کد خبر: 20027
A

کرباسچی: قالیباف دارد به در و دیوار می‌زند که از صحنه حذف نشود/ میرسلیم کسی بود که در زمان وزارت خود می‌گفت مطبوعات شعور استفاد از آزادی ندارد

دومین مناظره نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری بازتاب متفاوتی در میان مردم و کارشناسان داشت.

کرباسچی: قالیباف دارد به در و دیوار می‌زند که از صحنه حذف نشود/ میرسلیم کسی بود که در زمان وزارت خود می‌گفت مطبوعات شعور استفاد از آزادی ندارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دبیر کل حزب کارگزاران معتقد است حسن روحانی در دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، حضور فعال‌تر و شاداب‌تری داشت. غلامحسین کرباسچی با اشاره به دومین مناظره کاندیداها به انتخاب گفت: آقای روحانی در مسائل سیاسی و فرهنگی سعی کرد مسائل را روشن و با صراحت بیان کند و جوابگویی بیشتری داشته باشند ولی مناظره با برخوردی که آقای قالیباف در ابتدای کار انجام داد، به مسیر دیگری رفت. او به جای پاسخ به مسائل فرهنگی و آموزش و پرورش، فضا را به انتقاد از یک اتفاق غیر مرتبط برد. حالا مسئله چه غلط باشد، چه درست. واقعا مناسب نبود که ایشان این گونه اقدام کنند. مگر این که از طریقش بخواهد سوژه‌ای انتقامی طرح کند و از آن به عنوان نقطه ضعف در مقابل طرف مقابلش استفاده کند.
 
وی افزود: این همه مسئله در سیاست داخلی و خارجی و مسئله فرهنگ و دانشگاه‌ها و... داریم اما از اول آقای قالیباف با آن شکل سوال و نوع حرفی که زد، بقیه را هم به مسیر دیگر کشاند. در واقع این فضا مقداری سطح مناظره را پایین آورد و از نظر من پسندیده نبود که برنامه‌ای با این بیننده و با این اهمیت به این سمت و سو برود. مردم می‌خواهند بدانند این افراد چه حرفی دارند، چه در حوزه سیاست خارجی و چه در حوزه سیاست داخلی.
 
کرباسچی با انتقاد از اتهام‌زنی‌های قالیباف گفت: بالاخره نیامدند بگویند می‌خواهند چه کار کنند؟ این همه نقد علیه برجام کردند و بیلبورد زدند. حالا اعلام می‌کنند برجام سند ملی است و...
 
وی با اشاره به ابراهیم رئیسی خاطرنشان کرد: برخی افراد در ستادشان می‌گویند آقای ظریف باید محاکمه شوند. از این طرف می‌گویند این یک قرارداد بین‌المللی است و ما به آن پایبندیم. این یک سردرگمی را نشان می‌دهد.
 
کرباسچی با انتقاد از دو کاندیدای جمنا گفت: واقعا این افراد چیز جدیدی برای گفتن نداشتند؛ نه در حوزه داخلی، نه خارجی و نه مطبوعات. البته دولت که برنامه‌اش مشخص است؛ آن چه می‌خواستند مطرح کنند حالت دفاع و طرح عملکرد بود ولی بقیه که نقد می‌کنند، حرفی برای گفتن نداشتند و نکته جدیدی مطرح نکردند.
 
دبیر کل حزب کارگزاران تاکید کرد: اینها سخنی در حوزه داخلی و سیاست خارجی، احزاب، مطبوعات و دانشگاه‌ها ندارند. آقایان چه برنامه‌ای دارند و چه برخوردی می‌خواهند بکنند؟ مثلا دولت در احزاب می‌گوید معتقد به آزادی احزاب هستیم و خانه‌ احزاب را برگرداندیم اما این آقایان چه می‌خواهند بگویند؟ بالاخره هیچ جمله‌ای نگفتند.
 
وی همچنین با اشاره به انتقادات مکرر میرسلیم از روحانی گفت: در زمینه مطبوعات برخی آقایان عملکرد جالبی در مطبوعات نداشتند اما آیا الان از موضع خود برگشته‌اند؟ آقای میرسلیم کسی بود که در زمان وزارت خود می‌گفت مطبوعات شعور استفاد از آزادی ندارد. جالب است کسی که آن روزها این سخن را گفته، الان داد می‌زند و می‌گوید چرا به منتقدین فلان حرف را زده‌اید. خب ایشان که در زمان وزارتش به صورت یکپارچه به تمام مطبوعات توهین کرده، الان می‌خواهد چه بگوید؟ به طور کلی، تضادهایی در عملکرد آقایان وجود داشت و در عین حال هیچ حرفی برای گفتن نداشتند.
 
کرباسچی در پاسخ به سوالی در مورد تند و تیز شدن لحن رئیسی برای مقابله با قالیباف که با این رویکرد مناظره گذشته خود را به عنوان قطب مقابل روحانی تعریف کرد، گفت: شاید این طوری بوده بالاخره حرف‌هایی در رسانه‌ها زده شده است. مثلا مطرح شده که آقای رئیسی رایش پایین‌تر است. ایشان در مناظره قبلی دیده نشد. بنابراین یکی از هدف‌های نقدهایش که حرف جدیدی هم نبود، این بود که فکر کرد می‌تواند دیده شود.
 
وی با بیان این که قالیباف بعد از سه دور شرکت در انتخابات، دیگر جایی در صحنه سیاسی نخواهد داشت، گفت: آقای قالیباف به در و دیوار می‌زند و به هر شکلی شده می‌خواهد از این معرکه خارج شود. احساس می‌کند با توجه به انتخابات شوراها در شهرداری دیگر جایی ندارد و با توجه به این که بین اصولگرایان نیز به عنوان کاندیدای اول مطرح نشد و جایگاه چندانی نداشت. اگر این حرکات را نکند، فراموش می‌شود. و اگر در این انتخابات هم نتواند به جایی برسد، از صحنه سیاسی کشور حذف خواهد شد.
 
کرباسچی در پاسخ به سوالی در مورد پیروز دومین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری گفت: نمی‌توانم بگویم چه کسی پیروز بود. بالاخره آقایان نقدها و حملاتی کرده و فکر کردند بردی دارد. با این حال نمی‌شود گفت کدامیک پیروز بودند. البته آقای روحانی خیلی فعال‌تر بود. در واقع چهره آقای روحانی خیلی فعال‌تر و شاداب‌تر بود. شاید در این مناظره احساس کردند باید جواب‌های جدی‌تر به نقدها بدهند. به طور کلی فکر می‌کنم آقای روحانی فعال‌ترین فرد در پاسخگویی بودند. البته آقای میرسلیم هم خیلی حرف‌های غیر کارشناسی زد؛ حرف‌هایی که مطالعه شده نبود. به نظر می‌آمد ایشان سعی داشت تحرک بیشتری نسبت به دفعه گذشته داشته باشد اما این اصلا به چهره و بیان‌شان نمی‌خورد. از نظر نقد و حمله نیز شاید هم آقای رئیسی و هم آقای قالیباف هر دو بیشترین تهاجم را سعی کردند به دولت داشته باشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر