کد خبر: 20210
A
ترکان مشاور رئیس جمهور در گفت و گوی تفصیلی با دیده بان ایران:

باید عملکرد رئیسی در قوه قضاییه بررسی شود / رهبری فکری تیم آقای رییسی، همان رهبری فکری دولت های نهم و دهم است و سازمان سیاسی ستاد ایشان، جبهه پایداری است/ در شهرداری تهران همه چیز فروختنی است؛ سابقه قانون فروشی قالیباف باید بررسی شود

ترکان: پایگاه فکری و جناح بندی آقای قالیباف و رییسی ادامه کار رییس دولت نهم و دهم است/ رهبری فکری تیم آقای رییسی، همان رهبری فکری دولت های نهم و دهم است و سازمان سیاسی­ ستاد ایشان، جبهه پایداری است

باید عملکرد رئیسی در قوه قضاییه بررسی شود / رهبری فکری تیم آقای رییسی، همان رهبری فکری دولت های نهم و دهم است و سازمان سیاسی  ستاد ایشان، جبهه پایداری است/ در شهرداری تهران همه چیز فروختنی است؛ سابقه قانون فروشی قالیباف باید بررسی شود

دیده بان ایران – سعید سیف:  حمله مثلث انتخاباتی اصول گرایان به دولت یازدهم؛ بیش از گذشته نمایان شده است. حالا در تبلیغات انتخاباتی و مناظرات هر کدام سعی می کنند به چهره دولت چنگ بیندازند. تبلیغات نامزدهای رقیب دولت یازدهم بر پایه شعارهای بی‌پشتوانه استوار شده است. بدون ذکر برنامه و ارائه راهکار برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، تصور سوار شدن بر امواج پوپولیستی را در سر می‌پرورانند و در ترویج اقتصاد صدقه‌ای و توزیع فقر، گوی سبقت را از هم ربوده‌اند. یکی از سه برابر شدن یارانه می‌گوید و دیگری از اختصاص کارانه دم می‌زند. بی‌آن که نسبت به ضمانت اجرایی، پشتوانه مالی و سازوکار قانونی چنین تصمیماتی توضیح دهند. البته نمی‌توان بر گویندگان چنین وعده‌هایی خرده گرفت، چرا که در طول سی و هشت سالی که از عمر نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد، نه یک روز عضو دولت بوده‌اند و نه تجربه نمایندگی مجلس و وضع قوانین و لوایح را دارند و از این منظر طبیعی است که به دلیل عدم آشنایی با این دو عرصه، چنین شعارهایی سر بدهند.

اکبر ترکان که سال ها سابقه اجرایی داشته است معتقد است این افراد باید عملکرد خود را در مسندهای اجرایی که داشتند بازگو کنند بدین ترتیب مردم راحت تر می توانند انتخاب کنند.

نکات مهم گفت و گوی پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران با مهندس اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در ذیل آمده است:

 

باید عملکرد 37 ساله رئیسی در قوه قضاییه و عملکرد 12 ساله قالیباف در شهرداری بررسی شود

 

در مناظره های بعدی باید راجع به این موضوع بحث شود که فساد در کدام دستگاه بیشتر است. شهرداری تهران، قوه قضاییه یا دولت این طور می شود قضاوت کرد

 

پایگاه فکری و جناح بندی آقای قالیباف و رییسی ادامه کار رییس دولت نهم و دهم است

 

یک ضرب المثل معروف می گوید " پول بده روی سبیل شاه نقاره بزن " در شهرداری تهران همه چیز خریدنی است.؛ قانون فروشی در شهرداری تهران و در دوره 12 ساله قالیباف باب شده است

 

باید عملکرد رئیسی در قوه قضاییه بررسی شود

 

رهبری فکری تیم آقای رییسی، همان رهبری فکری دولت های نهم و دهم است و سازمان سیاسی­ ستاد ایشان، جبهه پایداری است

 

مشروح  گفت و گوی تفصیلی دیده بان ایران با مهندس اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در ذیل آمده است:

 

ارزیابی شما از دو مناظره­ای که میان کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده، چیست؟

در دومین مناظره­ای که چند روز پیش میان نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، متوجه شدم که موضوع مناظره تبدیل به منازعه شده است و روش برخی کاندیداها هم به این صورت است که عملکرد دولت را مورد بحث قرار داده و همه به آن حمله کنند. البته اگر این روش را به عنوان مدلی برای انجام مناظره­ها، مطرح کنیم، اشکالی ندارد، اما باید پرسید چرا فقط عملکرد دولت را مورد بررسی قرار می­دهند؟. از این منظر باید عملکرد قوه قضاییه و شهرداری را هم مورد ارزیابی قرار دهیم. به عنوان مثال یکی از کاندیداها، سی هفت یا هشت سال در قوه قضاییه فعالیت داشته، در همه لایه­های قوه قضاییه تجربه کاری دارد و کارنامه­اش قابل بررسی است. همچنین باید پرسید که چه کسی بهتر از فردی که 12 سال شهردار بوده، برای پاسخگویی به عملکرد شهرداری وجود دارد؟.

بنابراین خوب است که در این مناظره­ها هم عملکرد شهرداری، هم قوه قضاییه و هم دولت را مورد ارزیابی قرار داده و بررسی کنیم که اشخاص در دوره عملکردشان چگونه فعالیت کردند تا مردمی که این مناظره­ها را می بینند، به قضاوت بهتری درباره کاندیداها برسند.چراکه قرار است یکی از این آقایان برای چهار سال کشور را اداره کند. بنابراین باید به عملکرد همه آنها در طی ادوار گذشته نگاه کنیم تا به این قضاوت برسیم که آیا این فرد برای چهار سال کشورداری، انتخاب خوبی است یا خیر و به این ترتیب انتخاب مان بر مبنای ارزیابی ­های تخصصی  باشد.

 

photo_2017-03-14_16-13-34

 

کاندیداها وعده ­های زیادی به مردم داده ­­اند که یکی از آن­ها، وعده پرداخت یارانه 250 هزار تومانی به مردم است.

به نظر شماکه در سال­ ها فعالیت دولتی داشتید، دادن چنین وعده ای از نظر اقتصادی چقدر با واقعیت ­های کشور منطبق است؟ منبع مالی چنین وعده ه­ای از کجا می تواند تامین شود؟ آقای قالیباف و رییسی از کجا چنین وعده هایی می­دهند؟

 

 

چنین پولی اصلا وجود ندارد. البته نکته اصلی این موضوع به دو تفکری برمی­گردد که در کشور وجود دارند و روبروی یکدیگر هستند. به این ترتیب که یک تفکر توسعه ای و دیگری توزیع محور است. باید توجه کرد که توسعه با شکل گیری سرمایه به وجود می­آید. یعنی به دنبال تشکیل سرمایه، توسعه ایجاد شده و در توسعه هم ظرفیت­های اقتصادی کشور، بزرگتر می­شود. در مقابل تفکر توسعه ای، تفکر توزیعی وجود دارد که بر اساس آن هر آنچه سرمایه در کشور شکل گرفته، برای مصرف عموم توزیع می­شود.

بنا به این تعریف پرداخت یارانه به شیوه­ای که در حال حاضر در کشو­رمان پرداخت می­شود، کاری ضد توسعه است. یارانه فقط باید مختص اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه باشد و یارانه دادن به اقشار توانمند، اقدامی بر ضد توسعه است. بنابراین یارانه باید به اشکال مختلف، مختص افراد ضعیف باشد. حال یا به شکل نقدی پرداخت شود و یا به صورت کالایی، مواد غذایی و... در اختیار اقشار و گروه­های ضعیف قرار گیرد. بر این اساس یارانه خوب است، اما پرداخت آن جهت گیری خودش را می­طلبد و باید به سمت اقشار ضعیف جامعه جهت گیری شده باشد. اینکه یارانه را به کل  جمعیت جامعه پرداخت کنند، کاری بر ضد توسعه است و باعث می­شود که سرمایه گذاری­ها به حداقل برسند.پیش از سال 84 و در طی سال­های بعد از انقلاب اسلامی، همواره شاهد بودیم که نسبت سرمایه­گذاری به تولید ناخالص داخلی، بالای 30 درصد بوده است و هیچگاه نسبت سرمایه گذاری به تولید داخلی به زیر 30 درصد نرسیده بود، اما از زمانیکه سیاست­های توزیعی در کشور شکل گرفت، این نسبت کاهش یافت. یعنی سرمایه­ های شکل گرفته را به جای سرمایه گذاری، بین اقشار مردم توزیع کردند و در نتیجه نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی به 18 درصد کاهش یافته­است. بنابراین به این دلیل می­گویم پرداخت یارانه به شکل فعلی ضد توسعه است و یارانه باید به سمت جهت­هایی که مثال زدم، حرکت کند.کسانی­که از پرداخت یارانه یکسان برای کل جمعیت ایران می گویند، حرفهای­شان ضد توسعه است.

 

آیا این افراد نگاه چپ به اقتصاد دارند؟

 

حرف این افراد نگاه چپ و راست هم نیست.تفکر چپ و راست دارای یکسری مبانی نظری هستند، اما این اشخاص در صحبت های­شان از مبانی نظری استفاده نمی­کنند و می گویند ما هر کاری که لازم باشد حاضریم انجام دهیم تا مردم به ما رای دهند. در حالیکه درست نیست که هرکاری بکنیم تا مردم به ما رای دهند. مردم هوشیارتر از این هستند که به خاطر یک یارانه رای بدهند. به قول یک نفر که یادش بخیر می­گفت مردم یارانه را می­گیرند، اما رای خودشان را می­دهند!. در حال حاضر مردم ما باید به کسی رای دهند که بیکاری را حل می­کند، توسعه را شکل می­دهد و اقتصاد کشور را رونق می بخشد. چراکه اگر به تفکراتی که درباره توزیع سرمایه شعار می­دهند رای دهیم، نتیجه اش بر ضد توسعه کشور است.

 

آقای قالیباف در مناظره ها بحثی را تحت عنوان چهار درصدی و 96 درصدی مطرح کردند، آیا دولت روحانی، دولتی چهار درصدی است و شما دولتمردان دولت چهار درصدی محسوب می­شوید یا اینکه چنین بحثی درست نیست؟ اصلا دلیل مطرح کردن چنین موضوعی 40 سال بعد از انقلاب چیست؟

این صحبت­ها ادامه مشی رئیس قبلی­شان است.همه تلاش رییس قبلی این افراد  در دولت گذشته این این بود که جامعه را به قطب­های محروم و ثروتمند تبدیل کند و نشان دهد که تضاد اصلی رویارویی بین این دو قطب است. حال نتیجه این کار فرار سرمایه از کشور بود، آیا اینطور نبود؟. نتیجه این کار این بود که هم سرمایه های انسانی و هم سرمایه­های مادی از این کشور فراری داده شدند. بنابراین آقای قالیباف هم ادامه روش رییس قبلی­شان را پیش گرفته است. از طرفی پایگاه فکری و جناح بندی آقای قالیباف و رییسی ادامه کار رییس دولت نهم و دهم است. البته این موضوع درباره آقای رییسی علنی­تر است، چون تمام تیم دولت نهم و دهم در کنا­ر رئیسی  هستند. همچنین اکنون رای رهبر فکری دولت نهم و دهم که از علمای بزرگ قم بودند، آقای رییسی است و رای رهبری سیاسی دولت نهم و دهم هم که جبهه پایداری بود، آقای رییسی است. بنابراین ضمن احترام به آقای رییسی و این تفکر، باید تاکید کرد که رهبری فکری و سیاسی­شان، همان رهبری دولت نهم و دهم است. بنابراین این افراد ادامه همان تفکرند. البته اشکالی هم ندارد که خودشان را عرضه کنند، چراکه مردم ارزیابی کرده و رای می دهند. بالاخره مردم حق انتخاب دارند و چه بسا که نظر مردم بر این افراد باشد، ما که نباید خلاف نظر مردم موضوعی را بخواهیم.

آیا فکر می کنید که آقای روحانی هم باید در مناظرات روش آقای قالیباف را در پیش گیرد و درباره تخلفات مالی او صحبت کرده و اتهاماتی را به او نسبت دهد؟. آقای قالیباف در مناظره قبلی گفتند که دختر وزیر آموزش و پرورش وارد­کننده پوشاک قاچاق بوده است، آیا آقای روحانی هم باید همین روش را پیش بگیرد؟

آقای قالیباف باید جواب این حرف­شان را در قیامت بدهند، مگر می شود این حرف را زد و جلو میلیون­ها بیننده چنین اتهامی زد و بعد هم از آن گذشت؟. اگر در این دنیا این موضوع را فراموش کنیم، آیا در قیامت جواب ندارد؟. این افراد باید از قیامت بترسند.

آیا اگر آقای قالیباف به همین روش در مناظره بعدی پیش روند، باعث لطمه به پایگاه رای آقای روحانی نمی­شود؟

آقای روحانی، آقای روحانی است و هیچ­گاه سطح خودش را پایین نمی­آورد تا از اصولی که به آن­ها باور دارد، عدول کند.

پیش بینی  شما از مناظره­های بعدی و برخورد انتخاباتی آقایان قالیباف، رییسی و میرسلیم چیست؟

پیشبینی  خاصی ندارم. فکر می­کنم که همان روش قبلی را ادامه می­دهند و آقای روحانی هم مسیر خود را دنبال می کند. حال در این میان مردم هستند که باید ارزیابی کرده و تصمیم بگیرند. ما فقط می­توانیم توضیح دهیم که رهبری فکری تیم آقای رییسی، همان رهبری فکری دولت های نهم و دهم است و جناح سیاسی­شان که سازمان سیاسی­شان است، جبهه پایداری است. ما این را توضیح می­دهیم و مردم انتخاب می­کنند، ما هم به تصمیم مردم احترام می­گذاریم.

کارنامه 12 ساله و قانون فروشی آقای قالیباف هم در شهرداری تهران مشخص است.  یک ضرب المثل معروف می گوید " پول بده روی سبیل شاه نقاره بزن " در شهرداری تهران همه چیز خریدنی است. قانون فروشی در شهرداری تهران و دوره 12 ساله قالیباف باب شده است به طوریکه اگر پول بدهید، می توانید در کوچه های تنگ و باریک، هر نوع ساخت و سازی انجام دهید. حال آقای قالیباف هیچ گاه نه به شورای شهر و نه به مردم  گزارش نداده است و هیچکس نمی تواند درباره شفافیت مالی در شهرداری یک نظر صریح و روشن بدهد. البته نمی­گویم در دستگاه های مختلف فساد نیست، اما به نظرم ما باید سه تصویر را در مقابل مردم بگذاریم؛ یک تصویر از شهرداری، یک تصویر از قوه قضاییه و یک تصویر از دولت؛ مردم بر این اساس بگویند که کدام یک از این دستگاه­ها از نظر سلامت برتر و بهترند.

 

photo_2017-03-14_16-13-28

چرا هیچوقت درباره عملکرد آقای رییسی در قوه قضاییه بحث نشده و در کل تبلیغات انتخاباتی هیچ حرفی درباره آن زده نمی­شود؟ آیا او می خواهد سابقه خودش را فراموش کند و به عنوان آدمی جدید بیاید و حرف­های جدیدی بزند؟

بالاخره آقای رییسی هم برای اینکه در بین مردم شناخته شوند، باید سال­های خدمتشان مورد بررسی قرار گیرد. چرا که ایشان در مراتب بالای قوه قضاییه بوده­اند و باید عملکرد قوه قضاییه مورد بررسی قرار گیرد تا ببینیم سلامت در قوه قضاییه بیشتر است، یا در قوه مجریه و شهرداری؟. در ستادهای آقای رئیسی کسانی هستند که هشت سال قبل کشور در اختیار آنها بود و دیدید با اقتصاد ایران و اشتغال این کشور چه کردند؟ این طور که نمی شود برخی ادعا کنند و هیچ چیز در مورد گذشته آنها مطرح نشود. از سوی دیگر آقای رئیسی در برنامه های تبلیغاتی شان باید بگویند در قوه قضاییه چه کرده اند در مناظره های  باید راجع به این موضوع بحث شود که فساد در کدام دستگاه بیشتر است . شهرداری تهران، قوه قضاییه یا دولت این طور می شود قضاوت کرد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر