کد خبر: 20155
A

محسن هاشمی: شرایط تحریم نوعی مرگ تدریجی برای کشور ایجاد می‌کرد

رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: تمام تلاش دولت روحانی در چهارسال گذشته این بود که فضای تحریمی سنگینی که علیه کشورمان ایجاد شده بود را مرتفع کند و حتی اگر جنگی علیه ما صورت نمی‌گرفت و شجاعت ایرانی جرات جنگ را به هیچ‌کس نمی‌داد اما شرایط تحریمی نوعی مرگ تدریجی برای ما ایجاد می‌کرد.

محسن هاشمی: شرایط تحریم نوعی مرگ تدریجی برای کشور ایجاد می‌کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محسن هاشمی در همایش بررسی راهکارهای توسعه کارآفرینی و کسب و کار شهری با عرض تسلیت به خانواده‌های کارگران معدن زمستان یورت آزادشهر اعلام کرد: پدیده اشتغال و کارآفریتی برای ایران و شهر تهران امری مهم است و همه اذعان دارند تا زمانی که تولید و اشتغال نباشد، درآمد ملی بالا نخواهد رفت و وضعیت رفاه بهبود نخواهد یافت.

او با اشاره به راه‌اندازی بنیاد فرهنگی رفاه توسط آیت الله هاشمی در سال ۴۶ اعلام کرد: برخی تعجب می‌کردند که چرا افزاد انقلابی نام بنیادشان را رفاه گذاشته‌اند اما تاکید می‌شد که هدف از همین حرکات انقلابی، رفاه مردم است و البته ارزش‌های دینی و اسلامی نیز زمانی که رفاه محقق باشد، برجسته خواهد بود.

رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران بر لزوم افزایش سهم ایران در تولید ناخالص جهانی تاکید کرد و کارآفرینی را از شروط اصلی تحقق این مهم دانست و گفت: تمام تلاش دولت روحانی در چهارسال گذشته این بود که فضای تحریمی سنگینی که علیه کشورمان ایجاد شده بود را مرتفع کند و حتی اگر جنگی علیه ما صورت نمی‌گرفت و شجاعت ایرانی جرات جنگ را به هیچ‌کس نمی‌داد اما شرایط تحریمی نوعی مرگ تدریجی برای ما ایجاد می‌کرد.

او ادامه داد: وقتی دستان تولیدگران ایرانی را با تحریم‌ها ببندند و با بروکراسی و فضای ناسالمی که در شرایط تحریم ایجاد می‌شد، قطعا دچار مشکلات اساسی می‌شدیم.

هاشمی با اشاره به پایین آمدن نرخ سود بانک‌های جهانی اعلام کرد: زمانی این بهره‌های بانکی حدود پانزده درصد بود که امروز به حدود یک درصد رسیده است. ما در دولت سازندگی به فایناس‌های هشت ساله رسیدیم که این مساله در دولت خاتمی بهتر هم شد و ما همین متروی تهران را با وام‌های درازمدت با نرخ بهره کم ساختیم. بجز آن امکان ساختن مترو وجود نداشت و حتی داشتیم به شرایطی دست می‌یافتیم که وام‌های درازمدت حدودا ۲۰ ساله با بهره‌های اندک برسیم اما با روی کار آمدن دولت نهم و دهم و بیان شعارهای افراطی فضا به سمتی رفت که این موقعیت را از دست دادیم.

این فعال سیاسی گفت: آقای روحانی در چنین وضعیتی و با وجود اینکه برخی افراد تندرو دستی هم در قدرت داشتند، موفق به امضای برجام با اذن رهبری شدند که این شبیه به همان کاری بود که آیت‌الله هاشمی در زمان جنگ انجام داد. البته  اقدام اخیر حتی از اقداماتی که در زمان جنگ انجام شد نیز مهمتر بود.

او با بیان اینکه باید مردم را به صندوق‌های رای هدایت کنیم گفت: باید مسیر اعتدال ادامه یابد و شاهد ادامه فعالیت‌ها در راستای پیشرفت کشور باشیم.

هاشمی با اشاره به انتخابات شوراهای شهر و روستا خاطرنشان کرد: جمعیت حاشیه‌ای تهران که حدود هشت میلیون نفر است، نیاز به شغل دارد و اگر با پدیده دستفروشی روبرو هستیم بخاطر همین مشکلات در کارآفرینی و اشتغال است.

رییس اسبق متروی تهران گفت: وقتی سیستم کارت‌های اعتباری دنیا در تهران کار نمی‌کند، گردش پول کاهش می‌یابد و وقتی یک گردشگر خارجی یا یک سرمایه‌گذار خارجی نتواند از امکانات بانکداری الکترونیک یا ترانزیت استفاده کند، طبیعتا مقصد خود را تغییر می دهد و در نتیجه درآمد ملی شهر پایین می آید.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه کم هزینه‌ترین شیوه ایجاد شغل، گردشگری است، گقت: چرا باید مدیراتی حدود ۱۴ سال در یک شهر مدیریت کنند اما این معضلات تهران را حل نکنند. اگر نخواهیم از سیاه چاله برای توصیف وضعیت تهران استفاده کنیم باید بگوییم که تهران به چاله هوایی معروف است و گردشگران از ورود به آن طفره می‌روند.

او با ابراز امیدواری نسبت به افزایش نظارت شورای شهر جدید بر عملکرد شهرداری خاطرنشان کرد: امیدواریم شهر به سمت یک درآمد پایدار حرکت کند تا در این راستا توسعه پایدار محقق شود. اگر بجای بارگذاری در بافت‌های فرسوده به سمت بارگذاری در باغات شهر برویم که رانت بالاتری دارد و سود بیشتری حاصل می‌کند، با مشکل برمی‌خوریم.

هاشمی خواستار جدی گرفتن انتخابات شوراهای شهر و روستا همچون انتخابات ریاست جمهوری شد و اظهار کرد: باید سعی کنیم این انتخابات را نیز جدی بگیریم و با رای دادن به لیست کامل در تهران و کلانشهرها مقدمات ایجاد شوراهای شهری کارآمد را فراهم کنیم.

او تاکید کرد: کسانی که در لیست‌ها قرار نمی‌گیرند نیز بهتر است به نفع لیست انصراف دهند که به اصطلاح رای‌های مرده به حداقل برسد.- ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر