کد خبر: 20153
A

خلاصه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه +جدول پرسش و پاسخ رسانه ها

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران امروز نشست سخنگوی قوه قضاییه در ذیل آمده است. خلاصه این نشست در جدول ذیل تنظیم شده است

خلاصه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه +جدول پرسش و پاسخ رسانه ها

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

برخی نامزدهای انتخاباتی میگویند در مناظره ها مطالب خلاف واقع گفته شده و شکایت به کمیسیون تخلفات تبلیغات کرده اند. آیا این کمیسیون پرونده ای به شما ارجاع کرده؟

خبر آنلاین

درباره انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون خاصی است و نسبت به برخی از موارد، تذکر دادند. در برخی موارد به صورت مکتوب تذکر دادند. نوعا شکایت می شود و درباره نحوه مناظره و بحثهاست. چیزهایی درباره تخلفات است. نشنیدم به دادگستری شکایت کرده باشند. این نشنیدن به معنی این نیست شکایت نکردند. تا الان هم نپرسیدم از دادگستری که آیا شکایتی ارجاع شده یا نه. به طور طبیعی به من گزارش ندادند

آیا محل نگهداری کالای قاچاق مربوط به دختر آموزش و پرورش مصادره می شود؟

خبرگزاری دانشجو

نه، ارتباطی ندارد. بخشنامه اخیر رئیس قوه قضاییه از مدتها پیش در دست بررسی بوده و ربطی به این موضوع ندارد.

در صورت اعزام حجاج تمهیدات درقبال حوادث در نظر گرفته اید؟

خبرگزاری شبستان

ما تمهیدات قضایی نداریم. باید از وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت بپرسید. انشالله تلاش کرده اند مشکلی برای حجاج پیش نیاید. درباره فاجعه منا و کشتار زائران، دادستانی کل کشور و وزارت خارجه پیگیر امور هستند. شنیده ام قدمهایی به پیش رفته اند ولی باید اقدامات بیشتر صورت گیرد.

آقای رئیسی اعلام کردند قائم مقام آستان قدس به دلیل سواستفاده کلان فرار کرده. دستگاه قضایی چرا اطلاع رسانی نکرده؟

روزنامه ایران

اطلاع رسانی اگر منظورتان این است که تا پرونده تمام نشود، نمی توانیم جزئیات بگوییم. قبلا از سوی دادستانی تهران اعلام شد پرونده تشکیل شده و چون اموال متعلق به آستان قدس است دارد با جدیت دنبال می شود. کسی دستگیر نشده.

شما فرمودید مسئولان اموالشان را اعلام نکردند. آخرین تغییر چیست؟

روزنامه همشهری

قبلا افراد محدودی باید طبق قانون، اموالشان را اعلام می کردند. این دفترچه ای دارد و سئوالات مشخص است. در دولت یازدهم دو نفر از وزرا، ناقص جواب دادند. بخش عمده ای از نقص را رفع کردند. فقط درباره فرزندان یکی از آقایان اشکالی بود که سئوال شد. بنابراین درباره سئوالات شروع خدمتشان، تمام کسانی که باید اموال را اعلام می کردند، اعلام کردند.

تعیین تکلیف موسسه ثامن الحجج چه می شود؟

خبرگزاری حزب الله

هیات تسویه شروع شده و مسایل مربوط به کارکنان را دنبال می کنند. طبیعی است نزدیک به 500 شعبه تعطیل شده. در حال کار هستند تا 1500 نفر از کارکنان واجد شرایط را در جای دیگر مشغول به کار کنند. حق و حقوقشان را تسلط ندارم قضایی است یا غیرقضایی.

چرا مدعی العموم نسبت به نسبتهای دروغی که برخی نامزدهای انتخاباتی به یکدیگر می دهند ورود نمی کند؟

روزنامه جهان صنعت

در قانون پیش بینی شده کجا مدعی العموم می تواند وارد شود و کجا شاکی خصوصی می خواهد. بعضی جاها می گویند این دروغ است. خب باید ثابت شود این دروغ است. نشر اکاذیب را دستگاه های مربوطه باید وارد شوند. چنین چیزی نشنیده ام به قوه قضاییه شکایت شده یا از دستگاه ذیربطی گزارش شده باشد.

یک کاندیدای انتخاباتی سایت کارانه را با وعده 250 هزار تومانی برای بیکاران داده. آیا شایبه خرید رای یا جمع آوری اطلاعات مردم وجود ندارد؟

روزنامه اعتماد

من نشنیدم تا حالا. اگر کمیسیون مربوطه و وزارت کشور بررسی کرده، شکایت کنند، قوه قضاییه وارد می شوند. من چیزی نشنیدم. امروز در این خصوص نگفتند شکایتی واصل شده باشد.

بحث تابعیتی مدیران دولتی چه شد؟

روزنامه قدس

دادستان کل کشور دنبال این موضوع است. هنوز پاسخی درباره 53 نفر داده نشده. آقای وزیر اطلاعات گفته بررسی می کنیم و اعلام می کنیم. انشالله زودتر بررسی کنند.

شعبه ای خاص برای تخلفات جرایم انتخاباتی در نظر گرفتید. درباره جرایم رسانه های وابسته به نیروهای نظامی در انتخابات پرونده ای تشکیل شده؟

خبرگزاری ایلنا

اختلافی بین وزارت کشور و دادستانی تهران است. اگر رسانه ای چه مکتوب چه دیجیتال، مطلبی علیه یک نامزد منتشر کرد، موظف هستند ابتدا به آن رسانه اعلام کنند. اگر آنها قانع نشدند و شکایت کردند، دادستانی باید وارد شود. مواردی را وزارت کشور بدون طی کردن این مسیر به دادستانی تهران داده. نه شکایتی روی آن است و نه به آن رسانه اعلام شده. مستقیما اینها را رصد کردید و فرستادید. البته در مواردی ممکن است مسیر قانونی طی شده باشد. قبلا هم توضیح دادم تبلیغات رسانه ای غیرقانونی باید در رسانه های رسمی و دولتی باشد که خیلی از موارد را شامل نمی شود. البته بحث جرایمی مانند توهین و افترا از بحث مطالب له یا علیه متفاوت است.

اقدامات قضایی درباره حادثه معدن آزادشهر چیست؟

روزنامه حمایت

 

 

 

این اتفاق ناگوار و دردناک را به همه کسانی که داغدار شدند، تسلیت عرض می کنم. پزشکی قانونی و بازرسی کل کشور تیمهای خود را برای بررسی ها اعزام کرده اند. کارفرما دیروز احضار شد و از او توضیحاتی خواستند. تیم فنی تشکیل شده تا این تیم نظر کارشناسی ندهد که عامل چه بوده تکلیف اصلی قوه قضاییه مشخص نیست.

یکی از متهمان پرونده ای مالی فرار کرده؟  ظاهرا از سوی یک مقام دولتی کمک شده؟ درست است؟

خبرگزاری فارس

یک متهم پرونده به خارج از کشور رفته و برنگشته. با او پیغام داده اند ولی برنگشته. درباره بخش دوم سئوال شما (کمک از سوی دیگران) چیزی مطلع نیستم.

پرونده حمله کنندگان به سفارت عربستان خبر جدیدی دارد؟

روزنامه شرق

مطالب را در جلسات گذشته گفته ام و چیز جدیدی حاصل نشده.

یک متهم زن که گفته می شود با سرویس های بیگانه در ارتباط بوده و با مسئولان دولتی به دلایلی مانند رمالی در ارتباط بوده. این درست است؟

خبرگزاری مهر

جزئیات را نمی توانم بگویم. یک چنین فردی دستگیر شده، اتهامات امنیتی و غیرامنیتی دارد. اگر حکمی صادر شد می توان با جزئیات درباره آن صحبت کرد.

آیا برای نشست و مناظره بین معاون اول دولت و شما حاضرید؟

خبرگزاری آریا

ما همیشه آماده ایم. ولی پرونده هایی که تمام نشده؛ امکان بیان نداریم. ما دو معاون هم نیازی به مناظره تلویزیونی نداریم.

نظر شما درباره اعلام لیست اموال نامزدهای ریاست جمهوری چیست؟

روزنامه اطلاعات

الزام قانونی دراین باره نداریم ولی هر کسی که بخواهد اموالش را اعلام کند منعی ندارد.

آخرین وضعیت موسسه اعتباری کاسپین چه شد؟

خبرگزاری ایرنا

از هفته گذشته که توضیح دادم، خبر جدیدی نیست.

در جلسه قبل مسئله ای از سوی یک خبرگزاری درباره پوشاک طرح شد. شما تایید کردید. در مناظره ها، مطرح شد. امروز 25 دقیقه درباره آن موضوع توضیح دادید. ابهام اینجاست  درباره نامزدهای دیگر 7 ثانیه توضیح دادید. درباره تخلف مالی قائم مقام آستان قدس گفتید نمی توانم بگویم. درباره مسایل دیگر گفتید نشنیدم. چطور جزییات یک پرونده به یک رسانه می رسد؟ اختلاف توضیحات درباره این پرونده ها، برای شما چیست؟

 

 

 

 

روزنامه شهروند

هفته های گذشته و جلسات قبل توضیح دادم. پرونده هایی که در قوه قضاییه تشکیل می شود برخی جریانات سیاسی یا افراد بهره برداری می کنند. این دست ما نیست. کسی دستگیر می شود، کسی احضار یا محکوم می شود، دیگران بهره برداری می کند، این دست ما نیست. از همه جلسات ممکن است بهره برداری شود. پرونده ای که امروز توضیح دادم به مناسبت سلسله مسایلی بود که ایجاد ابهام کرده بود. درباره پرونده اتهامی توضیح ندادم. درباره شرکت توضیح دادم، شرکت طبقه بندی و محرمانه نیست. مسایلی را در مناظره، معاون اول رئیس جمهور و وزیر دادگستری مسایلی را به قوه قضاییه منتسب کردند هم که درست نبود. درباره سایر پرونده ها، وقتی آدم چیزی را نمی داند، من نمی دانم. درباره سایت کارانه پرسیدند و سه چهار سئوال دیگر شد، گفتم نمی دانم. در برخی پرونده ها از بیان جزئیات معذوریم. شخصا معتقدم که درباره پرونده هایی که قانون اجازه تشکیل دادگاه علنی می دهد، مذاکرات دادگاه پخش شود. گاهی شما ما را وادار می کنید. برخی خبرها از کجا لو می رود؟ من هم نمی دانم. برخی خبرها مسیری طی می کند و قسمتهایی حتما محرمانه است ولی گاهی در این قسمتهای محرمانه هم لو می رود. مواردی هم پیگیری می شود و بعضا به نتیجه می رسد یا متخلف شناسایی نمی شود. این بخش از قضیه درباره پرونده های مختلف، در مرحله تحقیقات مقدماتی افشا می شود که مشکل دارد.

درباره بانک سرمایه چه اتفاق جدیدی افتاده؟

-------

برخی در این پرونده بازداشتند. کیفرخواست صادر نشده و یک اختلاف محاسبه هم داشتند که بانک مرکزی دارد انجام می دهد.

سرنوشت پرونده واگذاری املاک شهرداری چه شد؟ آیا جرم محرز شده و احکام چیست؟

روزنامه کار و کارگر

هنوز پرونده هنوز دادگاه نرفته و در دادسراست و حکمی صادر نشده.

 

 

آستان قدس گفته پرونده درباره قائم مقام آستان قدس تشکیل شده. چطور ایشان فرار کرده؟

 

روزنامه خراسان

این که خیلی وقتها از قبل که ما نمی دانیم از شش ماه قبل که چه شده. خیلی وقتها شکایت دیر می شود، گزارش دیر می رسد. اینها بعدا ممنوع الخروج شده، بالاخره یا زمانش را می فهمند یا احساس خطر می کنند و قبل از اینکه قوه قضاییه دستش به او برسد از کشور خارج می شود. من تاریخهای درخواست و شکایت آستان قدس و خروج این فرد را خبر ندارم.

پرونده کرسنت در چه مرحله ای است؟

باشگاه خبرنگاران

توضیحات جدید ندارم. مبالغ را دولت می گوید. از روند قضیه قبلا گفته ام و چیز جدیدی اتفاق نیفتاده. بعد از درخواست اعمال ماده 477 خبر جدیدی نشده.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر