کد خبر: 19898
A

مروری بر روزنامه های چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت ماه

روزنامه های امروز حادثه غمناک ریزش معدن در گلستان را بازتاب داده اند. این در حالی است که موضوعات انتخاباتی و همچنین کشمکش ها میان نامزدهای انتخاباتی بر سر موضوعات مختلف از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز حادثه غمناک ریزش معدن را بازتاب داده اند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «گلستان کارگران ایرانی!» با اشاره به اینکه ده ها معدنچی پس از انفجار معدن زغال‌سنگ در آزادشهر گلستان در عمق 1800 متری محبوس شدند، نوشت: «19 روز پس از اینکه سیلاب بی‌سابقه آذربایجان غربی 48 نفر را به کام مرگ برد، وقوع انفجاری هولناک در معدن زغال سنگ شهرستان آزادشهر کارگران زیادی را در عمق زمین حبس کرد. هر چند دولتمردان برای فرار از پاسخگویی به فراوانی کشته‌های سیلاب آن را به بلایای طبیعی گره می‌زنند اما راه فراری برای بی‌تدبیری در انفجار معدن وجود ندارد. براساس آخرین آمار پیکر دو معدنچی از میان آوار خارج شده و تلاش برای نجات کارگران حبس شده که شمار آنها از 26 تا 80 نفر اعلام شده در جریان است. 48 نفر از مجروحان حادثه هم به بیمارستان منتقل شده‌اند.

این حادثه ساعت 12:05 روز گذشته در معدن زغال سنگ زمستان یورت که در 14کیلومتری شهرستان آزادشهر و در 90 کیلومتری گرگان مرکز استان قرار دارد، اتفاق افتاد. به علت شدت حادثه تیم‌های گسترده امداد از شهرستان آزاد‌شهر و شهرهای همسایه خود را به محل رسانده وتلاش برای نجات حادثه‌دیدگان را شروع کردند. اولین بررسی‌ها حکایت از این داشت که 18 کارگر مجروح شده و 80 کارگر دیگر داخل معدن به دام افتاده‌اند که مجروحان حادثه به بیمارستان منتقل شده و تلاش برای نجات معدنچیان گرفتار شده به جریان افتاد. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان گفت: وجود گاز زیاد در تونل ورودی معدن دسترسی به کارگران محبوس شده را دشوار کرد. جانشین جمعیت هلال‌احمر آزادشهر هم ساعتی بعد از وقوع حادثه اعلام کرد که گروه‌های امداد 15 کارگر را به صورت سرپایی مداوا کردند.»

 

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «تراژدی در <گلستان>» نوشت: «انفجار ظهر دیروز معدن زغال سنگ در آزادشهر استان گلستان ده‌ها معدنچی را در عمق 1300 متری گرفتار کرد معاون اول رئیس جمهوری در پیامی به استاندار گلستان مأموریت ویژه داد تا همه امکانات را برای نجات معدنچیان گرفتار بسیج کند با دستور رئیس جمهوری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی حادثه و اتخاذ تصمیم‌های مقتضی راهی گلستان شد.»

کلید واژه جدید انتخاباتی روحانی

تراژدی در گلستان همه را غمگین کرد/ کلید واژه جدید انتخاباتی روحانی

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «آزادی کلید‌واژه روحانی» نوشت: «حسن روحانی گفت: امروز رقابت بین دو شیوه برای اداره کشور است، یک شیوه سخت‌گیری و برخورد خشن با مردم و استفاده از روش‌های فشار و یک شیوه اعتدال و خردگرایی و استفاده از مشورت و نظرات برای اداره جامعه است. گفت‌وگوی شب گذشته رئیس‌جمهور محورهای متفاوتی داشت؛ تعریف انقلابی‌بودن، برنامه‌های روحانی برای مبارزه با فساد، محیط زیست و... از جمله محورهای مورد بحث در این گفت‌وگو بود. او ابتدا با ابراز تأسف از روی‌دادن حادثه معدن زغال‌سنگ آزادشهر در استان گلستان با خانواده‌های آسیب‌دیدگان ابراز همدردی کرد. این از جمله مهم‌ترین فرازهای سخنان او بود.

محور سخنان روحانی در گفت‌وگوی ویژه‌ای خبری‌اش به شرح زیر است.

‌ در بخش اقتصادی اگر امروز آزادی بیشتری به مردم بدهیم، مردم در اقتصاد احساس رقابت بیشتری کنند، احساس کنند دستگاه‌های وابسته به قدرت مداخله در اقتصاد ندارند، حتما موفقیت بیشتری  حاصل خواهد شد.»

طرح از روزنامه شرق

تراژدی در گلستان همه را غمگین کرد/ کلید واژه جدید انتخاباتی روحانی

 

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «تحدید آزادی ممنوع، حتی برای احمدی‌نژاد!» نوشت: «عید مبعث بود که کانال‌های تلگرامی و سایت‌های نزدیک به احمدی‌نژاد خبر حضور او را در حرم مطهر امام رضا(ع) منتشر کردند. این سفر با اندک فاصله‌ای بعد از اعلام رد صلاحیت احمدی‌نژاد صورت گرفت. دیدن احمدی‌نژاد آن‌ هم بعد از رد صلاحیتش در حرم رضوی برای برخی مردم جذابیت خاصی داشت. گفتنی‌است در این بازه زمانی، یعنی از شب شهادت امام موسی‌کاظم(ع) تا شام مبعث، اقشار متدین تهران و سایر نقاط کشور برای زیارت علی‌ابن موسی الرضا(ع) به خراسان رضوی سفر می‌کنند و این بهترین زمان برای حضور احمدی‌نژاد در میان اقشاری بود که شاید هنوز نیز برای او جایگاه خاصی را در نظر دارند. همین تفکر و رویکرد سبب شد تا زمانی که رییس‌ رد صلاحیت‌شده دولت‌های نهم ‌و دهم در صحن‌های متبرکه آستان رضوی وارد شد، برخی برای گرفتن عکس یادگاری و عده‌ای برای شنیدن ناگفته‌هایی که انتظار می‌رفت احمدی‌نژاد برای مناظرات کنار گذاشته بود، به سمت او بروند. در این میان، عده‌ای از حامیان او نیز از رد صلاحیتش سوال می‌کردند و برخی سعی داشتند به وی علاقه خود را نشان‌ دهند. این تجمع‌های اطراف احمدی‌نژاد سبب شد تا حواشی برای او ایجاد شود و همچنین ماموران آستان قدس برای جلوگیری از اتفاقات‌ جانبی و احتمالی، اطراف او را محاصره کرده و مشتاقان احمدی‌نژاد را از مسیر متفرق کنند. در فیلم‌هایی که آن روز از ماجرا منتشر شد، احمدی‌نژاد به‌دلیل برخوردهای ماموران آستان‌قدس، اعتراض‌هایی را در دستور کار قرار می‌دهد ولی گویی او در حصری نامریی است و کسی صدای آقای بگم ‌بگم‌ را دیگر نمی‌شنود.

نکته جالب این بود که ابتدا، کانال‌های تلگرامی حامی‌ احمدی‌‌نژاد در فضای مجازی با انتشار تصاویری از شلوغی اطراف‌ رییس‌دولت نهم ‌و دهم تیتر زدند: «تأیید صلاحیت احمدی‌نژاد توسط مردم!» اما تنها ساعتی بعد، فیلم‌ها و تصاویری منتشر شد که رسانه‌های احمدی‌نژاد آن‌ها را با عناوین دیگری که حکایت از برخورد نامناسب با احمدی‌نژاد، توسط ماموران آستان قدس داشت، منتشر و اعتراض می‌کردند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر