کد خبر: 19724
A
دکتر جهانگیری در چهارمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران تاکید کرد:

دانشگاه باید از دانشگاه امنیتی به دانشگاه امن تبدیل شود/ دانشگاه کانون اصلی توسعه علمی کشور است/ برای اشتغال زایی باید به الزامات مختلف آن تن دهیم

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه پیشنیاز و عامل اصلی توسعه ی پایدار و همه جانبه، توسعه ی انسانی، فرهنگی و علمی است، گفت: کانون اصلی که می تواند توسعه ی علمی را به صورت جدی پیش ببرد دانشگاه است.

دانشگاه باید از دانشگاه امنیتی به دانشگاه امن تبدیل شود/ دانشگاه کانون اصلی توسعه علمی کشور است/ برای اشتغال زایی باید به الزامات مختلف آن تن دهیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ دکتر اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در چهارمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران، اظهار داشت: دانشگاه نهادی است که اگر مسائل آن به خوبی حل و فصل شود و بتواند نقش واقعی خود را ایفا کند، قادر خواهد بود در کمک به حل مشکلات و دغدغه های اصلی کشور نقش آفرین باشد. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به تلاش های دولت یازدهم در جهت توسعه ی علم و فناوری خاطر نشان کرد: دولت تدبیر و امید تلاش کرد سیاست های دقیقی برای توسعه ی علم و فناوری وضع و مدیران مجربی را برای اجرای این سیاستها تعیین کند. 
دکتر جهانگیری افزود: در دولت یازدهم تلاش شد که حلقه ی علم و فناوری و تجارت مورد توجه قرار گیرد چرا که اگر این حلقه بصورت کامل تکمیل نشود و علم و فناوری به ثروت و تجارت تبدیل نگردد، علم و دانش محدود به کتابخانه ها و مراکز آموزشی خواهد شد.
وی اضافه کرد: باید پیوندی پویا میان مراکز علمی کشور و مراکز مصرف جامعه بوجود آوریم و تلاش کنیم که علم در جامعه عمومی شود.
معاون اول رییس جمهور همچنین با یادآوری تلاش های دولت تدبیر و امید برای روزآمد کردن مسائل آموزشی و پژوهشی کشور، تصریح کرد: دولت یازدهم تلاش کرد در مسائل دانشگاهی و آموزش عالی کشور تمرکز زدایی شود. 
دکتر جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه نهادی است که می تواند از هر نظر مستقل باشد، افزود: وزارت علوم و فناوری و دولت باید برای استقلال دانشگاه از جهات گوناگون گام های بلندی بردارند و موضوع هیأت امنا که در دولت اصلاحات مطرح شد نیز با این انگیزه بود که دانشگاه از استقلال برخوردار باشد و بتواند تصمیم گیری کند.
وی با بیان اینکه منابع مالی همواره با محدودیت مواجه هستند و نباید تصور کنیم که می توانیم به منابع نامحدود دسترسی داشته باشیم، گفت: تامین منابع مورد نیاز برای فعالیت های علمی و پژوهشی دانشگاه ها از سیاست های دولت تدبیر و امید بوده است که بخشی از این سیاست ها اجرایی شده و بخشی دیگر با موانعی روبرو بوده است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی محدودیت های پیش روی دولت تدبیر و امید در حوزه ی دانشگاه ها اظهار داشت: دولت یازدهم چند نفر را بعنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد اما متاسفانه موفق به کسب رأی نشد. 
دکتر جهانگیری اضافه کرد: دکتر فرجی دانای عزیز مقطع کوتاهی بعنوان وزیر علوم فعالیت کرد و دوره ی کوتاهی را موفق به خدمت رسانی شد و دکتر نیلی رییس پرتحرک و خوش فکر دانشگاه تهران نیز بعنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که متاسفانه موفق به کسب رأی لازم نشد و به این ترتیب بود که متوجه شدیم در این بخش راه بسیار سخت و دشواری پیش روی دولت قرار دارد.
وی افزود: یکی از برنامه هایی که باید بصورت جدی مورد توجه دولت دوازدهم باشد توجه ویژه به دانشگاه ها است و برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که دانشگاه به نهاد اصلی تولید علم‌، اندیشه، نظریه پردازی، پرسش گری،‌ آینده پژوهی و حل مسائل تبدیل شود.
دکتر جهانگیری افزود: لازمه ی تحقق این برنامه ها این است که در مجموعه ی نظام توافق شود که دانشگاه از یک مکان منفعل به مکانی فعال تبدیل شود. 
معاون اول رییس جمهور افزود: دانشگاه باید از دانشگاه امنیتی به دانشگاه امن و از دانشگاه نگران و مأیوس به دانشگاه برخوردار از آزادی های علمی و فرهنگی و امیدوار به آینده تبدیل شود چرا که چنین دانشگاهی است که می تواند نسبت به مسائل مبرم و حیاتی کشور نقش آفرین باشد.
وی با تاکید بر اینکه امروز یکی از اصلی ترین مسائل کشور که بعنوان ابرچالش مطرح است، موضوع بیکاری است و من معتقد هستم که برای حل مسئله ی بیکاری با همه عظمتی که دارد می توانیم راهکار پیدا کنیم.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه با شعار و حرف زدن نمی توان اشتغال ایجاد کرد، خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران هم رشد 12 درصدی و هم رشد منفی 7 درصد، هم تورم 50 درصدی و هم تورم 6 درصد را تجربه کرده است و از سوی دیگر در بهترین دوران ایجاد اشتغال، سالانه 600 تا 700 فرصت شغلی ایجاد شده اما در سالهای پیش از این دولت در بهترین دوران درآمدی کشور، میزان ایجاد اشتغال جدید برابر با صفر بوده است. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز متولدین دهه ی 60 به سن کار و فعالیت رسیده اند و متقاضی کار و اشتغال هستند، افزود: اگر مدیریت کشور خوب باشد و بتواند همانند بهترین دوران اشتغال زایی سالانه 600 تا 700 فرصت شغلی ایجاد کند این یعنی هر سال حدود 600 هزار نفر به بیکاران اضافه می شود و ما باید راهی پیدا کنیم که بتوانیم بیش از 700 هزار شغل در سال ایجاد کنیم.
وی با اشاره به ظرفیت های فراوان کشور و امکان اشتغال زایی بالا تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم به اهداف مورد نظر در اشتغال زایی دست پیدا کنیم نیازمند الزاماتی هستیم که باید محقق شوند. 
دکتر جهانگیری افزود: در کشور ما همواره هدف های خوب مورد توجه قرار می گیرد و همه علاقمند هستند که این اهداف محقق شود اما باید توجه داشته باشیم که بدون تحقق الزامات مورد نیاز نمی توانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.
معاون اول رییس جمهور یکی از الزامات اشتغال زایی در کشور را عدم ایجاد تنش در تعامل بین المللی دانست و گفت: امنیت سرمایه گذاری نیز باید در حد عالی در کشور وجود داشته باشد و باید به این گونه الزامات تن دهیم چرا که در غیر اینصورت به اهداف مطلوب نخواهیم رسید.
وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که در حوزه ی توسعه ی علوم دانش بنیان صورت گرفته، گفت: امروز مراکز و پارک های علم و فناوری، کریدورهای علم و فناوری و مراکز رشد فعال شده اند و دانشجویان می توانند با ارائه ایده های خود جهشی جدید در اشتغال زایی کشور ایجاد کنند.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه باید به دنبال توسعه ی پارک ها و مراکز علم و فناوری و ایجاد شهرهای دانش در مجاورت دانشگاه ها باشیم، خاطر نشان کرد: باید جهت گیری پایان نامه های دانشجویی به سمت ایده های بازار گرا و حل مشکلات کشور حرکت کند و اساتید دانشگاه ها نیز باید تلاش کنند موضوع پایان نامه ها را به سمت حل ابرچالش های کشور هدایت نمایند.
در این مراسم رییس دانشگاه تهران هم در سخنانی گزارشی از وضعیت دانشگاه و برنامه های آتی ارائه کرد و به بیان توضیحاتی در خصوص طرح های در دست اقدام این دانشگاه پرداخت.
در این مراسم همچنین از 49 نفر از اساتید برگزیده ی دانشگاه تهران با حضور معاون اول رییس جمهور قدردانی و از طرح شهر دانش، سومین برنامه ی راهبردی دانشگاه تهران و نظام نامه ی کد اخلاقی دانشگاه رونمایی شد.
گفتنی است معاون اول رییس جمهور پیش از حضور در این مراسم به همراه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس دانشگاه تهران از نمایشگاه یافته ها و دستاوردهای برگزیده ی پژوهش و فناوری دانشگاه تهران بازدید کرد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر