کد خبر: 19509
A
لیلاز:

شعار ایجاد 5 میلیون شغل؛ پوپولیستی است/ درخشان ترین عملکردها در سالهای بعد از انقلاب متعلق به دولت یازدهم است

کارشناس مسایل اقتصادی گفت: شعار ایجاد 5 میلیون شغل و افزایش 2.5 برابری درآمد مردم از سوی کسانی مطرح می شود که مطلقا امیدی به اینکه بتوانند آرا ملت ایران را در قالب کمپین شرافتمندانه و کارشناسی بدست آورند،ندارند.

شعار ایجاد 5 میلیون شغل؛  پوپولیستی است/ درخشان ترین عملکردها در  سالهای بعد از انقلاب متعلق به دولت یازدهم است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سعید لیلاز کارشناس مسایل اقتصادی گفت: شعار ایجاد 5 میلیون شغل و افزایش 2.5 برابری درآمد مردم از سوی کسانی مطرح می شود که مطلقا امیدی به اینکه بتوانند آرا ملت ایران را در قالب کمپین شرافتمندانه و کارشناسی بدست آورند،ندارند.»  من این شعارها را از نوع شعارهای پوپولیستی می دانم که دیگر در ایران خریدار ندارد.

  این کارشناس اقتصادی گفت: باید در نظر داشت که ریشه بحران بیکاری به 8 سال ماقبل  دولت روحانی برمی گردد.میزان اشتغال ایجاد شده ظرف سالهای 1384 تا 1392 جمعا معادل سال 95 بوده است.در هر ماه از سال 95 به طور متوسط به اندازه کل 8 سال قبل از 92 در ایران کار جدید در اقتصاد ایران ایجاد شده است.

وی افزود: یکی از درخشان ترین عملکردها در تمام سالهای بعد از انقلاب متعلق به دولت یازدهم است.به این دلیل که اولین بار بعد از انقلاب است که بانک مرکزی مسلط بر شبکه بانکی شده است.

 لیلاز ادامه داد: در چهار سال گذشته بانک مرکزی موفق شده،چند بمب ساعتی بسیار بزرگ را در لحظه انفجار خنثی کند.یکی از آنها موسسه ثامن الحجج است که در آن حدود 6 هزار میلیارد تومان پول گمشده است وتحت کنترل بعضی از افراد با نفوذ بوده است.به سختی بانک مرکزی توانست اقتدار خود را بنا کند.تکلیف حدود 1.5 میلیون سپرده گذار که 97 درصد سپرده گذاران این موسسه را تشکل می دهند،امروز مشخص شده است.

وی اضافه کرد: دولت آقای روحانی در بدترین شرایط اقتصادی که ساختار اقتصادی ایران در حال سقوط بود،تشکیل شد.این دولت نمی توانست سرعت کاهش رشد نقدینگی را پایین بیاورد ،زیرا  ثبات اجتماعی-سیاسی کشور به خطر می افتاد.

لیلاز تاکید کرد:  این دولت توانسته با یک رشد نقدینگی سالانه 24 درصدی، اقتصاد را از رکود خارج کرده و کشور را از پرتگاه خارج کند، 700 هزار شغل ایجاد کند،صنعت را احیا کند،کشاورزی را احیا کند،خدمات را احیا کند،من این اقداما را جز کارنامه بسیار موفق بانکی  و پولی می دانم.

 

چهار سال گذشته میزان معوقات شبکه بانکی کشور یک ریال افزایش نیافته است

وی تصریح کرد: با اصلاحاتی که صورت گرفته،اقتصاد ایران روز به روز در حال فاصله گرفتن از خطری است که برای شبکه بانکی ایجاد کردند.من اطمینان می دهم که با ادامه تدبیرهای کنونی،هیچ بانکی متلاشی نخواهد شد.

 لیلاز افزود: خطرفروپاشی نظام بانکی که اینقدر بر روی آن مانور داده می شود،ناشی از دو دلیل است:اول دارایی های سمی و دوم مطالبات معوق است.دلیل سومی وجود ندارد.صد درصد دارایی های سمی بانکها متعلق به قبل از تشکیل این دولت است و مطالبات معوق؛ با اصلاحاتی که صورت گرفته،اقتصاد ایران روز به روز در حال فاصله گرفتن از خطری است که برای شبکه بانکی ایجاد کردند.من اطمینان می دهم که با ادامه تدبیرهای کنونی،هیچ بانکی متلاشی نخواهد شد.

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر