کد خبر: 20290
A
لاریجانی در نطق پیش از دستور؛

کمیسیون صنایع سهم متخلفان حادثه معدن آزادشهر را مشخص کند/ ماموریت بررسی سند یونسکو به کمیسیون آموزش

رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور به مسائلی درباره حادثه معدن یورت، سند ۲۰۳۰ یونسکو و همچنین اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درباره فعالیت‌های اقتصادی وزیر آموزش و پرورش پرداخت.

کمیسیون صنایع سهم متخلفان حادثه معدن آزادشهر را مشخص کند/ ماموریت بررسی سند یونسکو به کمیسیون آموزش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی لاریجانی در ابتدای نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر فرهنگ «انتظار» خاطرنشان کرد: انتظار جهت‌دار بودن و رو به پیشرفت بودن تفکر مسلمانان را تامین می‌کند؛ به نحوی که هیچ‌گاه مسلمانی به یاس و سرخوردگی دچار نشود و زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان همیشه حرکتی تکاملی از نظر معرفتی و وجودی داشته باشد. بنابر این همه فرق اسلامی در موضوع ظهور قطب عالم امکان متفق‌القول هستند و اختصاص به شیعیان ندارد.

او با استناد به روایات مذهبی در رابطه به فلسفه ظهور بر عقیده مشترک همه مسلمانان بر این مهم تاکید کرد و در ادامه گفت:‌ ملاحظه می‌کنید این وعده الهی که منجی عالم بشریت جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد در بین فرق اسلامی یک جهت‌گیری مشترک و نقطه اوج تفکر اسلامی است که زندگی این دنیا را از نیست‌انگاری نجات می‌دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به این‌که خداوند، مسلمانان را موفق به ادراک حقیقت ظهور نموده و از شر دشمنان حفظ کند، گفت: امروز شاهد هستیم دشمنان از درون و بیرون به حیثیت و آبرو و ستون‌های عالم اسلامی هجوم آورده‌اند. تروریست‌ها زمینه‌ساز شده‌اند و فضا و مجال برای استکبار و صهیونیست‌ها فراهم کرده تا علیه مسلمانان توطئه کنند و متاسفانه برخی کشورهای منطقه در این دام افتاده و عامل تفرقه در منطقه شده‌اند.

او یادآور شد: سخنان اخیر برخی مسئولان سعودی گرچه آنقدر سخیف و بی‌مقدار است که نیاز به پاسخ ندارد اما حکایت از تلاش‌های استکبار در مسئله‌سازی برای منطقه دارد که این کشورهای کژاندیش را مفتخر به تفرقه‌افکنی بیشتر کند و همین‌طور برخی اظهارات بی‌پایه مسئولان امریکایی در موضوع هسته‌ای، همگی موید نگاه نافذ رهبری معظم است که بارها تاکید فرمودند با انتخابات و حضور جدی و موثر مردم این توطئه‌ها از بین می‌رود.

رییس قوه مقننه همچنین خاطرنشان کرد: این یک واقعیت روشن است که ایران در پناه رهبری هوشمند، و ملتی متحد و درصحنه از انواع توطئه‌ها رسته و در آینده نیز چنین است و امیدواریم در انتخابات پیش‌رو نیز ملت ایران با حضور یکپارچه خود در مقابل این توطئه‌ها، عزت و سربلندی ملی را تامین نمایند.

او با تشکر از همه نمایندگانی که در هیات‌های نظارت تلاش کردند انتخابات شوراها به قاعده در مسیر خود قرار گیرد، به حادثه دردآور معدن در استان گلستان اشاره کرد و گفت: از تلاش‌های همه مسئولان ملی و استانی که در جهت کمک به کارگران تلاش کرده، تشکر می‌کنم و از آقای ابراهیمی و کمیسیون صنایع که از لحظات اولیه حادثه، هیاتی را برای بررسی به منطقه اعزام کرد، سپاسگزاری می‌کنم.

لاریجانی گفت: لازم است کمیسیون صنایع با بررسی همه‌جانبه در این حادثه و تخلفات صورت‌گرفته، روشن نماید چرا ایمنی لازم در معدن وجود نداشته و این‌گونه کارگران عزیز در معرض خطر قرار گرفتند و چرا نظارت دستگاه‌های ملی و محلی به موقع عمل نکردند. این گزارش هم برای روشن شدن ابعاد این حادثه و سهم متخلفان مهم است و هم برای آینده کارگران معادن و رعایت ضوابط ایمنی آن‌ها بسیار اهمیت دارد. بنابر این از کمیسیون صنایع مجدداً می‌خواهیم با دقت لازم در اسرع وقت گزارش خود را به مجلس ارائه دهد و از خداوند متعال برای درگذشتگاه این حادثه علو درجات را آرزومندیم و برای خانواده‌های آنان آروزی صبر داریم.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین به موضوع سند ۲۰۳۰ یونسکو اشاره کرد و گفت: لازم است کمیسیون آموزش و تحقیقات نظارت جدی کند که اولاً نظرات رهبر معظم در اسرع وقت تحقق یابد و ثانیاً رسیدگی شود چرا این مسیر طی نشد و نظرات کمیسیون آموزش و تحقیقات و مجلس اخذ نشد و نتیجه را به مجلس گزارش کند. مخصوصاً باتوجه به قانون برنامه ششم که وزارت آموزش و پرورش صرفاً موظف به اجرای سند تحول است، باید به آن رسیدگی جدی شود.

لاریجانی همچنین به مسائل مربوط به وزیر آموزش و پرورش و مطالبی که معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه درباره شرکتی که این عضو کابینه در هیات مدیره آن عضویت دارد، اشاره کرد و یادآور شد: باتوجه به نص صریح اصل ۱۴۱ قانون اساسی که کارمندان دولت را از حضور در هیات مدیره و مدیرعاملی شرکت‌های خصوصی منع می‌کند، لازم است کمیسیون اصل نود در اسرع وقت رسیدگی کند، وزیر آموزش و پرورش و مسئولان قوه قضاییه دعوت شوند و مطلب روشن شود که چنانچه تخلفی از این اصل اساسی و قوانین مربوطه صورت گرفته است، نسبت به وزیر آموزش و پرورش تصمیم‌گیری شود.- ایلنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر