به جای طرح مباحثی همچون چند برابر کردن یارانه‌ها طرح، نظر و یا راه‌حلی برای حذف تدریجی یارانه گروه‌های غیرمستحق ارائه کند.

حجت میرزایی در ارزیابی خود از وعده‌های اقتصادی ارایه شده توسط نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه‌های تبلیغاتیشان، اظهار کرد: محور اصلی گفتارهای تبلیغاتی باید بر تولید و اشتغال صورت بگیرد. هم به دلیل آنکه مسائل اساسی ما در این حوزه است و هم این‌که امسال به نام تولید و اشتغال نام‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: به اعتقاد من گفتارها عموما نه در مسیر تولید است نه در مسیر اشتغال. به عنوان مثال در خصوص پیشنهاد سه برابر کردن یارانه‌ها که آقای رییسی مطرح کردند، سوال من این است که این یارانه‌ها مشخصا از کجا قرار است تامین شود. تجربه گذشته نشان داده که با تحمیل هزینه‌های تورمی بالاتر بر زندگی مردم ممکن است در کوتاه‌مدت بتوان کاری کرد ولی آثار و پیامدهای مخرب بلندمدتی دارد ضمن آنکه اساسا همین یارانه ۴۵ هزار تومانی هم با مشکلات زیادی مواجه است و اساسا امکان ادامه‌ی آن به طور عقلانی وجود ندارد.

این اقتصاددان ادامه داد: در حال حاضر چیزی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع ملی کشور بابت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به همه خانوارها به طور غیرعادلانه در سال پرداخت می‌شود و در طول شش سال گذشته نزدیک به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان یا بیشتر از آن را به این امر اختصاص دادیم که عملا فرصت اجرای پروژه‌های عمرانی و طرح‌های سرمایه‌گذاری را گرفته است.

میرزایی تصریح کرد: از دیدگاه من کاندیداها بهتر است اگر طرح و نظر یا راه‌حلی برای حذف تدریجی یارانه‌ گروه‌های غیرمستحق و هدفمند کردن واقعی آن دارند ارائه کنند.

معاون امور اقتصادی وزیر کار در ادامه در خصوص وعده‌های اشتغال کاندیداها، اظهار کرد: اشتغال مساله‌ای پیچیده و چند بعدی است و اساسا با بهبود فضای کسب‌وکار، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، امنیت اقتصادی، مقاله با فساد و حمایت موثر از سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: اشتغال الزاما با خواست و شعار محقق نمی‌شود و تجربه دولت یازدهم نشان داده که برای حفظ اشتغال و توسعه فرصت‌های شغلی جدید بیش و پیش از همه نیازمند فضایی مبتنی بر تعامل و هم‌زیستی فعال با جهان خارج هستیم تا بتوانیم هم مبادلات مالی و کالایی موثری داشته باشیم و هم کمبودهای خود را در سر منابع مالی از جهان خارج تامین کنیم.

میرزایی ادامه داد: از سوی دیگر فرصت‌ها و مزیت‌های مهمی که برای اشتغال در سطح ملی وجود دارد بیشتر از همه مستلزم فضای امنیت و بهبود محیط کار است، لذا در مجموع از صحبت‌های شب گذشته پیامی برای تولید و اشتغال دریافت نکردم.

این استاد دانشگاه در بخشی از اظهارات خود به مباحث اقتصادی آقای هاشمی‌طبا اشاره کرد و گفت: کلیات صحبت‌های ایشان را قبول دارم ولی در بخش کشاورزی باید به این سوال پاسخ دهیم که چگونه با ورود آنکه در چهار دهه گذشته به طور بی‌سابقه‌ای شاخص‌های توسعه روستایی را بهبود بخشیدیم و زیرساخت‌های روستایی و بنگاه‌های اقتصادی را در روستاها افزایش دادیم ولی منجر به کاهش مهاجرت نشده است.

وی تصریح کرد: توسعه کشاورزی در چهار دهه گذشته اولویت مهم همه دولت‌ها بوده است. زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی در چهار دهه گذشته به‌طور شگفت‌انگیزی در روستاها توسعه یافته است ولی در بسیاری از روستاها هم بنگاه‌های اقتصادی که ایجاد شده تخلیه شدند و هم سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی بلااستفاده مانده و با نرخ شتابان مهاجرت روبه‌رو بودیم، بنابراین باید به این مساله فکر کرد و گرنه صرف سرمایه‌گذاری الزاما منجر به نگهداشت جمعیت نمی‌شود.

به اعتقاد معاون امور اقتصادی وزیر کار در حال حاضر ترکیب جمعیت روستایی کاملا تغییر کرده و بخش مهمی از جمعیت روستایی را دانش‌آموختگان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، بنابراین الزاما در آن فرصت‌های شغلی چنین جمعیتی قابل جذب نیست.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر