کد خبر: 20336
A

اسپوتنیک خبر داد: سفر هیات کانادایی به ایران و از سرگیری روابط

اسپوتنیک نوشت: مقامات دولت کانادا در هفته جاری و با گذشت حدود 5 سال از تعطیلی سفارت این کشور از سال 2012 در تهران به ایران سفر می‌کنند.

اسپوتنیک خبر داد: سفر هیات کانادایی به ایران و از سرگیری روابط

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ خبرگزاری رسمی روسیه "اسپوتنیک" گزارش داد: سفر مقامات ارشد کانادا به ایران، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حالی رخ می‌دهد که دولت کانادا در سال 2012 سفارت خود را در این کشور بزرگ خاورمیانه به بهانه نگرانی‌های امنیتی تعطیل کرد.

به گفته منابع خبری تلویزیونی، در جریان این دیدار نمایندگان کانادا درباره وضعیت شهروندانی که به نحوی با قوانین ایران مشکل پیدا کرده اند و همچنین مساله بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران گفتگو خواهند کرد.

به گفته منابع، مسایل مربوط به روابط کنسولی دو کشور نیز در جریان گفتگوهای تلفنی بین وزرای خارجه ایران و کانادا مطرح شده که در این دیدار به طور مفصل تر بحث خواهد شد. سفر هیات کانادایی به ایران گامی در جهت بهبود بروابط بین کانادا و ایران است. با این وجود منابع تاکید میک نند که نباید انتظار نتایج بزرگی را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور داشت.

لازم به ذکر است که مناسبات دیپلماتیک دو کشور پس از اتهامات کانادا به ایران برای دست داشتن در ارسال سلاح و مهمات به سوریه و همچنین ساخت سلام اتمی و تهدید امنیت جامعه جهانی برهم خورد. کانادا سفارتخانه خود را در تهران تعطیل کرده و دیپلمات هایش را از ایران برگرداند. ایران و کشورهای گروه پنج به علاوه یک میانجیان بین المللی روز 14 جولای 2015 به توافق تاریخی برای حل وفصل مشکل چندین ساله اتمی ایران دست یافتند. مذاکرات با تدوین برجام پایان گرفت و شورای امنیت و امریکا و اتحادیه اروپا تحریم های اعمال شده بر ایران به بهانه توسعه برنامه هسته ای را لغو کردند.

در ژوئن سال 2016 استفان دیون وزیر امور خارجه کانادا تایید کرد که کانادا تماس های اولیه با ایران داشته و مذاکرات برای ازسرگیری مناسبات با ایران انجام گرفته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر