کد خبر: 19550
A

اصغرزاده: چرا آستان قدس مالیات نمی‎دهد؟/ مصباحی مقدم: در دولت احمدی‎نژاد هم آستان زیر نظر دولت نبود

نهادهای اقتصادی تحت نظارت و فارغ از نظارت به موضوعی چالش برانگیز در مناظره امروز خبرآنلاین تبدیل شد.

اصغرزاده: چرا آستان قدس مالیات نمی‎دهد؟/ مصباحی مقدم: در دولت احمدی‎نژاد هم آستان زیر نظر دولت نبود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، صبح امروز دومین مناظره انتخاباتی خبرگزاری خبرآنلاین با حضور حجت الاسلام مصباحی مقدم و ابراهیم اصغرزاده برگزار شد. در این مناظره که در دفتر حجت الاسلام مصباحی مقدم در دانشگاه امام صادق برگزارشد، موضوع مناظره شب گذشته نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری عنوان شد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم در یان باره گفت: این مناظره اجماعا کاندیداها را تا حدی به مخاطبان معرفی کرد. به نظرم دکتر روحانی خیلی قوی ظاهر نشد و برعکس دکتر جهانگیری قوی تر به میدان آمد. گویا مخاطبان هم تهاجم را بیشتر می پسندند. در طیف مقابل هم آقای قالیباف قوی تر وارد شد. ایشان هم نوعی تهاجم به عملکرد دولت داشت و این دو نفر بیشتر نمود یافتند.

وی ورود رئیسی در این مناظره را متین خواند و گفت: او همچنان مایل است خودش را وابسته به یک جناح معرفی نکند. برنامه های او دارای پشتوانه است. ای بسا عده ای این رویکرد را بهتر بپسندند که کاندیدایشان با متنانت وارد شود و چالشی بحث نکند.

ابراهیم اصغرزاده نیز در خصوص مناظره دیروز گفت: برداشت من هم این است که مناظره دیروز قدم مثبتی بود و فضا به زودی گرم می شود. به نظرم از شب گذشته، کشش این مناظره در سطوح مختلف رسانه ها بیشتر می شود و مباحث مطروحه از سوی افکار عمومی دنبال شده و سطح مشارکت را ارتقا می دهد.

به نظر وی، جهانگیری در این مناظره نشان داد که انتخاب صحیحی از سوی اصلاح طلبان بوده که به میدان بیاید. اصغرزاده افزود: آقای روحانی هم سنگین تر وارد شد و علی القادعده او از موضع رئیس جمهور باید شانیت خودش را حفظ می کرد و از موضع تهاجمی وارد نمی شد و از نظر من رویکردش درست بود.

وی ادامه داد: در این مناظره آقای رئیسی بر اساس استراتژی مشخصی حرکت می کرد و خیلی طرف این جنگندگی و مباحثه نرفت و کارش حساب شده بود. اما قالیباف در نقش احمدی نژاد و از موضع او بود. نقد او هم مثل سال 84 نقد شهرداری و عملکرد او در شهرداری تهران بود.

اصغرزاده مناظره دیشب را خوب و در یعن حال بد خواند و توضیح داد: این مناظره سطحی بود و به عمق نرسید و به صورت ریشه ای به مباحث پرداخته نشد. شب گذشته فرم ورود به مباحث اقتصادی و معیشت مردم، خیلی سطحی بود  و فقط به مباحث توزیع یارانه و کمک مالی و نقدی و دهک ها پرداخته شد. سایه نقد عملکرد دولت احمدی نژاد و بود و نبود مسکن مهر و یارا نه ها کاملا بر گفتار نامزدها سایه افکنده بود و برنامه مشخصی از سوی هیچ کاندیدایی ارائه نشد.

ادامه مناظره مصباحی مقدم و اصغرزاده به مسائل اقتصادی معطوف شد. اصغرزاده که می گفت نمی خواهد وارد مناقشه کلامی با مصباحی مقدم شود، گفت: ای کاش ایشان با این اشراف به مباحث اقتصادی نامزد ریاست جمهوری می شدند. باید بین گول زدن مردم و واقعیت تفاوت قائل شد. دولت احمدی نژاد بیشتر به گول زدن مردم پرداخت. بخشی از جی دی پی در اختیار دولت است و مالیات می دهد و نظارت پذیر است. اما بخش های دیگری هم هست که نظارت پذیر نیست. مثل تولیت آستان قدس که کار اقتصادی می کند و سودآوری دارد اما مالیات نمی دهد. بخش های در اختیار نیروهای نظامی و امنیتی از کنترل و نظارت به دور هستند. اینکه یک نظامی شهردار تهران شده وهمه قراردادهای شهرداری را به پیمانکاران نظامی می دهد، نشانه همین امر است. نظارتی هم بر آنها نیست. مثلا همین اتوبان صدر که در مناظره ها مطرح شد؛ حدود 10 هزار میلیارد تومان هزینه برداشته است. چرا؟

به گفته وی، وقتی بخش هایی از اقتصاد کنترل ناپذیر باشند و نظارتی بر آنها نباشد همین می شود که دولتی مثل خاتمی از آنها بی بهره بود ولی دولت احمدی نژاد از آن رانت ها بهره می برد! او در همین نظام رئیس جمهور شده بود و از یک نظام بیگانه نیامده بود. اگرچه انتقاداتی به او می شد اما او با قدرت اسکناس چاپ می کرد! چه نظارتی بر او بود؟

او انتقادات مصباحی مقدم و نادران و توکلی به دولت احمدی نژاد را یادآور شد و ضمن تقدیر از آنان ادامه داد: اما هیچگاه آن بخش از جی دی پی تحت نظارت قرار نگرفت. اسکله های قاچاق در اختیار کیست؟ بودجه نهادهای نظامی و نا پنهان باید کنترل شوند وگرنه پشمی به کلاه دولت نمی ماند. مشکل این است که مناقصات قراردادهای وزارت نفت نباید به نهادهای نظامی الزاما واگذار شود. چرا نظارتی بر مناقصات شهرداری نیست؟

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: در مورد دولت آینده باید تکلیف بخش های اقتصاد زیرزمینی مشخص شود. انتخاب جمنا و دوستان آقای مصباحی مقدم در خصوص نامزدی آقای رئیسی درست بود. مردم به کسی مثل قالیباف رای نمی دهند اما رئیسی باید بگوید چرا آستان قدس مالیات نمی دهد؟ بزرگترین مال ها در مشهد در تملک آستان است و بی تعارف باید مالیات بدهد. اتفاقا آقای مصباحی مقدم هم موافق پرداخت مالیات است.

اصغرزاده با اشاره به نگاه طبقاتی به جامعه میان کاندیداها ادامه داد: وضعیت موجود به تبار نظام و 38 سال بعد از انقلاب بر می گردد. باید ببینیم چه کرده ایم که بخشی از مردم محروم مانده اند؟ اینکه برخی 4 درصدی و برخی 96 درصدی هستند که مربوط به دولت روحانی نیست. باید ببینیم چه کرده ایم که بخشی از کیک انقلاب بی بهره مانده اند؟

او با تاکید بر اینکه انتخابات ریاست جمهور ی96 برای 4 سال و 8 سال آینده نیست بلکه تاثیری تا دو دهه آینده خواهد داشت؛ خاطرنشان کرد: بنابراین مردم و جناح های سیاسی باید بندانند که اگر به صحنه انتخابات نیایند تا دو دهه خودشان را از همه چیز محروم کرده اند.

مصباحی مقدم در باره 70 درصد جی دی پی در اختیار دولت و 30 درصد خارج از آن؛ گفت: 70 درصد در اختیار دولتی است که «بزرگ» است و آن 30 درصد در اختیار کشاورزان، صنعتگران، تجار و وارد کنندگان و کشاورزان و ....

اصغرزاده به شوخی گفت: و برادران قاچاقچی است.

مصباحی مقدم هم خندید و ادامه داد: آستان قدس هم که مورد اشاره شما بود در همین 30 درصد قرار می گیرد. این 30 درصد در دولت احمدی نژاد هم در اختیار او نبود.

اودر باره اقبال به اصلاح طلبان گفت: در دوره مجلس ششم که انتخابات شوراها توسط مجلس برگزار شد، مشارکت بسیار کاهش یافت و به 15 درصد رسید و خروجیش هم پیروزی اصولگرایان شد. با اینکه نامزدهای همه طیف های اصلاح طلب هم نامزد بودند. عقب رفتن مردم نتیجه عملکرد اصلاح طلبلن است که آنها را دو دهه از عرصه کنار گذاشت.

به گفته وی پس از 38 سال از پیروزی انقلاب همچنان بخشی از مردم محروم هستند که حاصل سیاست های اقتصادی و نظام بانکی و منابع ارزی است. پمپاژ ریال از فروش نفت، منجر به تورم زیاد شده که بیشترین فشار را به کسانی می آورد که حقوق ثابت می گیرند. اگرچه در ابتدای سال متناسب با تورم به حقوق مردم اضافه می شد اما طی سال باز شاهد افزایش تورم بودیم که در حقوق‎ها جبران نمی شد.

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه از دیدارش با آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان دولت سازندگی یاد کرد و گفت: در آن زمان آقای رئیسی رئیس سازمان بازرسی کشور بود و نمایشگاهی برگزار کرد که آمار ارائه شده در آن گویای آن بود که در طول دولت آقای هاشمی، مردم فقیر فقیرتر شده بودند.

او که برگزاری آن نمایشگاه را حاکی از تسلط او بر مشکلات دستگاه ها می دانست، گفت: اگرچه برخی می گویند که او مدیریت سیاسی نداشته اما چنین نیست و او سابقه نظارتی قوی ای دارد. من بر اساس آمار ارائه شده در آن نمایشگاه ادامه داد: به آقای هاشمی گفتم که در 5 سال دولت شما نقدینگی بالا رفت و تورم بالا رفت و طبقات محروم جامعه را محرومتر کرد. سیستم بانکی ما هم مشکلات زیادی دارد. آقای نوربخش کاری کرد که در بانکداری بدون ربای جهان نیست. مردم بر اساس سپرده هایشان سودی می گیرند که رقابتی بین بانک هاست که چه بامکی بیشترین سود را می‎دهد. چانه زنی بین مدیران کلان و پولدار است که کجا و با چه سودی سپرده گذاری کنند. در چنین فضایی که بانک ها فقط 21 درصد سود می دهند اما موسسات مالی اعتباری غیر قابل کنترل 25 درصد سود می دهند!

به گفته وی 80 درصد منابع بانکی ما در اختیار دو درصد سپرده گذران است. این همان مساله 4 و 96 درصد را نشان می دهد. این سیستم بانکی خلق ثروت برای افراد پردرآمد و خلق فقر برای افراد کم درآمد است.

من به عنوان یک کارشناس اقتصادی در مجلس نهم دست به کار اصلاح نظام بانکی شدیم اما به سرانجام نرسید. دولت باید از این طرح حمایت کند تا در همین مجلس، نظام بانکی اصلاح شود تا جلوی فقیرتر شدن مردم گرفته شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر