کد خبر: 19809
A

مروری بر روزنامه های چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه

روزنامه های امروز در گزارش های خود به موضوع انتخابات و کشمکش میان نامزدهای انتخاباتی پرداخته اند. در همین حال، موضوع چرخش سیاست های حماس و همچنین روز آزادی مطبوعات از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران کشمکش انتخاباتی میان جناح های مختف ادامه دارد.

ادامه کشمکش انتخاباتی میان جناح های سیاسی/ دوری حماس از ایران؟

روزنامه کیهان در گزارش اصلی خود با تیتر «هزینه‌های دولت یازدهم بیشتر از 5 دولت قبل بوده است»، به نقد از عملکرد دولت پرداخته است. در بخشی از این گزارش می خوانیم: «گاهی به عملکرد 4 ساله دولت حسن روحانی نشان می‌دهد که خرج‌کرد این دولت در 4 سال نه‌تنها از مصرف 8 ساله دولت قبل بیشتر بوده بلکه در برخی شاخص‌ها به ‌اندازه 5 دولت قبل هزینه کرده است.

فقط در یک فقره، مجموع منابع ریالی درآمدهای ارزی در این چهار سال بیش از 1000 هزار میلیارد تومان بوده است که دو برابر درآمد 500 هزار میلیارد تومانی دولت دهم بوده است.در نمونه دیگر، جمع هزینه‌های جاری در «دولت روحانی»، بیش از 642 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم در هیچ دولتی در جمهوری اسلامی ایران سابقه ندارد. برای اینکه بزرگی این عدد بیشتر نمایان شود، کافی است بدانید، در مجموع 5 دولت قبل از دولت یازدهم، یعنی دولت‌های ششم تا دهم، مجموع هزینه‌های جاری کمتر از این رقم بوده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، از سال 72 تا 91 یعنی طی 20 سال حدود 640 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری شده است.همچنین در دولت یازدهم نرخ رشد هزینه‌های جاری بیش از 2 برابر شده و به 133 درصد رسیده است، این در حالی است که نرخ رشد هزینه‌های جاری در دولت نهم 47/6 درصد بوده و در دولت دهم به 52/7 درصد رسیده است.»

همچنین حسین شریعتمداری در یادداشتی در این روزنامه به نقد ادعای اینکه برجام سایه جنگ را از کشور برداشته پرداخته و آن را دروغ انگاشته است. در بخشی از این یادداشت می خوانیم: «خطاب به کسانی که ادعا می‌کنند برجام سایه جنگ را از سر ملت دور کرده است باید گفت؛ وقتی آنچه آمریکا و متحدانش در پی آن بوده‌اند، بی‌چون و چرا به آنها تحویل داده‌اید، دیگر چه نیازی به حمله نظامی دارند؟! ماجرای شما شبیه داستان کسی است که با افتخار می‌گفت؛ همیشه در همه دعواها و منازعات، بنده حرف آخر را می‌زنم! پرسیدند؛ حرف آخرت چیست که طرف مقابل را وادار می‌کند دست از نزاع بردارد و به نفع تو کنار بکشد؟! طرف پاسخ داد؛ می‌گویم؛ بله قربان! حق با شماست، بنده اشتباه می‌کنم! بفرمائید هر چه دلتان می‌خواهد انجام بدهید!

حالا خودتان قضاوت کنید؛

- وقتی آن همه امتیاز نقد را یکجا و بی‌چون و چرا تحویل حریف می‌دهید و در مقابل، فقط یک مشت وعده نسیه می‌گیرید که حریف همان وعده‌های نسیه را هم یکی پس از دیگری انکار می‌کند و به قول خودتان دبه درمی‌آورد، و شما کمترین واکنشی نشان نمی‌دهید! آیا برای حریف پیام ضعف و زبونی نفرستاد‌ه‌اید؟!

- و یا در حالی که آمریکا روی فشار اقتصادی به کشورمان اصرار می‌ورزد و با تحریم‌های پی در پی به مقابله با ایران اسلامی آمده است، ادعا می‌کنید «خزانه خالی است»! حریف را به ادامه فشار اقتصادی تشویق نکرده و پیام نداده‌اید که «خوش به نشان آمده است»!

- و یا هنگامی که می‌فرمائید؛ آمریکا می‌تواند با یک بمب و ظرف 5دقیقه تمام تأسیسات نظامی ما را ویران کند و از کار بیندازد! آیا مفهومی غیر از این دارد که دستهایتان را در مقابل آمریکا به نشانه تسلیم بالا برده‌اید!

- و یا وقتی با صدای بلند اعلام می‌کنید که دنیای امروز، دنیای مذاکره است و نه موشک، آیا غیر از این است که به حریف پیغام می‌دهید؛ نگران موشک‌های ما نباش، همه را از بین می‌بریم!

طرح از روزنامه اعتماد

ادامه کشمکش انتخاباتی میان جناح های سیاسی/ دوری حماس از ایران؟

 

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «بلای وعده‌های نجومی» نوشت: «می‌توانید یا دل‌تان می‌خواهد؟»؛ این پرسشی است که سخنگوی دولت یازدهم از کاندیداهایی می‌پرسد که با وعده سه برابر کردن یارانه‌ها پا به عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری گذاشته‌اند. وعده‌هایی نجومی که نوبخت به همه کاندیداهای رقیب می‌گوید: «دل ما هم می‌خواهد اما منابع کشور اجازه چنین کاری نمی‌دهد.» محمدباقر نوبخت در جلسه هفتگی خود با اصحاب رسانه به تفصیل به مهم‌ترین شعارهای انتخاباتی رقبای رییس دولت یازدهم پرداخت. او افزایش سه برابری یارانه‌ها را تنها به شرطی امکان‌پذیر دانست که قیمت حامل‌های انرژی را شش برابر زیاد کنیم. موضوعی که البته سخنگوی دولت طبق آمار و مستند به احکام دیوان محاسبات آن را اعلام کرد و گفت: «کل فروش شرکت پالایش و پخش ٣٦ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان است اما همه را که نمی‌تواند بین مردم تقسیم کند. سهم سازمان از شرکت پالایش و پخش ٢٣ هزار و ٩٠٠ میلیارد تومان است. سهم شرکت گاز در این محاسبه ١٥ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان و شرکت برق ١٦ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان است که در مجموع ٦٩ هزار میلیارد تومان می‌شود که سهم شرکت برق برای سرمایه‌گذاری در بخش خود در نظر گرفته شده و از این محاسبات کنار رفت. بنابراین با احتساب کسورات قانونی ٣٦ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان باقی می‌ماند که سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند آن را در اختیار داشته باشد. در سال ١٣٩٥، ٤١ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شد و علاوه بر آن ٤٨٠ میلیارد تومان به موضوع سبد امنیت غذایی و ٥٠٠ میلیارد تومان به موضوع سلامت اختصاص داده شد. پس کل پولی که در اختیار دارد٣٦ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان اما پرداختی آن ٤٢ هزار میلیارد تومان است و مابه‌التفاوت آن را از خزانه برداشتیم. وی در ادامه گفت: من به صداقت و شرافت کسانی که طرح افزایش یارانه را مطرح می‌کنند، شک ندارم اما این حرف بسیار قابل‌تامل است و امیدوارم منظورشان افزایش یارانه اقشار کم درآمد باشد که البته آن هم ٣ تا٤ برابر افزایش یافته است و علی‌البرکه‌الله هم برای آن گفته شد یعنی آنها که مستمری می‌گرفتند یارانه‌شان هم افزایش یافته است. حالا باید پرسید که منظور از افزایش یارانه افراد کم‌درآمد چیست و اینکه منظور این است یارانه همه افراد افزوده شود؟»

ادامه کشمکش انتخاباتی میان جناح های سیاسی/ دوری حماس از ایران؟

پرویز سروری در گفت و گو با روزنامه جوان با عنوان «مجرمان حبس دیده را هم تأیید صلاحیت کردند» به موضوع رد صلاحیت های گسترده در انتخابات پرداخته است. سروری در این گفت و گو می گوید: «یکی از دوستان ما را که قانون تدریس می‌کند، با استناد به بند دال ماده ٢٦ قانون رد صلاحیت کردند؛ آن هم به بهانه ابراز نکردن وفاداری به قانون اساسی.

رئیس ستاد انتخاباتی لیست خدمت ادامه داد: خیلی از دوستان ما را با این بهانه رد کردند. با این اوضاع چگونه لیست خود را اعلام کنیم؟

سروری گفت: افرادی که در لیست قبل، در سطوح بالای آرا قرار داشتند، این دوره رد شدند. البته ما به قانون پایبندیم، اما آنها می‌خواهند با این بی‌عدالتی لیست ما را تا آخر باز بگذارند تا کار انتخاباتی صورت نگیرد.وی تصریح کرد: باید پرسید که چرا مجلس و رئیس مجلس ورود نمی‌کنند؟ در حالی که این هیئت هیچ مصداقی هم برای این بهانه یعنی « ابراز نکردن وفاداری به قانون» ارائه نمی‌کنند.

رئیس ستاد انتخاباتی لیست خدمت اضافه کرد: کسانی که تا دیروز همه نهادهای کشور را متهم می‌کردند امروز نشان دادند که تمامیت‌خواه هستند. سروری افزود: این اقدامات موجب سلب اعتماد مردم از کسانی است که قانون را برای منافع خود بکار می‌گیرند و این برای نمایندگان مجلس زیبنده نیست.رئیس ستاد انتخاباتی لیست خدمت خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی افراد تأیید صلاحیت شده‌اند که محکومیت مؤثر دارند و بعضاً ماه‌ها و سال‌ها در زندان بودند، اما دوستان ما که افراد موجه و بعضاً از رزمندگان دفاع مقدس هستند، رد صلاحیت شدند.»

روز آزادی مطبوعات

ادامه کشمکش انتخاباتی میان جناح های سیاسی/ دوری حماس از ایران؟

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «پرواز آزادی با قلم» نوشت: «روزها گذشتند و تقویم ها گفتند که بار دیگر به روز سوم مه رسیدیم؛ روزی که در تقویم‌ها به نام رکن چهارم دموکراسی و به پاس تاثیرگذاری‌‌شان، روز جهانی آزادی مطب وعات نام گرفته است. مناسبتی که در لابه‌لای برگه‌های تقویم جا خوش کرده است تا یادآوری کند، حرمت و تاثیرگذاری آنچه را که از آن با عنوان گذرگاه رسیدن به آزادی یاد می‌کنند.

مطبوعات ایران نیز در این سال‌ها با تمام افتان و خیزان حالی‌اش، همپای سایر همنوعانش در سراسر دنیا سرپا مانده تا از یاد برده نشود، لحن خوش آزادی میان لهجه روزمرگی میل به آزادی.به مناسبت روزجهانی آزادی مطبوعات بر آن شدیم تا با یادداشت‌هایی از روزنامه‌نگاران نسل دیروز و امروز این عرصه، مقام آزادی کلمه را پاس بداریم.»

دوری حماس از ایران؟

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «دوری حماس از ایران؟» نوشت: «جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در اساسنامه تازه خود، بند مربوط به نابودی اسرائیل را حذف کرد و مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. این موضوع می‌تواند روابط ایران و حماس را دگرگون کند؛ روابطی که خالد قدومی، نماینده «جنبش مقاومت اسلامی فلسطین» در ایران، در مصاحبه قبلی خود با روزنامه «شرق» (آذر ٩٥)، آن را «راهبردی» می‌‌خواند و تأکید داشت که مقامات تصمیم‌گیرنده در جمهوری اسلامی ایران مواضع منطقه‌ای حماس را درک می‌کنند. حال باید دید ایران این موضع‌گیری جدید را نیز همان‌طور‌که حماس می‌خواهد، درک می‌کند یا خیر. نماینده حماس در ایران که فاصله‌گرفتن این جنبش از ایران و نزدیکی‌شان به قطر و عربستان را رد می‌کرد، تأکید داشت که با درنظرگرفتن منافع فلسطین، تلاش می‌کنند تا روابط منطقه‌ای خود را متوازن نگاه دارند. آنها این بار در راستای تأمین منافع و توازن روابط منطقه‌ای خود، از وجه‌اشتراک‌شان با ایران؛ یعنی دشمنی با اسرائیل گذشته‌ و با یک چرخش اساسی در مواضع خود، مرزهای ١٩٦٧ را به رسمیت شناخته‌اند. مرزهای ۱۹۶۷، شامل سرزمین‌های کرانه باختری رود اردن و باریکه غزه می‌شود؛ سرزمینی که در جنگ شش‌روزه سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمد. سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) نیز که اکنون کرانه باختری رود اردن را در کنترل دارد، پیش‌تر این مرزها را به رسمیت شناخته بود.»

طرح از روزنامه شهروند

 

 
ادامه کشمکش انتخاباتی میان جناح های سیاسی/ دوری حماس از ایران؟
 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر