کد خبر: 19761
A
عبدالله ناصری :

قالیباف می خواهد عرصه را بر رئیسی تنگ کند

ارزیابی مناظره نخست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حکایت از آن می کند که نامزدهای اصولگرا شاید علاقه ای به همکاری برای هم افزایی پایگاه رأی جناح خود ندارند و هر کدام شیوه ای را در زمان تبلیغات برای جلب نظر افکارعمومی طراحی کردند که نمی خواهند آن را تغییر دهند.

قالیباف می خواهد عرصه را بر رئیسی تنگ کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،ارزیابی مناظره نخست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حکایت از آن می کند که نامزدهای اصولگرا شاید علاقه ای به همکاری برای هم افزایی پایگاه رأی جناح خود ندارند و هر کدام شیوه ای را در زمان تبلیغات برای جلب نظر افکارعمومی طراحی کردند که نمی خواهند آن را تغییر دهند. عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات در گفتگو با خبرنگار سیاسی «انتخاب» می گوید: رئیسی نامزد نهایی شده جبهه جمنا است و آقای قالیباف این را می داند بنابراین روش تهاجمی را پیش گرفت تا  عرصه را بر آقای رئیسی تنگ کند اما رئیسی زیرکانه سکوت کرد تا خود را یک چهره اخلاقی نشان دهد.

بعد از مناظره نخست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، اختلاف ها بین آقای رئیسی و آقای قالیباف و هواداران آنها روز به روز تشدید شد، به طوریکه طرفداران رئیسی، قالیباف را به احساسی کردن فضای انتخابات متهم می کنند، در مقابل هواداران آقای قالیباف، سکوت و عدم حمایت آقای رئیسی را غیرقابل توجیه و پاس گل به جناح رقیب می خوانند، شما به عنوان ناظر بیرونی وضعیت بین این دو نامزد جمنا را چه طور ارزیابی می کنید؟

تصور خود من این است که آقای رئیسی ورژن و مدل جدیدی از آقای احمدی نژاد است و توصیه می کنم بدنه و پایگاه رأی اصولگرایی به او رأی ندهند اما معتقدم بعد از مناظرات وضعیت آقای رئیسی در جامعه اصولگرایی خیلی بهتر از آقای قالیباف شد.

چه طور چنین تحلیلی دارید؟

آقای قالیباف چهره ای قانون گریز است. معتقدم در جدال درون اردوگاهی بین قالیباف و رئیسی، هواداران آقای رئیسی بر هواداران آقای قالیباف پیروز می شوند؛ گرچه نامزد مطلوب آنها نیز به کرسی ریاست جمهوری نمی رسد.

قالیباف می خواهد عرصه را بر رئیسی تنگ کند / در جدال درون اردوگاهی، هوادارن رئیسی بر هواداران قالیباف پیروز خواهند شد / بعد از مناظره وضعیت رئیسی در بین اصولگریایان از قالیباف بهتر شد / در مناظره، رئیسی کاری به کار قالیباف نخواهد داشت

تقابل بین قالیباف و رئیسی را از چه جهت می دانید و چه طور این دو حاضر نیستند کمک حال هم در مناظرات باشند، به عبارت دیگر آقای رئیسی کمک آقای جهانگیری و آقای روحانی به یکدیگر را دید اما اقدامی برای حمایت کلامی از آقای قالیباف انجام نداد چرا؟ آیا این تعبیر هوادران قالیباف که می گویند آقای رئیسی به آقای قالیباف خیانت کرد، تعبیر درستی است یا از سر احساسات بیان می شود؟

دوربین چندین مرتبه تصویر آقای رئیسی را در مناظره اول نشان داد و حالت بهُت و حیرت در چهره او نمایان و معلوم بود چون با حوزه اجرایی کشور و اعداد و ارقام این حوزه آشنا نیست بنابراین مشاهده آن صحنه ها برایش پدیده عجیبی بود اما بالاخره جامعه در مقابل این مواجهه های شبه تهاجمی، تا حدودی سکوت را می پسندد. یعنی از این جهت آقای رئیسی زیرکانه تصمیم گرفت یک چهره اخلاقی از خود نشان دهد و در این مواجهه و تهاجمی که آقای قالیباف انجام می داد خود را دخیل نکند و به دفاع از آقای قالیباف نپردازد. ضمن آنکه به نظر می رسد آقای رئیسی نامزد نهایی شده جبهه جمنا است و آقای قالیباف این را می داند بنابراین چنین روش و شیوه ای را پیش گرفت تا عرصه را بر آقای رئیسی تنگ کند. با این توضیح هیچ دلیلی ندارد که آقای رئیسی به دفاع از آقای قالیباف بیاید. در واقع آقای رئیسی فقط یک مسیری را که مشاورانش برای او تعریف کردند جلو می رود و هیچ کاری به آقای قالیباف نخواهد داشت و گذاشته او هر راهی که می خواهد برود یا هر حرفی می خواهد بزند.

آقای قالیباف اگر این روش را ادامه دهد، نهایتا در مناظره های بعدی چه نتیجه ای می گیرد، آیا می تواند پیروز میدان مباحثه لقب بگیرد؟

خیر، اگر همین روش را به خواهد ادامه دهد به نظر من بازنده است، چون با توجه به این تحولاتی که در عرصه فناوری و شبکه های اجتماعی پیش آمده، مردم به اطلاعات دست پیدا کردند و آگاهی هایی که حتی در اقشار محروم جامعه نیز رخ داده، پشت پرده این کلی گویی ها، ناصواب گویی ها و ناصادقانه سخن گفتن های آقای قالیباف را برای افکارعمومی مشخص کرده است._ انتخاب

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر