کد خبر: 20187
A
میرسلیم در نمایشگاه کتاب مطرح کرد:

نظارت و آزادی بیان باید با هم تلفیق شود

سید مصطفی میرسلیم در حاشیه بازدید از سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب با دفاع از عملکرد خود در زمانی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، در مورد ممیزی و بحث‌های نظارتی حوزه فرهنگ گفت: بحث نظارت و کنترل و آزادی بیان باید با هم تلفیق شوند تا نفع آن به همه جامعه برسد.

نظارت و آزادی بیان باید با هم تلفیق شود

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سید مصطفی میرسلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه به سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آمد و پس از بازدید از غرفه‌های ناشران عمومی این نمایشگاه در جمع خبرنگاران حاضر شد.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید در دوره شما در وزارت ارشاد، استفاده از برخی از عبارات و کلمات دچار ممیزی می‌شده است،‌ آیا نظرتان درباره انتشار کتاب مانند همان دوره است،‌ گفت: خیلی از این حرف‌ها طنز است که دوستان درباره من و در فضای مجازی منتشر می‌کنند. البته طنز بد نیست و به نشاط جامعه کمک می‌کند اما این عباراتی که در فضای مجازی درباره من منتشر می‌کنند واقعیت ندارند.

او افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه سنگینی به عهده دارد و باید از قانون اساسی،‌ دین، تمامیت ارضی کشور دفاع کند و یکپارچگی مرز و بوم را حفظ کند یعنی اگر کتاب‌هایی وجود دارد که به این‌ها صدمه می‌زند و باعث تفرقه می‌شود باید از انتشار و عرضه آن‌ها جلوگیری کرد.

او همچنین درباره مسئله ممیزی کتاب با بیان اینکه نباید نظارت در ارشاد متمرکز باشد، اظهار کرد: باید بخشی از این نظارت‌ها را به انجمن‌های استانی بسپاریم تا سریع‌تر و بهتر این کار را انجام دهند و از تجربیات خود ناشرین نیز استفاده کنیم. البته نباید در این زمینه ساده لوحانه اقدام شود بلکه باید فعالیت‌ها در سطحی قرار بگیرد که از این تجربیات به عنوان بازوی وزارت ارشاد استفاده شود.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره سی‌امین نمایشگاه بین المللی  کتاب و برپایی آن در شهر آفتاب نیز گفت: انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب کار خوبی است، اما نمایشگاه کتاب باید دائمی باشد چون نمایشگاه حکم یک دانشگاه را دارد که مترجمان و اهل فرهنگ و قلم می‌توانند از طریق آن تجربیات خود به نسل بعدی منتقل کنند.

وی افزود: در حال حاضر و در شهر آفتاب نواقصی وجود دارد که باید برطرف شوند، اما اصل کار انتقال نمایشگاه به خارج از شهر تهران خوب بوده است.

میرسلیم افزود: دولت یازدهم کار زیادی به حوزه فرهنگ نداشت و نتوانست وقت صرف آن کند،‌ چون درگیر سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها بود. فرهنگ نیاز به دقت دارد و اینکه وزیر فرهنگ این دولت کنار رفت، نشان از وجود اشکال در حوزه کاری دولت بوده است. کار فرهنگ سهل و ممتنع است ممکن است آسان به نظر برسد ولی ریزه‌کاری‌هایی دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. مثلا بحث نظارت و کنترل و ازادی بیان باید باهم تلفیق شوند تا نفع آن‌ها به همه جامعه برسد.

وی با اشاره به دوره‌ای که خود او به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد مسئولیت داشته است، گفت: در دوره‌ای که من وزیر ارشاد بودم کوشش‌های زیادی در حوزه فرهنگ مکتوب،‌ سینما و تئاتر داشته‌ایم که همگی یک پیشرفت محسوب می‌شدند و شکل ارزشی خوبی هم داشته‌اند و اهل فرهنگ و هنر هم در آن دوره خیلی رشد داشته‌اند.

وی افزود: در دوره ما اولین بار نمایشگاه باران در نوروز سال ۷۳ افتتاح شد.

میرسلیم همچنین گفت: مردم ایران فقط به فکر شکم‌شان نیستند و به غذای روح و کالای فرهنگی هم نیاز دارند هر دولتی که بر روی کار میاید باید به فکر فرهنگ ایران هم باشد و حوزه‌های نشر،‌ سینما و هنر راه هم مدنظر داشته باشد.-ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر