کد خبر: 19684
A

ملاحظاتی در باب لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر

قرار است تا پایان هفته لیست 21 نفره اصلاح‌طلبان برای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر تهران اعلام شود.

ملاحظاتی در باب لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ ولی الله شجاع پوریان درسرمقاله ای در روزنامه همدلی، نوشت: پیرامون این موضوع ذکر چند نکته حائز اهمیت است:
1. لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای شورای شهر در این دوره از اهمیت خاصی برخوردار است، اگر در انتخابات‌ گذشته مقوله ردصلاحیت‌‌ها باعث می‌شد اصلاح‌طلبان برای بستن لیست و معرفی گزینه‌‌های مطلوب خود با محدودیت‌‌هایی مواجه باشند، در این انتخابات تعدد نامزدهای اصلاح‌طلب که در جای خود هم فرصت است و هم تهدید، دردسرساز شده است. فرصت از این جهت که دست اصلاح‌طلبان برای انتخاب افرادی توانمند، کاردان و مورد وثوق باز است و تهدید از این نظر که اگر این لیست منطبق بر معیارهای دقیق و شفاف نباشد، می‌تواند آسیب‌‌هایی به دنبال داشته باشد و اعتماد عمومی نسبت به گفتمان اصلاحات را خدشه‌دار سازد.

2. خوشبختانه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان متشکل از شخصیت‌‌های حقیقی و حقوقی اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا، خط مشی و چارچوب معقولی را برای معرفی لیست نهایی تدوین کرده‌اند. تمامی نامزدهای اصلاح‌طلب با ارائه سوابق اجرایی و مدیریت، پیشینه تشکیلاتی، تخصص و مدارک تحصیلی، حضور موثر در رسانه‌‌ها و کنش‌گری اجتماعی و... از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتظار دارند با بررسی دقیق معیارهای مختلف، لیستی شفاف، مستند و قابل ارائه به افکار عمومی بسته شود.

3. شورای شهر تهران یک نهاد اجتماعی، فرهنگی، مدنی و سیاسی است که با انتخاب شهردار تهران نقشی موثر در رفع مطالبات اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، خدماتی، بهداشتی، حمل و نقل، زیست‌محیطی و... ایفا می‌کند. مطالبات و خواسته‌‌های شهروندان از مجموعه شورای شهر و مدیریت شهری ملموس بوده و شهروندان پس از 4 سال می‌توانند ارزیابی و نتیجه‌گیری دقیق و قابل‌ مشاهده‌ای از فعالیت اعضای شورا و مدیریت شهری داشته باشند. از این‌رو اصلاح‌طلبان باید همه تلاش خود را به کار گیرند تا افرادی را معرفی کنند که بعد از 4سال قدرت دفاع از عملکرد و وفاداری آنها را داشته باشند. مردم ثابت کرده‌اند با هیچ جریانی عقد اخوت نبسته‌اند و اگر انحراف و اعوجاجی در مسیر خدمت به مردم از سوی جریان‌‌های سیاسی صورت بگیرد، در انتخابات بعدی عکس‌العمل متناسبی نشان خواهند داد. امیدواریم لیست نهایی اصلاح‌طلبان به گونه‌ای باشد که در ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، با افتخار و سربلندی شهروندان را به رای دادن به لیست اصلاحات دعوت کنیم.

4. انتخابات شورای اسلامی شهر تهران را باید جدی گرفت. یکی از آفت‌های هم‌زمانی انتخابات شورا و ریاست جمهوری، در حاشیه قرار گرفتن شوراها در سایه انتخابات مهم ریاست جمهوری بوده است، به همین دلیل بوده که به رغم آرای زیاد گفتمان اصلاحات در تهران، در سه دوره گذشته اکثریت کرسی‌های شورا در اختیار جناح مقابل قرار گرفته است. از این‌رو فعالان سیاسی و بزرگان اصلاحات باید اهمیت انتخابات و تاکید بر انتخاب لیست نهایی را به شهروندان گوشزد کنند. اگر اکثریت عددی اعضای شورای شهر در اختیار اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان قرار بگیرد و شهرداری و هیات رئیسه‌ای همسو با گفتمان اصلاحات شکل گیرد، می‌توان انتظار داشت تحولاتی در نحوه مدیریت کلانشهر تهران به وجود آید، در غیر این صورت چنانچه جریان اصلاحات در اقلیت قرار بگیرد، همچون دوره چهارم نمی‌توان انتظار زیادی با تاثیرگذاری و تغییر شرایط داشت.

5.دولت یازدهم در شرایط سختی سکان اداره کشور را به دست گرفت و مشابه همین شرایط را شهردار آینده تهران خواهد داشت، مدیریت شهری تهران و اکثریت شورای شهر نیز در 14سال گذشته در اختیار اصول‌گرایان بوده، برآیند آن معضلات، ناهماهنگی‌‌ها، دیون، مطالبات و قانون‌گریزی‌‌های متعددی در حوزه کلان‌شهر تهران بوده است. انتظار می‌رود اکنون که آقای قالیباف سودای ریاست جمهوری در سر دارد و تداوم دوران شهرداری او دور از انتظار است، شهرداری تهران کارنامه دقیق و مستندی از آمارهای موجود از جمله نیروی انسانی، پروژه‌‌های نیمه‌کاره، دیون و مطالبات پیمانکاران را به صورت مستند به شورا و شهردار آینده ارائه دهد تا مشخص شود ارثیه گذشته چه بوده است، تا فردا روزی خاطیان امروز در مقام طلبکاری و انتقاد از وضعیت چهارسال آینده برنیایند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • غلامی

    سلام شورا شهر تهران تخصصی کنید آقازاده‌ها ممنوع تکواندو کار ممنوع کشتی گیر

ارسال نظر