کد خبر: 19998
A
گزارش لحظه به لحظه دیده بان ایران از دومین مناظره انتخاباتی؛

حمله همه جانبه علیه دولت +فیلم

پیش از برگزاری دومین مناظره انتخاباتی، جایگاه هریک از نامزدها و نخستین نامزدی که باید پاسخگو سوال مجری برنامه باشد، با قرعه‌کشی مشخص شد.

حمله همه جانبه علیه دولت +فیلم

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، پیش از برگزاری دومین مناظره انتخاباتی با حضور عبدالعلی علی‌عسگری (ریس سازمان صدا و سیما)، مرتضی میرباقری (معاون سیما)، اعضای کمیسیون تبلیغات انتخابات و شش نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری مراسم قرعه‌کشی برای مشخص شدن جایگاه هریک از نامزدها و نخستین نامزدی که باید پاسخگو سوال مجری برنامه باشد، برگزار شد.

بر این اساس، اسحاق جهانگیری جایگاه شماره ۱، سیدابراهیم رییسی جایگاه شماره ۲، محمدباقر قالیباف جایگاه شماره ۳، سیدمصطفی آقا میرسلیم جایگاه شماره ۴، حجت‌الاسلام سیدحسن روحانی جایگاه شماره ۵ و سیدمصطفی هاشمی‌طبا جایگاه شماره ۶ را به‌دست آورد.

مناظره زنده نامزدهای ریاست جمهوری امروز (جمعه، ۱۵ اردیبهشت) ساعت ۱۶:۳۰ با حضور شش نامزد در استودیوی مناظره‌های تلویزیونی  آغاز شد 

این مناظره ساعت ۲۲ از شبکه چهار سیما و شبکه رادیویی جوان بازپخش خواهد شد.

در مناظره پیش رو قرار است نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به سوالات مجری برنامه درباره موضوعات مختلف سیاست داخلی و خارجی و مسائل فرهنگی پاسخ دهند.

 

15:39نامزدهای انتخابات وارد جام جم شدند

15:45نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برای حضور در مناظره دوم به ساختمان معاونت سیما وارد شدند.

16:00اسحاق جهانگیری، حجت الاسلام ابراهیم رییسی ، محمد باقر قالیباف،مصطفی میرسلیم، مصطفی هاشمی طبا و حجت‌الاسلام حسن روحانی وارد ساختمان جام جم شدند و تا ساعتی دیگر دومین مناظره انتخاباتی خود را آغاز خواهند کرد.

16:05عبدالعلی علی عسگری ریس سازمان صدا و سیما و مرتضی میرباقری معاون سیما به همراه اعضای کمیسیون تبلیغات انتخابات در اتاق تشریفات ساختمان «جام جم» حضور دارند تا از نامزدهای ریاست جمهوری پذیرایی کنند و از نزدیک شاهد برگزاری دومین مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باشند.

16:10حسن سلطانی مجری برنامه «اینجا ایران است» شعار صداوسیما را برای تهیه وپخش برنامه های مناظره  نامزدهای انتخاباتی «آگاهی بخشی، عدالت رسانه ای و مشارکت حداکثری» عنوان کرد و گزارشی کوتاه از برنامه‌های تبلیغاتی هریک از نامزدهای ریاست جمهوری ارائه داد.

16:15همچنین در بخش‌هایی از این برنامه، تصاویری از پشت صحنه چگونگی ساخت اتاق تشریفات و دکور برنامه مناظره دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری پخش شد.

16:20تصاویر حضور نامزدهای انتخاباتی از برنامه «اینجا ایران است» به صورت زنده از شبکه یک سیما و شبکه خبر پخش می‌شود.

16:25مناظره زنده نامزدهای ریاست جمهوری جمعه (۱۵ اردیبهشت) ساعت ۱۶:۳۰ با حضور شش نامزد در استودیوی مناظره‌های تلویزیونی برگزار می‌شود.

 اظهارات کاندیداها قبل از شروع مناظره:

روحانی: نامزدها لازم است از نقل قول های غیر واقع اجتناب کنند./برنامه کاندیداها باید در مناظره ها مشخص شود.

 میرسلیم: امیدوارم امروز به خوبی از فرصت استفاده شود

 جهانگیری : در مناظره جدی هستم

 هاشمی‌طبا : تاکتیک خاصی ندارم و سوال ها را جواب می دهم

 رییسی: مردم باید در نگاه و لسان کاندیدا احساس صداقت کنند

 قالیباف : مناظره باید جنبه ایجابی داشته باشد

 

16:43 محمدباقر قالیباف، اولین نامزدی است که پشت تریبون قرار  گرفت 

سوال: چگونه میتوان بر شتاب علمی افزود و جایگاه علمی کشور را در عرصه ی جهانی سریعتر ارتقا بخشید

دومین مناظره شش نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی - فرهنگی بعد از ظهر روز جمعه پانزدهم اردیبهشت‌ماه میان مصطفی میرسلیم، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، مصطفی هاشمی‌طبا، حسن روحانی و ابراهیم رئیسی برگزار شد.

به گزارش ایسنا این مناظره سه ساعته که در آن کاندیداها درباره برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در حوزه مسائل اجتماعی به بحث پرداختند به صورت زنده از شبکه یک سیما و رادیو ایران پخش شد.

گفتنی است اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اجتماعی روز هشتم اردیبهشت برگزار شد و مناظره اقتصادی نیز در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

چطور می‌توان به رشد علمی کشور شتاب بخشید؟

محمد باقر قالیباف پاسخ خود به اولین پرسش مناظره دوم مبنی بر اینکه چطور می‌توان به رشد علمی کشور شتاب  بخشید، را به اتهام وارد شده به وزیر آموزش و پرورش در مورد قاچاق که صحت آن از سوی مراجع ذی صلاح رد شد اختصاص داد.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان بر شتاب رشد علمی و افزایش کیفیت آموزش،‌پژوهش و نوآوری در نظام آموزشی کشور اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی افزود و جایگاه علمی ایران را در جهان ارتقاء داد با تسلیت به مناسبت حادثه معدن استان گلستان، اظهار کرد: موضوع فرهنگ یکی از مهمترین موضوعات همه جوامع است. در این حوزه همواره دو نگاه بدبینانه و خوشبینانه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه اول نگاه قیم‌مآبانه و کنترل نظارت بر همه موضوعات فرهنگی است، اما در نگاه دوم اصل بر آگاهی بخشی بر مردم است تا آنها بتوانند با توانمندسازی و همچنین کمک نهادهای مردمی ایفای نقش کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه ریشه اساسی مشکلات اقتصادی به فرهنگ و تربیت برمی‌گردد، گفت: معتقدم آموزش و پرورش می‌تواند مهمترین وزارتخانه‌ای باشد که در این زمینه فعالیت می‌کند. اگر این وزارتخانه درست عمل کند شاهد آثاری مثبت و در صورت عملکرد بد این وزارتخانه شاهد آثاری منفی در این زمینه خواهیم بود.

قالیباف با بیان اینکه در هفته گذشته محموله مشکوکی در یک ویلایی پیدا شد اظهار کرد: رسیدگی به این پرونده ظرف دو روز به صورت فشرده انجام شد، اما سوال این است که در یک وزارت خانه که آموزش و پرورش است و در این زمینه مسئولیت دارد می بینیم واردات به این صورت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: حالا این واردات می‌تواند قانونی یا غیرقانونی باشد، ولی غیر ضروری است . این بحث پیش می آید که این وزارت خانه صنعتی و اقتصادی نیست و آموزش و پرورش است و آن هم چنین وارداتی در آن صورت می گیرد این مسئله باعث نگرانی مردم می‌شود که در راس این وزارت خانه چنین حرکتی صورت می گیرد.

این کاندیدای انتخابات همچنین بیان کرد: چگونه مردم قشر فرهیخته ، بازنشستگان آموزشی و آن‌ها که در حق التدریس باقی مانده اند اعتماد کنند. اگر بخواهیم مشکل اقتصاد را حل کنیم ، پنج  میلیون شغل ایجاد کنیم و یارانه طبقه محروم را تقویت کنیم باید نظام اصلاحی در نظام پولی، مالی و گمرکی انجام دهیم. این نمونه ای بود که در این هفته اتفاق افتادو حتما در روزها، ماه ها و سالهای متمادی از این اتفاقات خواهیم داشت.

مصطفی میرسلیم در واکنش به سخنان قالیباف اظهار کرد: شما پاسخ درستی به سوال مطرح شده ندادید. کیفیت  آموزش در کشور به جایگاه معلمان برمی‌گردد، اما متأسفانه در کشور ما جایگاه درستی به معلمان نداده‌ایم و آنان در وضعیت معیشتی خوبی به سر نمی‌برند و مجبورند برای امرار معاش در چند جا کار کنند که این شرایط غیرقابل قبول است.

وی افزود: کار علمی که مناسب ما باشد و برای کشورمان کارآمد محسوب شود کمتر انجام می شود و اغلب شاهدیم که برخی پژوهش‌ها در ژورنال‌های علمی خارجی چاپ می‌شوند که به ما کمکی نمی‌کند و به درد ما نمی‌خورد. ما باید مسایل کشور را به همت اساتید و فرهیختگانمان بشناسیم تا آنها را حل کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در کشور ما متأسفانه شرایط بحرانی رکود تورمی وجود دارد در این شرایط جز با تقویت کار پژوهشی نمی‌توانیم مسایلمان را حل کنیم ،گفت:در این دولت متأسفانه طرح‌هایی که برای حل مسایل اقتصادی انجام شده بود تعطیل شد و در عین حال ما از ورود چند هواپیما به کشور خوشحال می‌شویم و جشن می‌گیریم. این کار به معنای ایجاد شغل برای جوانان دیگر کشورها است در حالی که ما می‌توانستیم بسیاری از قطعات این هواپیماها را در کشور خودمان تولید کنیم.

حسن روحانی خطاب به قالیباف گفت: اگر می خواهیم مسئله فرهنگ جامعه و آموزش را بالا ببریم باید به زیربناها  توجه کنیم. اخلاق ا ولین زیربنا است ما باید حق الناس را رعایت کنیم و حقوق مردم را نباید در عین حال زیر پا بگذاریم. فرض بگیریم فردی تخلف کرده است چه کسی باید بگوید او متخلف است؟ آیا محکمه است یا نه ؟ اگر محکمه است چطور قالیباف قبل از آنکه موضوع مطرح شود اتهام ناروایی به وزیر می زند؟

وی در ادامه با بیان اینکه اگر می خواهیم علم و تحقیق جلو برود باید در جامعه آزادی باشد اظهار کرد: اگر آزادی نباشد جوانان چگونه به پیشرفت اساسی برسند؟وقتی دانشگاه شیراز فرزند علامه مطهری را دعوت می‌کند، اما دوستان شما مانع می‌شوند و با آجر به ماشین او حمله می‌کنند، می توانیم  دانشگاه متعالی  داشته باشیم باید شرایطی فراهم کنیم که شکوفایی ایجاد شود . آیا اجازه می دهیم اصحاب فرهنگ استعداد خود را نشان دهند؟ از پخش دعای ماه  رمضان ابا می‌کنیم و دعای ربنا یک هنرمند را پخش نمی کنیم پس چطور دنبال تعالی آموزش در کشور هستیم؟

مصطفی هاشمی طبا در پاسخ به پرسشی که از قالیباف درباره راهکارهای رشد علمی کشور پرسیده شد، اظهار کرد: من به خود تذکر می‌دهم که اگر سوالی از من شد همان را پاسخ دهم و از حاشیه پردازی بپرهیزم.

وی تأکید کرد: فکر می‌کنم که اگر به سندی که به نام سند پیشرفت آموزش و پرورش و اهداف 1404 و سند یونسکو 2030 مطرح است عمل شود،‌ آموزش و پرورش ما توسعه می‌یابد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه متأسفانه در امر تربیت که باید ملکه بحث آموزش و پرورش شود کمتر توجه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: یک نقصی که در قانون اساسی وجود دارد این است که اعضای علمی دانشگاه می‌توانند شغل دوم انتخاب کنند در حالی که کار آنها باید فقط دانش، پژوهش و راهنمایی دانشجو باشد.

هاشمی طبا گفت: اگر دانشگاه‌ها دقت بیشتری کنند و دانش آموختگان مدارج تحصیلی با مراتب عالی بگذرانند نتیجه بهتری حاصل می‌شود. دانشگاه‌ها مرکز تربیت کادرهای آینده کشور هستند و به همین دلیل باید در آنها دقت لازم لحاظ شود.

اسحاق جهانگیری در واکنش به صحبت های قالیباف اظهار کرد: من تا چهارشنبه فکر می کردم وزیر دیگری بوده  است اما چهارشنبه معلوم شد که وزیر آموزش و پرورش بوده است. ملت مظلومیت دولت را ببینید.

وی  در ادامه مناظره دوم گفت:‌ گفته می‌شود در خانه وزیری کالای قاچاق است. این وزیر دختری داشته که فوق لیسانس و بیکار بوده و رفته لباس وارد کرده که ۲۰۰ میلیون تومان کل ارزش این لباس بوده و از گمرک هم وارد کرده و تمام تعرفه ها را پرداخت کرده است آن وقت این موضوع موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضاییه و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود.

وی همچنین درباره آموزش و پرورش یادآور شد: این سوال از جنبه های مختلف مهم است . توسعه علم کشور در آموزش و پرورش باید جدی توجه شود. تحول آموزشی و معیشت فرهنگیان باید مورد توجه قرار گیرد. در دولت یازدهم با وجود همه محدودیت ها دریافتی از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید ولی اقرار می‌کنم وضع معیشت فرهنگیان خوب نیست .

جهانگیری ادامه داد: از طرفی در دانشگاه ها به دانشجویان باید توجه شود و برایشان محیطی امن و با نشاط و امید ایجاد شود و اساتید با فراغ بال کار کنند. ما دانشگاه ها را به مراکز صنعتی وصل کردیم.

ابراهیم رییسی نیز در پاسخ به سخنان قالیباف اظهار کرد: ما 6 کاندیدا در اینجا حضور پیدا کرده‌ایم تا برنامه‌هایمان را برای مردم مطرح کنیم و آنها از این برنامه‌ها به نتیجه برسند و این حق مردم است. اما بحث‌های دیگری که حق مردم را ضایع کند به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

وی افزود: رشد علمی در کشور در چهار سال گذشته کم شده است و شورای عطف تشکیل نمی‌شود و برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای رفع مشکلات کشور متناسب با اقلیم‌های مختلف انجام نمی‌شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز یک میلیون دانشجوی دارای مدارک تحصیلی بیکار هستند، اظهار کرد: ما با تحریم علمی مواجه هستیم و وضعیت دانشجویان و قشر فرهنگی ما مناسب نیست و در همین حال می‌شنویم که صندوق ذخیره فرهنگیان توسط عده‌ای سودجو و متخلف به یغما برده می‌شود و این موضوع فرهنگیان را عذاب می‌دهد که چرا آنان باید در مشکلات اقتصادی باشند اما عده‌ای پول آنان را به یغما ببرند.

رییسی ادامه داد: امروز وضعیت دانشجویان و فرهیختگان ما مناسب نیست و آقای روحانی باید پاسخگوی سوالاتی از این دست باشد که چرا شاهد بیکاری یک میلیون جوان فارغ‌التحصیل هستیم.

***

 
 
 

محمد باقر قالیباف در پاسخ به انتقاد مطرح شده از سوی نامزدها گفت:‌وسایل کمک آموزشی ما مدارس و دانشگاه  ها و معیشت معلمان ، بازنشستگان و حق التدریسی ها دچار مشکل است. بچه ها در مدارس ما می سوزند من این حوادث را دیده ام . از آقای روحانی متعجب ام من که دارم درد مردم را می گویم اخلاق را رعایت نمی کنم؟ مردم عزیز من وقتی به مشکلات اشاره می‌کنم می گویم دولت 4 درصدی ویژه خواری مال همین هاست. دلال چی ها مشکل گرانی درست می‌کنند. قاچاق کالا و ارز بیشترین مشکل را ایجاد کرده است. واردات چی که مواد اولیه یا تکنولوژی بیاورد و دست تجار را می بوسیم ولی وزیر آموزش و پرورش لباس بچه از ایتالیا می آورد در این شرایط اقتصاد درست می‌شود؟ هرگز.

وی ادامه داد: از قول آقای جهانگیری می گویم که دختر وزیر بیکار و مظلوم است، پس برود این کار را انجام بدهد. پس بقیه مردم چکار کنند؟ البته قوه قضاییه باید به این موضوع رسیدگی کند اما اصل واردات این محموله خطا است.وضعیت معلمان و دانش آموزان و مدارس ما شرم آور است.  والدین می خواهند شیفت مدارس فرزندانشان جدا باشد تا چادر و کفش فرزندانشان را جابجا کند آن وقت وزیر آموزش و پرورش این محموله را وارد کشور می‌کند.

وی اظهار کرد: علت اینکه 5 میلیون شغل ایجاد نمی‌شود و به محرومین رسیدگی نمی‌شود و در صندوق ذخیره ارزی آن اتفاقات می‌افتد همین موضوع است؛ چگونه این مسئولین می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند؟

قالیباف گفت: ما حقوق بگیر 50 میلیونی، 100 میلیونی و 200 میلیونی را ذخایر انقلاب و واردات‌چی‌ها را مظلوم می‌نامیم و چنانچه که درد آنها را بگوییم می‌گویند که قالیباف بداخلاق است. من امیدوار هستم که به گونه‌ای عمل کنیم که همه رویه‌ها را به آرمان‌های بلند امام مهربانی‌ها برگردانیم که مردم در مسند کار تصمیم بگیرند نه 4 درصد در دولت.

 

با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی چه نوع تعاملی با احزاب و جریانات مخالف با دولت قائل هستید؟

سید مصطفی میرسلیم با بیان اینکه همه دولت های بعد از پیروزی انقلاب برای خدمت به کشور کوشش کرده‌اند  گفت:‌ دولت‌ها در حد توانشان موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند.

به گزارش ایسنا سید مصطفی میرسلیم در ادامه مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در پاسخ به این سوال که «با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی چه تعاملی با احزاب و جریانات منتقد خود خواهید داشت و چقدر دولت شما از انتقاد و رشد تضارب آرا استقبال می‌کند؟» اظهار کرد: هر کدام از این نامزدها در چارچوب مسولیت‌های خود موفقیت‌هایی داشته اند اما اینجا بحث ما انتقاد است.

وی ادامه داد: هیچ دولتی نمی‌تواند موفق بشود مگر اینکه انتقاد اقلیت و احزاب را بپذیرد. انتقاد تشکل های علمی، هنری و فرهنگی را بپذیرد. این راه پیشرفت است و بدون انتقاد پیشرفت حاصل نمی شود.

میرسلیم همچنین تصریح کرد: این انتقاد پذیری در دولت یازدهم به شکل بسیار کمی وجود داشته است. نتیجه‌اش این عبارت بوده که از سوی دولت مطرح شده. عبارتی مثل غیر انسان، تخریب‌گر، بزدل، ترسو، به جهنم، تندرو، عصر حجری، متوهم، بی شناسنامه، ‌کم سواد و ... این تعبیرها، تعبیرهایی نیست که در جمهوری اسلامی ایران جای خودش را باز کند و اجازه بدهد نواقص برطرف شود.

وی ادامه داد: وقتی چنین شرایطی پیش آید دیگر یک منتقد جرأت نمی‌کند وارد صحنه شود، جلو آید و پیشنهادی ارائه دهد. باید راهی ایجاد شود که امکان انتقاد سازنده و مشوقانه آماده شود و ما به کرات پیشنهادهای خود را در حزب موتلفه مطرح کرده‌ایم و خود من شخصاً بارها به آقای روحانی و جهانگیری پیشنهادی داده‌ام اما به آن پیشنهادها اعتنا و توجهی نشد.

میرسلیم افزود: چرا از پیشنهادات سازنده و از دلسوزی‌های که از طرف احزاب و سازمان‌های مردم نهاد و علمی به دولت داده می‌شود استفاده‌ای نمی‌شود؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به دوران دولت اصلاحات و شرایط نقدپذیری دولت در آن دوره اظهار کرد: من به یاد دارم که در دوران دولت آقای خاتمی که آقای عارف معاون اول بود پیشنهادی را به دولت ارائه کردم. پیشنهاد من مورد بررسی قرار گرفت و تصویب و آماده ابلاغ شد و این تنها موردی بود که ما شاهد بودیم یک دولت به پیشنهاد یک حزب توجه می‌کند. این راه درست برای ایجاد تعامل میان احزاب و دولت است تا آنان نیز درحل مشکلات کشور مشارکت داشته باشند و اگر غیر از این باشد نمی‌توان نقشی برای احزاب در اداره کشور قایل بود.

حسن روحانی در واکنش به پاسخ میرسلیم با بیان اینکه ما اگر می‌خواهیم در مسائل سیاسی و اجتماعی به اهدافمان برسیم اول باید افکار مختلف را به رسمیت بشماریم، اظهار کرد: در کشور ما برخی افکار به رسمیت شناخته نمی‌شود و نمی‌گذاریم همه احزاب و گروه‌ها با امکانات مساوی و عادلانه فعالیت کنند. ببینید چه کسانی در فضای مجازی آزادند و کسی کار به کار آن‌ها ندارند و چه کسانی هر روز به بهانه‌های مختلف احضار می‌شوند. اینگونه می خواهیم عدالت گستری انجام دهیم؟

وی ادامه داد: اگر می خواهیم به شرایط مناسب سیاسی برسیم، همه گروه‌ها باید از حقوق مساوی برخوردار باشند. آیا اقوام و اقلیت‌ها دارای حقوق مساوی هستند. زمانی که ما یک فرماندار خانم را نصب می‌کنیم از دو طرف مورد حمله واقع می شویم. یک طرف حمله می‌کند که چرا یک خانم را انتخاب کردید و یک طرف می گوید که چرا یک اهل سنت مدیریت را به دست آورده است؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه حقوق شهروندی انشاء نیست، تاکید کرد: در دولت دوازدهم حقوق شهروندی به زنگ عمل تبدیل شده و ما حساب‌کشی می‌کنیم که چگونه دستگاه‌های مختلف نسبت به شهروندان کشور رفتار کرده اند. ما یک ایران داریم و همه ایرانیان باید از حقوق مساوی برخوردار باشند.

مصطفی هاشمی طبا نیز در این باره اظهار کرد: من بدون اینکه کوچکترین وابستگی به دولت یازدهم داشته باشم و  بعد از چهار سال برای نخستین بار آقای روحانی را در مناظره‌ها دیده‌ام و به جز چند مورد هیچ کدام از وزرا را در طول چهار سال اخیر ملاقات نکرده‌ام،‌ گواهی می‌دهم که بزرگترین هجمه‌ها و تخریب‌ها در روزنامه‌ها و برخی از سایت‌ها علیه دولت یازدهم اتفاق افتاده است اما اینکه دولت نمی‌تواند به بسیاری از پیشنهادات عمل کند به دلیل بزرگ شدن دولت و افزایش هزینه‌های جاری دولت است که مشکلات مختلفی را برای پژوهشگاه‌های مختلف فراهم می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه درآمد دولت معلوم است، خاطرنشان کرد: وعده‌هایی که امروز می‌دهیم و می‌خواهیم بدون توجه به اینکه مجلس بودجه چقدر است می‌خواهیم از مردادماه دو برابر درآمدهای بودجه هزینه کنیم، مشخص است که در وسط کار می‌مانیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ‌اگر مشخص کنیم که می‌خواهیم با بودجه فعلی دولت چه اقداماتی انجام دهیم وعده‌ها اجرایی‌تر می‌شوند.

هاشمی‌طبا اظهار کرد: اگر بخواهیم برخی از کلماتی را که احیاناً از سوی برخی روزنامه‌ها از روی نابخردی منتشر می‌شود را مورد توجه قرار دهیم نمی‌توانیم تعادل را برقرار کنیم.

اسحاق جهانگیری نیز در واکنش به صحبت‌های میرسلیم اظهار کرد: فکر می‌کنم انتقاد یکی از نعمت‌های بزرگی است  که خداوند به مسئولیت مختلف می‌دهد و هر کس در انتقاد را به روی دستگاهش ببندد یعنی خود را از یک نعمت بزرگی خودش را محروم کرده چون عده‌ای برای اصلاح انتقاد می‌کنند و او بی‌بهره می‌شود.

او ادامه داد: ما ازانتقاد استقبال می‌کنیم و دولت یازدهم در این زمینه کارهای بزرگی کرده است. ما خانه احزاب را که بسته شده بوده احیا کردیم که خانه احزاب می‌تواند یکی از جاهایی باشد که در آن انتقاد صورت می گیرد. ما به هشت هزار سازمان مردم نهاد مجوز دادیم که در کشور به راه افتادند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما از آزادی مطبوعات به طور کامل دفاع کردیم و هر تعداد مجوز خواسته شد داده‌ایم. ما از فضای مجازی با تمام قدرت دفاع کردیم و جلوی تمام قدرت‌هایی که می‌خواستند شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند و مانع دسترسی به اطلاعات آزاد شوند ایستادیم و هزینه‌اش را دادیم.

جهانگیری همچنین یادآور شد: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که در دولت گذشته و در سال 88 تصویب شده بود آیین نامه اش در این دولت تصویب شد و با اصلاحات در اختیار مردم قرار گرفت. دولت از هر نقدی استقبال کرده است. مشکلی که وجود دارد این است که بخشی از جامعه با دولتی که با رای مردم سرکار آمده مخالف هستند و متاسفانه این مخالفتشان به شکل نهادینه شده در فضای مجازی و در مطبوعات با تمام توان به تخریب دولت می پردازند و احدی هم به آنها معترض نمی‌شود.

ابراهیم رییسی نیز در این رابطه گفت: نقد تضمین سعادت فرد، جامعه و دولت‌ها است. آقای روحانی در اوایل  مسئولیت خود اعلام کردند که به خدا پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان اما مواردی که آقای میرسلیم نام برد متأسفانه تا 50 مورد نیز پیش می‌رود و همه شامل نسبت‌هایی می‌شود که رییس جمهوری به مخالف یا منتقد خود داده است. مگر درست است آدم با منتقد خود اینگونه سخن بگوید؟

وی ادامه داد: حق شهروندی این است که افراد حرفشان را بزنند و اگر این حرف درست نیست پاسخش داده شود. بگذاریم نشاط در کشور و میان دانشجویان، مردم و احزاب و کارشناسان وجود داشته باشد. حق شهروندی رونمایی از یک سند نیست. حق شهروندی رسیدگی به وضعیت بیکاران و جوانان این کشور و نیز اجازه اظهار نظر کردن به آنان دادن است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: من شنیدم که با خبرنگاری از سوی یک وزیر به خاطر طرح یک سوال برخورد شد، آیا ما باید با منتقد اینطور برخورد کنیم؟ ما باید به همه 80 میلیون جمعیت ایران اجازه اظهار نظر بدهیم.

محمد باقر قالیباف تاکید کرد: نقد نعمتی است که خدا به ما داده است و جوامعی موفق هستند که با خرد جمعی و  نقد و با توصیه به هم عمل کنند. ما به گونه‌ای صحبت نکنیم که گویی انقلاب مانع حقوق شهروندی شده است. همه اقوام و مذاهب از حقوق شهروندی برخوردارند. منظور آقای روحانی را از حقوق اقوام و مذاهب را نفهمیدم. من زمانی که در نیروی انتظامی بودم چندین فرمانده در بالاترین رده‌ها حتی در کردستان از اهالی سنت و کرد انتخاب شدند. امروز در شهرداری تهران تعداد زیادی از اقوام،‌ ادیان و مذاهب مختلف حضور دارند. بیش از 13 درصد مدیران شهرداری از بانوان هستند.

وی ادامه داد: در دولت مردم موظفیم اختیارات را به اینها محول کنیم و بر اساس شایسته سالاری از آن‌ها استفاده کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به روحانی گفت: در دولت شما دانشگاه‌های ما سیاسی نشده‌اند. اکنون دانشگاه‌ها سیاسی نشده است.

قالیباف همچنین گفت: مهم این است که ما تمرکززدایی انجام دهیم و اختیارات را در شهرستان‌ها به خود مردم بدهیم که آن‌ها با هر قومیت،‌ گرایش و سلیقه‌ای کار خود انجام دهند.

***

 
 
 

 

 میرسلیم در مهلت پایانی جمع بندی صحبت‌های خود در پاسخ به اظهارات روحانی خطاب به او اظهار کرد: آقای  روحانی وقتی وزیر شما در مقابل یک خبرنگار قرار می‌گیرد و وسیله ضبط صوت او را می‌گیرد آیا این یعنی احترام به حقوق شهروندی یا اینکه وزیر شما در جلسه علنی به فردی می گوید بی شعور یعنی احترام به حقوق شهروندی؟

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که باید حلم در مردم سالاری دینی در مقابل ا نتقاد اقلیت‌ها، احزاب، گروه‌های مختلف و منتقدان دلسوخته فراموش نشود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی مبنی بر امر به معروف ونهی از منکر گفت:‌ چرا قانون امر و نهی را اجرا نمی کنید؛ شعار دادن کافی نیست. امروز باید صادقانه پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشیم. تا مردم با قضاوت خود بتوانند در مورد وعده‌هایی که ما برای آینده می‌دهیم قضاوت کنند.

میرسلیم اظهار کرد: اگر می‌خواهیم مردم به ما اعتماد کنند نباید نعل وارونه بزنیم؛ مردم قول و قرارهای دولت را شنیده‌اند و عملکرد آن را دیده‌اند و نتایج آن را به تحمل سختی در معیشت و رنج تبعیض و رشوه‌ها و زیرمیزی‌ها چشیده‌اند. امروز نمی‌شود با یاس بازی بتوانیم مردم را فریب دهیم. باید دقت داشته باشیم و اهتمام بورزیم. ما باید دقت کنیم و اگر به انتقاد اعتقاد داریم به آن عمل کنیم. پذیرش انتقاد کار ساده و کار هر کسی نیست. سعه صدری می‌خواهد که در دولت یازدهم به ویژه شاهدش نبودیم.

وی با اشاره به قانون دسترسی اطلاعات یادآور شد: این قانون در دولت قبل تصویب شده و شما آیین‌نامه‌اش را تصویب کرده‌اید اما کامل اجرا نشده است. وظیفه اصلی دولت این است که اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهد نه اینکه با مردم رقابت کند.

این کاندیدای انتخاباتی همچنین افزود: بسیاری از مدیران و وزرا هستند که کاسب هستند و از اطلاعات به نفع خودشان استفاده می‌کنند. اینها راه‌های غلط استفاده از امکانات است. هر کسی که وارد دولت می‌شود باید سراپای وجود خود را برای خدمت بگذارد. کارمند شریف دولت وظیفه‌اش قرار دادن اطلاعات در اختیار مردم است نه اینکه از آن به نفع خود استفاده کند.

میرسلیم در پایان تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان من جرأت نمی‌کنند اختراعاتشان را ثبت کنند چون می‌ترسند اطلاعاتشان دزدیده شود. شما باید اصلاح می‌کردید که نکردید و دیر شده است. اگر می‌خواهیم اصلاحی در جمهوری اسلامی ایران انجام شود باید به این مسایل بپردازیم. با تعارف کردن هم این مسایل حل نمی‌شود.

چه راهکاری برای حفظ حقوق ایران در موضوع هسته‌ای و نیز جلوگیری از نقض تعهد برجام از طرف آمریکا دارید؟

ابراهیم رییسی گفت: برجام چکی است که باید رفت آن را نقد کرد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم رئیسی در پاسخ به پرسش مجری مناظره مبنی بر اینکه دولت وی چه راهکاری برای حفظ حقوق ایران در موضوع هسته‌ای و نیز جلوگیری از نقض تعهد برجام از طرف آمریکا دارد،‌اظهار کرد: برجام توافقی است که بر اساس مذاکرات و آنچه دولت انجام داده و نیز فرآیندی که طی شده با همه اشکالاتی که در این قرارداد وجود دارد و رسانه های گروهی هم این موارد را بارها مطرح کرده اند ، به عنوان یک سند ملی شناخته می‌شود  که باید ازطرف ما و طرف مقابل به رسمیت شناخته شود.

وی ادامه داد: آنچه در حین مذاکرات مطرح شد و قابل اشکال است ، این است که آقای روحانی در حین مذاکرات بیاید و بگوید خزانه ما خالی است. این یک پیام بد از ناحیه دولت ما به طرف مقابل است یا اینکه  ایشان بگوید اگر توافق نکنیم ممکن است مورد هجوم دولت های غربی قرار گیریم این نیز یک پیام بد است که از طرف دولت ما در حین مذاکرات به طرف مقابل داده شود.

این نامزد انتخابات رییس جمهوری با اشاره به اینکه ما در اجرای برجام پیشگام شده‌ایم و آن را به صورت تام اجرا کردیم، اظهار کرد: برجام به صورت چکی است که باید رفت آن را نقد کرد اما دولت به هیچ وجه توانایی دریافت مبلغ این چک را ندارد. دولت در حین انجام کار برجام می‌توانست از خود ضعف نشان ندهد اما با پیام‌هایی که داده شد برای ما مشکل ایجاد کردند و نتیجه آن شد که طرف مقابل این پیام را گرفت که تحریم‌ها نتیجه داده است پس آنها تحریم‌ها را رفع نمی‌کنند.

رییسی ادامه داد: پس از تصویب برجام چه اتفاقی افتاد؟ روحانی قول داد تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود اما هیچ اتفاقی در سفره مردم رخ نداد. من از مردم می‌پرسم پس از تصویب برجام در زندگی شما، در کسب و کار شما چه تغییری رخ داد؟ آیا مشکل رکود یا اشتغال و سایر مشکلات شما حل شد؟

محمدباقر قالیباف در واکنش به توضیحات رییسی درباره پرسش مطرح شده، اظهار کرد: تحریم و قرارداد برجام هم موجود است حتما سندی مورد احترام دولت ها خواهد بود و طبیعتا طرف مقابل نیز مکلف است که به عهد خود عمل کند.اما آنچه که امروز مهم است این است که ما در اجرای برجام چه کرده ایم.

وی با طرح این پرسش که آثار اجرای برجام برای مردم ما چه بوده است؟ خاطر نشان کرد: معنایش این بود که گشایشی در کار اقتصادی صورت می گیرد اما  امروز وقتی از مردم در این باره سوال کنیم  به اتفاق معتقدند که این اتفاق نیفتاده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: من معتقدم اگر بخشی ازمشکلات ما در برجام حل شود باز هم همه مشکلات حل نمی شود چرا که مشکلات ما در سیستم اداری دولت است. با دولت فعلی و روش و نگاهی که دارد امکانی فراهم می‌شود که تنها چهار درصد از مردم از نتایج برجام بهره مند می‌شوند.

قالیباف اظهار کرد: باید دو کار انجام دهیم یکی اینکه حق خود را از برجام بگیریم و دیگری اینکه حق خود را از آن 4 درصدی اخذ کنیم.

وی اظهار کرد:نتیجه  برجام تا الان ایران را تبدیل به مرکز واردات از اروپا کرده است. در این نتیجه آن چهار درصد نفع برده اند.

سیدمصطفی میرسلیم در واکنش به صحبت‌های رییسی تصریح کرد: شما نفرمودید این برجام بالأخره در جهان ندای  مظلومیت ملت ما را به گوش جهانیان رساند و این حسن را داشت که مردم فهمیدند ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و همواره به دنبال دانش صلح‌آمیز هسته‌ای بوده‌ایم، هستیم و آن را رها نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: ولی شما نفرمودید به لحاظ مذاکرات و متنی که بین ایران و 6 کشور که ابرقدرت هم هستند صورت گرفته چطور قبل از مذاکرات ما دانش هسته‌ای بالنده داریم و تحریم‌ها هم برقرار است اما بعد از مذاکره تحریم‌ها تشدید می‌شود و هسته‌ای هم محدود می‌شود.

این کاندیدای انتخابات در ادامه تأکید کرد: باید دید در مسأله هسته‌ای چگونه می‌شود حقوق ملت شریف ایران را در چارچوب برجام که هیچ کدام از طرف‌ها به تعهدات خود وفا نکرده‌اند احقاق کرد و چه راهی داریم.

میرسلیم همچنین گفت: با وضعی که می‌بینم متأسفانه بسیاری از علما و دانشمندان هسته‌ای را برکنار کرده‌ایم و بسیاری از تأسیسات را تعطیل کرده و روی آنها بتن ریخته‌ایم و از آن طرف در مقابل تحریم‌ها نمی‌دانیم چه کنیم.

حسن روحانی در پاسخ به  سخنان رئیسی درباره تعهد برجام اظهار کرد: مهم است که مردم به این مسئله توجه کنند  که افرادی که امروز کاندیدا شده اند درباره برجام چگونه عمل خواهند کرد. آنان باید به طور صریح به مردم بگویند که با برجام و توافق هسته‌ای  چه کار می‌کنند و با جهان چگونه تعامل خواهند کرد.

وی افزود: اگر اجرای برجام مورد قبول شما است چرا در تهران آن همه بیلبرد زدید و به کسانی که در مناظره بودند و به قول خودتان در میدان جنگ قرار داشتند آن حرف ها را زدید. شما با آنان چه کردید؟ و چه حرف هایی زدید؟ حرف هایی که همچون سخنان مخالفان ما از قبیل وهابی ها و صهیونیست ها بود و شما همپای آنان پیش رفتید.

روحانی تاکید کرد: ا مروز مردم باید بدانند که برجام به زحماتی به دست آمده است که طی آن تمام تحریم های هسته‌ای برداشته شده اگر تحریم هسته‌ای مانده است به ما بگویید کدام است ما تحریم های مختلفی شده ایم اما امروز تحریم های هسته  ای به طور کامل برداشته است.

وی با بیان اینکه اگر برجام نبود صادرات نفت ما از دو میلیون بشکه به 200 هزار بشکه افزایش پیدا می کرد اظهار کرد: این همه وعده و وعیدی که به مردم می دهید که هیچ کدام حساب  و کتابی ندارد چگونه قرار است عملی شود؟

روحانی ادامه داد: شما که از روز اول با برجام مخالف بودید ووقتی ترامپ در آمریکا به ریاست جمهوری رسید خوشحال شدید که او برجام را پار ه می‌کند امروز باید به مردم بگویید که چه برخوردی با برجام می کنید و آیا قرار است تحریم‌ها باز گردد یا نه؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آقای رئیسی شما چه اطلاعاتی درباره برجام دارید که درباره اش این گونه سخن می گویید؟ آقای میرسلیم که در مورد فناوری های ما اظهارنگرانی می کنید و می گویید این فناوری ها متوقف شده است. باید به شما بگویم که امروز در اراک باتمام توان دانشمندان ما کار خود را دنبال می‌کنند وادامه کار فناوری های ما مشکلی ندارد.

مصطفی هاشمی طبا در ادامه در واکنش به اظهارات رییسی گفت: وقتی تحریم شده بودیم عده ای مانند کبک سر  خود را زیر برف کرده بودند. ما از همان کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند، از مبادی دیگری کالاهایشان را خریدیم. 50 درصد خودروهای سوپرلوکس آلمانی با همان پولی که نفت را با واسطه فروخته بودند وارد کشور شد که اینها بگویند تحریم را قبول ندارند. چه میراثی به این دولت رسیده است. ممکن است برجام مشکلاتی داشته باشد که در هر قراردادی مشکلی وجود دارد اما ما باید پایداری کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در دوران جنگ دولت با سهمیه‌بندی، کنترل ارز و فروش 500 هزار بشکه نفت 7 دلاری کشور را اداره می‌کرد. در زمان تحریم هم باید همین‌گونه عمل می‌کردیم اما عده‌ای با پز دادن در زمان تحریم پول‌های کشور را خرج می‌کردند.

اسحاق جهانگیری در ادامه در پاسخ به پرسشی که از رییسی پرسیده شد، اظهار کرد: فکر می‌کنم که مردم ایران به  طور کامل در جریان هستند که زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد وضع کشور چه بود و ‌آنها برای تهیه دارو چه کار می‌کردند و چه وضعیتی برای خرید شیر خشک بود و سیلوها در چه شرایطی قرار داشتند.

وی با بیان اینکه دولت در همه زمینه‌ها موفق به انجام کارهای بزرگی بود، اظهار کرد: یکی از مهمترین موفقیت‌هایی که در تاریخ ایران انجام گرفته است بدون تردید برجام است و ما به تمام اهداف تعیین شده در برجام دست یافتیم. ما در برجام حق هسته‌ای خود را به رسمیت رساندیم و تحریم‌های ظالمانه را علیه ایران برداشتیم و فضای ایران هراسی را به فضای ایران دوستی تبدیل کردیم.  

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: چنانچه برجام به توافق نمی‌رسید و قدرت‌های استکباری می‌خواستند به اقدامات خود ادامه دهند امروز صادرات نفت متوقف می‌شد.

جهانگیری اظهار کرد: توفیق برجام در این بود که امروز با افتخار می‌گوییم کشور آماده توسعه است و به جای یک میلیون بشکه نفت امروز 2.5 میلیون بشکه نفت را صادر می‌کنیم و صادرات پتروشیمی کشور 30 درصد افزایش یافته است. همچنین بیمه کشتی‌های ما برقرار شده است و کشتی‌های خارجی به سمت ایران کالا وارد و صادرات می‌کنند و ده‌ها میلیارد دلار منابع نفت کشور آزاد شد.

وی با بیان اینکه برجام برای کشور توفیق بسیار بزرگی بود خاطرنشان کرد: به بدعهدی آمریکایی‌ها باور داریم و ان‌شاءالله با اقتدار جلوی بدعهدی‌های آن را خواهیم گرفت.

***

 
 
 

سید ابراهیم رئیسی در بخش دفاع از صحبت های خود اظهار کرد: شاید آقای روحانی در ذهن اش باشد، قبل از این قضایا وقتی ایشان دبیر شورای عالی امنیت ملی بود ملاقاتی بین ما صورت گرفت و من به ایشان گفتم درباره  NPT گزارشاتی به ما شده که آیا در جریانید؟ که گفتند بگذارید برای بعد.

وی در ادامه تاکید کرد:‌من اطلاعاتم نسبت به برجام و سیاست خارجی با توجه به جلساتی که شرکت کرده ام و در جریان قرار گرفته ام نمی گویم به میزان دیپلمات ها ست ،اما به میزان زیادی است چون در جلسات شرکت کرده ام و گزارش های زیادی خواندم و در جریان هستم.

این کاندیدای انتخابات با تشکر از زحمات دیپلمات ها گفت: اما باید بپرسیم که قرار بود چه اتفاقی بیفتد؟ شما گفتید هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد. سوال این است که ای مردم آیا چرخ اقتصاد می چرخد ؟‌یعنی ما بازار کسب و کار داریم. مشکل بانکی حل شده است؟

رئیسی ادامه داد: از آقای سیف درباره مسائل بانکی پرسیدند که گفتند تا الان نتیجه هیچ بوده است، یا آقای طیب نیا  گفتند مشکلات بانکی همچنان باقی است و مسائل فلج است که البته این تعبیر من است. یا آقای ظریف گفته اند آمریکایی ها نه به متن و نه به روح برجام متعهد نیستند.

وی همچنین بیان کرد:  آقای روحانی می گوید چه تحریمی؟ همین تحریم بانکی. اگر یک محموله فرستادید پول اش را بردارید بیاورید و اگر این پول به داخل کشور آمد تحریم برداشته شده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: موضوعی که درباره برجام مطرح است این است که همچنان تحریم بانکی که تمامی آثار اقتصادی در همان مسایل بانکی است که ظاهر می‌شود، همچنان به قوت خود باقی است و خودشان می‌گویند که ما تحریم‌های بانکی را برنداشتیم. عجیب است که ما می‌خواهیم از طرف آنها حرف بزنیم و بگوییم که برداشته شده است.

وی ادامه داد: موضوعی که مهم است این است که به هیچ عنوان نباید در برابر دشمن ضعف نشان دهیم. اگر آنان ببینند که با دولت مقتدری مواجه هستند که به هیچ عنوان از حق مردمش کوتاه نمی‌آید آن وقت می‌توانیم چک برجام را نقد کنیم.

رییسی با اشاره به موضوع جان باختن جمعی از هموطنان در فاجعه منا اظهار کرد: 500 خانواده ما بستگان خود را در منا از دست دادند و چند روز از این ماجرا گذشت و سعودی‌ها پیکرهای آنان را تحویل نمی دادند و اگر رهبری آن سخنان مقتدرانه را در دانشکده افسری بیان نمی‌کردند ورق برنمی‌گشت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی از موضع قدرت برخورد کنیم شرایط متفاوت است. البته هر کس که دولت بعدی را تشکیل دهد باید به تعهدات جمهوری اسلامی وفادار باشد و ما نیز به تعهدات دولتمان وفاداریم. اما می‌خواهیم مشکلات کشور را چگونه حل کنیم؟ ما در دولت کار و کرامت با اقتداری که از مردم خواهیم گرفت می‌کوشیم از حقوق مردم دفاع کنیم و مشکلات ‌آنان را پیگیری نماییم.

این  کاندیدای ریاست جمهوری 4 دقیقه وقت داشت، تا به این سوال پاسخ دهد  و پس از آن دیگر کاندیداها ظرف دو دقیقه نقطه نظرات خود را در قبال سخنان رییسی بیان و بعد او 5 دقیقه زمان داشت تا به تشریح برنامه‌های خود در راستای دفاع از حقوق هسته‌ای کشور بپردازد.

مهمترین اولویت‌های سیاست خارجی دولت بویژه برای تقویت جریان مقاومت چیست؟

مصطفی هاشمی طبا به سوالی درباره مهمترین اولویت‌های سیاست خارجی دولت شما بویژه برای تقویت جریان  مقاومت چیست؟ پاسخ داد

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر